Úterý 24. listopadu 2020, svátek má Emílie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 24. listopadu 2020 Emílie

Elektromobil, který není třeba nabíjet, získal evropskou homologaci

  14:26
Možná to je opravdová revoluce v automobilovém průmyslu. Nebo také další slepá ulička. Quant e-Sportlimousine získal evropskou homologaci, a tak se možná s touto pojízdnou elektrárnou potkáme na silnici. Bez ohledu na neobvyklý pohon půjde poznat na první pohled. Obří limuzína má velmi sportovní křivky.

Quant e-Sportlimousine | foto: Quant

Quant e-Sportlimousine vzbudil velkou pozornost na jarním autosalonu v Ženevě. Od pohledu výrazné auto má totiž velmi neobvyklý pohon, respektive je to elektromobil, který nemá klasické baterie, ale speciální články, které vyrábějí elektřinu přeléváním speciálního elektrolytu přes membránu.

Fotogalerie

Za autem stojí společnost NanoFlowcell AG z Lichtenštejnska, která se primárně zabývá vývojem flow akumulátorů a samotné auto je zatím spíš jen reklamním nosičem technologie výroby energie. Firma uvádí, že speciální flow akumulátory se mohou uplatnit v mnohem širším spektru strojů.

Nyní firma potvrdila, že získala homologaci auta pro provoz na veřejných komunikacích a pracuje na přípravě sériové produkce. Ale k té povede pravděpodobně ještě poměrně dlouhá cesta. Auto je opravdu revoluční a k běžnému provozu potřebuje i příslušnou infrastrukturu.

Jak to funguje? V autě jsou dvě nádrže na elektrolyt. Ten je přečerpáván z jedné nádrže do druhé přes speciální membrány, kde se reakcí získává elektrická energie. Druhá nádrž pak uchovává spotřebovaný elektrolyt. Systém tak připomíná spíš palivové články než klasické baterie. I ty však na palubě jsou, akumulují rekuperovanou energii a pohánějí palubní systémy.

Flow akumulátory se již v praxi používají, takže technologie to je ověřená a funkční. Dosud se ovšem vůbec nehodila pro pohon automobilů, energie se uvolňuje pomalu a systémy jsou příliš velké. Řešení firmy NanoFlowcell AG ve spolupráci s firmou Bosch se však už pro pohon auta hodí. Podařilo se totiž zvýšit hustotu nábojů v elektrolytu a revoluční je i ona membrána.

Quant e-Sportlimousine

A teď to nejdůležitější. Výrobce uvádí, že auto by mělo na jednu nádrž elektrolytu (nikoliv nabití) ujet okolo 600 kilometrů. To je výborná hodnota v kontextu obřích rozměrů auta a jeho neskromné hmotnosti. Konkurenční Tesla model S (nejrozšířenější a komerčně nejúspěšnější, velikostně obdobné auto) ujede na jedno nabití baterií zhruba o třetinu kratší vzdálenost.

Dalším problémem elektromobilů je dobíjení baterií. Zmíněné Tesle to trvá zhruba hodinu na speciální rychlonabíječce, doma pak řádově hodiny. Quant e-Sportlimousine nabíjení nepotřebuje, ono to ani není možné. Tedy v principu lze flow akumulátory nabíjet, ale jen v průmyslovém použití, nikoliv takto v automobilu. Na to je systém příliš velký a komplikovaný.

Princip použití je tak jiný a vlastně se podobá klasickému autu na benzin či naftu. Elektrolyt se jednoduše vypustí k recyklaci a natankuje se nový. To by dávalo v praxi smysl, samozřejmě v případě rozšíření systému a vybudování potřebné infrastruktury. Nákladově by to mohlo být docela zajímavé, ale do praxe má celý systém ještě hodně daleko.

Quant e-Sportlimousine

Na druhou stranu, pokud by se podařilo systém zabudovat do běžného auta nižší střední třídy, může být výsledný dojezdu fantastický. Quant e-Sportlimousine je totiž vlastně supersport s extrémním výkonem elektromotorů, přesto je dojezd velmi zajímavý. U běžného auta by snadno překonal tisíc kilometrů.

