Sobota 28. května 2022, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. května 2022 Vilém

Šaráda s rychlostním rekordem: platí, neplatí a zase platí

Bugatti Veyron je nejrychlejším sériovým autem na světě. Bugatti Veyron už není nejrychlejší. A pro změnu, Veyron je zase nejrychlejší. Přesně takovou šarádu předvedl vydavatel Guinnessovy knihy rekordů. Za všechno mohl vymontovaný omezovač rychlosti.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | foto: Bugatti

Bugatti Veyron držel rychlostní rekord podle Guinnessovy knihy rekordů výkonem 431,072 kilometru za hodinu. Titul mu patřil v kategorii sériových vozů, které se běžně prodávají. Jenže v minulých dnech veyron o titul přišel. Nikoliv ovšem na silnici, ale u stolu.

Komisaři ze známé knihy rekordů totiž zjistili, že rekordní jízda veyronu se odehrála s autem, které mělo odmontovaný omezovač rychlosti. Samozřejmě v případě tohoto auta to nebyl obvyklý omezovač na 250 kilometrů za hodinu, ale omezovač na rychlost 415 kilometrů za hodinu. To vše platí pro speciální edici Veyronu Super Sport, základní verze totiž umí "jen" 407 kilometrů za hodinu.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

 

Omezovač je na autě nainstalován z prostého důvodu, nepodařilo se zajistit takové sériově vyráběné pneumatiky, které by vyšší rychlost než 415 kilometrů za hodinu bezpečně zvládly. Veyron Super Sport je totiž opravdovou bestií a dokáže jet až 435kilometrovou rychlostí.

Problém je sehnat gumy

Problémem jsou hlavně pneumatiky. A superrychlá auta nejsou jediná, která se s "omezenou" nabídkou pneumatikářů potýkají. Stejnou potíž mají třeba i výrobci největších náklaďáků světa. Dampry převážející hlavně kamení v obřích lomech nemohou už dále růst právě proto, že gumaři neumí vyrobit pneumatiku, která by unesla víc než nějakých 650 tun.

Bugatti sice koncem března o jeden rekord přišlo, ale hned si spravilo chuť s modelem Grand Sport Vitesse WRC. Speciální otevřený Veyron, jenž už v názvu (WRC) slibuje auto se světovým rekordem (World Record Car), překonal rychlostní rekord otevřených produkčních vozů výkonem 408,84 kilometru za hodinu. Rychlost muselo auto samozřejmě překonat se sejmutým střešním panelem. A rekord zatím platí, to pro pořádek. Dodejme, že otevřený Veyron Grand Sport Vitesse WRC se veřejnosti představí na právě probíhajícím autosalonu v Šanghaji a stát má 50 milionů korun.

Ale zpět k absolutnímu rekordu. V době, kdy byl titul odejmut Veyronu Super Sport, se o své místo na slunci přihlásil speciál Hennessey Venom GT (více zde), který již drží rekord ve sprintu z nuly na třístovku. Sprint zvládl za 13,63 sekundy, video se zrychlením si můžete prohlédnout zde. To však výrazně přestavěnému Lotusu Exige s přeplňovaným motorem z Chevroletu Corvette nestačilo, a tak na kalifornském letišti Lemoore dokázal jet rychlostí 427,5 kilometrů za hodinu.

Fotogalerie

Hennessey Venom GT si ovšem rekord udržel jen chvíli. Ukázalo se totiž, že onen pro rekord prokletý omezovač nemělo víc z třicítky vyrobených a prodaných Bugatti Veyron Super Sport. Bez omezovače bylo prodáno pět aut, což stačí pro definici sériově vyráběného auta pro silniční provoz. Titul tak byl veyronu navrácen.

Otázkou je, jak dlouho mu vydrží. Zájemců o titul je víc, i když dosažené hodnoty se už příliš zvyšovat nebudou, jsou zjevně na hranici současných technologií. Ani ne tak motoru a jeho výkonu, ale spíš jeho bezpečného přenosu na silnici.

Stále se jedná o produkční auta se silniční homologací, která si teoreticky může koupit kdokoliv s naditou peněženkou.

Dodejme však, že samotná sériovost uvedených aut je jen o fous vyšší, než je produkce raket vynášejících družice na oběžnou dráhu. S cenovou dostupností to pak bude trochu lepší. Ovšem v dané třídě silničních supersportů jsou rychlostní rekordy hodně důležité. Stejně jako se obyčejná produkce mezi sebou měří třeba spotřebou nebo velikostí kufru, tak nejdražší sportovní auta světa prostě musí být nejrychlejší.

Autor:
  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

České Aygo dokazuje, že elektřina není jedinou cestou, říká inženýr Toyoty

Svět drtí ekonomická krize, automobilky řeší nedostatek komponentů a výroba stojí. Na nové vozy se čeká rok i více....

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

České Aygo dokazuje, že elektřina není jedinou cestou, říká inženýr Toyoty

Svět drtí ekonomická krize, automobilky řeší nedostatek komponentů a výroba stojí. Na nové vozy se čeká rok i více....

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...