Nové auto pro masy - Dacia Logan

  13:41aktualizováno  13:41
U Dacie jí nejprve říkali X90, potom L90 a nakonec slyší na jméno Logan. Pokud se opravdu podařilo rumunské automobilce s francouzským kapitálem v zádech postavit "pětitisícové auto" (s prodejní cenou kolem 5000 euro), má novinka největší předpoklady stát se nejen středo- a východoevropským bestsellerem.

Nová Dacia, která by měla východní Evropu - a možná nejen ji - postavit na kola, si dnes odbývá premiéru.

Ambiciózní projekt by totiž mohl najít uplatnění i mimo starý kontinent. V zemích, které rozvinutější svět momentálně považuje spíše za odkladiště autovraků nevyhovujících "západním" standardům.

Prozatím se nová dacia bude vyrábět v modernizovaném závodě v Rumunsku. Renault ovšem počítá také s expanzí na trhy po celém světě. Nasvědčují tomu i výrobní kapacity, do kterých bylo investováno. Dacia Logan (na některých trzích nabízená jako Renault Logan) se bude vyrábět v: Rumunsku, Rusku, Maroku, Íránu a v Kolumbii.

I přestože na oficiálních fotografiích vypadá velmi pohledně a moderně, nejpřitažlivější na ní pravděpodobně bude cena. Nové auto za 5 700 euro = 185 000 Kč dnes dozajista nekoupíte.

Po loni představené Dacii Solenza


- test čtěte ZDE -

je logan druhým novým modelem rumunské automobilky, která povstává ze (skoro)mrtvých.

Dacii Logan si na dnešní první oficiální prezentaci v Paříži osahá management mateřské automobilky Renault.  Do prodeje půjde možná už koncem letošního roku.

Co o novince víme? Nová Dacia dostala podvozkovou platformu Nissanu Micra (stejnou dostane příští generace Renaultu Clio). Auto je dlouhé 4,25 metru, do šířky narostlo na 1,74 metru a do výšky na metr a půl. Rozvor je 2,63 metru.

Protože bude logan pravděpodobně hrát roli jediného a o to univerzálněji využívaného auta svých majitelů, je důležitý také údaj o velikosti zavazadlového prostoru - oproti předem avizovaným 480, bude mít 510 litrů.

V tomto případě bude spíše než objem nejvíce omezujícím faktorem zvolená koncepce karoserie typu sedan. Úzkým otvorem toho sice do kufru postupně naskládáte hodně, pro stěhování větších a neforemnějších zavazadel by ale byl vhodnější hatchback.

Ten v plánech automobilky nefiguruje. Zato se na rok 2007 plánuje uvedení verze kombi a přibude i malá dodávka.

Doby, kdy měli zákazníci v autosalonu Dacie na výběr z jedné pohonné jednotky, budou zapomenuty. Auto dostane rovnou dva benzinové a jeden naftový motor. Vedle zážehových osmiventilových  1,4 - 75 koní (55 kW) a 1,6 - 90 koní (68kW) bude od příštího roku v nabídce ještě 65 koňové (48 kW) "dCičko" o objemu 1,5 litru. Překvapením, kterou se podařilo do poslední chvíle utajit, je 107 koňová 1,6 16V, ta příjde společně s dieselem. Motory budou spřažené s pětistupňovými manuálními převodovkami.

Zajímavá bude výbava nové dacie. Nejchudší verze bude mít dva airbagy (řidič a spolujezdec) a ABS, čímž v kombinaci s zajímavou cenou notně zamotá hlavu konkurenci.

Nejvybavenější logan, který by měl mít na cenovce částku 7 500 euro (245 000 Kč), dostane i boční airbagy (zdroje mluví o "kompletní sadě" airbagů), ABS, elektrické stahování oken, klimatizaci a rádio s CD měničem.

Za hlavní konkurenty loganu Dacia/Renault vidí Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio a naší Škodu Fabia.

***

Od roku 1998, kdy začali inženýři na "globálním autě" pracovat, stál vývoj 360 milionů euro.

***

Dacia Logan v číslech:

Délka (mm) 4250
Šířka (mm) 1735
Výška (mm) 1525
Rozvor (mm) 2630
Objem kufru (l) 510
Koeficient aerodynamického odporu Cx 0,36
Objem palivové nádrže (l) 50

Pro začátek budou v nabídce dvě pohonné jednotky:

1,4 8V 1,6 8V
Motor zážehový zážehový
Objem (ccm) 1390 1598
Počet válců/ventilů 4/8 4/8
Kompresní poměr 9,5:1 9,5:1
Max. výkon (kW/k) 55/75 při  5 500 ot./min 64/90 při 5 500 ot./min
Max. kroutící moment (Nm) 112 při 3000 ot./min 128 při 3000 ot./min
Emisní norma Euro IV Euro IV
Převodovka manuální pětistupňová manuální pětistupňová
Kola 5,5 J14 6,0 J15
Pneumatiky standardní 165/80 R14 185/65 R15
Maximální rychlost (km/h) 162 175
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13 11,5
Kilometr s pevnám startem (s) 34,9 33,5
Emise CO2 (g/km) 134 175
Spotřeba
Město (l/100 km) 9,2 10,0
Mimo město (l/100 km) 5,5 5,8
Kombinace (l/100 km) 6,8 7,3
Hmotnost (kg) 975 980

2/6/2004 8:00
Nově:

Schweitzer logan podražil
Podle původních informací měla cena nové dacie startovat na ceně 5 000 euro. Nejnovější zprávy hovoří o tom, že vládce Renaultu Louis Schweitzer cenu zvedl na 5 700 eur, tedy 185 tisíc korun.

Co na to konkurence?
Na letošním autosalonu v Ženevě se jeden z kapitánů evropského automobilového průmyslu Bernd Pischetsrieder (VW) nechal slyšet, že má-li auto stát 5000 euro, pak nebude odpovídat standardům EU (bezpečnost, emise...) a nebude je tedy možné prodávat v západní Evropě.

V PRODEJI OD LISTOPADU Novinka rumunské Dacie se na našem trhu začne prodávat už za měsíc a půl. Kromě nízké ceny zaujme i osobitým designem.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

BMW svolává dvacet let staré vozy kvůli airbagům. Odstavte auto, radí

BMW doporučuje australským majitelům řady 3 odstavit auto až na osmnáct měsíců. Problematické airbagy jsou podezřelé z...

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři až tři a půl tisíce...

Automobilové šílenosti na japonský způsob: turbína a postmoderní obývák

Japonská automobilová škola se od zbytku světa v mnohém liší. Jednou z parádních disciplín jsou „ulítlé“ studie....

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz