Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Umanutý despota, génius, šílenec. Piëch je největší osobnost světa aut

  9:30aktualizováno  9:30
„Když ztratím v někoho důvěru, umožním mu, aby padl vedle cesty,“ řekl kdysi Ferdinand Piëch, jedna z největších osobností autoprůmyslu druhé poloviny 20. století. Dnes 78letý inženýr, manažer a vnuk Ferdinanda Porscheho si téměř vždy prosadil, co si umanul, ale tentokrát musel cestu vyklidit on.

V září 2001 se opřel i do Škody: „Škoda byla dlouhou dobu jedna z nejrychleji rostoucích autoznaček v Evropě. To je velkolepé, ale vede to také ke zpupnosti,“ komentoval rostoucí náklady. | foto: Volkswagen

Piëch před časem řekl listi Die Welt, že trpí „extrémně silnou nedůvěrou v ostatní lidi a zjištěním, že důležitých věcí dosáhnu jedině tím, že si je zařídím sám“. Naučil se to prý v internátní škole. Potřeba plnit si své fanfarónské sny, být umanutý, nejlepší za každou cenu je Piëchovým druhým já. A proto patří k nejlepším.

O dnes už bývalém předsedovi dozorčí rady německého koncernu Volkswagen, který má obrovský podíl, že se firma dnes pere o titul největší automobilky světa, se píše jako o nevypočitatelném mazaném lišákovi, který je výkonný, umanutý, despotický, pedantský a ... geniální. I jen letmé setkání s ním je spíš nepříjemné, ale ten pichlavý pohled si zapamatujete navždy.

Patří k největším osobnostem autoprůmyslu posledních desetiletí. Má obrovské charisma, manažerské schopnosti, ale i technický talent. Kariér udělal vlastně několik a vždy se dostal na úplný vrchol.

Ferdinand Piëch měl svou kariéru nalinkovanou od kolébky. Většinu času tráví jako mladý laděním motorů v dílnách svého dědečka Ferdinanda Porscheho. A v 60. letech dospěje v sebevědomého muže, který má na chod automobilky svůj vlastní vyhraněný názor. Mladému Piëchovi se například nelíbí, že jsou automobily Porsche relativně pomalé. A tak na vlastní pěst, ovšem za firemní peníze, staví v roce 1968 závodní model 917. Náklady jsou pro malou firmu enormní, automobilka musí kvůli homologaci vyrobit 25 kusů.

V závodním týmu Porsche nejprve testoval motory (diplomovou práci psal o motoru pro F1), z jeho hlavy jsou slavné závodní speciály, které v šedesátých letech vládly tratím. Kdyby zůstalo jen u úspěchů závodního týmu Porsche, už tím by si Piëch zadělal na nekonečnou slávu.

V roce 1972 ale musel z Porsche odejít také kvůli tomu, že začala platit dohoda rodin Piëchů a Porsche, že nikdo z rodin nemůže zastávat funkci ve vedení značky, na tuto práci byli najati manažeři. Založil si tehdy konstrukční kancelář. Ta mimo jiné pracovala na konstrukci prvního sériového pětiválce. Byl to slavný vznětový motor, ovšem ne Volkswagenu, tehdy sedmatřicetiletý Piëch ho stavěl pro Mercedes (OM 617). Schopnosti talentovaného konstruktéra využíval i na svých manažerských „štacích“.

V roce 1972 se nechal zaměstnat u Audi. Když pak přebral vedení značky, stejně koukal vývojářům na rýsovací prkna. Do té doby nevýraznou značku přetvoří během pár let v prestižní automobilku, která díky svým čtyřkolkám deklasuje v závodech všechny dosavadní favority.

Byl to právě on, kdo u Audi prosadil hned celou řadu pětiválců a automobilka je tomto konceptu i díky němu věrná až dodnes. Pod jeho vedením vzniklo také legendární Audi Quattro.

Z Audi vyrostl pro Porsche pod jeho vedením další konkurent a rodina Porschů tak považovala celé Piëchovo angažmá za provokaci. Hvězda Ferdinanda Piëcha nadále stoupala a během desetiletí se pod křídly Volkswagenu vypracoval na jednoho z nejmocnějších mužů automobilového světa.

Herr Volkswagen

Přestože má tvář askety, má i bouřlivý soukromý život. Má dvanáct dětí se čtyřmi ženami. Mimochodem, jedna z nich se jmenovala Marlene Porscheová. Piëch ji v roce 1972 přebral svému bratranci Gerdu Porschemu. Piëchovi a Porscheovi se ze srdce nenávidí, ale vlastní dohromady přes polovinu VW, tak se občas dohodnout musí. Ale skřípe to.

Zlé jazyky tvrdí, že víc než morální stránka věci na této příbuzenské nevěře tehdy rozčilil Porscheovy i fakt, že Piëchovi by mohli přes postel získat ve firmě většinu. Obě rodiny měly stejně, ale dlouho hrozilo, že by Gerd musel dát své ženě po rozvodu pár procent.

Pomníky

Piëchovou libůstkou je stavění si pomníků. Za devět let, kdy vedl koncern VW (1993-2002) si jich postavil několik a často to stálo obrovské peníze. Miliardové ztráty za hračky, které zvýšily Volkswagenu prestiž, prostě k Piëchovi patř. Nejznámější pomníky, které si zaživa postavil, se jmenují Bugatti Veyron a VW Phaeton, pro který nechal postavit supermoderní manufakturu v Drážďanech. Obě auta patří k legendám, ale také k finančním katastrofám, které by slabší povahy dovedly do blázince a firmu ke krachu.

