Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Revoluční zázrak pod kapotou: naftový benziňák Mazdy hlavně škrtí emise

Zatím je to hlavně demonstrace síly a fištrónu. Ale jednou, vlastně možná už brzy, bude z toho jedinečného nápadu třeba zlatý grál. Benzinový motor Mazdy fungující jako nafťák. Hlavním úkolem bylo dosáhnout maximální efektivity. Spotřeba bude extrémně závislá na jízdním stylu.

Mazda Skyactiv-X | foto: Mazda

Motor Skyactiv-X, o kterém teď celý motorářský svět mluví, kombinuje zážehový a vznětový princip. A upřímně řečeno, stále je kolem něj pár neznámých. Mazda už ho prodává v Americe a dá se objednat i v Evropě. Informace o něm ovšem dávkuje postupně. Jedno nevyřčené je jasné už teď: bude to jedna z hlavních zbraní v boji za nízké tabulkové emise.

Inženýři japonské značky na něm pracovali sedm let, první nápad je ovšem už z roku 2008, prozrazuje Heiko Strietzel, který z evropského vývojového centra Mazdy v Oberurselu sleduje vývoj motoru od počátku. Myšlenka je naučit benzinový motor pracovat na vznětovém principu. Není to projekt na rozdojení kozla, fyzikálně to možné je. Zatím nikomu jinému než Mazdě se to ovšem nepodařilo dotáhnout do sériové výroby.

Mazda Skyactiv-X
Mazda Skyactiv-X

Heiko Strietzel ještě tajemně ukazuje graf, který ukazuje, že nejnovější motor Mazdy spojující klady benzinového a naftového motoru jsou jen dalším stupněm k ideálu, jaký to je? Zatím je to tajné, třeba motor schopný čistě a efektivně spalovat obě paliva. Uvidíme za pár let.

Šifra SPCCI

Klíčem k úspěchu, jak je pro tuto nekonvenční japonskou značku typické, je několik stejně nekonvenčních postupů. Neobyčejný motor kupodivu neobsahuje žádnou exotickou techniku. Variabilní časování ventilů nebo vysokotlaké přímé vstřikování patří dnes u výkonnějších motorů ke standardu. Senzory tlaku ve válcích a mechanický kompresor pro přeplňování jsou už věci méně obvyklé, přesto nijak nečekané. Jenže to všechno motoráři Mazdy používají jinak, než je obvyklé. Nejlíp je to vidět na tom kompresoru, který by v běžném motoru sloužil k dolování většího výkonu, tady je ovšem proto, aby motor dokázal pracovat s extrémně chudou směsí. Spoustu dalších pokročilých technologií, například variabilní zdvih ventilů nebo odpojování válců, dokonce Skyactiv-X nemá.

Mazda Skyactiv-X
Mazda Skyactiv-X

Hlavním úkolem je tady ovládnutí kompresního zapalování, se kterým pracují naftové motory. Skyactiv-X tedy využívá vznětový princip, bez zapalovací svíčky se ovšem neobejde. Zapalování benzinu výlučně zvyšováním tlaku (stlačováním) se totiž neosvědčilo. Stlačené směsi benzinu s přebytkem vzduchu (dvojnásobné množství oproti normálnímu stechiometrickému 14,7:1) totiž hrozí nekontrolovatelné samozápaly.

Mazda Skyactiv-X

Mazda tedy použila princip, který označuje zkratkou SPCCI, což znamená „spark plug controlled compression ignition“, tedy svíčkou řízené kompresní zapalování.

Skyactiv-X

Zajímavosti telegraficky

  • pro benzinové motory Mazdy je charakteristický extrémně vysoký kompresní poměr, který dnes dosahuje 14:1. Motor Skyactiv-X má ještě víc, 16,3:1.
  • agregát je v motorovém prostoru pečlivě teplotně odstíněn, vydrží tak i po vypnutí dlouho zahřátý. To potvrzuje, že termomanagement je v jeho případě velmi důležitý.
  • motor je odladěný na to, aby byl zvyklý pracovat s klasickým 95oktanovým benzinem; 91 nebo 98 oktanový spálí taky, výrazné změny parametrů a chování by se ovšem neměly odehrát, jen se posune nástup maxima točivého momentu 224 Nm z 3000 ot./min (s 91 oktany níž, s 98 výš).
  • motor má i filtr pevných částic, ovšem z jiného důvodu než dnes sazující přímovstřikové benziňáky. Skyactiv-X by bez něj emisními limity prošel, jenže kompresor potřebuje dostatečně čistý vzduch. A kvůli vnitřní recirkulaci výfukových plynů EGR je tedy třeba jejich čistění.

