Pondělí 24. února 2020, svátek má Matěj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. února 2020 Matěj

Mazda začínala s umělým korkem, za století je z ní značka labužníků

  18:00aktualizováno  18:00
Japonská Mazda nepatří mezi největší automobilky na světě a ani její výrobní řada není příliš široká, na druhou stranu jsou ale její vozy z různých důvodů k nepřehlédnutí. Vždy si uměla najít vlastní tvář, díky které byla výjimečná. Unikátními technickými řešeními patřila vždy na vrchol. Klasickou „prémiovou“ značkou ovšem být nechce.

Nejzajímavější je na automobilce z Hirošimy její solitérní pozice. I v dnešním globalizovaném světě, ve kterém automobilky uzavírají často nečekaná partnerství a spolupracují napříč kategoriemi a přes celý svět, bojuje Mazda na vlastní pěst.

Fotogalerie

Firma, založená 30. ledna 1920 v japonské Hirošimě původně jako výrobce umělého korku, zůstává například na rozdíl od řady dalších výrobců věrná nepřeplňovaným benzinovým motorům, řadu let také držela ve výrobě Wankelův motor s rotujícím pístem.

Evropská nabídka Mazdy dnes - kromě nezbytných SUV - obsahuje i vůz střední třídy s atmosférickým benzinovým dvouapůllitrem pod kapotou, což je objem, který ostatní velkosérioví výrobci ze své nabídky na starém kontinentu dávno vyřadili. Stejně jako z Evropy mizí klasické tříprostorové sedany. Pro milovníky jízdy s otevřenou střechou pak Mazda vyrábí také lehký dvoumístný roadster MX-5, od roku 2015 už ve čtvrté generaci, který na současném trhu téměř nemá konkurenci. A nově se chystá platforma pro větší modely s pohonem zadních kol a pod kapotu jim chystá řadový šestiválec.

Mazda MX-5 (NA)

Mazda MX-5 (NA)

Začalo to korkem

Cesta k automobilce, která dnes úspěšně oslovuje specifickou cílovou skupinu a jež se s 1,6 milionu prodaných vozů pohybuje na konci druhé desítky největších výrobců světa, přitom začala nenápadně, produkcí umělého korku. Až koncem 20. let minulého století se k materiálu používanému na izolace ve stavebnictví přidala drobná strojírenská výroba. Původní společnost Toyo Cork Kogyo se také přejmenovala Toyo Kogyo, stále se ale pohybovala na hraně bankrotu.

Změnu mělo firmě vedené průmyslníkem Džudžiro Macudou, který zbohatl díly výrobě pušek, přinést zaměření na motorová vozidla. Motocykly i automobily byly v té době v Japonsku ještě poměrně vzácné. Také domácích výrobců bylo poskrovnu, byť první japonská motorka se objevila již v roce 1909 a auto z domácí produkce o osm let později. Macudovi inženýři sestrojili koncem roku 1929 první dvoutaktní motor a během následujících měsíců firma vyrobila necelé čtyři desítky motocyklů.

Museum Mazda Frey v Augsburgu

Ikonická Mazda Cosmo Sport

Budoucí prosperitu továrny ale založilo rozhodnutí nevěnovat se motocyklům, i přes jejích úspěchy u veřejnosti. Japonsko totiž začátkem 30. let potřebovalo spíš vozidlo k převážení nákladu, k čemuž se skvěle hodila motorová rikša, kterou hirošimská firma představila v říjnu 1931. Tříkolové vozítko - vepředu motocykl, vzadu valník - dostalo jméno Mazda-Go. Macuda sáhl pro inspiraci k perskému zoroastrismu a jeho božstvu Ahuru Mazdovi, zároveň využil i zvukové podoby jména s vlastním příjmením.

