Středa 28. října 2020, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. října 2020 Státní svátek.

Děti zaviní přes 40 % nehod chodců. Kurzy zdarma je učí, jak se chovat

  12:02
Jsou malé, nejsou v provozu vidět a často se chovají nepředvídatelně. Přesto by měly zvládnout pravidla silničního provozu a mnohdy samostatnou cestu do školy. Projekt Jedu poprvé cílí na děti předškolního a školního věku. Intenzivní kurz je zdarma na mobilním hřišti, zábavnou formou nalije do dětí základy bezpečnosti na silnicích.

„Zákaz chodců, zastavit stop.“ Zatímco jeden malý adept na účastníka provozu piluje pomocí pexesa dopravní značky (po svém), další krouží po mobilním dopravním hřišti a své znalosti si ověřují v praxi.

Někteří na odrážedlech, jiní na kolech a koloběžkách, další pěšky hrají chodce. Nejzuřivější boj je ale vždy o vesty. Kdo ji má, je „policajt“ a smí zastavovat ostatní u značek STOP nebo před přechodem pro chodce. Policisté frčí.

Malé děti trénují v centru Prahy na mobilním dopravním hřišti Autoklubu ČR pravidla silničního provozu. Projekt Jedu poprvé jim připomíná základy bezpečného chování na ulici, po cestě na autobusovou zastávku či do školy, povinnou výbavu na kolo nebo třeba dopravní značky. Poté, co zábavným dopravním kurzem – tedy teorií i praxí na hřišti – děti projdou, dostanou malou odměnu a svůj první řidičský průkaz.

„Projekt Jedu poprvé cílí na nejmladší účastníky silničního provozu. Představili jsme jej symbolicky prvního září a je určen dětem v předškolním a raném školním věku. V rámci projektu se konají kurzy, které formou teoretické přípravy v kombinaci s praktickým nácvikem vštěpují dětem základní zásady bezpečného chování v silničním provozu,“ uvedl koordinátor projektu Libor Budina z Autoklubu ČR.

Letos chystá tým projektu šedesát takových kurzů na dopravních hřištích po celé České republice (je jich celkem 218) a několik akcí s mobilním dopravním hřištěm tam, kde dopravní hřiště nejsou. Od Mezinárodní automobilové federace FIA získal grant Road Safety, pro účastníky – ať už mateřské školy, či náhodně příchozí – je zdarma.

„Jak naznačují statistická data, děti jsou v roli chodce a cyklisty častými viníky dopravních nehod. Například v období let 2017–2019 zavinily děti jako chodci ve věku do 17 let přes čtyřicet procent dopravních nehod. Dopravní výchova nejmladších účastníků silničního provozu je proto klíčová. Děti se učí nápodobou a přijímají modely chování, které si nesou svým životem,“ zdůraznila vedoucí oddělení prevence Policie ČR Zuzana Pidrmanová.

Omalovánky, aplikace, hry, lepení...

Učte děti pravidla silničního provozu zábavně

Dospělí přeceňují schopnost dětí bezpečně se pohybovat v silničním provozu. Zvláště děti ve věku do jedenácti let jsou v provozu nevyzpytatelné. Přemýšlejí a jednají jinak než dospělí, nejsou jen zmenšeninou dospělých.

„Bezpečnost dětí máme v rukou všichni. Tvůrci dopravního prostředí, konstruktéři vozidel, veřejné instituce, učitelé… ale především rodiče. Dětem musí neustále opakovat, že nutnost chovat se bezpečně a ohleduplně v silničním provozu platí pro všechny. Ale hlavně pro ně musí být dobrým příkladem,“ shrnul Roman Budský z Platformy VIZE 0 s tím, že děti se učí především nápodobou a v tomto ohledu musí být v dodržování pravidel rodiče nekompromisní.

Projekt Jedu poprvé učí děti dopravní značky i základy chování v silničním...

Projekt Jedu poprvé učí děti dopravní značky i základy chování v silničním provozu. Mobilní dopravní hřiště v Praze 1

Kromě omalovánek, reflexních prvků a dopravních značek na hraní jsou dětem k dispozici i edukativní materiály z Markétiny dopravní výchovy, které jsou volně ke stažení na stránkách projektu. „Mohou je využívat rodiče doma i učitelky v mateřských školách,“ nastínil Budina. Na stránkách projektu najdou učitelé také kontakt na koordinátory akcí.

