Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Autofotka týdne: Zemřel sochař plechu, který oblékal nejdražší auta světa

Tvary nádherného Ferrari GTO jsou dílem Giotta Bizzarriniho a Sergia Scagliettiho, italský automobilový klenot by však nevznikl, nebýt Gian Carla Guerry. Autoklempíř, který svou práci povýšil na umění, se rozloučil se světem v únoru.
Zemřel legendární autoklempíř Gian Carlo Guerra, spolutvůrce slavných ferrari

Zemřel legendární autoklempíř Gian Carlo Guerra, spolutvůrce slavných ferrari | foto: ASI/ModenArt

Gian Carlo Guerra se zaučil na stavbách sporťáků Vittoria Stanguelliniho,  do Carrozzerie Scaglietti nastoupil v  roce 1958. Jeden z vrcholů kariéry přišel záhy, v letech 1962 až 64 se karosárna podílela na stavbě věhlasného závodního Ferrari 250 GTO, jednoho z nejdražších aut všech dob (prohlédněte si ho zde).

Ferrari 250 GTO

Tehdy už sice velkosériové modely vznikaly na linkách a díly karoserie se lisovaly. Ovšem u karosáren stavějících automobilové perly pro boháče stále většina práce spočívala v šikovných rukách fachmanů staré školy.

Dnes, v době hrátek s karbonovými kompozity a 3D tisku je možné skoro vše, v Guerrových časech se museli řemeslníci s materiálem doslova poprat. Pod jejich rukama vznikaly nádherné kreace z hliníkového a ocelového plechu, celý proces je po právu srovnáván se sochařinou.

Karosáři se nemohli spolehnout na digitalizované modely, technický nákres také přesně neumí vystihnout záměr designéra, rádiusy, boule a obliny tak Guerra vyklepával podle citu. V lepším případě měl dřevěné kopyto. 

Guerra v jednom z mála rozhovorů přiznal, že často něco dělal podle sebe, „od oka“. Když popisoval „svá“ ferrari, vyzdvihoval ladnost tvarů, ostré zlomy a hrany nebyly nic pro něj.

Um těchto mistrů „kladiva“ se nejlíp ilustruje na blatnících, které musí být levý jako pravý, ovšem zrcadlově převrácený, takže jeden s druhým neporovnáte napřímo - všechny míry, úhly a rádiusy je třeba přenést naopak. A pak hodiny pečlivě tvarovat.

Dnes se takový um vyvažuje zlatem.

Dnes vylisuje stroj dvě třetiny boku karoserie naráz v mžiku, jeden jako druhý. Za Guerrových časů byl každý kus originál, však veteránisté vědí, že u prastarých vozů díly karoserie mezi dvěma auty neprohodíte. Tehdy se muselo improvizovat přímo na lince.

Kromě slavného GTO „maestro battilastra“ pracoval na dalších skvostech z dílen Ferrari - 250 Testa Rossa, 250 Spider California, 275 GTB a 365 GTB/4, kterému celý svět - krom samotné automobilky - neřekne jinak než Daytona.

Jeho oblíbeným závodníkem byl slavný Juan Manuel Fangio, užil si s ním ale své: „Vymýšlel si spoustu drobností, které jsme u ostatních nemuseli řešit. Když přišel, občas jsem šílel. Jednou přišel s tím, že mu proudění vzduchu tlačí moc na helmu a jeho pak bolí za krkem, chtěl tedy udělat výklopné čelní sklo v rámu ovládané pákou,“ vzpomínal Guerra.

„Když jsem do Carrozzerie Scaglietti přicházel, bylo nás sedm, kteří dělali auta. Když jsem odcházel, bylo nás 297,“ popsal. „Všechny jsem je to naučil,“ smál se.

Od roku 1971 Guerra pokračoval u Lamborghini, kde pod dohledem Marcella Gandiniho oblékal brutalistní Countach. Ferruccio Lamborghini ho od Ferrari odlákal právě kvůli němu. První rok Guerrovi prošlo rukama 114 countachů.

Gian Carlo Guerra navždy odešel 17. února 2021, bylo mu čerstvých 90 let.

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?
Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?

Zuzana Bergrová, bývalá vrcholová sportovkyně, si pro svého syna doběhla do spermobanky. O životě single mámy píše úspěšný blog „Plody dna: Příběhy...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....