Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

S mrňousy není amen. Hyundai i10 bude jednoduché, normální, až stokoňové

  15:00
Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Na autosalonu ve Frankfurtu ukázala automobilka Hyundai už předem ohlášenou nejmenší novinku: novou generaci modelu i10. Miniauta přitom dnes patří k ohroženým druhům, paradoxně kvůli emisním požadavkům.

Hyundai i10 | foto: Hyundai

Hyundai ale trochu odvážně nabídne v této třídě zákazníkům běžný vůz, jaký očekávají. A to dokonce s výbavou vyšších tříd a brzy i ve sportovním provedení.

Volkswagen svou malou řadu New Small Family, kam patří i Škoda Citigo, převedl letos kompletně na elektřinu. Budoucnost kolínských trojčat je poté, co celý podnik TPCA převzala Toyota, také vcelku nejistá, byť japonská značka slibuje pokračování. Malé Fiaty se moc neprodávají, výjimkou je letitá a dnes už legendární pětistovka s pandou: i u těchto modelů je ale budoucnost elektrická. Smarty přešly na elektřinu už dříve a budoucnost modelu ForFour a příbuzného Renaultu Twingo je opět nejistá. Další generace nejspíš nebude.

Fotogalerie

A tak bychom mohli pokračovat ještě u zbytku těch několika modelů třídy nejmenších vozů. Paradoxně je „dusí“ emisní limity, které dnes vyžadují stále složitější řešení pro snížení produkce škodlivin a zároveň CO2. A právě CO2 je u těchto aut největší problém: malá a levná auta si nemohou dovolit drahé systémy pro snížení spotřeby, hybridizaci a další technické vychytávky u nich zákazníci nejspíš nejsou ochotni zaplatit. A tak emise malých aut, která dříve snižovala flotilový průměr, dnes automobilkám nepomáhají, protože velké plug-in hybridy umí tabulkové hodnoty dostat níže.

Z klasických malých aut je tak ohrožený druh. Běžného českého zákazníka to moc nepálí, nejmenším autům nikdy Češi nevěnovali příliš velkou pozornost. Minivozy do města tu nejsou tak důležité a zákazníci si raději připlatí za auto segmentu B, tedy vůz velikosti Fabie. Na druhou stranu slábnoucí nabídka v tomto segmentu přidělává některým zákazníkům vrásky: někdo prostě chce malé auto, které se snadno parkuje. Minivozy jsou také populární ve flotilách, kde se používají třeba pro kurýrní rozvážku zboží.

Malá novinka

Jednu z mála čerstvých alternativ teď představila automobilka Hyundai. Její nová generace i10 je přitom na první pohled běžné malé auto, jak ho známe: bez elektrifikace, bez složitých řešení, která stejně zákazníci nechtějí. Zůstává malé, přitom se opět chlubí tím, že je dospělejší než kdy předtím. Poprvé jsme si ho mohli důkladněji prohlédnout na stánku Hyundai na právě probíhajícím autosalonu ve Frankfurtu.

Nová i10 zaujme rovnou svým vzhledem. Minivozy se ve většině případů snažily zaujmout svěžím designem a ani toto není výjimka. U Hyundai sáhli k nové rozměrné masce chladiče, která má odkazovat na koncept Le Fil Rouge a také styl, který nasadila nová Sonata. Nám to zároveň trochu připomíná dnes už legendární řešení Aston Martinů a také inspiraci tímto stylem u Fordu, jen i10 dostala trochu šibalský škleb masky. Autu to opravdu sluší, design je výrazný, přitom podle nás nijak přehnaný.

Zajímavostí je, že i10 bude k dispozici i ve variantě N-Line, tedy se sportovním designem a několika sportovními doplňky. Tato verze má vlastní řešení masky, která je trochu agresivnější a používá jinou sadu světlometů pro denní svícení. I existence N-Line verze ukazuje, že se i10 chce posunout směrem k dospělejším vozům.

