Osobní auta mýto platit nebudou, ministr uvažuje jen o dodávkách

  12:58aktualizováno  12:58
Osobní auta na dálnicích platit mýtné nebudou. Případně zpoplatnění by se mělo týkat pouze užitkových vozidel sloužících k podnikání. Řekl to mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Dementoval tak informace o uvažovaném zavedení mýtného i pro osobní vozidla, které se na konci minulého týdne objevily v médiích.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

"Osobních vozidel se to netýká a ani o tom nebylo uvažováno," uvedl Novák s tím, že to byla jen špatná interpretace vyjádření ministra dopravy Antonína Prachaře. Ten sice uvedl, že si umí představit, že by mýtné měla platit i jiná vozidla než nákladní, ale v žádném případě tím nemyslel osobní vozidla, dodal mluvčí.

Uvažované rozšíření by se mělo týkat pouze užitkových vozidel, která majitelé využívají jako výrobní prostředek.

Rozšíření kategorie vozidel platících mýtné podle ujetých kilometrů je podle dopravního resortu dlouhodobý projekt. Ministerstvo zatím nemá žádný časový harmonogram, jak tuto myšlenku uvést do praxe. Nejprve se bude muset uskutečnit diskuse s partnery a odbornou veřejností, dodal Novák.

Proti zavedení mýtného pro osobní automobily se mezitím ohradil například Autoklub ČR, který je považoval za neopodstatněné. Argumentoval tím, že škody na silnicích způsobené osobními vozy jsou na rozdíl od kamionů zanedbatelné. Navíc podle motoristické organizace majitelé osobních aut už nyní podporují výstavbu silnic daňovými odvody z benzinu a nafty a platbami za dálniční známky.

Povinnost platit mýtné podle počtu ujetých kilometrů platí od roku 2007 pro vozidla nad 12 tun. Od roku 2010 se tato povinnost rozšířila i na vozidla nad 3,5 tuny a o rok později přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Osobní vozidla a další vozidla do 3,5 tuny dálniční poplatek platí prostřednictvím časových kuponů. Na dálničních známkách stát vybere 3,9 miliardy korun ročně, zatímco na mýtném od kamionů loni vybral zhruba 8,55 miliardy korun.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, deset z nich bude mít čistě elektrický nebo hybridní...

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Najdete na iDNES.cz