Stáhněte si: kupní smlouva na ojetinu, důležitý je popis stavu auta

aktualizováno 
Pokud kupujete auto z druhé ruky a "papírování" je na vás, kupní smlouva nemusí zabrat více než stránku. Trvejte však na přesném a podrobném popisu technického stavu auta. Naprostá většina sporů doprovázejících nákup ojetiny totiž vzniká špatným popisem stavu vozu.
Před podpisem vše řádně zkontrolujte. Ilustrační foto

Před podpisem vše řádně zkontrolujte. Ilustrační foto | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Redakce iDNES.cz oslovila právního experta a prodejcům i kupujícím přináší vzor smlouvy i dodatku k technickému stavu auta. „Nejpodstatnější je popsat technický stav vozu, protože naprostá většina sporů vznikajících z prodeje vozů pramení z jejich vad,“ radí advokát Michal Dlabola.

Smlouva ke stažení

Stáhněte si vzorovou smlouvu a protokol o stavu vozidla

Kupní smlouva (formát PDF) - ke stažení ZDE

Protokol o technickém stavu vozidla (formát PDF) - ke stažení ZDE

Kupní smlouva zabere stránku a stačí, když bude obsahovat jen nutné náležitosti. Kromě povinných informací o obou kupních stranách je třeba řádně identifikovat auto, uvést tovární a státní poznávací značku a především rodné číslo vozu (VIN). Ve smlouvě nesmí chybět dohodnutá prodejní cena vozu i s příslušenstvím, měna a rovněž forma úhrady - tedy jestli peníze prodávajícímu dáte hotově na ruku, zašlete mu je na účet, či zda na kupované auto platíte zálohu.

Pozor na problémy s převodem auta

V dobré smlouvě nesmí chybět odstavec s informací, že okamžikem převzetí auta majitel odpovídá za vůz a také za nebezpečí škody na vozidle. Spolu se smlouvou má kupující obdržet i veškeré doklady k autu. Důležitý je pak bod, ve kterém se obě strany zavážou, že neprodleně po podpisu smlouvy společně a osobně požádají na registru o zápis o změně majitele auta. Mají na to totiž jen deset pracovních dnů.

„Na příslušný obecní úřad, který vede registr vozidel, musí dojít prodávající i kupující společně a vyplnit tam předepsaný formulář. Nebo tam zajde jen jeden z nich, ale musí mít na formuláři nebo na plné moci úředně ověřený podpis toho druhého,“ radí právník. Formulářem však povinnosti nekončí. K žádosti je třeba připojit protokol o evidenční kontrole vozu z STK (ten nesmí být starší než 14 dnů) a zelenou kartu.

„Ideální řešení je zajistit předem evidenční kontrolu a povinné ručení, podepsat kupní smlouvu a potom hned společně dojít na úřad. Pokud se to takto neudělá, hrozí riziko, že pokud jedna ze stran smlouvy následně přestane komunikovat, pak úřad vůz na nového vlastníka nepřepíše. K převodu je nutná buď osobní přítomnost původního i nového vlastníka anebo jejich ověřené podpisy a bez toho úřad nového vlastníka vozu do registru zapsat nesmí,“ varuje Michal Dlabola.

Nejdůležitější je technický protokol

Před podpisem smlouvy si ponechte dostatek času a auto si dobře prohlédněte, vyzkoušejte všechny funkce auta, zkontrolujte interiér i stav vnější karoserie. Není na škodu, pokud s vámi auto prohlédne technik. Veškeré údaje je pak dobré sepsat spolu s prodávajícím do protokolu o technickém stavu vozidla, který se stane neoddělitelnou přílohou smlouvy. Obrňte se trpělivostí a buďte důslední. Proberte i historii auta a stav všech jeho částí.

„Prodávající odpovídá kupujícímu za to, že prodávaný vůz odpovídá jeho popisu ve smlouvě, a v případě, pokud popis nějaké vlastnosti vozu v kupní smlouvě chybí, pak prodávající odpovídá kupujícímu za to, že prodávaný vůz má vlastnost „obvyklou“. Ovšem určit, co je například u desetiletého vozu ještě obvyklé, a není tedy jeho vadou, a co již tuto „obvyklost“ přesahuje, může být dost problematické,“ upozorňuje advokát.

Typickým příkladem je lak karoserie auta. Je samozřejmé, že po čase se na laku objeví stopy od kamínků či menší škrábance. Ale kolik jich má být jak veliké jsou ještě v toleranci, to je otázka spíše pro filosofa.

„Proto doporučuji popsat technický stav vozu co možná nejpodrobněji, protože jedině pak budou mít prodávající i kupující jistotu v tom, co je vadou vozu, když tou nebude odchylka od „obvyklosti“, ale odchylka - pochopitelně k horšímu - od popsaného technického stavu,“ dodal Dlabola.

Protokol by měl kromě SPZ a tovární značky obsahovat rok výroby auta, druh vozu, jeho značku a model. Je dobré též vypsat všechny dokumenty a zaměřit se též na historii auta - tedy kolik mělo vlastníků, jaký je jeho původ, ze které země bylo dovezeno, kolik má najeto. Podrobně popište též stav karoserie, motoru, podvozku, ale také provozních kapalin.

Zaznamenejte také, pokud jste auto společně testovali na zkušební jízdě, kolik jste ujeli kilometrů a zda jste při jízdě objevili nějakou závadu. Do protokolu též uveďte veškerou instalovanou výbavu auta. Pečlivost se v tomto případě vyplatí oběma stranám.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Najdete na iDNES.cz