Neděle 5. prosince 2021, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. prosince 2021 Jitka

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Exkluzivně   0:01
Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka o auta do zásuvky rozhodně není. Exkluzivně jsme se svezli s prototypem ukazujícím techniku, kterou má japonská značka připravenou. A má i řešení na nepřesvědčivou nabíjecí síť.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30 | foto: Mazda

Jak je u Mazdy zvykem, přistupuje i k elektomobilitě z jiného konce než ostatní. Svou elektrickou výzbroj zastaví do nové platformy Mazdy 3 a jí doplňující aktuální novinky, crossoveru CX-30. Právě ta propůjčila prototypům oblečeným do matně antracitové folie tělo. V útrobách ovšem pracuje elektromotor namísto spalovacího motoru. Akumulátory jsou v podlaze, to je dnes nejpoužívanější a ideální umístění této nejdražší a nejtěžší komponenty elektropohonu.

Jenže Mazda na to šla trochu jinak než ostatní. Společně s vědci a analytiky nezávislých konzultačních firem se zaměřila i na ekologickou stránku věci, právě kvůli ní elektrorevoluce doutná. A dopočítali se toho, že aby dával elektromobil smysl i z pohledu vlastní bilance produkce CO2 za celý výrobní a životní cyklus, je mezní maximální hodnota kapacity akumulátorů 35,5 kWh. A to je docela málo, řeknou si všichni.

Mazdaři tím pojmenovali jeden z hlavních problému elektrického vzdušného zámku. Když musíte uživit elektřinu strašidelně spotřebující Audi e-tron tak, aby někam dojelo, musíte mu dát obrovité akumulátory. To samé platí o tesle, která za potlesku pubertálního publika natírá supersporty ve sprintech od semaforů.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Jenže vyrobit obrovité akumulátory něco stojí, nejen peníze, ale také spoustu drahých kovů a CO2, které při energeticky náročné výrobě vytvoříte.

Takže Mazda zvolila strategii CO2 balancu. Ten při aktuálním stavu vývoje baterií znamená 35,5 kWh, to má vystačit podle plánů vývojářů na nějakých 200 kilometrů dojezdu.

Jak prodloužit dojezd

A pak zase k nabíječce? Ne nutně, Mazda na to tasila překvapivý trumf: Wankelův rotační motor. Vlastně zapomenutá koncepce, kterou japonská automobilka jako jediná na světě udržovala donedávna v sériové výrobě, se teď hodí. 

Elektromobil Mazda v číslech

předběžné údaje

  • akumulátor: kapalinou chlazený, li-ion, prizmatické články
  • pracovní napětí: 355 V
  • kapacita akumulátoru: 35,5 kWh
  • elektromotor: asynchronní, 105 kW, 265 Nm
  • nabíjení: DC (CHAdeMo), AC (max 6,6 kW)

Rotační motor měl vždy problém s mazáním a tím pádem i životností. Jenže když se Wankel použije jako generátor elektřiny, poběží v ideálních otáčkách s maximální efektivitou a bez změn v režimu, bude to jiná písnička. 

Navíc umí s jednoduchými úpravami spalovat cokoliv: benzin, plyny, vodík. Ve světě aut se tomuto řešení dobíjecího motoru na palubě říká „range extender“ - „prodlužovač dojezdu“ a známe ho třeba od elektrického BMW i3. Nutno dodat, že v jeho případě se toto řešení zrovna neujalo, pro malý zájem verzi „REX“ mnichovská automobilka nedávno vypustila z evropské nabídky.

Zatím bez Wankela

Jako první ovšem Mazda představí čistě bateriové provedení, premiéra je naplánovaná na říjen na autosalon do Tokia. Do prodeje zamíří příští rok a s malým zpožděním bude následovat verze s Wankelovým generátorem. A pak dorazí další varianty pohonu: hybrid a plug-in hybrid. 

O nich Mazda zatím nic neprozradila, můžeme si zaspekulovat, že by mohla vyhrabat z šuplíku starou smlouvu o spolupráci s Toyotou a vypůjčit si její hybridní pohon, který má vychytaný nejlíp ze všech.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Šéf vývojářů Hirojuki Macumoto naznačuje, že by elektrické auto, podle náznaků ze zákulisí by to mohl být crossover tvarovaný dynamičtěji než
CX-30, mohlo jezdit ještě lépe než benzinové mazdy. Podvozek je odladěný podle parametrů daných elektrickým pohonem, díky akumulátorům v podlaze bude mít nízké těžiště a téměř ideální rozložení hmotností 55:45 mezi nápravy. 

Skelet karoserie by měl vycházet z trojky a CX-30, ovšem díky akumulátorům uloženým v rámu a zpevněnému uchycení zadní nápravy bude karoserie ještě tužší, kroucení se podařilo snížit o významných 24 procent.

Hladká jízda na prvním místě

Mazda samozřejmě musí jezdit jako mazda. Ty dnešní jsou dokonale „vyhlazené“, do detailu vycizelované, harmonické, uklidňující. Nemají posádku obtěžovat rázy od podvozku, ale ani od pohonu. To znamená jemné ladění.

Daisuke Umetsu

Daisuke Umecu

Ve vývojovém centru v Hirošimě má Mazda ladiče podvozků jménem Daisuke Umecu. Mladistvě působící génius stojí za vývojem systému GVC (G-Vectoring Control), ten s pomocí řízených ovšem neznatelně jemných zásahů přenosu točivého momentu a nově i brzd auto stabilizuje. V zatáčkách se auto nehoupe, zatěžuje nápravy (přední/zadní) podle toho, zda zrychlujete nebo brzdíte a jízdu vyhlazuje. Nově ovšem museli všechno vymyslet a naladit pro elektroauto.

