Středa 8. července 2020, svátek má Nora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. července 2020 Nora

Poučení z dieselgate: EU chce kontrolovat i už prodávaná auta

aktualizováno 
Evropská komise v minulém týdnu zavedla opatření, které přináší průběžné kontroly prodávaných aut. Eurokomisařka Elzbieta Bienkowská, jedna z hlavních bojovnic svaté války proti naftovým motorům, má jasno: dieselová auta to mají spočítané, je to technologie minulosti.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Zatím podle současných pravidel musí členské státy Evropské unie před uvedením nového vozu na trh zkontrolovat, že auto splňuje veškeré požadavky EU, a musí mít také zavedené mechanismy, které umožní výrobce v případě porušení těchto standardů pokutovat. Minulý týden, 23. května 2018, však Evropská komise schválila nový postup.

Od 1. září 2020 budou muset všechny členské státy nově zajistit průběžné kontroly prodávaných vozů. V jaké podobě? Na každých 40 tisíc registrovaných aut bude muset proběhnout jeden namátkový test, který prověří, jestli auto splňuje evropské předpisy. V menších státech, kde se neprodá tolik osobních vozidel, bude muset být ročně vykonáno minimálně pět podobných zkoušek, z nichž bude muset být 20 % zaměřeno na plnění emisních limitů. Stejné právo pak bude mít i samotná Evropská komise, i ona bude moci průběžně kontrolovat, jestli prodávaná auta plní emisní a další předpisy stejně jako ve chvíli, kdy byla uvedena na trh.

Následkem nesplnění podobných testů mohou být vynucené svolávací akce, jejichž cílem bude náprava zjištěných závad, a také pokuty pro automobilky, které mohou dosáhnout až na 30 tisíc eur za každé vozidlo, které předpisy nesplňuje.

Nepřátelé dieselů

Svolávací akce se však minimálně podle eurokomisařky Elzbiety Bienkowské zatím ne vždy osvědčily. V nedávném rozhovoru si postěžovala, že některé (zejména východoevropské) státy nedostatečně právně vymáhají svolávací akce na vozy, které podle všeho nesplňují emisní předpisy. V současné době jsou totiž podobné akce (zahrnující mimo jiné Volkswageny s „cinklým“ softwarem) povinné jen v osmi zemích. „Máme členské státy jako Rumunsko, Slovensko nebo Polsko, kde je množství aut, jež se zúčastnila svolávací akce, extrémně nízké,“ řekla. „Nechceme, aby se z těchto zemí stalo odkladiště špinavých dieselů.“

Bienkowská rozhodně není fanouškem vznětových motorů. Stupňuje totiž rovněž právní hrozby vůči státům, které podle jejího názoru až příliš laxně vymáhají dodržování emisních limitů ze strany automobilek. Jedná se podle ní mimo jiné o Německo nebo Itálii. „Dieselová auta to mají spočítané,“ prohlásila. „Myslím, že za pár let úplně zmizí. Je to technologie minulosti.“

Elektrická evropská budoucnost?

Polská komisařka vkládá naděje do elektromobilů a baterií. Chtěla by podpořit vývoj a výrobu evropských baterií právě pro auta na elektřinu. Pracovat na bateriích v Evropě plánují firmy jako BMW, Daimler, BASF nebo Vattenfall. „Nechceme ale jen dosáhnout na výrobu baterií v Evropě, rádi bychom na starém kontinentě měli celý výrobní řetězec,“ řekla Bienkowská. „Jedná se ale o projekt, na němž musí spolupracovat několik států, jediný si to nebude moci dovolit.“

Svou roli by v plánu eurokomisařky mohly hrát i samotné automobilky. Volkswagen plánuje v roce 2025 ročně prodávat na celém světě tři miliony elektrických aut a již teď má nasmlouvané dodávky baterií v hodnotě 40 miliard eur.

Je však otázkou, jestli se citované vyjádření paní eurokomisařky (i přes zmiňované ambiciózní plány největší evropské automobilky) stane realitou. Podle Bloomebergu by v roce 2025 měly elektrické vozy dosáhnout na 5% podíl na evropských registracích nových aut. Teď zaujímají přibližně 1,5 %. Diesel bude hrát významnou roli i podle představitelů automobilek a jejich dodavatelů.

„Náročné limity CO2 jsou bez dieselových motorů nesplnitelné a jejich rychlé opuštění ve prospěch elektromobilů je nerealistické,“ prohlásil loni (zde) například šéf Continentalu Elmar Degenhart. „Dieselový motor bude svou roli hrát i v roce 2025, ale bude menší než v současnosti, a to zejména mezi osobními a městskými vozy.“

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

nabíječka Janovská

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na...

Utopit, hlídat... a vyhodit. Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Hasiči v Čestlicích zasahovali u požáru hybridního automobilu, který vzplál v...

VIDEO Hasiči v noci na čtvrtek zasahovali v autoservisu v Čestlicích u požáru hybridního vozu. S auty...

Pojišťovny zatím tápou, jak na elektromobily. Jisté je, že to bude drahé

Crashtest elektromobilu Polestar 2

VIDEO Počet elektromobilů na silnicích postupně roste a pojišťovny stojí před problémem, jak tato vozidla...

Apple objevil další věc, kterou má Android už dvanáct let

Operační systém Apple iOS 14

VIDEO Představení nové verze mobilního systému iOS přineslo několik poměrně zásadních designových i...

Auta jsou jako porno, dští ekologové a chtějí zakázat jejich propagaci

Uniklá reklama na Ford s bývalým italským premiérem Berlusconim a třemi spoře

V době, kdy i největší optimisté ztrácejí naději, že se autoprůmysl a na něm závislá evropská...

Až boj s emisemi zdraží auta a protlačí elektromobily, dojde na sdílení

ilustrační snímek

Většina majitelů využívá auto v průměru jen hodinu denně. Má smysl ho po zbytek času s někým sdílet...

ČEZ spustil moderní nabíjecí aplikaci, nasadí i nové tarify pro elektroauta

ČEZ spustil aplikaci Futur/E/Go

Řidiči elektromobilů registrovaní do nabíjecí sítě společnosti ČEZ nyní dostávají výzvu k...

  • Nejčtenější

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Elektrické SUV Škody už trénuje na českých cestách. Představí se v září

První škodovka postavená na modulární elektrifikované platformě MEB koncernu Volkswagen si vzala jméno z irského slova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Laudův triumf na pozadí masakru: do cíle dojel na volnoběh a bez oleje

Premium Sedmdesátá léta zažila konec éry Jackieho Stewarta, nástup Emersona Fittipaldiho a ve své druhé polovině pak fenomén...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Osmdesátkám dalo zběsilé tempo turbo a titánské souboje opravdových rivalů

Premium Villeneuve proti Pironimu, Mansell kontra Piquet a navrch souboje Prosta se Sennou na neuvěřitelně výkonných monstrech....

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v...

Taxikáři nemusí mít taxametr nebo nápis na střeše, povinná je žlutá nálepka

Taxikáři od července už při elektronických objednávkách nemusí používat taxametry či střešní svítilny, povinné už...

Advantage Consulting, s.r.o.
PRÁCE VE SKLADU (NÁSTUP IHNED)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 27 000 Kč

Najdete na iDNES.cz