Ve válcích jsou dvě směsi benzinu se vzduchem. Chudá (36,8:1), která umí efektivně shořet, ale obtížně se zapaluje (jako když se jiskrou nedaří zapálit plyn z téměř prázdného zapalovače) a bohatší v malinké oblasti okolo zapalovací svíčky. Ta se zažehne jiskrou jako u obyčejného benzinového motoru a vytvořené teplo se v kombinaci s tlakem postará o zapálení benzinu v chudé směsi. Senzory sledují teplotu ve válcích a řídicí jednotka podle údajů z nich mění okamžik aktivace svíčky, množství vstříknutého benzinu a pomocí variabilního časování ventilů i množství vzduchu ve válci.

Po překročení některých z rozsáhlé škály parametrů (cca 4700 otáček, sešlápnutí plynu, ale hlavně teplota) se motor přepne do klasického benzinového režimu – škrtící klapky přivřou přívod vzduchu, kompresor se vypne a motor přestane pracovat s chudou směsí. Svíčka zapaluje homogenní směsí blízko stechiometrického poměru a motor ukáže maximální výkon (v 6000 ot./min). Přechody mezi režimy probíhají bleskurychle, plynule.

Výsledkem je zvětšení oblasti, kdy pracuje motor efektivně, a snížení emisí. A v tom je to kouzlo. Mnohem víc než o strhující dynamiku jde o spojení předností konvenčních zážehových a vznětových motorů. Z první oblasti si Skyactiv-X bere kultivovanost a rychlé, plynulé reakce, z druhé pak vysokou účinnost vyjádřenou nízkou spotřebou a tolik sledovanými emisemi CO2.

Fotogalerie

Hlavně efektivně

Svezení s dvoulitrovým motorem Skyaciv-X je v reálu vlastně obyčejné. Nepoučený řidič vlastně neví, že se pod kapotou odehrává revoluce. Vnímavější si povšimne lehce nespojité reakce na plynový pedál – sofistikované řízení spalování si žije trochu po svém, protože motor chce pracovat stále co nejefektivněji. Změny režimu z SPCCI spalování na normální si nevšimnete, to prozradí jen ikonka schovaná v hloubi palubního infotainmentu. Deklarovaných 180 koní motor ukáže až ve vyšších otáčkách, jinak je spíš atmosfericky plynulý.

Mazda Skyactiv-X

A kolik to teda žere? První jízdy ukazují na extrémní závislost na jízdním stylu. Zatím nejníž jsme se při svezení s Mazdou 3 vybavenou tímto motorem dostali pod šest litrů benzinu, ale trochu rychlejší jízda už byla za deset. Při extrémně defenzivní jízdě ale se dá podle všeho jet kolem pěti půl litru. Pro ilustraci: změnit hodnotu průměrné spotřeby o čtvrtlitr není po padesáti ujetých kilometrech problém jedním razantnějším rozjezdem a šouráním se třicítkou ve městě. 

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Bentley přelstí zácpy na hranicích po brexitu. Součástky dodá obřími letadly

Britský výrobce luxusních automobilů Bentley, který spadá pod koncern Volkswagen, si rezervoval pět nákladních letadel...

Mladé ojetiny jsou žádané, ale nedostatkové

Český trh s ojetými automobily letos zaznamenává kvůli pandemii dramatický pokles. Totéž ovšem platí i pro trh s novými...

Mezi 139 tisíci letos dovezenými ojetinami jsou octavie, rollsy i trabanty

Počet dovezených ojetých osobních aut poklesl za 11 měsíců meziročně o 16,3 procenta na 138 960 vozů. Jejich průměrné...

Kamera v autě je (ne)povinná výbava. Ochrání a pomůže

Premium Kamera do auta se postupně stává „povinnou výbavou“ řidičů motorových vozidel. Zařízení za pár tisíc korun dokáže...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...