Autofotka týdne: Slavný koncept se zase proháněl ulicemi Monaka

aktualizováno 
Lamborghini Marzal patří k nejslavnějším konceptům všech dob. Ten nádherný futuristický sporťák ze skicáku Marcella Gandiniho se zase proháněl ulicemi Monte Carla a za volantem nemohl být nikdo jiný než monacký princ.

Koncept pro knížete

Monacký kníže Rainier si na dobrá auta potrpěl a uměl vybrat ta nejlepší. Ale to nejzajímavější měl jen půjčené. V roce 1967 vyvezl svou ženu, jednu z nejkrásnějších hereček padesátých let Grace Kellyovou, na netradiční vyjížďku při příležitosti konání velké ceny Monte Carla.

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo v roce 1967

Na veřejnosti se tehdy pár ukázal v úžasném konceptu Lamborghini Marzal. Ten rok jej představila karosárna Bertone. Dílo geniálního Marcella Gandiniho je i na dnešek velmi futuristické. Byla to oslava prostoru, příklad dokonalého, čistého, silného, futuristického designu.

Marzal svými ostrými liniemi předznamenal podobu sériového Lamborghini Espada, které se vyrábělo od roku 1968 dalších deset let a bylo to první čtyřmístné Lamborghini. Design produkčního auta z Marzalu výrazně vycházel, ale třeba převratné průhledné dveře, které se otevíraly vzhůru, mu chyběly.

Lamborghini Marzal

Lamborghini Marzal v číslech

  • konstrukce: ocelový prostorový rám
  • podvozek: nezávislé zavěšení všech kol, trojúhelníkové závěsy, vinuté pružiny, hydraulické tlumiče, stabilizátor na obou nápravách, kotoučové brzdy
  • délka x šířka s výška x rozvor (mm): 4560 x 1800 x 1110 x 2620
  • hmotnost: 1 180 kg
  • motor: řadový šestiválec uložený vzadu napříč, 1964 ccm
  • max. výkon: 175 koní při 6800 otáčkách
  • převodovka: pětistupňová manuální

Říká se, že to je jedno z nejdůležitějších lamborghini všech dob. Ne pro ty čtyři a půl metru čtverečního skla, které nechávají nahlédnout do interiéru čalouněného stříbrně lakovanou kůží, ale pro jednoduše geniální klínovitý tvar.

V té době byla šlágrem nabídky Lamborghini Miura, která byla krásná, ale konvenční. Z ní má však koncept s „rentgenovou“ karoserií vypůjčenou techniku a stojí na jejím prodlouženém šasi.

Na Marzalu se projevila genialita Marcella Gandiniho, která vyvrcholila Countachem, prvním supersportem moderního tvaru přikrčeného klínu. Od té doby vlastně nikdo nic lepšího nevymyslel. Aspoň u Lamborghini ne, ta už budou asi navždy hranatě klínovitá.

Lamborghini Espada na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Espada na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Žádné jiné lambo už nikdy nemělo tak malý motor. Marzal totiž dostal dozadu napříč uložený řadový dvoulitrový šestiválec, což byla vlastně půlka motoru z Miury. Důležitý byl komfort a prostor pro posádku, ne rychlostní výkony. I když 175 koní na rychlou jízdu podle tehdejších měřítek bohatě stačilo.

Fotogalerie

Marzal patřil Gandiniho domovskému designérskému studiu Bertone, a když slavný ateliér zkrachoval, šel ten nádherný koncept společně s dalšími do aukce (čtěte zde). Když byl Marzal naposledy na prodej, neznámý kupec za něj zaplatil 2,1 milionu dolarů. Funkční koncept se objevuje pravidelně na různých automobilových slavnostech. Letos v březnu byl jednou z hvězd autosalonu v Ženevě.

Nyní byl v akci k vidění v ulicích Monte Carla a za volantem byl zase monacký princ. Tentokrát ovšem Albert, syn Rainiera a Grace, vedle něj pak usedl jeho synovec Andrea Casiraghi. Na trati monacké Grand Prix se s Marzalem proháněla ještě černá Espada. Ta letos slaví padesátiny. Zrestaurovaný kousek s číslem šasi #9090, který vždy patřil automobilce a sloužil jako vývojový a homologační prototyp, restaurovaly dílny veteránské divize Lamborghini Polo Storico deset měsíců.

Lamborghini Marzal
Lamborghini Marzal
Lamborghini Marzal

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Japonský Nissan slaví 85 let, trápí ho obvinění Carlose Ghosna

Datsun 240Z a Nissan 350Z

V historii Nissanu založeného před 85 lety, 26. prosince 1933, je mnoho zajímavých modelů, kromě kultovních sportovních...

Autonarozeniny: Regata představila světu start-stop systém v Brně 1983

Fiat Regata

Před 35 lety vyrazily statisíce lidí na brněnský strojírenský veletrh obdivovat modernizovanou řadu škodovek. Čekalo je...

Volkswagen motorizoval Čínu, teď prodal třicetimilionté auto

Třicetimiontý v Číně vyrobený volkswagen

V Evropě byl sedan Volkswagen Santana jednoznačný propadák, ale po přesunu výroby do Číny se z něj stal hit. Původně...

Najdete na iDNES.cz