Úterý 5. července 2022, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 5. července 2022 Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje

Vzácné setkání: tatry Hanzelky a Zikmunda jsou po letech spolu v Brně

Cestovatelská dvojice Hanzelka & Zikmund s těmito tatrami objela za šest let celý svět. Pak se cesty obou aut rozdělily. A znovu se setkávají tento víkend v Brně na cestovatelském festivalu Go Kamera.

Tatry | foto: Veletrhy Brno

Ten obrázek je velmi vzácný. Vlastně od roku 1965, kdy se Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund vrátili ze svého putování, byly jen dvě příležitosti jej pořídit. Dva autentické náklaďáky Tatra 805 se nyní znovu setkávají.

Společně parkují na brněnských cestovatelských veletrzích, kam je jako poctu slavné dvojici a bezmála 101letému Miroslavu Zikmundovi přivezl brněnský cestovatel Rudolf Švaříček.

Osudy obou aut se rozdělily hned po skončení poslední cesty dvojice H+Z v roce 1965. „Osud té červené, se kterou jel Miroslav Zikmund, je prostý. Když se cestovatelé vrátili, asi dva měsíce stála v Tatře a pak šla rovnou do muzea,“ popisuje kurátor kopřivnického muzea Radim Zátopek.

O osudu druhého „modrého“ kusu ví nejvíc dakarská legenda Karel Loprais. Právě ten auto zachránil, zrenovoval a dodnes jej vlastní. Auto si pamatoval ještě z dávných dob, kdy sloužilo jako technický doprovodný kamion při zkouškách moderních tater na kopřivnickém polygonu. „Bylo tam jednoduché servisní zázemí, dalo se tam odpočinout,“ vzpomíná Loprais.

Pak si auto od Tatry převzali dobrovolní hasiči a po angažmá u nich se po slavné tatře slehla zem. Karel Loprais ji nakonec vypátral v obci Bystřička. Slavná tatra, která na cestě kolem světa najela 75 tisíc kilometrů, sloužila jako sklad stavebního materiálu.

Nekompletní a zrezivělé auto začal Karel Loprais za pomoci svého bratra a spousty přátel renovovat. Žádné plány nebo výkresy neexistovaly. Ale existovala právě Zikmundova tatra pečlivě opatrovaná kopřivnickým muzeem. Podle ní se podařilo zrenovovat i tu Hanzelkovu. Dnes tento vůz stojí v soukromém muzeu v Bítově na Znojemsku. A je dokonce pojízdný. Do Brna jej sice přivezli na korbě, cestu po pavilonu ale absolvoval sám.

K tatrám patřily ještě dva vleky. Ty se ale zřejmě nezachovaly. „Nic o jejich osudu nevíme. A pochybuji, že pokud by někde některý z nich existoval, že by jej doteď nikdo nenašel,“ podotkl kurátor kopřivnického muzea.

Tatra

Hanzelka se Zikmundem s vozy procestovali celý svět v letech 1959 – 1965. Byla to jejich druhá a poslední cesta. Tu první absolvovali s Tatrou 87, vyjížděli v roce 1947 ještě před komunistickým převratem, vrátili se ale už za železnou oponu. Druhá cesta byla delší, zároveň ale poznamenaná také většími problémy.

Šest let v přetížené tatře s vlekem

Malé náklaďáky, které kopřivnická automobilka vyráběla od roku 1952, byly značně nespolehlivé. I když za to nejspíš mohl extrémní náklad, který vezly.

Zikmund už dříve vzpomínal, že samotný vůz překračoval maximální užitnou hmotnost o 400 kilogramů, a to za sebou ještě táhl vlek. Ten měl navíc jiný rozchod náprav, takže na nezpevněných cestách byl valivý odpor vleku výrazně vyšší, než kdyby jeho kola jela v kolejích vyjetých tažným autem. V praxi tak odcházely nejen podvozkové součástky, ale i extrémně zatěžované motory. První vydržel „jen“ cestu z Československa do Turecka, tam zkolaboval.

Tatry
Tatry

Ve své době extrémně populární cestovatelská dvojice s vozy projela i Sovětský svaz a sepsala o cestě realistickou zprávu. Jenže režim – včetně toho sovětského, který cestu českých dobrodruhů sledoval – chtěl slyšet jen oslavné ódy. Po srpnu 1968 režim oba dobrodruhy doslova „umlčel“, jejich cestopisy se přestaly vydávat a slavná tatrácká odysea byla na dalších dvacet let zapomenuta.

Návštěvníci brněnského cestovatelského veletrhu mohou obě tatry vidět do neděle 19. ledna, najdou je zaparkované vedle sebe v expozici cestovní kanceláře Livingstone v pavilonu P.

„Že to takto dopadlo, je vlastně náhoda. Jeden vůz jsme původně chtěli umístit do vestibulu pavilonu, ale o pár centimetrů se nevešel mezi turnikety, kudy bylo potřeba projet. Návštěvníci auta tedy uvidí spolu možná zase na mnoho let dopředu,“ uzavírá Švaříček.

Tatry
Autoři:
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Autofotka týdne: Milionové volvo, se kterým si jeho řidič povídá

Jaroslav Hlobil a jeho Volvo V70 D5 z roku 2003 jsou hrdinové tohoto týdne. Hranatý kombík najel milion kilometrů, do...

Předposlední BMW 3 vybírejte opatrně. Servis utáhne jen boháč

Premium Minulá generace BMW řady 3 nezanechala na trhu příliš dobrý dojem. Na jednu stranu to sice pořád ještě bylo klasické...

Autozápisník: rikša Audi, koloběžka Bugatti a hlasování o konci motorů

Červen byl pořádně horkým vstupem do letošního léta, a to nejen kvůli vysokým teplotám. Čtěte, jaké události světa aut...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...