Úterý 20. října 2020, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 20. října 2020 Vendelín

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Exkluzivně   0:01
Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka o auta do zásuvky rozhodně není. Exkluzivně jsme se svezli s prototypem ukazujícím techniku, kterou má japonská značka připravenou. A má i řešení na nepřesvědčivou nabíjecí síť.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30 | foto: Mazda

Jak je u Mazdy zvykem, přistupuje i k elektomobilitě z jiného konce než ostatní. Svou elektrickou výzbroj zastaví do nové platformy Mazdy 3 a jí doplňující aktuální novinky, crossoveru CX-30. Právě ta propůjčila prototypům oblečeným do matně antracitové folie tělo. V útrobách ovšem pracuje elektromotor namísto spalovacího motoru. Akumulátory jsou v podlaze, to je dnes nejpoužívanější a ideální umístění této nejdražší a nejtěžší komponenty elektropohonu.

Jenže Mazda na to šla trochu jinak než ostatní. Společně s vědci a analytiky nezávislých konzultačních firem se zaměřila i na ekologickou stránku věci, právě kvůli ní elektrorevoluce doutná. A dopočítali se toho, že aby dával elektromobil smysl i z pohledu vlastní bilance produkce CO2 za celý výrobní a životní cyklus, je mezní maximální hodnota kapacity akumulátorů 35,5 kWh. A to je docela málo, řeknou si všichni.

Mazdaři tím pojmenovali jeden z hlavních problému elektrického vzdušného zámku. Když musíte uživit elektřinu strašidelně spotřebující Audi e-tron tak, aby někam dojelo, musíte mu dát obrovité akumulátory. To samé platí o tesle, která za potlesku pubertálního publika natírá supersporty ve sprintech od semaforů.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Jenže vyrobit obrovité akumulátory něco stojí, nejen peníze, ale také spoustu drahých kovů a CO2, které při energeticky náročné výrobě vytvoříte.

Takže Mazda zvolila strategii CO2 balancu. Ten při aktuálním stavu vývoje baterií znamená 35,5 kWh, to má vystačit podle plánů vývojářů na nějakých 200 kilometrů dojezdu.

Jak prodloužit dojezd

A pak zase k nabíječce? Ne nutně, Mazda na to tasila překvapivý trumf: Wankelův rotační motor. Vlastně zapomenutá koncepce, kterou japonská automobilka jako jediná na světě udržovala donedávna v sériové výrobě, se teď hodí. 

Elektromobil Mazda v číslech

předběžné údaje

  • akumulátor: kapalinou chlazený, li-ion, prizmatické články
  • pracovní napětí: 355 V
  • kapacita akumulátoru: 35,5 kWh
  • elektromotor: asynchronní, 105 kW, 265 Nm
  • nabíjení: DC (CHAdeMo), AC (max 6,6 kW)

Rotační motor měl vždy problém s mazáním a tím pádem i životností. Jenže když se Wankel použije jako generátor elektřiny, poběží v ideálních otáčkách s maximální efektivitou a bez změn v režimu, bude to jiná písnička. 

Navíc umí s jednoduchými úpravami spalovat cokoliv: benzin, plyny, vodík. Ve světě aut se tomuto řešení dobíjecího motoru na palubě říká „range extender“ - „prodlužovač dojezdu“ a známe ho třeba od elektrického BMW i3. Nutno dodat, že v jeho případě se toto řešení zrovna neujalo, pro malý zájem verzi „REX“ mnichovská automobilka nedávno vypustila z evropské nabídky.

Zatím bez Wankela

Jako první ovšem Mazda představí čistě bateriové provedení, premiéra je naplánovaná na říjen na autosalon do Tokia. Do prodeje zamíří příští rok a s malým zpožděním bude následovat verze s Wankelovým generátorem. A pak dorazí další varianty pohonu: hybrid a plug-in hybrid. 

O nich Mazda zatím nic neprozradila, můžeme si zaspekulovat, že by mohla vyhrabat z šuplíku starou smlouvu o spolupráci s Toyotou a vypůjčit si její hybridní pohon, který má vychytaný nejlíp ze všech.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Šéf vývojářů Hirojuki Macumoto naznačuje, že by elektrické auto, podle náznaků ze zákulisí by to mohl být crossover tvarovaný dynamičtěji než
CX-30, mohlo jezdit ještě lépe než benzinové mazdy. Podvozek je odladěný podle parametrů daných elektrickým pohonem, díky akumulátorům v podlaze bude mít nízké těžiště a téměř ideální rozložení hmotností 55:45 mezi nápravy. 

Skelet karoserie by měl vycházet z trojky a CX-30, ovšem díky akumulátorům uloženým v rámu a zpevněnému uchycení zadní nápravy bude karoserie ještě tužší, kroucení se podařilo snížit o významných 24 procent.

Hladká jízda na prvním místě

Mazda samozřejmě musí jezdit jako mazda. Ty dnešní jsou dokonale „vyhlazené“, do detailu vycizelované, harmonické, uklidňující. Nemají posádku obtěžovat rázy od podvozku, ale ani od pohonu. To znamená jemné ladění.

Daisuke Umetsu

Daisuke Umecu

Ve vývojovém centru v Hirošimě má Mazda ladiče podvozků jménem Daisuke Umecu. Mladistvě působící génius stojí za vývojem systému GVC (G-Vectoring Control), ten s pomocí řízených ovšem neznatelně jemných zásahů přenosu točivého momentu a nově i brzd auto stabilizuje. V zatáčkách se auto nehoupe, zatěžuje nápravy (přední/zadní) podle toho, zda zrychlujete nebo brzdíte a jízdu vyhlazuje. Nově ovšem museli všechno vymyslet a naladit pro elektroauto.

