Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automobilová sexbomba slaví padesátiny. Countach vyrábělo Lamborghini 16 let

  10:00aktualizováno  12:30
Lamborghini Countach je jeden z nejslavnějších vozů automobilové historie. Byl jedním z prvních supersportů, jak je známe dnes. Jméno Countach dostalo jedno z nejdůležitějších aut v historii značky až následně. Filozofie modelu, technika a vše ostatní souzní s geniálním designem Marcella Gandiniho.

Než začaly malovat moderní supersporty modelovací programy a aerodynamika, nic lepšího než přísně klínovitou siluetu nikdo neznal. Dá se říct, že od Countachu dalších třicet let tvůrci supersportů rozvíjeli Gandiniho myšlenku.

Z legendárního lamborghini bylo mizerně vidět. Nepomohl ani periskop

Supersportovní automobily 60. let minulého století se nesly ve znamení výkonných motorů, které se skrývaly pod elegantně tvarovanými karoseriemi oblých tvarů. A bylo úplně jedno, jestli se jednalo o americký Ford GT40, Ferrari Dino nebo třeba Lamborghini Miuru.

Proto když začátkem sedmé dekády přišla továrna Lamborghini s modelem Countach, působilo nové auto se strohými hranatými liniemi trochu jako zjevení z vědecko-fantastického filmu.

Sériové provedení vozu se představilo 15. března 1973 na ženevském autosalonu, už o dva roky dřív se ale na stejné autoshow ukázal velmi podobný koncept nazvaný LP500. Ostré linie se sice objevily už dřív, třeba na studii Lancia Stratos Zero, teprve v případě Lamborghini Countach se ale podařilo takový automobil dovést až do výroby. Za jeho designem stálo studio Nuccia Bertoneho, který mimo jiné navrhl i Stratos Zero.

Autofotka týdne: Slavné lamborghini postavili znovu, podle fotek a vzpomínek

Zatímco Miura i pozdější auta z továrny založené Ferucciem Laborghinim dostaly jména inspirovaná býčími zápasy (býka má ostatně firma ve znaku), v případě prvního hranatého „Lamba“ tomu bylo jinak.

Jeho název pochází z piemontského dialektu, ve kterém se výraz „contacc“ používá k vyjádření úžasu nebo údivu. Jedním z ikonických prvků Countachu se staly dveře vyklápěné dopředu nahoru, které připomínají krovky brouků. A podobně jako u mnoha jiných aut 80. a 90. let nechyběly ani výklopné hlavní světlomety.

Automobilová událost roku: Lamborghini Countach se vrací, jede 355 km/h

Na rozdíl od Ferrari, pro které je typická červená a jen málokdy se narazí na auto lakované v továrně jinou barvou, vystřídalo nové Lamborgini před začátkem výroby celou škálu barev. Zatímco koncept LP500 byl jasně žlutý, v Ženevě se v předjaří roku 1973 představilo auto v zářivě červené barvě s černým semišovým interiérem. O půl roku později v Paříži pak mohli návštěvníci tamní přehlídky automobilů obdivovat zeleně lakovaný vůz.

Padesátníci. Dvě legendy od Lamborghini slaví narozeniny, výjimečné jsou dodnes

Změny ale bylo před uvedením do prodeje v roce 1974 mnohem víc. Například prototyp dostal nový vidlicový dvanáctiválec o objemu téměř pět litrů, první sériové exempláře ale měly pod kapotou „jen“ čtyřlitr montovaný už do Miury, po kterém továrna sáhla kvůli přísnějším ekologickým požadavkům ve Spojených státech, tradičním hlavním trhu italských supersportů. Produkční auta se od prototypu mírně lišila i zvenčí: třeba původní dvoudílná okna ve dveřích nahradila třídílná, jednodušší na výrobu.