Považujete dopravní výuku pro děti ve školách a školkách za dostačující?

celkem hlasů: 39

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00pátek 2. října 2020. Anketa je uzavřena.

Ne32
Nezajímám se o to5
Ano2

Autoklub ČR společně s ostatními subjekty pomáhá v oblasti zvyšování bezpečnosti silničního provozu už roky: seniorům prostřednictvím zdokonalovacích kurzů pro řidiče nad 65 let v projektu Jedu s dobou, letos zahájeným programem START DRIVING pro začínající řidiče do 24 let a také projektem Učme se přežít určeným pro motorkáře. Pro účastníky jsou všechny zdarma díky dotaci z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

„Projekt Jedu poprvé pro děti ve věku, kdy opouštějí ruku rodiče a ocitají se samostatně v silničním provozu, je logickým kamínkem do mozaiky našich preventivních aktivit v oblasti bezpečnosti a prevence dopravních nehod,“ vysvětlil prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.

Libor Budina: Do deseti let děti nevnímají dopravní realitu

Kde všude vás mohou rodiče s dětmi potkat?
Pokud nám to aktuální situace dovolí, chystáme nejvíce akcí na září a říjen. Projekt je rozdělený na dvě části – na 218 stacionárních hřištích napříč celou Českou republikou chceme uspořádat šedesát kurzů pro mateřské školy či školní družiny. Druhá část projektu jsou právě výlety s mobilním dopravním hřištěm, se kterým zavítáme na různé další sportovní, charitativní či dopravní akce. A tam se potkáme s veřejností a kurzem může projít kdokoli, kdo za námi přijde. Nejbližší akce se koná 17. října v Praze na Ladronce v rámci akce VZP Run Tour.

Oslovujete s projektem i základní školy?
Projekt je primárně určen pro předškoláky a pro nejmenší školáky v prvních třídách. Desetileté děti už to lákat nebude, už budou základy znát. Většinou školky a družiny oslovujeme a informujeme je prostřednictvím letáků. Ozývají se i školky, kterým se líbil pilotní projekt a které se hlásí samy. Za jeden den jsme schopní zvládnout i čtyři školky, ale na všechny se nedostane. Například do Vysokého Mýta, kde byl zájem veliký, se proto budeme ještě vracet. Chceme proškolit asi 1400 dětí na kurzech a zhruba stejný počet na akcích s mobilním dopravním hřištěm, takže celkem by si kurzem mělo projít na tři tisíce dětí.

S jakým problémem se u dětí při kurzech nejčastěji setkáváte?
Děti do deseti let nevnímají realitu tak, jak ji vnímají dospělí. Dospělí nemohou odhadnout, jak přesně se dítě zachová. Dítě není etalonem dospělého, takže i s rodiči se na hřišti v rámci akce bavíme o tom, aby se v provozu pokaždé zachovali správně. Protože když máma přebíhá na červenou na tramvaj s tím, že je to špatně, ale že se spěchá, to dítě to pak jednou udělá taky. Není to o opakování, ale o nápodobě. Děti sem také chodí s různou úrovní motoriky, takže si procvičí i ovládání kola, odrážedla, koloběžky... musí reagovat na pohyb v interakci s ostatními dětmi. Mají tu přechod pro chodce, takže si v praxi uvědomí, že i to kolo pokaždé nezastaví a nedá přednost, že je třeba být obezřetný...

Jak dlouho projekt Jedu poprvé poběží?
Oficiálně máme grant na jeden rok, ale poptávka převyšuje naši kapacitu, takže plánujeme, že s mobilním hřištěm budeme pokračovat dále. Jsme zhruba v polovině. Ohlas je větší, než jsme čekali.

Koordinátor projektu Jedu poprvé Libor Budina z Autoklubu ČR

Koordinátor projektu Jedu poprvé Libor Budina z Autoklubu ČR

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Afrika je odkladištěm starých nebezpečných aut, varuje OSN

Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty...

Prodej komerčního pozemku o výměře 4690m2
Prodej komerčního pozemku o výměře 4690m2

V. Opatrného, Týniště nad Orlicí, okres Rychnov nad Kněžnou
4 925 000 Kč

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...