Firmy budou usilovat o změny v dodavatelských řetězcích, budou preferovat dodavatele, kteří jsou jim blíže.
Nedostatek polovodičů, který už více než rok po celém světě ovlivňuje řadu odvětví, trápí zejména automobilky. Ne všechny ale stejně. Projevuje se sice na všech kontinentech, v některých asijských zemích jsou ale dopady méně citelné.
„Pro letošek bude propad v Evropské unii i v České republice hlavně na konci roku. V příštím roce očekávám, stejně jako automobilky, které jsem měl možnost sledovat, že by se situace měla narovnávat,“ řekl Tomáš Kozelský z oddělení ekonomických a strategických analýz České spořitelny.
Stejný vývoj očekává i předseda představenstva kroměřížské společnosti Plastika Michal Nosek. „Očekáváme konsolidaci řetězce v polovině roku 2022. Naše tržby tvoří z 85 procent automotive, asi třetina tržeb pochází ze Škody Auto. Situaci musíme řešit pružně, protože o odstávkách se dozvídáme ze dne na den,“ řekl Nosek. Firma využívá řadu různých nástrojů, jak se s následky odstávky jednoho z největších odběratelů vypořádat.
Současná situace má kořeny už loňském pandemickém roce, kdy celosvětově vzrostla poptávka po elektronice. Lidé v lockdownech začali ve velkém nakupovat elektroniku a továrny na mikročipy nestíhaly poptávku uspokojovat. Spolu s poklesem výroby v automobilkách se automobilový průmysl dostal u výrobců čipů na druhou kolej, výrobci upřednostnili dodávky výrobcům elektroniky.
20. října 2021 |
Výpadky ale netrpí všechny automobilky stejně. Zatímco Škoda Auto omezila výrobu na konci června a znovu od pondělí.
Toyota patří k těm automobilkám, kterých se až do léta problémy s nedostatkem čipů téměř nedotkly. Toyota začala dodávky komponentů lépe plánovat už asi před deseti lety, kdy havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011 způsobila širší potíže se zásobováním. Tehdy si Toyota uvědomila, že nedostatek čipů nelze vyřešit v krátké době, a proto si začala u těchto komponentů vytvářet vysoké zásoby. A to se nyní ukazuje jako strategie, která funguje.
Bez omezování výroby funguje i automobilka Hyundai v Nošovicích, jak dnes uvedl její zástupce Petr Michník. „Plán ze začátku letošního roku pro letošek počítal s růstem výroby o 15 procent, zatím se ho daří držet, nemuseli jsme rušit ani jednu směnu. Ale situace je velmi napjatá, poptávka je velmi vysoká a mohli bychom vyrábět i mnohem více,“ řekl Michník.
Nejhorší byly pro Hyundai měsíce srpen a září. „Výrobci čipů reagují opravdu velmi rychle,“ řekl její provozní ředitel José Muňoz a dodal, že například americký výrobce čipů Intel nyní investuje spousty peněz do rozšíření výrobních kapacit.
Spolu s Toyotou a Teslou patří Hyundai k hrstce automobilek, které navzdory nedostatku čipů dokázaly výrobu zvýšit, uvedla agentura Reuters. Hyundai se přesto rozhodl, že začne vyvíjet vlastní čipy, aby do budoucna snížil závislost na externích dodavatelích. Čtěte více.
Úprava ve výrobě a logistice
Odborníci se shodují, že zkušenost se současnou situací povede automobilky k tomu, aby přehodnotily své dodavatelské řetězce. „Věřím, že pro některé firmy to bude impulz k zamyšlení v kontextu posílení strategické soběstačnosti Evropy, abychom nebyli závislí na dodávkách z jiných zemí,“ řekl europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). Odklon od globalizace trhu očekává i Tomáš Kozelský. „Ze strany výrobců bude nejspíš snaha mít větší kontrolu nad tím, kdo mi dodává, jak rychle a zda počítá s mou poptávkou i s půlročním předstihem,“ podotkl Kozelský.
Mnoho firem v této branži používá systém just-in-time. To znamená, že komponenty od dodavatelů objednávají tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem montáže vozidla. Automobilka tak má čipy a další součásti k dispozici ve chvíli, kdy je skutečně potřebuje, takže si nemusí pronajímat velké a mnohdy i drahé sklady.
AUTOMOBILKY ŽIJÍ V POLOVODIČOVÉ DOBĚ KAMENNÉProč je málo čipů pro výrobu aut Trochu jiný pohled na současnou bolístku automobilek přináší manažer Intelu. Vysvětluje, že „čipový hladomor“ vznikl i kvůli tomu, že výrobci aut žijí v polovodičovém pravěku. Výrobce umí dodat čipů, kolik automobilky potřebují. Jenže těch moderních, ne verzí „z doby kamenné“. Čtěte zde. |
Od léta se ale mnohé změnilo. Toyota tento týden oznámila, že kvůli nedostatku čipů snižuje plánovanou celosvětovou produkci na listopad až o 15 procent, což je zhruba 150 000 vozů. Celoroční plán ale nemění a nadále očekává, že vyrobí kolem devíti milionů aut. Nedostatek čipů donutil na přelomu srpna a září zastavit výrobu i závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně.
Na začátku října přerušila výrobu ve svém závodě ve Vídni italsko-americká automobilka Stellantis, která letos vznikla spojením francouzské PSA a skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA). „Výroba se tam obnoví 2. ledna 2022,“ sdělil podnik. Stellantis ve Vídni zaměstnává kolem 460 lidí, kterým automobilka zkrátila pracovní dobu.
Německo, kde má automobilový průmysl velmi silné zastoupení, je nyní na začátku druhé vlny přerušování výroby v důsledku nedostatku čipů. Například Opel jednu ze svých továren otevře až v lednu, což pro něj znamená nejdelší takovou odstávku v historii. Přerušení činnosti ze stejného důvodu oznámily v Německu také automobilky Volkswagen, Ford, BMW a Daimler. Ze skupiny Volkswagen se omezení výroby nyní týká i české automobilky Škoda a španělské Seat, v obou případech se podle situace počítá s omezením výroby až do konce roku.