Jak GVC u elektroauta pracuje? Třeba když jedete konstantní rychlostí a náhle šlápnete „na plyn“, nebo na něj dupete dokonce opakovaně, normálně by se auto rozhoupalo odpředu dozadu. Elektrická mazda to neudělá, zatáčkou projede jako ocelová kulička po kraji mísy.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Nalevo je elektromotor, napravo je vidět Wankelův motor, který má za úkol dobíjet akumulátor.

Techniku má Mazda pro elektromobil už odladěnou, auto spojitě a předvídatelně reaguje na pokyny pravého pedálu, u Mazdy mu chtějí říkat „motorový pedál“. K tomu konzistentní odezva řízení a jisté chování podvozku.

Vše dává řidiči jistotu a pocit přímého spojení se strojem, ten, který u moderních aut se spalovacími motory kvůli nespojité odezvě na plyn působí stále filtrovaněji. Odezva na motorový pedál je vždy absolutně lineární, jen mění rychlost progrese v závislosti na rychlosti sešlápnutí. Zpomalovat se bude samozřejmě hlavně rekuperací, kdy se dobíjejí akumulátory, tření klasických brzd přijde na řadu až při intenzivnějším zpomalování (to je elektromobilní klasika).

Fotogalerie

Macuhiro Tanaka, šéf vývojového týmu s kolegy ještě ladí a vymýšlí, jak ovládání zpříjemnit a zjednodušit. Při jízdách s prototypem mi chyběly možnosti nastavení různé intenzity rekuperace a taky zpomalení, které dnes elektromobily mívají (Kia Soul má dokonce pět stupňů). Touto cestou se u Mazdy prý nevydají, ovšem odmítají i „jeden pedál“, který má Nissan Leaf. Ovládání jako u autíčka na autodromu se Umecuovi nezdá ideální (sešlapování pedálu moduluje člověk jednoduše, uvolňováním to z podstaty fungování nohy moc nejde).

Daisuke Umecu si prosadil ještě jednu specialitu, která jde proti aktuálnímu trendu u elektroaut. Ta jsou díky charakteristice elektromotoru s maximálním točivým momentem od nulových otáček šampiony ve sprintech s pevným startem. Jenže vývojáři Mazdy si myslí, že raketový start s okamžitou frenetickou akcelerací je možná ohromující, při poskakování v městských kolonách a vůbec při běžném užívání vozu (tedy poté, co už jste všem kamarádům, známým a soupeřům na křižovatce ukázali, jak elektromobil frčí) je to spíš na škodu, protože vyžaduje velmi citlivou a soustředěnou práci s pravým pedálem. 

A tak má motorový pedál u elektromazdy charakteristiku naladěnou jinak: bezprostředně po sešlápnutí se auto rozjede uvolněněji, asi jako atmosferický benziňák, lineární mocná akcelerace přichází o něco později.

Hirojuki Macumoto na závěr uklidňuje publikum, že spalovacím motorům není konec. Naopak, automobilka rozhodně neodepisuje ani diesely, chystá nový pro novou velkou platformu s pohonem zadních kol, měl by to být řadový pěti nebo šestiválec. U elektromobilů postavených na menší platformě se s pohonem všech kol nepočítá, u větších Mazda pohon obou náprav zvažuje.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Prodej aut je téměř o pětinu nižší než před covidem. Kvůli nedostatku dílů

Dealerství Lexus v Ostravě

Prodej nových aut v Česku letos stoupne o jedno až tři procenta na 205 000 až 210 000 vozů. Je to o...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Jižní Korea je na prahu bateriové krize. Nejsou lidi, chybí hlavně experti

Výroba baterií ve Škoda Auto. Základní moduly s články jsou spojovány do párů.

Jihokorejští výrobci autobaterií jsou v problémech. Chybí jim experti, kteří se vývoji baterií do...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Výroba baterií pro plug-in hybridy ve Škoda Auto: smontované celky míří k...

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se...

Zákazníci jako pokusní králíci: Baterie chevroletu snad už hořet nebudou

V okrese Cherokee nedaleko Atlanty v Georgii museli hasiči hořící dva roky...

Baterie jsou v případě elektromobilů horkým tématem. Nejvíce sledovanou kauzou posledních měsíců...

  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět Jawa: Na plochodrážní speciály nikdo neměl. Dnes je s nimi amen

Za vznikem provozu značky Eso ve středočeském Divišově stál Jaroslav Simandl (1907–1987). V roce 1963 však benešovský...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Vyzkoušeli jsme Pumpu budoucnosti. Prim tu hraje elektřina

Celkem deset nabíjecích stojanů, které dokážou souběžně nabíjet 14 elektromobilů vysokorychlostně a 6 vozů pomaleji,...

Bájná ojetina bez investic existuje: Opel Insignia s dvoulitrovým dieselem

Premium Sen každého hledače ojetých aut – koupit utajený poklad. Auto, které je lepší, než prodávající tuší, a neumí si za něj...

Nedávno sci-fi, brzy standard. Podívejte se na vychytávky elektrohyundaie

Pomocí kamer vám ukáže místa, kam při odbočování normálně nevidíte, pomocí 3D vizualizace pomůže vyjet i z...

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové nabíječky –...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Jiří Krampol je hospitalizovaný se zápalem plic

Jiří Krampol leží v pražské nemocnici Na Františku. Třiaosmdesátiletý herec je během posledních tří měsíců už potřetí...