Motorkáři jsou nejohroženější, zkušení jsou až po sto tisících kilometrech

Motocyklistů na našich silnicích umírá méně než před lety. Vážných nehod je však stále mnoho. Experti se shodují na tom, že autoškolou výuka motorkářů teprve začíná, pracovat je s nimi třeba i poté, co získají řidičák. Kurzy bezpečné jízdy na polygonech po celé republice letos projde na tisíc motocyklistů.

„Statistiky potvrzují, že motocyklisté jsou nejohroženějšími účastníky provozu,“ komentuje Roman Budský z nadace Vize Nula. „Recept se hledá celosvětově, ukazuje se, že nejzákladnější je vícestupňový trénink,“ říká pro iDNES.cz dopravní expert.

Trendem posledních let je vzrůstající počet motocyklů a motocyklistů. Zarážející je podíl usmrcených motocyklistů na všech usmrcených osobách při dopravních nehodách. V roce 2019 to bylo téměř 14 %. To řadí motocyklisty k nejohroženější skupině účastníků silničního provozu.

„Na světě zemřelo v roce 2019 na silnicích celkově 1 355 000 lidí, z toho 380 000 bylo motocyklistů, to je 28 procent všech obětí,“ uvádí Budský.

Motocyklisté se v rámci Evropy podílejí zhruba 2 % na celkovém počtu ujetých kilometrů, na počtech obětí dopravních nehod však z 15 %. Nejčastěji umírají motorkáři v Řecku (29% podíl), Itálii a Francii (20%), na opačném konci žebříčku jsou jezdci z Estonska (2% podíl) a Rumunska (3%).

„Vážné nehody v jedné stopě jsou ve státech EU doménou mužů, z jejichž řad pochází 94 % obětí. Pokud zemře žena, nejčastěji jako tandemistka,“ cituje ze statistik Budský.

Z údajů OECD vyplývá, že ve srovnání s cestujícími v autobusech je pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 272x vyšší, oproti pasažérům v osobních automobilech umírá 24x více motocyklistů, 2,4x více ve srovnání s cyklisty a dvojnásobek v porovnání s chodci.

„Z údajů Evropské observatoře bezpečnosti silničního provozu vyplývá, že na jednoho usmrceného motocyklistu připadají další čtyři se závažným poškozením mozku, míchy či končetin. Jedná se především o mladé muže, socioekonomické dopady těchto nehod jsou tak enormní,“ dodává Roman Budský.

Za posledních dvacet let zemřelo na našich silnicích 1 870 motocyklistů, za posledních pět let čtyři sta. Přes 11 tisíc dalších bylo těžce zraněno. Vysoké množství usmrcených a těžce zraněných motocyklistů řeší projekt „Učme se přežít“ realizovaný Autoklubem České republiky společně s Týmem silniční bezpečnosti, Policií ČR a dalšími partnery.

„Problematika motocyklistů ve vztahu k dopravním nehodám je široká. Začíná od dopravní výchovy mládeže, pokračuje přes naprosto stěžejní výuku v autoškole a zapomínat také nesmíme na následný trénink, který je u motocyklistů důležitější než u jiných účastníků provozu“, říká Libor Budina z Autoklubu ČR.

Příčiny nehod nejsou vždy na straně motocyklisty. Přesto největším problémem a příčinou usmrcení je nepřiměřená rychlost ve vztahu ke stavu a charakteru vozovky. Motocyklisté často špatně odhadují zatáčky, volí nevhodnou jízdní stopu a dostávají se do situací, které neumí ve vysoké rychlosti vyřešit. V důsledku nepřiměřené rychlosti došlo jen v loňském roce k 27 úmrtím motocyklistů. Další příčinou vážných nehod je časté nedání přednosti při odbočování vlevo a nerespektování přednosti v jízdě.

„Velkému počtu nehod bychom uměli předejít kvalitnější přípravou motocyklisty. V našich kurzech se setkáváme s účastníky a snažíme se odstranit špatné návyky, které při řízení mají. Trénujeme úkony, které mohou v případě krizových situací pomoci. Zpětná reakce od našich účastníků je vždy pozitivní v tom, že poznají své slabiny, vědí, na co si dávat pozor, a zpomalí,“ říká motocyklový instruktor Vladimír Mašek.

„Nejzákladnější je kvalitní autoškola, opravdu není na místě šetřit,“ zdůrazňuje Roman Budský a oceňuje zpřísněnou podobu závěrečné zkoušky, kterou skládají adepti motorkaření v posledních letech (jak probíhá čtěte zde).

Řidiči osobních vozidel pak motocyklisty ohrožují jejich přehlédnutím, a to zejména ze dvou důvodů. Jedním z nich je samotná viditelnost motocyklisty, případně překážky ve výhledu. Druhou příčinu hledejme v pozornosti. Ta je u řidičů osobních vozidel přirozeně orientována na jiná možná a větší nebezpečí, nebo je často rozptýlena jinou činností.

Na vážných nehodách se velmi významně podílejí motocyklisté ve věku 35 let a výše. Právě tito motocyklisté se často vrací k motorkám po delší době nebo s nimi začínají. Jejich motivace řídit motocykl je v drtivé většině relaxace a touha po cestování.

Evropští motorkáři ročně najezdí 3 000 až 10 000 km. Většina Čechů (27 %) deklaruje nájezd 3 000 až 5 000 km, uvádí průzkum evropského projektu Riderscan, z výzkumu mimo jiné vyplynulo, že Češi patří mezi ty, kdo velice neradi jezdí v dešti.

„Často se na našich kurzech setkáváme s řidiči, kteří mají dlouhou praxi v řízení osobních aut a nulové zkušenosti s motocyklem. Jsou to řidiči, kteří sice vnímají lépe rizika spojená s provozem, i přesto se však dostávají do krizových situací, které ne vždy umí řešit,“ říká Jan Polák, manažer projektu Učme se přežít.

V rámci něho se pořádají kurzy bezpečné jízdy na polygonech po celé ČR. Těmi jen letos projde na tisíc motocyklistů. Dalšími aktivitami je výroba pomůcek pro odhadování rizik při práci v autoškole, speciální kurz pro učitele autoškol nebo například mapování nehodových lokalit motocyklistů. Projekt, který se začal v roce 2010 v Libereckém kraji, se postupně rozšířil do celé ČR.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...