Pátek 28. ledna 2022, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. ledna 2022 Otýlie

Motorkáři jsou nejohroženější, zkušení jsou až po sto tisících kilometrech

Motocyklistů na našich silnicích umírá méně než před lety. Vážných nehod je však stále mnoho. Experti se shodují na tom, že autoškolou výuka motorkářů teprve začíná, pracovat je s nimi třeba i poté, co získají řidičák. Kurzy bezpečné jízdy na polygonech po celé republice letos projde na tisíc motocyklistů.

„Statistiky potvrzují, že motocyklisté jsou nejohroženějšími účastníky provozu,“ komentuje Roman Budský z nadace Vize Nula. „Recept se hledá celosvětově, ukazuje se, že nejzákladnější je vícestupňový trénink,“ říká pro iDNES.cz dopravní expert.

Trendem posledních let je vzrůstající počet motocyklů a motocyklistů. Zarážející je podíl usmrcených motocyklistů na všech usmrcených osobách při dopravních nehodách. V roce 2019 to bylo téměř 14 %. To řadí motocyklisty k nejohroženější skupině účastníků silničního provozu.

„Na světě zemřelo v roce 2019 na silnicích celkově 1 355 000 lidí, z toho 380 000 bylo motocyklistů, to je 28 procent všech obětí,“ uvádí Budský.

Motocyklisté se v rámci Evropy podílejí zhruba 2 % na celkovém počtu ujetých kilometrů, na počtech obětí dopravních nehod však z 15 %. Nejčastěji umírají motorkáři v Řecku (29% podíl), Itálii a Francii (20%), na opačném konci žebříčku jsou jezdci z Estonska (2% podíl) a Rumunska (3%).

„Vážné nehody v jedné stopě jsou ve státech EU doménou mužů, z jejichž řad pochází 94 % obětí. Pokud zemře žena, nejčastěji jako tandemistka,“ cituje ze statistik Budský.

Z údajů OECD vyplývá, že ve srovnání s cestujícími v autobusech je pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 272x vyšší, oproti pasažérům v osobních automobilech umírá 24x více motocyklistů, 2,4x více ve srovnání s cyklisty a dvojnásobek v porovnání s chodci.

„Z údajů Evropské observatoře bezpečnosti silničního provozu vyplývá, že na jednoho usmrceného motocyklistu připadají další čtyři se závažným poškozením mozku, míchy či končetin. Jedná se především o mladé muže, socioekonomické dopady těchto nehod jsou tak enormní,“ dodává Roman Budský.

Za posledních dvacet let zemřelo na našich silnicích 1 870 motocyklistů, za posledních pět let čtyři sta. Přes 11 tisíc dalších bylo těžce zraněno. Vysoké množství usmrcených a těžce zraněných motocyklistů řeší projekt „Učme se přežít“ realizovaný Autoklubem České republiky společně s Týmem silniční bezpečnosti, Policií ČR a dalšími partnery.

„Problematika motocyklistů ve vztahu k dopravním nehodám je široká. Začíná od dopravní výchovy mládeže, pokračuje přes naprosto stěžejní výuku v autoškole a zapomínat také nesmíme na následný trénink, který je u motocyklistů důležitější než u jiných účastníků provozu“, říká Libor Budina z Autoklubu ČR.

Příčiny nehod nejsou vždy na straně motocyklisty. Přesto největším problémem a příčinou usmrcení je nepřiměřená rychlost ve vztahu ke stavu a charakteru vozovky. Motocyklisté často špatně odhadují zatáčky, volí nevhodnou jízdní stopu a dostávají se do situací, které neumí ve vysoké rychlosti vyřešit. V důsledku nepřiměřené rychlosti došlo jen v loňském roce k 27 úmrtím motocyklistů. Další příčinou vážných nehod je časté nedání přednosti při odbočování vlevo a nerespektování přednosti v jízdě.

„Velkému počtu nehod bychom uměli předejít kvalitnější přípravou motocyklisty. V našich kurzech se setkáváme s účastníky a snažíme se odstranit špatné návyky, které při řízení mají. Trénujeme úkony, které mohou v případě krizových situací pomoci. Zpětná reakce od našich účastníků je vždy pozitivní v tom, že poznají své slabiny, vědí, na co si dávat pozor, a zpomalí,“ říká motocyklový instruktor Vladimír Mašek.

„Nejzákladnější je kvalitní autoškola, opravdu není na místě šetřit,“ zdůrazňuje Roman Budský a oceňuje zpřísněnou podobu závěrečné zkoušky, kterou skládají adepti motorkaření v posledních letech (jak probíhá čtěte zde).

Řidiči osobních vozidel pak motocyklisty ohrožují jejich přehlédnutím, a to zejména ze dvou důvodů. Jedním z nich je samotná viditelnost motocyklisty, případně překážky ve výhledu. Druhou příčinu hledejme v pozornosti. Ta je u řidičů osobních vozidel přirozeně orientována na jiná možná a větší nebezpečí, nebo je často rozptýlena jinou činností.

Na vážných nehodách se velmi významně podílejí motocyklisté ve věku 35 let a výše. Právě tito motocyklisté se často vrací k motorkám po delší době nebo s nimi začínají. Jejich motivace řídit motocykl je v drtivé většině relaxace a touha po cestování.

Evropští motorkáři ročně najezdí 3 000 až 10 000 km. Většina Čechů (27 %) deklaruje nájezd 3 000 až 5 000 km, uvádí průzkum evropského projektu Riderscan, z výzkumu mimo jiné vyplynulo, že Češi patří mezi ty, kdo velice neradi jezdí v dešti.

„Často se na našich kurzech setkáváme s řidiči, kteří mají dlouhou praxi v řízení osobních aut a nulové zkušenosti s motocyklem. Jsou to řidiči, kteří sice vnímají lépe rizika spojená s provozem, i přesto se však dostávají do krizových situací, které ne vždy umí řešit,“ říká Jan Polák, manažer projektu Učme se přežít.

V rámci něho se pořádají kurzy bezpečné jízdy na polygonech po celé ČR. Těmi jen letos projde na tisíc motocyklistů. Dalšími aktivitami je výroba pomůcek pro odhadování rizik při práci v autoškole, speciální kurz pro učitele autoškol nebo například mapování nehodových lokalit motocyklistů. Projekt, který se začal v roce 2010 v Libereckém kraji, se postupně rozšířil do celé ČR.

Autor:
  • Nejčtenější

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

VW se vešel do emisních limitů, šéf varuje před koncem výroby spalovacích aut

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních aut z koncernu Volkswagen v Evropské unii loni činily 118,5 gramu na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Svět Jawa: Nápady, kterými mohla předběhnout dobu, často zapadly

Za více než devadesát let existence představila Jawa motoristickému světu spoustu zajímavých a jedinečných technických...

Transkontinentální bombardéry BMW jsou v Česku. Mají obří motor i cenu

Krátce po oficiálním oznámení se první touringy BMW s velkým boxerem 1800 ccm naživo představily v Čechách. Na nádvoří...

Encyklopedie vesp: První vosa vybzučela před 75 lety. Naučte se je poznávat

„Sembra una vespa! (vypadá jako vosa),“ prohlásil Enrico Piaggio, když uviděl prototyp nové motorky. A když se k tomu...

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém vzniku. František Brand...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Angelica: Mám ráda svoje prsa, i když ve 12 letech nebylo lehké se s nimi sžít

Burleska je vlastně teatrální striptýz, svlékání z krásných korzetových kostýmů. „Používáme spoustu peří, kostýmy jsou...