Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Revoluční zázrak pod kapotou: naftový benziňák Mazdy hlavně škrtí emise

Zatím je to hlavně demonstrace síly a fištrónu. Ale jednou, vlastně možná už brzy, bude z toho jedinečného nápadu třeba zlatý grál. Benzinový motor Mazdy fungující jako nafťák. Hlavním úkolem bylo dosáhnout maximální efektivity. Spotřeba bude extrémně závislá na jízdním stylu.
Mazda Skyactiv-X

Mazda Skyactiv-X | foto: Mazda

Motor Skyactiv-X, o kterém teď celý motorářský svět mluví, kombinuje zážehový a vznětový princip. A upřímně řečeno, stále je kolem něj pár neznámých. Mazda už ho prodává v Americe a dá se objednat i v Evropě. Informace o něm ovšem dávkuje postupně. Jedno nevyřčené je jasné už teď: bude to jedna z hlavních zbraní v boji za nízké tabulkové emise.

Inženýři japonské značky na něm pracovali sedm let, první nápad je ovšem už z roku 2008, prozrazuje Heiko Strietzel, který z evropského vývojového centra Mazdy v Oberurselu sleduje vývoj motoru od počátku. Myšlenka je naučit benzinový motor pracovat na vznětovém principu. Není to projekt na rozdojení kozla, fyzikálně to možné je. Zatím nikomu jinému než Mazdě se to ovšem nepodařilo dotáhnout do sériové výroby.

Mazda Skyactiv-X
Mazda Skyactiv-X

Heiko Strietzel ještě tajemně ukazuje graf, který ukazuje, že nejnovější motor Mazdy spojující klady benzinového a naftového motoru jsou jen dalším stupněm k ideálu, jaký to je? Zatím je to tajné, třeba motor schopný čistě a efektivně spalovat obě paliva. Uvidíme za pár let.

Šifra SPCCI

Klíčem k úspěchu, jak je pro tuto nekonvenční japonskou značku typické, je několik stejně nekonvenčních postupů. Neobyčejný motor kupodivu neobsahuje žádnou exotickou techniku. Variabilní časování ventilů nebo vysokotlaké přímé vstřikování patří dnes u výkonnějších motorů ke standardu. Senzory tlaku ve válcích a mechanický kompresor pro přeplňování jsou už věci méně obvyklé, přesto nijak nečekané. Jenže to všechno motoráři Mazdy používají jinak, než je obvyklé. Nejlíp je to vidět na tom kompresoru, který by v běžném motoru sloužil k dolování většího výkonu, tady je ovšem proto, aby motor dokázal pracovat s extrémně chudou směsí. Spoustu dalších pokročilých technologií, například variabilní zdvih ventilů nebo odpojování válců, dokonce Skyactiv-X nemá.

Mazda Skyactiv-X
Mazda Skyactiv-X

Hlavním úkolem je tady ovládnutí kompresního zapalování, se kterým pracují naftové motory. Skyactiv-X tedy využívá vznětový princip, bez zapalovací svíčky se ovšem neobejde. Zapalování benzinu výlučně zvyšováním tlaku (stlačováním) se totiž neosvědčilo. Stlačené směsi benzinu s přebytkem vzduchu (dvojnásobné množství oproti normálnímu stechiometrickému 14,7:1) totiž hrozí nekontrolovatelné samozápaly.

Mazda Skyactiv-X

Mazda tedy použila princip, který označuje zkratkou SPCCI, což znamená „spark plug controlled compression ignition“, tedy svíčkou řízené kompresní zapalování.

Skyactiv-X

Zajímavosti telegraficky

  • pro benzinové motory Mazdy je charakteristický extrémně vysoký kompresní poměr, který dnes dosahuje 14:1. Motor Skyactiv-X má ještě víc, 16,3:1.
  • agregát je v motorovém prostoru pečlivě teplotně odstíněn, vydrží tak i po vypnutí dlouho zahřátý. To potvrzuje, že termomanagement je v jeho případě velmi důležitý.
  • motor je odladěný na to, aby byl zvyklý pracovat s klasickým 95oktanovým benzinem; 91 nebo 98 oktanový spálí taky, výrazné změny parametrů a chování by se ovšem neměly odehrát, jen se posune nástup maxima točivého momentu 224 Nm z 3000 ot./min (s 91 oktany níž, s 98 výš).
  • motor má i filtr pevných částic, ovšem z jiného důvodu než dnes sazující přímovstřikové benziňáky. Skyactiv-X by bez něj emisními limity prošel, jenže kompresor potřebuje dostatečně čistý vzduch. A kvůli vnitřní recirkulaci výfukových plynů EGR je tedy třeba jejich čistění.

