Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Přišel čas ždímání VW. Je ale moc velký na to, aby padl

  10:33
Ještě minulý týden byl Martin Winterkorn neohroženým vládcem koncernu Volkswagen. Frajer, pod jehož vedením se německý mamut dral na pozici největšího výrobce aut na světě. Přesně před týdnem sliboval na autosalonu ve Frankfurtu, že volkswageny budou jako smartphony na kolech, chytré, stále připojené k internetu..
Automobilku Volkswagen a jejího šéfa Martina Winterkorna čeká nejtěžší období v historii.

Automobilku Volkswagen a jejího šéfa Martina Winterkorna čeká nejtěžší období v historii. | foto: Reuters

Teď bude těžce bojovat o přežití. Winterkorn má v ruce jediný trumf: Volkswagen je moc velký na to, aby padl.

Že by se celá kauza (podrobnosti čtěte zde) zametla pod koberec, se čekat nedá. Naopak, američtí právníci a vláda si na celé té patálii pěkně smlsnou. Cílem bude exemplární potrestání. Americká vláda by si mohla taky mnout ruce, ždímání automobilek se jeví jako dobrý byznys. Poté, co minulý týden vykšeftovali s General Motors ukončení vyšetřování průšvihu s vadou, která stála několik životů, za 22 miliard korun, je teď ve výhledu půl bilionu korun (18 miliard eur). To už je dobrý příspěvek do státní pokladny. A kdo ví, kolik vykuků z řad zákazníků, kteří si koupili v Americe exotické dieselové auto, si teď bude chtít přilepšit a také se pustí do Volkswagenu.

Zajímavá je (ne)reakce dalších automobilek i samotného Volkswagenu. Nikdo z konkurentů si do VW nerýpl a ani to asi neudělá, protože máslo na hlavě (rozuměj tajné vychytávky pro obcházení emisních předpisů) budou mít víceméně všichni.

Zpackali jsme to, přiznal šéf americké sekce Volkswagenu:

Když se nebyli schopni dohodnout a proti nerealistickým cílům ekoteroristů stanovujícím emisní limity se ohradit, museli se přizpůsobit. Sklopili uši, zavázali se splnit cíle, které jsou proti fyzikálním zákonům a vytvořili virtuální paralelní svět aut, která podle laboratorních měření vystačí s minimem paliva, takže pak po jeho spálení vypustí minimum emisí. Reálný svět se vzdálil tomu tabulkovému asi jako nikdy předtím.

Paralyzovaný je zdá se i Volkswagen. Zmohl se jen na slabé, nicneříkající a nebývale krotké prohlášení předsedy představenstva Martina Winterkorna. Bez jediného slova odmítnutí obvinění. Jestli je to nepřímé přiznání, nebo chvilková indispozice ukáže čas. Teprve teď se ukážou Winterkornovy kvality. Manažer růstu rozjeté firmy totiž musí mít jiné kvality než ten krizový.

Reakce trhů je překotná a hysterická (více zde). Jak to zamává se stabilitou a pozicí značky je otázka. Řidičům je upřímně jedno, co mají auta napsané v tabulkách spotřeby a emisí. Zajímá je to jen tehdy, když jim kvůli tomu napaří daně (někde se stanovují speciální daně a pokuty za hladinu vypouštěných emisí, platí ji jak zákazníci, tak samy automobilky).

V tom ždímání Volkswagenu ale budou muset být všichni hodně opatrní. Nesmí ždímat moc. Pád takového giganta nemůže být v jejich zájmu, jinak to otřese celou globální ekonomikou. Říká se tomu jednoduše: Moc velký na to, aby padl (anglická ekonomie tomu říká „too big to fail“). Stejně jako je ekonomickým otloukánkem Evropy Řecko a ne Itálie s podobně tragickou finanční bilancí.

V menším měřítku to autoprůmysl zažil nedávno. Dodnes není ukončena monstrózní celosvětová svolávací akce na vadné airbagy firmy Takata. Dodnes se nedopočítala ani ve spolupráci s automobilkami, kolik vadných airbagů, které mohou být nebezpečné při aktivaci (při nehodě), jim vlastně dodala a kolik aut s nimi jezdí po světě. Jeden by si řekl, že by si už Takata neškrtla. Jenže ona teď vesele vystavuje na autosalonu ve Frankfurtu a nezdá se, že by od ní klienti odcházeli. Je totiž moc velká. Kdyby se od ní výrobci odvrátili a nechali ji padnout, neměl by jim kdo airbagy vyvíjet, vyrábět a dodávat. A to zavání ještě větším průšvihem.

Dodavatelů pro autoprůmysl, které tlakem na snižování cen výrobci dovedly ke konci, najdeme i v nedávné minulosti několik. Dnes už si většina uvědomila, že ždímat se nedá do nekonečna a bez dodavatelů se postavit auto nedá.

Volkswagen je největší, je na něj nejvíc vidět, každá chyba je na očích a exemplární potrestání má největší publikum. Winterkornovi teď určitě moc lidí nezávidí. Před dvěma týdny mu výkonný výbor dozorčí rady chtěl prodloužit smlouvu do konce roku 2018, teď spíš budou sázkové kanceláře vypisovat kurzy na to, jestli vydrží do konce tohoto funkčního období, má ho do konce příštího roku.

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...