Drahý průšvih VW v USA se týká motorů TDI. Značka se moc nebrání

  11:44aktualizováno  11:44
Volkswagen vyšetří případ manipulování s měřením emisí u vozů vybavených slavnými turbodiesely TDI. Americká agentura pro ochranu životního prostředí u nich odhalila speciální software, díky němuž mohou obejít předpisy na množství vypouštěných emisí. Reakce vedení VW působí velmi krotce.

Volkswagenu hrozí obří pokuta kvůli motorům TDI, se kterými se snaží prosadit v USA. | foto: Volkswagen

Německá automobilka Volkswagen nechá nezávisle vyšetřit zjištění amerických úřadů, že do svých dieselových automobilů nainstalovala software zatajující skutečné množství emisí. Oznámil to šéf skupiny Martin Winterkorn. Dodal, že celého případu „hluboce lituje“.

Křišťálová Lupa 2015

„Osobně je mi hluboce líto, že jsme porušili důvěru našich zákazníků a veřejnosti,“ uvedl Winterkorn v oficiálním prohlášení. „Netolerujeme a nebudeme tolerovat porušování žádných našich vnitřních předpisů ani zákonů,“ uvedl šéf skupiny, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto. Dodal, že Volkswagen plně spolupracuje s příslušnými americkými úřady.

Winterkorn v prohlášení uvedl, že tento případ je nyní prioritní pro něj i pro celé vedení automobilky. Značka prý udělá vše pro to, aby zvrátila škody, které případ způsobil. Stojí za pozornost, že prohlášení VW je velmi krotké, není v něm žádné radikální odmítnutí obvinění.

TDI v problémech

Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do svých vozidel instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Volkswagen musí kvůli tomu v USA stáhnout do servisů půl milionu aut a hrozí mu pokuta v úhrnné částce až 18 miliard dolarů (431 miliard Kč).

Skandál se týká asi 480 tisíc dieselových modelů Jetta, Brouk, Audi A3 a Golf vyrobených v letech 2009 až 2014 a vozů Passat z let 2014 až 2015. Všechna tato auta mají mít v provedení se čtyřválcovým turbodieselem 2,0 TDI nainstalovaný program, který zjistí okamžik, kdy je vozidlo testováno na emise, a v té chvíli motor přenastaví tak, aby vypouštěl co nejméně emisí (více čtěte zde).

Volkswagen Passat
Volkswagen Beetle (8. října 2012, Praha)

„Při běžném provozu je tento systém vypnutý, což vede k tomu, že vozidla vypouštějí do ovzduší čtyřicetkrát víc škodlivých exhalací, než je limit,“ uvedla EPA. V případě dieselů je největší problém s emisemi oxidů dusíku (NOx). EPA Volkswagenu nařídila, aby dala na vlastní náklady vozy do pořádku.

Případ je o to pikantnější, že právě Volkswagen se snaží Američany naučit tankovat do aut naftu. Americký trh osobních aut je téměř výhradně „benzinový“, ale německý koncern investuje velké peníze a energii do prosazení svých motorů se slavnou značkou TDI.

Fotogalerie

Skandál s utajovanými emisemi sráží největší evropskou automobilku do nových problémů. Na jaře skupina zažila střet v nejvyšším vedením, kdy se předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch snažil odstavit generálního ředitele Martina Winterkorna, nakonec byl ale nucen sám odstoupit (více zde).

Volkswagen je největším výrobcem aut v Evropě a do roku 2018 se chce stát největším producentem automobilů na světě. V prvním pololetí se skupině navzdory poklesu prodeje podařilo překonat v prodeji vozů japonskou Toyotu a vůbec poprvé se stát největším světovým prodejcem automobilů.

Autoři: ,

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

Autofotka týdne: Vodní dýmka a zhmotnění Ďábla ve Frankfurtu

Ramsmobile Protos RM-X2

Když už máte definitivní pocit zmaru nad uniformitou dnešního autoprůmyslu svázaného regulacemi, bičovaného politiky a...

Slovenský Defender umí všechno: může mít 400 koní a stát přes tři miliony

Land Rover Defender

Navázat na legendární produkt není jednoduché. Land Rover se k úkolu navrhnout nový Defender postavil čelem a ve zbrusu...

Najdete na iDNES.cz