Pondělí 17. února 2020, svátek má Miloslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. února 2020 Miloslava

Vzácné setkání: tatry Hanzelky a Zikmunda jsou po letech spolu v Brně

aktualizováno 
Cestovatelská dvojice Hanzelka & Zikmund s těmito tatrami objela za šest let celý svět. Pak se cesty obou aut rozdělily. A znovu se setkávají tento víkend v Brně na cestovatelském festivalu Go Kamera.

Tatry | foto: Veletrhy Brno

Ten obrázek je velmi vzácný. Vlastně od roku 1965, kdy se Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund vrátili ze svého putování, byly jen dvě příležitosti jej pořídit. Dva autentické náklaďáky Tatra 805 se nyní znovu setkávají.

Společně parkují na brněnských cestovatelských veletrzích, kam je jako poctu slavné dvojici a bezmála 101letému Miroslavu Zikmundovi přivezl brněnský cestovatel Rudolf Švaříček.

Osudy obou aut se rozdělily hned po skončení poslední cesty dvojice H+Z v roce 1965. „Osud té červené, se kterou jel Miroslav Zikmund, je prostý. Když se cestovatelé vrátili, asi dva měsíce stála v Tatře a pak šla rovnou do muzea,“ popisuje kurátor kopřivnického muzea Radim Zátopek.

O osudu druhého „modrého“ kusu ví nejvíc dakarská legenda Karel Loprais. Právě ten auto zachránil, zrenovoval a dodnes jej vlastní. Auto si pamatoval ještě z dávných dob, kdy sloužilo jako technický doprovodný kamion při zkouškách moderních tater na kopřivnickém polygonu. „Bylo tam jednoduché servisní zázemí, dalo se tam odpočinout,“ vzpomíná Loprais.

Fotogalerie

Pak si auto od Tatry převzali dobrovolní hasiči a po angažmá u nich se po slavné tatře slehla zem. Karel Loprais ji nakonec vypátral v obci Bystřička. Slavná tatra, která na cestě kolem světa najela 75 tisíc kilometrů, sloužila jako sklad stavebního materiálu.

Nekompletní a zrezivělé auto začal Karel Loprais za pomoci svého bratra a spousty přátel renovovat. Žádné plány nebo výkresy neexistovaly. Ale existovala právě Zikmundova tatra pečlivě opatrovaná kopřivnickým muzeem. Podle ní se podařilo zrenovovat i tu Hanzelkovu. Dnes tento vůz stojí v soukromém muzeu v Bítově na Znojemsku. A je dokonce pojízdný. Do Brna jej sice přivezli na korbě, cestu po pavilonu ale absolvoval sám.

K tatrám patřily ještě dva vleky. Ty se ale zřejmě nezachovaly. „Nic o jejich osudu nevíme. A pochybuji, že pokud by někde některý z nich existoval, že by jej doteď nikdo nenašel,“ podotkl kurátor kopřivnického muzea.

Tatra

Hanzelka se Zikmundem s vozy procestovali celý svět v letech 1959 – 1965. Byla to jejich druhá a poslední cesta. Tu první absolvovali s Tatrou 87, vyjížděli v roce 1947 ještě před komunistickým převratem, vrátili se ale už za železnou oponu. Druhá cesta byla delší, zároveň ale poznamenaná také většími problémy.

Šest let v přetížené tatře s vlekem

Malé náklaďáky, které kopřivnická automobilka vyráběla od roku 1952, byly značně nespolehlivé. I když za to nejspíš mohl extrémní náklad, který vezly.

Zikmund už dříve vzpomínal, že samotný vůz překračoval maximální užitnou hmotnost o 400 kilogramů, a to za sebou ještě táhl vlek. Ten měl navíc jiný rozchod náprav, takže na nezpevněných cestách byl valivý odpor vleku výrazně vyšší, než kdyby jeho kola jela v kolejích vyjetých tažným autem. V praxi tak odcházely nejen podvozkové součástky, ale i extrémně zatěžované motory. První vydržel „jen“ cestu z Československa do Turecka, tam zkolaboval.

