Děti zaviní přes 40 % nehod chodců. Kurzy zdarma je učí, jak se chovat

  • 9
Jsou malé, nejsou v provozu vidět a často se chovají nepředvídatelně. Přesto by měly zvládnout pravidla silničního provozu a mnohdy samostatnou cestu do školy. Projekt Jedu poprvé cílí na děti předškolního a školního věku. Intenzivní kurz je zdarma na mobilním hřišti, zábavnou formou nalije do dětí základy bezpečnosti na silnicích.

„Zákaz chodců, zastavit stop.“ Zatímco jeden malý adept na účastníka provozu piluje pomocí pexesa dopravní značky (po svém), další krouží po mobilním dopravním hřišti a své znalosti si ověřují v praxi.

Někteří na odrážedlech, jiní na kolech a koloběžkách, další pěšky hrají chodce. Nejzuřivější boj je ale vždy o vesty. Kdo ji má, je „policajt“ a smí zastavovat ostatní u značek STOP nebo před přechodem pro chodce. Policisté frčí.

Malé děti trénují v centru Prahy na mobilním dopravním hřišti Autoklubu ČR pravidla silničního provozu. Projekt Jedu poprvé jim připomíná základy bezpečného chování na ulici, po cestě na autobusovou zastávku či do školy, povinnou výbavu na kolo nebo třeba dopravní značky. Poté, co zábavným dopravním kurzem – tedy teorií i praxí na hřišti – děti projdou, dostanou malou odměnu a svůj první řidičský průkaz.

„Projekt Jedu poprvé cílí na nejmladší účastníky silničního provozu. Představili jsme jej symbolicky prvního září a je určen dětem v předškolním a raném školním věku. V rámci projektu se konají kurzy, které formou teoretické přípravy v kombinaci s praktickým nácvikem vštěpují dětem základní zásady bezpečného chování v silničním provozu,“ uvedl koordinátor projektu Libor Budina z Autoklubu ČR.

Letos chystá tým projektu šedesát takových kurzů na dopravních hřištích po celé České republice (je jich celkem 218) a několik akcí s mobilním dopravním hřištěm tam, kde dopravní hřiště nejsou. Od Mezinárodní automobilové federace FIA získal grant Road Safety, pro účastníky – ať už mateřské školy, či náhodně příchozí – je zdarma.

„Jak naznačují statistická data, děti jsou v roli chodce a cyklisty častými viníky dopravních nehod. Například v období let 2017–2019 zavinily děti jako chodci ve věku do 17 let přes čtyřicet procent dopravních nehod. Dopravní výchova nejmladších účastníků silničního provozu je proto klíčová. Děti se učí nápodobou a přijímají modely chování, které si nesou svým životem,“ zdůraznila vedoucí oddělení prevence Policie ČR Zuzana Pidrmanová.

Omalovánky, aplikace, hry, lepení...

Učte děti pravidla silničního provozu zábavně

Dospělí přeceňují schopnost dětí bezpečně se pohybovat v silničním provozu. Zvláště děti ve věku do jedenácti let jsou v provozu nevyzpytatelné. Přemýšlejí a jednají jinak než dospělí, nejsou jen zmenšeninou dospělých.

„Bezpečnost dětí máme v rukou všichni. Tvůrci dopravního prostředí, konstruktéři vozidel, veřejné instituce, učitelé… ale především rodiče. Dětem musí neustále opakovat, že nutnost chovat se bezpečně a ohleduplně v silničním provozu platí pro všechny. Ale hlavně pro ně musí být dobrým příkladem,“ shrnul Roman Budský z Platformy VIZE 0 s tím, že děti se učí především nápodobou a v tomto ohledu musí být v dodržování pravidel rodiče nekompromisní.