Jak GVC u elektroauta pracuje? Třeba když jedete konstantní rychlostí a náhle šlápnete „na plyn“, nebo na něj dupete dokonce opakovaně, normálně by se auto rozhoupalo odpředu dozadu. Elektrická mazda to neudělá, zatáčkou projede jako ocelová kulička po kraji mísy.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Nalevo je elektromotor, napravo je vidět Wankelův motor, který má za úkol dobíjet akumulátor.

Techniku má Mazda pro elektromobil už odladěnou, auto spojitě a předvídatelně reaguje na pokyny pravého pedálu, u Mazdy mu chtějí říkat „motorový pedál“. K tomu konzistentní odezva řízení a jisté chování podvozku.

Vše dává řidiči jistotu a pocit přímého spojení se strojem, ten, který u moderních aut se spalovacími motory kvůli nespojité odezvě na plyn působí stále filtrovaněji. Odezva na motorový pedál je vždy absolutně lineární, jen mění rychlost progrese v závislosti na rychlosti sešlápnutí. Zpomalovat se bude samozřejmě hlavně rekuperací, kdy se dobíjejí akumulátory, tření klasických brzd přijde na řadu až při intenzivnějším zpomalování (to je elektromobilní klasika).

Fotogalerie

Macuhiro Tanaka, šéf vývojového týmu s kolegy ještě ladí a vymýšlí, jak ovládání zpříjemnit a zjednodušit. Při jízdách s prototypem mi chyběly možnosti nastavení různé intenzity rekuperace a taky zpomalení, které dnes elektromobily mívají (Kia Soul má dokonce pět stupňů). Touto cestou se u Mazdy prý nevydají, ovšem odmítají i „jeden pedál“, který má Nissan Leaf. Ovládání jako u autíčka na autodromu se Umecuovi nezdá ideální (sešlapování pedálu moduluje člověk jednoduše, uvolňováním to z podstaty fungování nohy moc nejde).

Daisuke Umecu si prosadil ještě jednu specialitu, která jde proti aktuálnímu trendu u elektroaut. Ta jsou díky charakteristice elektromotoru s maximálním točivým momentem od nulových otáček šampiony ve sprintech s pevným startem. Jenže vývojáři Mazdy si myslí, že raketový start s okamžitou frenetickou akcelerací je možná ohromující, při poskakování v městských kolonách a vůbec při běžném užívání vozu (tedy poté, co už jste všem kamarádům, známým a soupeřům na křižovatce ukázali, jak elektromobil frčí) je to spíš na škodu, protože vyžaduje velmi citlivou a soustředěnou práci s pravým pedálem. 

A tak má motorový pedál u elektromazdy charakteristiku naladěnou jinak: bezprostředně po sešlápnutí se auto rozjede uvolněněji, asi jako atmosferický benziňák, lineární mocná akcelerace přichází o něco později.

Hirojuki Macumoto na závěr uklidňuje publikum, že spalovacím motorům není konec. Naopak, automobilka rozhodně neodepisuje ani diesely, chystá nový pro novou velkou platformu s pohonem zadních kol, měl by to být řadový pěti nebo šestiválec. U elektromobilů postavených na menší platformě se s pohonem všech kol nepočítá, u větších Mazda pohon obou náprav zvažuje.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu....

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

Elektromobilu je nejlíp ve městě. Zkoušeli jsme spotřebu couráním Prahou

Testovací trasa vedla i přes pražský Žižkov.

Elektromobily mají největší spotřebu elektrické energie při vysokých rychlostech, a proto se při...

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Mazda MX-30

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská...

  • Nejčtenější

Motor se třemi tisíci koňmi se při měření před diváky rozletěl na kusy

Tři tisíce koní. Tolik údajně vydolovalo americké tuningové studio Industrial Injection z naftového motoru v pickupu...

Ventilková válka: od pomsty v Jizerkách k vypouštění pneu SUV v Paříži

Vypustit kola a zahodit ventilky. Stará dobrá pomsta, kterou myslivci trestali lufťácké houbaře, když zajeli autem do...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

VIDEO: Velká dodávka neznamená víc bezpečí, ukázal crashtest

Jak bezpečné je cestovat v obytné dodávce, zkoumal německý autoklub ADAC v nezvyklém crashtestu. Ten ukazuje, že při...

Test zimních pneumatik potvrdil, že šetřit za každou cenu nemá smysl

Sníh, led, mokro i sucho – zima je pro každou pneumatiku velmi náročná. Autoklub ADAC otestoval 15 plášťů určených pro...

Tyto příznaky neignorujte, nebo můžete mít opravdu závažný problém

Premium Žijeme v době, kdy nás auto umí samo rychle informovat o tom, že se s ním něco děje. Podívejte se proto, jaké závady je...

Dacia Logan MCV je vzácností, která se vyplatí. Na plyn pojedete za půlku

Toto fajn auto už seženete těžko, u prodejců zbývají poslední kusy, předváděčky a zánovní ojetiny. Pokud ho objevíte,...

V Česku teď můžeme mít až 700 tisíc covid pozitivních, domnívá se neurobiolog

Promořování společnosti je hazard a tvrdit, že se musíme s koronavirem naučit dalších 10 let žít, je nerozum. V...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

Nejbohatší Čech celý v černém a roušce. Petr Kellner se ukázal na Twitteru

Nejbohatší Čech a majoritní vlastník společnosti PPF Petr Kellner se ukázal na Twitteru celý v černém a v černé roušce....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Vypadá jak matka třicátnice, co má ráda víno, kritizuje Billie Eilish bloger

Autor herních recenzí, Angličan Chris (29), zkritizoval zpěvačku Billie Eilish (18) kvůli jejímu vzhledu na momentce,...