Hyundai i10

Dospělá výbava

Více se to však ukazuje uvnitř. I tady se snaží design být sice trochu hravý, ale to hlavně proto, aby zamaskoval použití levnějších materiálů a tvrdých plastů. Velké plochy by daly vyniknout podstatě materiálu, lomené linie a zajímavé tvary trochu odvádí pozornost. Zpracování jako takové je přitom kvalitní a Hyundai tu například používá kompletní výplně dveří a palubní desku, nenechává v interiéru prostor plechům karoserie, jako tomu bývá u konkurence.

Nová i10 překvapí vnitřním prostorem: ten je opravdu solidní, i vzadu je pro kolena docela dost místa a 185 centimetrů vysoký redaktor s hodně dlouhým trupem tu hlavou o strop škrtá. I zavazadlový prostor s objemem 252 litrů je nadstandardní: ano, opět je trochu hlubší, ale tvar je pravidelný a dobře využitelný, nechybí zadní dělená sedadla. i10 tak bude vcelku praktické auto. Z hlediska rozměrů se přitom bude dále dobře parkovat, délka 3 670 mm znamená, že je to stále prcek. Šířka narostla na 1 680 mm, což dává trochu více místa ramenům cestujících, výška 1 480 mm znamená, že auto už nepůsobí jako přehnaně úzké a vysoké. Proporce se celkově zlepšily.

Hyundai i10 na autosalonu ve Frankfurtu

Hlavním trumfem i10 ovšem bude výbava. Ta ale zároveň nejspíš znamená, že ceny nebudou tak nízko, jak jsou zákazníci zvyklí. Do novinky půjde objednat téměř cokoli, na co jsou zákazníci zvyklí z vyšších tříd: infotainment s dotykovým displejem bude mít funkce Android Auto a Apple CarPlay, časem získá i telematické funkce Hyundai BlueLink, které umožní ovládání auta na dálku (odemykání, zamykání, možná startování a pár dalších drobností) přes mobilní telefon.

Zároveň tu budou veškeré možné asistenční systémy, Hyundai se chlubí nejširší nabídkou v tomto segmentu – což není nic složitého, ale opět to ukazuje posun i10 směrem k dospělejším autům. Minivozu prostě nic nechybí, tedy pokud si za to zákazník zaplatí.

Až sto koní

Jako jeden z mála malých vozů půjde i10 koupit i s automatickou převodovkou. Tedy, nejde o klasický automat, je to robotizované ústrojí, ale uživatelé to moc řešit nemusí, jednoduše se obejdou bez spojkového pedálu.

Co se motorizací týče, i jejich výčet bude vcelku bohatý. Základem bude litrový tříválec s výkonem 67 koní, druhou volbou čtyřválec 1.2 o výkonu 84 koní. Výroba novinky začne v listopadu, tehdy bychom se mohli dozvědět ceny, na trhu bude vůz na přelomu roku. Dynamičtější provedení i10 N-Line pak přijde zhruba v březnu příštího roku a u něj se mohou zákazníci těšit i na další motorizaci: kromě motoru 1.2 MPi totiž půjde objednávat i tříválec 1.0 T-GDI, který díky přeplňování dává výkon 100 koní. To by z malé i10 mohlo dělat překvapivě zábavné auto.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Policisté u D1 kontrolovali placení dopravních pokut, mohou zabavovat SPZ

Několik desítek řidičů zkontrolovali ve středu celníci s policisty na Vysočině při první společné akci zaměřené na...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Hondu Jazz jen koupit a jezdit: ojeté mini-MPV je vzor spolehlivosti

Premium Ještě než se trh zbláznil do malých nepraktických SUV a crossoverů, uměly automobilky nabídnout opravdu praktická...

Autofotka týdne: Nové Bugatti je elektrické, jede maximálně třicítkou

Bugatti právě v uplynulém týdnu oznámilo, že kompletní produkce jeho aktuálního modelu Chiron je vyprodána. Pro ty, na...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...