Tatry
Tatry

Ve své době extrémně populární cestovatelská dvojice s vozy projela i Sovětský svaz a sepsala o cestě realistickou zprávu. Jenže režim – včetně toho sovětského, který cestu českých dobrodruhů sledoval – chtěl slyšet jen oslavné ódy. Po srpnu 1968 režim oba dobrodruhy doslova „umlčel“, jejich cestopisy se přestaly vydávat a slavná tatrácká odysea byla na dalších dvacet let zapomenuta.

Návštěvníci brněnského cestovatelského veletrhu mohou obě tatry vidět do neděle 19. ledna, najdou je zaparkované vedle sebe v expozici cestovní kanceláře Livingstone v pavilonu P.

„Že to takto dopadlo, je vlastně náhoda. Jeden vůz jsme původně chtěli umístit do vestibulu pavilonu, ale o pár centimetrů se nevešel mezi turnikety, kudy bylo potřeba projet. Návštěvníci auta tedy uvidí spolu možná zase na mnoho let dopředu,“ uzavírá Švaříček.

Tatry
Autoři:
  • Nejčtenější

Na Česko se žene vichr. Držte pevně volant, pozor na mostech a u kamionů

Česko vyhlíží orkán Sabine. Nejvyšší stupeň platí od pondělního brzkého rána až do poledne. V takových chvílích je...

Zdroj života. Elektrické SUV Škoda Enyaq si vypůjčilo jméno z irštiny

První škodovka postavená na modulární elektrifikované platformě MEB koncernu Volkswagen si vzala jméno z irského slova...

Nový triumph je v Česku. Nejsilnější motorka světa má 2,5litrový tříválec

Do Česka dorazil nejsilnější sériově vyráběný motocykl na světě. Monstrózní Triumph Rocket 3, který se tímto vrací do...

Premium

Tady jde o život. Projděte si přehlednou mapu silnic smrti

Přinášíme přehled míst, kde byste si měli při řízení obzvlášť dávat pozor, abyste se domů vrátili živí, zdraví a pokud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavný český karosář Sodomka krásně oblékal auta smetánce. Zemřel zapomenutý

Josef Sodomka mladší, který zemřel 9. února 1965 ve Vysokém Mýtě ve věku šedesáti let, patřil mezi světovými válkami k...

Premium

Češi bydlí stále častěji ve sklepech. K extrémním řešením je nutí drahé nájmy

Nedostupné bydlení nutí Čechy ke stále extrémnějším řešením bytové situace. Zejména v největších městech už lidé míří i...

Premium

Sovětská legenda: Fourcadovi pomáhají lékaři. Francouz: Ta žena musí být šílená

Slavná sovětská biatlonistka a běžkyně na lyžích, trojnásobná olympijská vítězka Anfisa Rezcovová, si v rozhovoru pro...

Premium

Postavili si malý domek. Přezdívají mu termoska na bydlení

Nic z moderního komfortu v něm nechybí, na druhou stranu ani centimetr nikde nepřebývá. Tomáš Staněk navrhl a postavil...

  • Další z rubriky
Premium

„Tchyně řekla, že uhoříme.“ Martin Klíma vyvrací mýty o elektroautech

Když odejde v elektromobilu baterka, jež stojí půl milionu, nemusíte ji měnit celou, stačí vyměnit vadný článek za pár...

Premium

V provozu nevyhledávám rychlou jízdu, bojím se, přiznává navigátorka Havelková

Patří k nejúspěšnějším českým navigátorům, má na svém kontě dva tituly mistra Slovenska, starty v mistrovství Evropy i...

Premium

ANALÝZA: Evropě chybí baterky pro elektromobily. Továrny vznikají pomalu

Automobilové koncerny přicházejí na trh s jedním modelem elektromobilu za druhým. Ovšem chybí jim baterie – a schopnost...

Premium

Projeli jsme se po krušnohorských okreskách. Které trasy stojí za to?

Letošní mírná zima nám prozatím nedopřála příliš zábavy na sněhu. Má to však i jednu pozitivní stránku. Klikaté horské...

TIP: Jak vybrat hračky, které jsou nejen zábavné, ale také bezpečné
TIP: Jak vybrat hračky, které jsou nejen zábavné, ale také bezpečné

Hračka musí být pro dítě bezpečná. Jestli tomu tak opravdu je, vám prozradí její obal. Nemusíte ani luštit drobná písmena, jen se naučte rozpoznávat znaky, které bezpečnost garantují.

Najdete na iDNES.cz