Autofotka týdne: Slavný koncept se zase proháněl ulicemi Monaka

aktualizováno 
Lamborghini Marzal patří k nejslavnějším konceptům všech dob. Ten nádherný futuristický sporťák ze skicáku Marcella Gandiniho se zase proháněl ulicemi Monte Carla a za volantem nemohl být nikdo jiný než monacký princ.

Koncept pro knížete

Monacký kníže Rainier si na dobrá auta potrpěl a uměl vybrat ta nejlepší. Ale to nejzajímavější měl jen půjčené. V roce 1967 vyvezl svou ženu, jednu z nejkrásnějších hereček padesátých let Grace Kellyovou, na netradiční vyjížďku při příležitosti konání velké ceny Monte Carla.

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo v roce 1967

Na veřejnosti se tehdy pár ukázal v úžasném konceptu Lamborghini Marzal. Ten rok jej představila karosárna Bertone. Dílo geniálního Marcella Gandiniho je i na dnešek velmi futuristické. Byla to oslava prostoru, příklad dokonalého, čistého, silného, futuristického designu.

Marzal svými ostrými liniemi předznamenal podobu sériového Lamborghini Espada, které se vyrábělo od roku 1968 dalších deset let a bylo to první čtyřmístné Lamborghini. Design produkčního auta z Marzalu výrazně vycházel, ale třeba převratné průhledné dveře, které se otevíraly vzhůru, mu chyběly.

Lamborghini Marzal

Lamborghini Marzal v číslech

  • konstrukce: ocelový prostorový rám
  • podvozek: nezávislé zavěšení všech kol, trojúhelníkové závěsy, vinuté pružiny, hydraulické tlumiče, stabilizátor na obou nápravách, kotoučové brzdy
  • délka x šířka s výška x rozvor (mm): 4560 x 1800 x 1110 x 2620
  • hmotnost: 1 180 kg
  • motor: řadový šestiválec uložený vzadu napříč, 1964 ccm
  • max. výkon: 175 koní při 6800 otáčkách
  • převodovka: pětistupňová manuální

Říká se, že to je jedno z nejdůležitějších lamborghini všech dob. Ne pro ty čtyři a půl metru čtverečního skla, které nechávají nahlédnout do interiéru čalouněného stříbrně lakovanou kůží, ale pro jednoduše geniální klínovitý tvar.

V té době byla šlágrem nabídky Lamborghini Miura, která byla krásná, ale konvenční. Z ní má však koncept s „rentgenovou“ karoserií vypůjčenou techniku a stojí na jejím prodlouženém šasi.

Na Marzalu se projevila genialita Marcella Gandiniho, která vyvrcholila Countachem, prvním supersportem moderního tvaru přikrčeného klínu. Od té doby vlastně nikdo nic lepšího nevymyslel. Aspoň u Lamborghini ne, ta už budou asi navždy hranatě klínovitá.

Lamborghini Espada na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Espada na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Žádné jiné lambo už nikdy nemělo tak malý motor. Marzal totiž dostal dozadu napříč uložený řadový dvoulitrový šestiválec, což byla vlastně půlka motoru z Miury. Důležitý byl komfort a prostor pro posádku, ne rychlostní výkony. I když 175 koní na rychlou jízdu podle tehdejších měřítek bohatě stačilo.

Fotogalerie

Marzal patřil Gandiniho domovskému designérskému studiu Bertone, a když slavný ateliér zkrachoval, šel ten nádherný koncept společně s dalšími do aukce (čtěte zde). Když byl Marzal naposledy na prodej, neznámý kupec za něj zaplatil 2,1 milionu dolarů. Funkční koncept se objevuje pravidelně na různých automobilových slavnostech. Letos v březnu byl jednou z hvězd autosalonu v Ženevě.

Nyní byl v akci k vidění v ulicích Monte Carla a za volantem byl zase monacký princ. Tentokrát ovšem Albert, syn Rainiera a Grace, vedle něj pak usedl jeho synovec Andrea Casiraghi. Na trati monacké Grand Prix se s Marzalem proháněla ještě černá Espada. Ta letos slaví padesátiny. Zrestaurovaný kousek s číslem šasi #9090, který vždy patřil automobilce a sloužil jako vývojový a homologační prototyp, restaurovaly dílny veteránské divize Lamborghini Polo Storico deset měsíců.

Lamborghini Marzal
Lamborghini Marzal
Lamborghini Marzal

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

S šedesátiletou štramandou na výletě. Krásná první Octavia slaví

Škoda Octavia

Když vyrazil podnikový ředitel AZNP Josef Kadeřávek svou služební octavií z Mladé Boleslavi na kontrolu do Kvasin,...

Babička za volantem. 95letá Francouzka se svého prastarého peugeotu nevzdá

Peugeot 203

V pětadevadesáti letech se z francouzské venkovanky Yvonne Abgrallové stala celebrita. Babička, která denně usedá za...

Ropná krize: konflikt, který navždy změnil nejen automobilový svět

Ropná krize začala v polovině října 1973 a postihla všechny spojence Izraele v...

Letos je tomu pětačtyřicet let od události, která prakticky ze dne na den proměnila celý svět. Nejen automobilový trh,...

Najdete na iDNES.cz