Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Slavné lamborghini postavili znovu, podle fotek a vzpomínek

Lamborghini Countach je jeden z nejslavnějších vozů automobilové historie. Byl jedním z prvních supersportů, jak je známe dnes. Věhlasnou přehlídku automobilové krásy Concorso d’Eleganza di Villa d’Este Lamborghini opanovalo, představilo totiž na zahradě zámku na břehu jezera Como úplně první prototyp LP 500 z roku 1971. Je to Countach v té nejryzejší podobě.
Prototyp Lamborghini LP 500, ze kterého následně vznikl Countach, znovu ožil v...

Prototyp Lamborghini LP 500, ze kterého následně vznikl Countach, znovu ožil v renovátorské dílně automobilky. | foto: Lamborghini

Jméno Countach dostalo jedno z nejdůležitějších aut v historii značky až následně. Filozofie modelu, technika a vše ostatní souzní s geniálním designem Marcella Gandiniho. Než začaly malovat moderní supersporty modelovací programy a aerodynamika, nic lepšího než přísně klínovitou siluetu nikdo neznal. Dá se říct, že od Countachu dalších třicet let tvůrci supersportů rozvíjeli Gandiniho myšlenku.

Modelu, který letos slaví padesátiny, vzdává hold bohatý sběratel, který si v renovátorské dílně Lamborghini stavbu LP 500 objednal. Kolik ho to stálo, se nedozvíme, Lamborghini ovšem mimo jiné uvedlo, že projekt zabral dvacet pět tisíc hodin práce.

Původní LP 500 představilo Lamborghini na autosalonu v Ženevě v roce 1971 jako stylistické cvičení a nemělo v úmyslu ho poslat do sériové výroby. V roce 1974 na něj pak navázal prototyp LP 400, což už je vlastně sériový Countach. LP je zkratka italského „Longitudionale Posteriore“, což značí uložení motoru vzadu podélně. Změna číslovky znamená, že objem dvanáctiválce zmenšili z původních pěti litrů na čtyři.

Originál LP 500, což byl hlavně designový model v životní velikosti, automobilka v rámci vývoje obětovala crashtestu v březnu 1974, jeho trosky pak zmizely neznámo kde, pravděpodobně šly do šrotu. V roce 2017 ovšem přišel utajený klient s návrhem na postavení jeho kopie. Lamborghini tedy vytvořilo dvojče LP 500 podle původních návrhů, ale také vzpomínek těch, kteří na původním voze pracovali.

Při stavbě se spojil um starých mistrů s moderními technologiemi. Stejně jako tehdy svařili rám z profilů obdélníkového průřezu, sériové countachy pak ovšem stavěli z trubek s kruhovým průřezem. Pro maximální přesnost používali moderní techniku. Na potažení rámu hliníkovým plechem ovšem povolali mistra karosáře s jeho rukama umělce, kladívkem a dalšími klasickými nástroji. V dílně nesoucí hrdé označení Polo storico Lamborghini se snažili v maximální míře používat původní díly, nové i renovované, v krajním případě pak nově vyrobené. To platí i pro burácivý dvanáctiválec, jehož zvuk slyšíte ve videu.

Novodobý Countach

Lamborghini Countach LPI 800-4, jak zní celé jméno, se představuje na padesáté výročí odhalení původního modelu. Hybridní pohon mu dává 814 koní výkonu. Čtěte více.

Lamborghini Countach LPI-800-4

Významný kus práce odvedlo Centro stile Lamborghini. Tým Mitji Borkerta musel auto vlastně navrhnout znovu. „Vycházeli jsme z tehdejších publikací, obrázků a dalších materiálů, které sehnalo Polo storico. Na jejich základě jsme mohli vytvořit data pro stavbu modelu v životní velikosti. Nejsložitější bylo zachytit přesné objemy vozu. K tomu jsme využili možnost 3D skenování prvního vyrobeného LP 400, které máme, to pro nás byl obrovský zdroj informací. Bylo třeba dvou tisíc hodin, než jsme se dopracovali k finálnímu modelu se správnými tvary. Stejné to bylo i u interiéru,“ popisuje německý šéfdesignér značky ze Sant’Agaty Bolognese.

Náročné bylo i určit správný odstín laku. Po studiu archivu dodavatele původní barvy pak namíchali „Giallo Fly speciale“.

To samé platí pro pneumatiky. Do starých spisů se ponořili také u Pirelli, kde upekli speciální pláště Cinturato CN12, přední rozměru 245/60 R14 a zadní 265/60 R14. Vzorek je stejný jako u původních gum pro LP 500, ovšem směs je moderní.

Z legendárního lamborghini bylo mizerně vidět. Nepomohl ani periskop

Countach Periscopica

Lamborghini Countach Periscopica

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...