Experti: Skandál kolem TDI ukazuje, proč smogu neubývá

aktualizováno 
Množství zatajených emisí, které ve skutečnosti vypouštěly diesely vyrobené Volkswagenem, by mohlo podle odhadů činit celosvětově ročně čtvrt milionu až milion tun oxidů dusíku.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

„To by odpovídalo dvaceti až osmdesátinásobku všech emisí oxidu dusíku ze všech osobních aut, které jezdí na českých silnicích,“ říká analytik nezávislého centra Glopolis Vojtěch Kotecký.

Podle některých expertů na životní prostředí aktuální kauza vysvětluje, proč smogu neubývá. Například Česko už mnoho let porušuje limity oxidu dusičitého v Praze, Brně, v Ústeckém a Moravskoslezském kraji a ani po prodloužení nápravné lhůty do letošního ledna stát podmínky Evropské komise nesplnil.

Podle Miroslava Šuty z Centra pro životní prostředí a zdraví hrozí Česku za porušení těchto limitů sankce. Právě doprava je hlavním zdrojem vysokých koncentrací oxidu dusíku v Česku. Tuzemští řidiči si prý navíc často nechávají u dieselových motorů vymontovat nebo poškodit filtry pevných částic, což vede k vysokým emisím nebezpečných jemných částic prachu.

Změna je nutná

Oba experti se shodují, že celoevropská pravidla a systém měření emisí je třeba reformovat, aby byla větší kontrola nad výrobci automobilů.

Podle Šuty jedním z opatření pro zlepšení čistoty ovzduší ve městech je zavedení nízkoemisních zón. Ty umožňuje zřizovat zákon o ovzduší. Například Praha už měla připravenou vyhlášku, která měla začít platit od ledna 2016, ale zatím ji nové vedení města neschválilo.

Výfukové plyny jsou hlavní příčinou smogu ve velkých městech. Mezi nejběžnější oxidy dusíku patří oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2).

Volkswagen přiznal, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software, který umožnil při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. „Skandál s emisemi se dotýká 11 milionů vozů po celém světě, to mohlo zvýšit úmrtnost kvůli smogu řádově tisíců lidí ročně,“ poznamenal Kotecký. Normy se podle něj doposud zpřísňovaly jen na papíře. Kauza bude průlomem v dosavadním testování, shodují se oba znalci.

Znečištění ovzduší ve čtyřech lokalitách ČR dlouhodobě překračuje limity pro oxid dusičitý. Ty stanovila v roce 2008 evropská směrnice o kvalitě ovzduší a jsou právně závazné od roku 2010. ČR dostala výjimku k prodloužení lhůty, aby limity splnila do ledna letošního roku. Podle Šuty se ale tak doposud nestalo v Praze a v Brně.

Oxid dusíku dráždí dýchací ústrojí a poškozuje imunitu zejména u dětí. Je to také látka, která ovlivňuje vznik letního i zimního smogu. V Česku ale způsobují podle Šuty více problémů emise jemných prachových částic, které také vypouštějí dieselové motory.

Autoři: ,

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Černá díra ve Frankfurtu. Nové BMW X6 obléklo nevídanou barvu

MW X6 Vantablack

„Černá barva neexistuje, je nejtemnějším odstínem bílé. A bílá také neexistuje, protože je nejsvětlejším odstínem...

Najdete na iDNES.cz