Šaráda s rychlostním rekordem: platí, neplatí a zase platí

aktualizováno 
Bugatti Veyron je nejrychlejším sériovým autem na světě. Bugatti Veyron už není nejrychlejší. A pro změnu, Veyron je zase nejrychlejší. Přesně takovou šarádu předvedl vydavatel Guinnessovy knihy rekordů. Za všechno mohl vymontovaný omezovač rychlosti.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | foto: Bugatti

Bugatti Veyron držel rychlostní rekord podle Guinnessovy knihy rekordů výkonem 431,072 kilometru za hodinu. Titul mu patřil v kategorii sériových vozů, které se běžně prodávají. Jenže v minulých dnech veyron o titul přišel. Nikoliv ovšem na silnici, ale u stolu.

Komisaři ze známé knihy rekordů totiž zjistili, že rekordní jízda veyronu se odehrála s autem, které mělo odmontovaný omezovač rychlosti. Samozřejmě v případě tohoto auta to nebyl obvyklý omezovač na 250 kilometrů za hodinu, ale omezovač na rychlost 415 kilometrů za hodinu. To vše platí pro speciální edici Veyronu Super Sport, základní verze totiž umí "jen" 407 kilometrů za hodinu.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

 

Omezovač je na autě nainstalován z prostého důvodu, nepodařilo se zajistit takové sériově vyráběné pneumatiky, které by vyšší rychlost než 415 kilometrů za hodinu bezpečně zvládly. Veyron Super Sport je totiž opravdovou bestií a dokáže jet až 435kilometrovou rychlostí.

Problém je sehnat gumy

Problémem jsou hlavně pneumatiky. A superrychlá auta nejsou jediná, která se s "omezenou" nabídkou pneumatikářů potýkají. Stejnou potíž mají třeba i výrobci největších náklaďáků světa. Dampry převážející hlavně kamení v obřích lomech nemohou už dále růst právě proto, že gumaři neumí vyrobit pneumatiku, která by unesla víc než nějakých 650 tun.

Bugatti sice koncem března o jeden rekord přišlo, ale hned si spravilo chuť s modelem Grand Sport Vitesse WRC. Speciální otevřený Veyron, jenž už v názvu (WRC) slibuje auto se světovým rekordem (World Record Car), překonal rychlostní rekord otevřených produkčních vozů výkonem 408,84 kilometru za hodinu. Rychlost muselo auto samozřejmě překonat se sejmutým střešním panelem. A rekord zatím platí, to pro pořádek. Dodejme, že otevřený Veyron Grand Sport Vitesse WRC se veřejnosti představí na právě probíhajícím autosalonu v Šanghaji a stát má 50 milionů korun.

Ale zpět k absolutnímu rekordu. V době, kdy byl titul odejmut Veyronu Super Sport, se o své místo na slunci přihlásil speciál Hennessey Venom GT (více zde), který již drží rekord ve sprintu z nuly na třístovku. Sprint zvládl za 13,63 sekundy, video se zrychlením si můžete prohlédnout zde. To však výrazně přestavěnému Lotusu Exige s přeplňovaným motorem z Chevroletu Corvette nestačilo, a tak na kalifornském letišti Lemoore dokázal jet rychlostí 427,5 kilometrů za hodinu.

Fotogalerie

Hennessey Venom GT si ovšem rekord udržel jen chvíli. Ukázalo se totiž, že onen pro rekord prokletý omezovač nemělo víc z třicítky vyrobených a prodaných Bugatti Veyron Super Sport. Bez omezovače bylo prodáno pět aut, což stačí pro definici sériově vyráběného auta pro silniční provoz. Titul tak byl veyronu navrácen.

Otázkou je, jak dlouho mu vydrží. Zájemců o titul je víc, i když dosažené hodnoty se už příliš zvyšovat nebudou, jsou zjevně na hranici současných technologií. Ani ne tak motoru a jeho výkonu, ale spíš jeho bezpečného přenosu na silnici.

Stále se jedná o produkční auta se silniční homologací, která si teoreticky může koupit kdokoliv s naditou peněženkou.

Dodejme však, že samotná sériovost uvedených aut je jen o fous vyšší, než je produkce raket vynášejících družice na oběžnou dráhu. S cenovou dostupností to pak bude trochu lepší. Ovšem v dané třídě silničních supersportů jsou rychlostní rekordy hodně důležité. Stejně jako se obyčejná produkce mezi sebou měří třeba spotřebou nebo velikostí kufru, tak nejdražší sportovní auta světa prostě musí být nejrychlejší.

Autor:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Najdete na iDNES.cz