Autofotka týdne: Zemřel sochař plechu, který oblékal nejdražší auta světa

První zákazníci si Coutach mohli objednat na ženevském autosalonu v roce 1974, kde se sešlo 50 objednávek. Jednalo se přitom o velmi drahé auto, v polovině 70. let přišlo na zhruba 130 000 západoněmeckých marek, za stejnou sumu se v té době dalo koupit třeba 16 kusů Volkswagenu Golf, který v tom roce také přišel jako novinka na trh. Je ale nutné připustit, že množiny zákazníků italského supersportu a rodinného auta z Wolfsburgu se protnuly jen výjimečně.

Autofotka týdne: Zuřícího býka vypustilo Lamborghini před třiceti lety

Hranatý design modelu Countach brzy následovala i další auta - Ferrari 308 představené v roce 1975 nebo o rok mladší Lotus Esprit -, žádné z nich se ale nestalo takovou ikonou jako výrobek továrny, která původně produkovala traktory a sportovní vozy přidala do výrobního programu po hádce svého majitele s Enzem Ferrarim. Plakáty s Countachem zdobily zdi dětských pokojů, ve sbírkách angličáků nemohl chybět červeno-zelený Matchbox s osmičkou na čumáku.

S traktorem proti Ferrari: za vznikem Lamborghini stál jeden kverulant

Countach je dnes považován za nejdůležitější model v historii značky, který ovlivnil řadu pozdějších vozů značky Lamborghini po technické i stylistické stránce. Mezi roky 1974 a 1990 vzniklo téměř 2000 exemplářů, které se časem dočkaly nejen typického širokého křídla na zádi (které ale bylo spíš na ozdobu), ale i silnějších pohonných jednotek. Zatímco původní čtyřlitr převáděl na zadní kola 375 koňských sil, na konci výroby měl motor objem 5,2 litru a výkon 455 koní.

Autofotka týdne: Slavný koncept se zase proháněl ulicemi Monaka

O nástupci legendárního supersportu se v automobilce Lamborghini rozhodlo v červnu 1985, nové Diablo se představilo v roce 1990. Jeho kariéra ale nakonec byla o dost kratší než v případě Countachu, už v roce 2001 totiž přišlo Murciélago, které o dva roky později v nabídce automobilky doplnilo menší Gallardo. Do loňska byl vrcholným modelem značky Aventador, představený v únoru 2011, jehož nástupce se nyní chystá. Od roku 2014 se vyrábí i nástupce Gallarda nazvaný Huracán, a pátým rokem je na trhu i SUV Urus.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Ztělesnění automobilové romantiky. Mercedes-Maybach SL představí na jaře

Advertorial

Nádherné tvary, špičkový jízdní komfort, propracované detaily a síla osmiválcového motoru. Přesně to jsou ingredience, které v novém roadsteru Mercedes-Maybach SL Monogram Series zajišťují, že si...

12. prosince 2024

Plíživé i razantní zdražování povinného ručení. Ceny zvedají nákladné opravy

S koncem každého roku se otevírá téma zdražení povinného ručení. Aktuální dotaz je to i v těchto týdnech, nicméně podle odhadů z pojišťoven a srovnávačů se žádného skokového navýšená bát snad...

12. prosince 2024

VW potřebuje zrychlit, zkrátit vývoj. A německé fabriky musí víc pracovat

Německé továrny automobilky Volkswagen (VW) musí fungovat efektivněji, uvedl finanční ředitel firmy Arno Antlitz. Jinak bude nutné snížit počet zaměstnanců a spolu s nižším ziskem bude klesat i...

12. prosince 2024

VW zvažuje, že odstěhuje legendu z Německa. Golf by mohl vyrábět v Mexiku

Německá automobilová skupina Volkswagen zvažuje přeložit výrobu vozů Golf z Wolfsburgu do zahraničí, píše s odkazem na své zdroje z firmy deník Handelsblatt.

12. prosince 2024

K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon
K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon

Chcete zůstat v kontaktu se svým dítětem, aniž byste mu museli pořizovat mobilní telefon? Chytré hodinky LAMAX WatchY4 Plus jsou ideálním řešením,...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...