Projekt Jedu poprvé učí děti dopravní značky i základy chování v silničním provozu. Mobilní dopravní hřiště v Praze 1

Kromě omalovánek, reflexních prvků a dopravních značek na hraní jsou dětem k dispozici i edukativní materiály z Markétiny dopravní výchovy, které jsou volně ke stažení na stránkách projektu. „Mohou je využívat rodiče doma i učitelky v mateřských školách,“ nastínil Budina. Na stránkách projektu najdou učitelé také kontakt na koordinátory akcí.

Považujete dopravní výuku pro děti ve školách a školkách za dostačující?

celkem hlasů: 39
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 2. října 2020. Anketa je uzavřena.

Autoklub ČR společně s ostatními subjekty pomáhá v oblasti zvyšování bezpečnosti silničního provozu už roky: seniorům prostřednictvím zdokonalovacích kurzů pro řidiče nad 65 let v projektu Jedu s dobou, letos zahájeným programem START DRIVING pro začínající řidiče do 24 let a také projektem Učme se přežít určeným pro motorkáře. Pro účastníky jsou všechny zdarma díky dotaci z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

„Projekt Jedu poprvé pro děti ve věku, kdy opouštějí ruku rodiče a ocitají se samostatně v silničním provozu, je logickým kamínkem do mozaiky našich preventivních aktivit v oblasti bezpečnosti a prevence dopravních nehod,“ vysvětlil prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.

Libor Budina: Do deseti let děti nevnímají dopravní realitu

Kde všude vás mohou rodiče s dětmi potkat?
Pokud nám to aktuální situace dovolí, chystáme nejvíce akcí na září a říjen. Projekt je rozdělený na dvě části – na 218 stacionárních hřištích napříč celou Českou republikou chceme uspořádat šedesát kurzů pro mateřské školy či školní družiny. Druhá část projektu jsou právě výlety s mobilním dopravním hřištěm, se kterým zavítáme na různé další sportovní, charitativní či dopravní akce. A tam se potkáme s veřejností a kurzem může projít kdokoli, kdo za námi přijde. Nejbližší akce se koná 17. října v Praze na Ladronce v rámci akce VZP Run Tour.

Oslovujete s projektem i základní školy?
Projekt je primárně určen pro předškoláky a pro nejmenší školáky v prvních třídách. Desetileté děti už to lákat nebude, už budou základy znát. Většinou školky a družiny oslovujeme a informujeme je prostřednictvím letáků. Ozývají se i školky, kterým se líbil pilotní projekt a které se hlásí samy. Za jeden den jsme schopní zvládnout i čtyři školky, ale na všechny se nedostane. Například do Vysokého Mýta, kde byl zájem veliký, se proto budeme ještě vracet. Chceme proškolit asi 1400 dětí na kurzech a zhruba stejný počet na akcích s mobilním dopravním hřištěm, takže celkem by si kurzem mělo projít na tři tisíce dětí.

S jakým problémem se u dětí při kurzech nejčastěji setkáváte?
Děti do deseti let nevnímají realitu tak, jak ji vnímají dospělí. Dospělí nemohou odhadnout, jak přesně se dítě zachová. Dítě není etalonem dospělého, takže i s rodiči se na hřišti v rámci akce bavíme o tom, aby se v provozu pokaždé zachovali správně. Protože když máma přebíhá na červenou na tramvaj s tím, že je to špatně, ale že se spěchá, to dítě to pak jednou udělá taky. Není to o opakování, ale o nápodobě. Děti sem také chodí s různou úrovní motoriky, takže si procvičí i ovládání kola, odrážedla, koloběžky... musí reagovat na pohyb v interakci s ostatními dětmi. Mají tu přechod pro chodce, takže si v praxi uvědomí, že i to kolo pokaždé nezastaví a nedá přednost, že je třeba být obezřetný...

Jak dlouho projekt Jedu poprvé poběží?
Oficiálně máme grant na jeden rok, ale poptávka převyšuje naši kapacitu, takže plánujeme, že s mobilním hřištěm budeme pokračovat dále. Jsme zhruba v polovině. Ohlas je větší, než jsme čekali.

Koordinátor projektu Jedu poprvé Libor Budina z Autoklubu ČR