Ve válcích jsou dvě směsi benzinu se vzduchem. Chudá (36,8:1), která umí efektivně shořet, ale obtížně se zapaluje (jako když se jiskrou nedaří zapálit plyn z téměř prázdného zapalovače) a bohatší v malinké oblasti okolo zapalovací svíčky. Ta se zažehne jiskrou jako u obyčejného benzinového motoru a vytvořené teplo se v kombinaci s tlakem postará o zapálení benzinu v chudé směsi. Senzory sledují teplotu ve válcích a řídicí jednotka podle údajů z nich mění okamžik aktivace svíčky, množství vstříknutého benzinu a pomocí variabilního časování ventilů i množství vzduchu ve válci.

Po překročení některých z rozsáhlé škály parametrů (cca 4700 otáček, sešlápnutí plynu, ale hlavně teplota) se motor přepne do klasického benzinového režimu – škrtící klapky přivřou přívod vzduchu, kompresor se vypne a motor přestane pracovat s chudou směsí. Svíčka zapaluje homogenní směsí blízko stechiometrického poměru a motor ukáže maximální výkon (v 6000 ot./min). Přechody mezi režimy probíhají bleskurychle, plynule.

Výsledkem je zvětšení oblasti, kdy pracuje motor efektivně, a snížení emisí. A v tom je to kouzlo. Mnohem víc než o strhující dynamiku jde o spojení předností konvenčních zážehových a vznětových motorů. Z první oblasti si Skyactiv-X bere kultivovanost a rychlé, plynulé reakce, z druhé pak vysokou účinnost vyjádřenou nízkou spotřebou a tolik sledovanými emisemi CO2.

Hlavně efektivně

Svezení s dvoulitrovým motorem Skyaciv-X je v reálu vlastně obyčejné. Nepoučený řidič vlastně neví, že se pod kapotou odehrává revoluce. Vnímavější si povšimne lehce nespojité reakce na plynový pedál – sofistikované řízení spalování si žije trochu po svém, protože motor chce pracovat stále co nejefektivněji. Změny režimu z SPCCI spalování na normální si nevšimnete, to prozradí jen ikonka schovaná v hloubi palubního infotainmentu. Deklarovaných 180 koní motor ukáže až ve vyšších otáčkách, jinak je spíš atmosfericky plynulý.

Mazda Skyactiv-X

A kolik to teda žere? První jízdy ukazují na extrémní závislost na jízdním stylu. Zatím nejníž jsme se při svezení s Mazdou 3 vybavenou tímto motorem dostali pod šest litrů benzinu, ale trochu rychlejší jízda už byla za deset. Při extrémně defenzivní jízdě ale se dá podle všeho jet kolem pěti půl litru. Pro ilustraci: změnit hodnotu průměrné spotřeby o čtvrtlitr není po padesáti ujetých kilometrech problém jedním razantnějším rozjezdem a šouráním se třicítkou ve městě. 

  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

Třicetiminutový balet kolem Abarthu. Podívejte se, jak se servisuje rally speciál

17. června 2024

Exkluzivně Jak se servisuje rally speciál přímo během závodního víkendu Agrotec Petronas Rally v Hustopečích?...

Malé auto, velká cenová bomba. První jízda obnoveným Renaultem Captur

17. června 2024

Renault Captur, spolu s Cliem stěžejní model francouzské automobilky, dostal decentní facelift...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

Tříválcová jistota od Yamahy. Ojetou motorku dobře prozkoumejte

17. června 2024

Premium Střední objemová kategorie motocyklů Yamaha opustila dva čtyřválce o objemu 600 a 800 ccm a dostala...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...