Museum Mazda Frey v Augsburgu
Museum Mazda Frey v Augsburgu

Nákladní tříkolky - a občas také čtyřkolky jako třeba typ CA, připomínající malý džíp s korbou - dominovaly výrobnímu programu firmy Toyo Kogyo až do konce 50. let minulého století. První automobil (tedy spíše autíčko ze specifické japonské kategorie kei car), dvoudveřovou Mazdu R360, představila továrny teprve v roce 1960. O tři roky později přišlo na trh první „opravdové auto“, první generace Mazdy Familia, která se v Evropě od konce 70. let prodávala pod označením Mazda 323.

Museum Mazda Frey v Augsburgu

Začátkem 60. let se Mazda také zařadila mezi automobilky, které zaujal motor s rotujícím pístem německého vynálezce Felixe Wankela. První auto - kupé Cosmo - se představilo v roce 1964, měsíc před začátkem tokijské olympiády. 

Hvězdné chvíle si značka zažila v roce 1991 ve slavném vytrvalostním závodě v Le Mans. Po 24 hodinách kroužení po okruhu la Sarthe vyhrál ikonický oranžovozelený speciál Mazda 787B, v útrobách mu pracoval právě Wankelův motor (více čtěte zde).

Mazda 787B

Mazda 787B

Během let se sice Mazda vyrovnala s největším problémem „wankelu“, malou výdrží těsnění ve válci, už z principu ale motory stále spalovaly trochu oleje. Poslední vůz, sportovní RX-8, se přestal vyrábět v roce 2012. Nemohl totiž plnit stále přísnější emisní limity.

Na ty přitom v Mazdě, jež se před pěti lety po téměř čtyřech dekádách rozešla s dlouholetým partnerem, americkým Fordem, jdou dnes poněkud jinak než konkurence. 

Mazda MX-30

Elektromobil Mazda MX-30

Zatímco Volkswagen, Renault, PSA nebo Toyota u benzinových motorů snižují objemy a přidávají turbodmychadla, konstruktéři v Hirošimě zůstávají věrni přísloví „objem ničím nenahradíš“ a cestu vidí jinde. Pro Mazdu je třeba typický vyšší kompresní poměr, nejnovější motory pak kombinují vlastnosti zážehového a vznětového motoru. Jejich „diesel na benzin“ v podobě motoru Skyactive X je dnes považován za vrcholové dílo moderní motorařiny (jak funguje, čtěte zde).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Kamion vjel pod vlak. Ukazuje na nebezpečí zdánlivě přehledného přejezdu

Na internetu se objevily záběry ze srážky vlaku s kamionem, která se stala v pátek 21. února nedaleko Staré Huti u...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový Volkswagen Caddy nahradí rodinná MPV, která dnes začínají chybět

Caddy je druhý nejdůležitější užitkový volkswagen na českém trhu hned po ikonickém Transporteru. Teď má příležitost být...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Vagabundi s hadry jsou po čtvrt století zpátky, značí úpadek New Yorku

Party žebráků, kteří bezbrannému řidiči plesknou mokrý hadr na čelní sklo při čekání na křižovatce, jsou zpět v New...

Garáž dostala nový kabát, chybějí jen vrata. Soutěžte o ně i vy

Někdo v ní parkuje svůj vůz, jiný v ní má dílnu, nebo laický autoservis. Soutěžící Ivan si vytvořil v domě atypickou...

Řečtí anarchisté: Neparkujte u luxusních aut, usnadněte nám práci

Řecká anarchistická skupina se přihlásila k útoku na dvě desítky aut, která před měsícem zapálila v Aténách. Zároveň se...

Nová pouliční autopůjčovna přišla do Prahy. Pronajímá elektrické volkswageny

V Praze nově jezdí 100 sdílených elektromobilů VW e-up! maďarské carsharingové služby GreenGo. Do tří měsíců by měl...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

PRVNÍ DOJMY: Co až tvé nahé fotky uvidí mamka? I herečky V síti pláčou

Vít Klusák zažívá věk zralosti. Zatímco v debutu Český sen ubližovala mystifikace neškodným zástupům toužícím po...

Vždycky jsem byla obdařenější prsatice, směje se Lucie Benešová

Chtěla domek na Sicílii, ale nakonec si pořídila hezké místo pro stavbu v Jizerských horách. „Mám plno plánů, pořád...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...