Sobota 25. června 2022, svátek má Ivan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. června 2022 Ivan

Mazda začínala s umělým korkem, za století je z ní značka labužníků

  18:00
Japonská Mazda nepatří mezi největší automobilky na světě a ani její výrobní řada není příliš široká, na druhou stranu jsou ale její vozy z různých důvodů k nepřehlédnutí. Vždy si uměla najít vlastní tvář, díky které byla výjimečná. Unikátními technickými řešeními patřila vždy na vrchol. Klasickou „prémiovou“ značkou ovšem být nechce.

Nejzajímavější je na automobilce z Hirošimy její solitérní pozice. I v dnešním globalizovaném světě, ve kterém automobilky uzavírají často nečekaná partnerství a spolupracují napříč kategoriemi a přes celý svět, bojuje Mazda na vlastní pěst.

Fotogalerie

Firma, založená 30. ledna 1920 v japonské Hirošimě původně jako výrobce umělého korku, zůstává například na rozdíl od řady dalších výrobců věrná nepřeplňovaným benzinovým motorům, řadu let také držela ve výrobě Wankelův motor s rotujícím pístem.

Evropská nabídka Mazdy dnes - kromě nezbytných SUV - obsahuje i vůz střední třídy s atmosférickým benzinovým dvouapůllitrem pod kapotou, což je objem, který ostatní velkosérioví výrobci ze své nabídky na starém kontinentu dávno vyřadili. Stejně jako z Evropy mizí klasické tříprostorové sedany. Pro milovníky jízdy s otevřenou střechou pak Mazda vyrábí také lehký dvoumístný roadster MX-5, od roku 2015 už ve čtvrté generaci, který na současném trhu téměř nemá konkurenci. A nově se chystá platforma pro větší modely s pohonem zadních kol a pod kapotu jim chystá řadový šestiválec.

Mazda MX-5 (NA)

Začalo to korkem

Cesta k automobilce, která dnes úspěšně oslovuje specifickou cílovou skupinu a jež se s 1,6 milionu prodaných vozů pohybuje na konci druhé desítky největších výrobců světa, přitom začala nenápadně, produkcí umělého korku. Až koncem 20. let minulého století se k materiálu používanému na izolace ve stavebnictví přidala drobná strojírenská výroba. Původní společnost Toyo Cork Kogyo se také přejmenovala Toyo Kogyo, stále se ale pohybovala na hraně bankrotu.

Změnu mělo firmě vedené průmyslníkem Džudžiro Macudou, který zbohatl díly výrobě pušek, přinést zaměření na motorová vozidla. Motocykly i automobily byly v té době v Japonsku ještě poměrně vzácné. Také domácích výrobců bylo poskrovnu, byť první japonská motorka se objevila již v roce 1909 a auto z domácí produkce o osm let později. Macudovi inženýři sestrojili koncem roku 1929 první dvoutaktní motor a během následujících měsíců firma vyrobila necelé čtyři desítky motocyklů.

Museum Mazda Frey v Augsburgu

Ikonická Mazda Cosmo Sport

Budoucí prosperitu továrny ale založilo rozhodnutí nevěnovat se motocyklům, i přes jejích úspěchy u veřejnosti. Japonsko totiž začátkem 30. let potřebovalo spíš vozidlo k převážení nákladu, k čemuž se skvěle hodila motorová rikša, kterou hirošimská firma představila v říjnu 1931. Tříkolové vozítko - vepředu motocykl, vzadu valník - dostalo jméno Mazda-Go. Macuda sáhl pro inspiraci k perskému zoroastrismu a jeho božstvu Ahuru Mazdovi, zároveň využil i zvukové podoby jména s vlastním příjmením.

Museum Mazda Frey v Augsburgu
Museum Mazda Frey v Augsburgu

Nákladní tříkolky - a občas také čtyřkolky jako třeba typ CA, připomínající malý džíp s korbou - dominovaly výrobnímu programu firmy Toyo Kogyo až do konce 50. let minulého století. První automobil (tedy spíše autíčko ze specifické japonské kategorie kei car), dvoudveřovou Mazdu R360, představila továrny teprve v roce 1960. O tři roky později přišlo na trh první „opravdové auto“, první generace Mazdy Familia, která se v Evropě od konce 70. let prodávala pod označením Mazda 323.

Museum Mazda Frey v Augsburgu

Začátkem 60. let se Mazda také zařadila mezi automobilky, které zaujal motor s rotujícím pístem německého vynálezce Felixe Wankela. První auto - kupé Cosmo - se představilo v roce 1964, měsíc před začátkem tokijské olympiády. 

Hvězdné chvíle si značka zažila v roce 1991 ve slavném vytrvalostním závodě v Le Mans. Po 24 hodinách kroužení po okruhu la Sarthe vyhrál ikonický oranžovozelený speciál Mazda 787B, v útrobách mu pracoval právě Wankelův motor (více čtěte zde).

Mazda 787B

Během let se sice Mazda vyrovnala s největším problémem „wankelu“, malou výdrží těsnění ve válci, už z principu ale motory stále spalovaly trochu oleje. Poslední vůz, sportovní RX-8, se přestal vyrábět v roce 2012. Nemohl totiž plnit stále přísnější emisní limity.

Na ty přitom v Mazdě, jež se před pěti lety po téměř čtyřech dekádách rozešla s dlouholetým partnerem, americkým Fordem, jdou dnes poněkud jinak než konkurence. 

Mazda MX-30

Elektromobil Mazda MX-30

Zatímco Volkswagen, Renault, PSA nebo Toyota u benzinových motorů snižují objemy a přidávají turbodmychadla, konstruktéři v Hirošimě zůstávají věrni přísloví „objem ničím nenahradíš“ a cestu vidí jinde. Pro Mazdu je třeba typický vyšší kompresní poměr, nejnovější motory pak kombinují vlastnosti zážehového a vznětového motoru. Jejich „diesel na benzin“ v podobě motoru Skyactive X je dnes považován za vrcholové dílo moderní motorařiny (jak funguje, čtěte zde).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Emisní norma Euro 7 způsobí katastrofu, varuje šéf sdružení autoprůmyslu

Vysíláme Evropský parlament odhlasoval definitivní konec výroby aut se spalovacími motory po roce 2035. Je to jeden z kroků,...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

24 centimetrů od smrti. Francouzi zveřejnili mrazivé video o práci silničářů

Francouzi spustili osvětovou kampaň, která má lidi donutit dívat se na silnici a ne do mobilů. Ukazují v ní okamžiky ze...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Čím menší dítě, tím víc věcí. Do karavanu se vejde spousta potřebných hraček

Koncem týdne sbalit celé rodině, v pondělí zase vybalit, vyprat. A znovu a znovu. No, kdo by to nemiloval. Obytňák je v...

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Měnila kola, ladila motory. Královna Alžběta opravovala auta, má i výuční list

Premium Je dokladem důstojného stárnutí, bezbřehé vitality, elegance, klidného rozumu. Královna Alžběta II., která spravuje...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Agáta Hanychová chodí s Jaromírem Soukupem

Bývalá modelka a moderátorka Agáta Hanychová (37) má po nedávném rozchodu se slovenským lékařem Andrejem Nikovem nový...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

RECENZE: Koncert Guns N’Roses táhl ke dnu falešně kňourající Axl

Jít na koncert kapely Guns N’Roses je jako sázka do loterie. Na instrumentální výkony se můžete spolehnout, ale co se...