V dobách, kdy Piëch šéfoval Volkswagenu, zdvojnásobil jeho obrat a ze ztráty jej obrátil k ziskům, ale v rukavičkách rozhodně nejednal. Už v roce 1994, kdy vládl koncernu VW teprve rok, napsali manažeři otevřený dopis šéfovi dozorčí rady Klausi Liesenovi. „Herr Doktor Liesen,“ začínal, „tuto společnost vede muž s psychopatickými rysy...“

Piëch je však vůdce, který umí ostatní přesvědčit, že jeho vize jsou správné. A šílenství k tomu občas i trochu patří. Vždyť i legendární Henry Ford byl pořádný despota.

Prosadil vývoj „litrového“ konceptu, se kterým dojel v roce 2002 z Wolfsburgu do Hamburku na setkání s akcionáři se spotřebou 0,89 litru na sto kilometrů. To předával žezlo svému nástupci, bavorskému kovbojovi Berndu Pischetsriederovi ve velkém stylu. Tehdy to vypadalo jako drahé plácnutí do vody, ale dnes Volkswagen tuto ideu oprašuje a vyrábí futuristický stroj jménem XL1.

Také představil nového brouka (v Evropě propadák, v USA úspěch). Asi chtěl být jako jeho děda, který Hitlerovi postavil prvního volkswagena.

V roce 1993, kdy se o novém broukovi rozhodovalo, vidělo mnoho manažerů malé stylové auto jako hračku, kterou si automobilka nemůže dovolit. „Jeden z odpůrců, šéf výzkumu a vývoje Ulrich Seiffert došel tak daleko, že dva týdny před Piëchem ukrýval první model v životní velikosti,“ popisoval celou situaci magazín BusinessWeek v roce představení nového brouka v říjnu 1998. Nový brouk žije dodnes, už v druhé generaci.

Asi nejkurióznější je historie nákupu Bentleye. Piëch totiž původně koupil tradiční britské značky Rolls-Royce a Bentley dohromady. Jenže se objevily problémy s používáním jména Rolls-Royce. Práva na ně nakonec dostalo BMW a Piëchovi zbyla značka Bentley a továrna v Crewe. Však také když veteránisti shánějí díly na staré rollsy, musí se ptát ve Volkswagenu. Piëch po téhle blamáži sice tvrdil, že chtěl jen značku Bentley, ale nikdo mu to moc nevěří.

Prosadil také bizarní šestiválcový motor známý jako VR6 s velmi malým rozevřením řad válců a jejich společnou hlavou. Díky specifické úzké konstrukci s válci uspořádanými cik-cak ho jeden popisuje jako řadový, druhý jako vidlicový.

Ztrácí síly?

Spolupracovníci o něm prý jednou prohlásili, že ani jeho vlastní žena neví, co udělá za deset minut. Co si umane, to udělá, byť to nemusí být správné. Ale poslední dobou jako by mu docházely síly. U Alfy Romeo, národního pokladu Italů, který chtěl vyrvat Fiatu, zůstalo jen u několikaměsíční slovní přestřelky s frajerem stejné váhové kategorie, jako je on sám. Však také Sergio Marchionne za pár let titul automanažera století od Piëcha asi převezme.

Piëch by si ve svých letech mohl užívat odpočinku, kochat se svými pomníky a s potěšením z křesla předsedy dozorčí rady koncernu sledovat, jak se Volkswagen po krůčcích dere na pozici největšího výrobce aut světa. Jenže on raději výrazně promlouvá do vedení koncernu. Když před několika týdny prohlásil, že ztratil důvěru ve svého bývalého chráněnce Martina Winterkorna, který dnes německý koncern od roku 2007 vede, byla z toho mela. A tu už Ferdinand Piëch neustál. O víkendu s okamžitou platností odstoupil z funkce a z rady odchází i jeho manželka Ursula.

Piëch v minulosti podobně nenápadnými větami už vícekrát naznačoval, že se blíží konec toho, či onoho významného manažera. A pak k tomu skutečně došlo. O významu jeho slov svědčí i reakce akciových trhů. Hodnota akcií na burze ve Frankfurtu hned v pondělí ztratila dvě procenta.

Ve vedení Volkswagenu se přitom Winterkorn nedopustil žádné zásadní chyby, spíše naopak. Ale Piëch Winterkonovi podle magazínu Quattroruote vyčítal nízkou efektivitu automobilky, nevalné prodejní výsledky v Severní Americe a protahující se uvedení nízkonákladové značky, která by světu dala nového lidového „brouka“.

Patriarcha rodinného klanu ovládajícího 50,7 procenta hlasovacích práv ve Volkswagenu ve vedení podniku strávil téměř 22 let. Ferdinand Piëch je muž, který patří k nejmocnějším osobám historie i současnosti světového automobilového průmyslu. Zdá se, že je to jeho definitivní konec. Ale už několikrát dokázal, že se nevzdává. Naučil se to na internátní škole.

Autor:
  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou koní pod kapotou....

Vtípky, šifry i vychloubání. Značkou na přání se pyšní wartburg i hasiči

Někdo se chce pochlubit světu, jakou káru že si to pořídil, jiný chce pobavit kolegy šoféry a chodce, další si z...

Garáž dostala nový kabát, chybějí jen vrata. Soutěžte o ně i vy

Někdo v ní parkuje svůj vůz, jiný v ní má dílnu, nebo laický autoservis. Soutěžící Ivan si vytvořil v domě atypickou...

V Monaku shořelo ikonické Ferrari F40, v dražbách stojí desítky milionů

Přesně na výročí 122 let narození Enza Ferrariho, 18. února shořel v ulicích Monaka jeden z klenotů z Maranella. Slavné...

OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby
OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby

Máme pro vás další krásné dárky. Kosmetiku Nivea Baby, která je velmi šetrná i k té nejjemnější dětské pokožce, otestuje dvacet z vás. Chcete ji také vyzkoušet?

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...