Téměř 5,3 metru dlouhý a 2,3 tuny těžký Quant pohání čtveřice elektromotorů na kolech s maximálním (špičkovým) výkonem 680 kW, respektive provozním výkonem 480 kW a obřím točivým momentem 2 900 Nm na každém elektromotoru. Sprint na stovku za 2,8 sekundy je údaj z říše snů a maximální rychlost 380 kilometrů za hodinu posouvá Quant mezi nejrychlejší auta planety.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Slováci slibují elektromobilům revoluční baterii, vyrobí ji příští rok

Baterie pro elektromobily Nissanu

Slovenská firma InoBat Auto představila prototyp baterie pro elektrovozidla, s hromadnou produkcí...

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů

Švýcarská laboratoř zkoumala látky, které vznikají při požáru akumulátorů pro...

VIDEO Co se stane, když v tunelu nebo v podzemní garáži vzplane elektromobil? Touto otázkou se zabývali...

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Škoda Enyaq iV

VIDEO Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví....

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Pohled shora na strukturu nového článku, kterým chce Tesla zjednodušit a...

Velké plány má Elon Musk a automobilka Tesla, kterou založil. Se svým týmem se snaží zlevnit a...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu....

Merkelová odmítla větší pomoc automobilkám. Podpora zůstává jen na elektro

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

Německá kancléřka nesouhlasí s další podporou automobilek zasažených oslabením ekonomiky kvůli...

  • Nejčtenější

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Nejextrémnější crashtest Volva: Z 30 metrů na čumák kvůli zlaté hodině

Automobilka Volvo, proslavená pasivní bezpečností svých vozů, uskutečnila vůbec nejextrémnější nárazový test ve své...

Při předjíždění pozor na přehlédnuté značky. S výmluvou v Česku neuspějete

Celkem častá situace: předjíždíte nákladní auto nebo kamion, nevidíte značku, kterou návěs zastíní, a dopustíte se...

Němci ohlásili šrotovné na náklaďáky, jež nejsou, a dodávky, co nic neujedou

Německo vyčlení tři miliardy eur (zhruba 80 miliard Kč) na podporu vývoje a výroby automobilů šetrných k životnímu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sběratelské propadáky. Které modely nepotvrdily svůj investiční potenciál

Premium Automobilky často přicházejí s různými limitovanými edicemi, omezenými sériemi či speciálními modely s výrazně vyšší...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

VIDEO: Podívejte se, jak se v Mladé Boleslavi vyrábí nejdůležitější škodovka

Škoda vyrábí čtvrtou generaci svého bestselleru Octavia na výrazně modernizované montážní lince v hlavním závodě v...

Přechod k elektromobilům pomůže Číně ukončit ropnou éru, tvrdí studie

Agresivní přechod k elektromobilům vedený Čínou sníží do roku 2030 globální poptávku po ropě o 70 procent a pomůže...

Nekonečné patálie s airbagy. GM svolává šest milionů aut

Největší americká automobilka General Motors (GM) svolá 5,9 milionu vozů kvůli potenciálně nebezpečným nafukovačům...

Autofotka týdne: Mini budoucnosti je obývák na kolech

A pak že MPV nefrčí! Mini mají svou velikost přímo ve jméně, což ovšem neznamená, že nemohou nabídnout prostor....

VIDEORECENZE: Vyzkoušeli jsme elektronickou kuchyňku Smoby
VIDEORECENZE: Vyzkoušeli jsme elektronickou kuchyňku Smoby

Elektronická kuchyňka Smoby Tech Edition je splněným snem každé malé hospodyňky a malého šéfkuchaře. Děti se s ní zabaví... a dospělí vlastně také.

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Svatební cesta byla fiasko, vztah zachránila Milešovka, tvrdí novomanželé

Poslední dvojicí, kterou dala dohromady věda pomocí testů připravenosti na vztah, atraktivity vzhledové i čichové a...

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...