Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Šaráda s rychlostním rekordem: platí, neplatí a zase platí

Bugatti Veyron je nejrychlejším sériovým autem na světě. Bugatti Veyron už není nejrychlejší. A pro změnu, Veyron je zase nejrychlejší. Přesně takovou šarádu předvedl vydavatel Guinnessovy knihy rekordů. Za všechno mohl vymontovaný omezovač rychlosti.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | foto: Bugatti

Bugatti Veyron držel rychlostní rekord podle Guinnessovy knihy rekordů výkonem 431,072 kilometru za hodinu. Titul mu patřil v kategorii sériových vozů, které se běžně prodávají. Jenže v minulých dnech veyron o titul přišel. Nikoliv ovšem na silnici, ale u stolu.

Komisaři ze známé knihy rekordů totiž zjistili, že rekordní jízda veyronu se odehrála s autem, které mělo odmontovaný omezovač rychlosti. Samozřejmě v případě tohoto auta to nebyl obvyklý omezovač na 250 kilometrů za hodinu, ale omezovač na rychlost 415 kilometrů za hodinu. To vše platí pro speciální edici Veyronu Super Sport, základní verze totiž umí "jen" 407 kilometrů za hodinu.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

 

Omezovač je na autě nainstalován z prostého důvodu, nepodařilo se zajistit takové sériově vyráběné pneumatiky, které by vyšší rychlost než 415 kilometrů za hodinu bezpečně zvládly. Veyron Super Sport je totiž opravdovou bestií a dokáže jet až 435kilometrovou rychlostí.

Problém je sehnat gumy

Problémem jsou hlavně pneumatiky. A superrychlá auta nejsou jediná, která se s "omezenou" nabídkou pneumatikářů potýkají. Stejnou potíž mají třeba i výrobci největších náklaďáků světa. Dampry převážející hlavně kamení v obřích lomech nemohou už dále růst právě proto, že gumaři neumí vyrobit pneumatiku, která by unesla víc než nějakých 650 tun.

Bugatti sice koncem března o jeden rekord přišlo, ale hned si spravilo chuť s modelem Grand Sport Vitesse WRC. Speciální otevřený Veyron, jenž už v názvu (WRC) slibuje auto se světovým rekordem (World Record Car), překonal rychlostní rekord otevřených produkčních vozů výkonem 408,84 kilometru za hodinu. Rychlost muselo auto samozřejmě překonat se sejmutým střešním panelem. A rekord zatím platí, to pro pořádek. Dodejme, že otevřený Veyron Grand Sport Vitesse WRC se veřejnosti představí na právě probíhajícím autosalonu v Šanghaji a stát má 50 milionů korun.

Ale zpět k absolutnímu rekordu. V době, kdy byl titul odejmut Veyronu Super Sport, se o své místo na slunci přihlásil speciál Hennessey Venom GT (více zde), který již drží rekord ve sprintu z nuly na třístovku. Sprint zvládl za 13,63 sekundy, video se zrychlením si můžete prohlédnout zde. To však výrazně přestavěnému Lotusu Exige s přeplňovaným motorem z Chevroletu Corvette nestačilo, a tak na kalifornském letišti Lemoore dokázal jet rychlostí 427,5 kilometrů za hodinu.

Fotogalerie

Hennessey Venom GT si ovšem rekord udržel jen chvíli. Ukázalo se totiž, že onen pro rekord prokletý omezovač nemělo víc z třicítky vyrobených a prodaných Bugatti Veyron Super Sport. Bez omezovače bylo prodáno pět aut, což stačí pro definici sériově vyráběného auta pro silniční provoz. Titul tak byl veyronu navrácen.

Otázkou je, jak dlouho mu vydrží. Zájemců o titul je víc, i když dosažené hodnoty se už příliš zvyšovat nebudou, jsou zjevně na hranici současných technologií. Ani ne tak motoru a jeho výkonu, ale spíš jeho bezpečného přenosu na silnici.

Stále se jedná o produkční auta se silniční homologací, která si teoreticky může koupit kdokoliv s naditou peněženkou.

Dodejme však, že samotná sériovost uvedených aut je jen o fous vyšší, než je produkce raket vynášejících družice na oběžnou dráhu. S cenovou dostupností to pak bude trochu lepší. Ovšem v dané třídě silničních supersportů jsou rychlostní rekordy hodně důležité. Stejně jako se obyčejná produkce mezi sebou měří třeba spotřebou nebo velikostí kufru, tak nejdražší sportovní auta světa prostě musí být nejrychlejší.

Autor:
  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Koronavirus zvýšil poptávku po ojetinách. Bazary se chystají na žně

V Evropě dramaticky roste poptávka po starších ojetinách. Levnými auty stále více lidí nahrazuje hromadnou dopravu, aby...

Kamera v autě je (ne)povinná výbava. Ochrání a pomůže

Premium Kamera do auta se postupně stává „povinnou výbavou“ řidičů motorových vozidel. Zařízení za pár tisíc korun dokáže...

Unikátní dieselhybrid Mercedesu spojuje elektrony s naftou

Jedině u Mercedesu je dnes možné pořídit plug-in hybridní pohon spojující vznětový čtyřválec a elektromotor. Vyzkoušeli...

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak....

Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price
Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price

Ve spolupráci se světoznámým výrobcem hraček Fisher-Price hledáme testerky s malými dětmi, které chtějí vyzkoušet nové mluvicí hračky Linkimals.

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...

Jaká je smrtnost a kde hrozí nákaza covidem? Nové odpovědi vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...