Pátek 13. prosince 2019, svátek má Lucie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 13. prosince 2019 Lucie

Autoškola iDNES.cz úsporné jízdy: 1. Nevytáčejte motor

  2:00aktualizováno  2:00
Jak nejvíce spořit palivo, radí v našem novém seriálu šampion rallye o nejnižší spotřebu paliva. První rada zní: Motor nevytáčejte a řaďte co nejdřív. Sledujte pozorně s námi.

Eko-jízda šetří peněženku i přírodu
Komu auto spotřebuje málo paliva, nelibuje si jen v malých účtech za benzin nebo naftu, ale může si připsat taky zásluhu na menším zatížení životního prostředí.

Zásady ekonomické či chcete-li ekologické jízdy jsou v některých zemích dokonce součástí výuky v autoškole.

Skupiny příznivců nízké spotřeby zase pořádají pravidelně soutěže, kde se vítězem stává ten, komu zmizí na trase eko-rallye z nádrže nejméně paliva.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Pro zajímavost stojí za uvedení výsledky vítězných posádek posledního ročníku: vítězná benzinová fabia 1,2 47kW jela 330kilometrový úsek s průměrnou spotřebou 2,888 l/100 km, 66kilowattová turbodieselová octavia jela za 2,588 litru nafty na 100 km.

Seriál rad začíná tématem, které řidičům radí, jak se dá nejvíce stlačit spotřeba paliva.

Nejvíce ušetří otáčky motoru
Někomu jeho auto spotřebuje pět litrů paliva na sto kilometrů, jinému řidiči sedm. Usedají přitom do vozu stejné značky se shodným motorem. Kde je možné nejvíce ušetřit ve spotřebě benzinu nebo nafty?

"Asi nejzažitější nešvar řidičů je vytáčení motoru do vysokých otáček. To je mnohdy příčinou toho, že řidiči nemají spotřebu takovou, jakou by sami chtěli," říká Jan Horníček.

Až na výjimky platí, že čím vyšší otáčky, tím vyšší spotřeba a čím vyšší rychlostní stupeň, tím nižší spotřeba. Nevytáčejte tedy motor do vysokých otáček, včas zařaďte vyšší rychlostní stupeň.

"Kdysi se tvrdilo, že je potřeba držet otáčky mezi dvěma třetinami až třemi čtvrtinami maximálních otáček, což dneska už není pravda, protože dneska už jsou motory dělány tak, že mají vysoký točivý moment při nízkých otáčkách."

"Zejména to platí pro diesely, ale dnes už to platí i pro benzinové motory," dodává odborník na ekonomickou jízdu, který střídá služební naftovou octavii s turbodieselem a soukromou Škodu Fabii Junior. Za kolik jezdí, neprozradil.

Jednička jen pro rozjezd
"Ekonomický a ekologický rozjezd znamená dvojku řadit skoro okamžitě, jakmile se auto rozjede, a potom každý vyšší rychlostní stupeň už třeba při vyšších otáčkách."

Na vyšší rychlostní stupeň tedy řadíme, jakmile motor dosáhne asi 2-2,5 tis. otáček (za min.), u dieselových motorů klidně i dříve. "Samozřejmě je to individuální pro každý motor," doplňuje Horníček.

Každé zbytečné vytáčení motoru znamená ztrátu paliva bez efektu. Při jedničce má motor díky převodům obrovskou sílu, ale vysokou spotřebu. Proto okamžitě po uvedení vozidla do pohybu řaďte dvojku. Nejvíce škodlivé je vytáčení studeného motoru. Nejen spotřeba, ale i opotřebení motoru je větší.

A ještě jedna rada na závěr. Aby motor vinou pravidelné jízdy v nízkých otáčkách nezlenivěl, je dobré čas od času motor naopak do vyšších otáček nasměrovat. Třeba při předjíždění, kdy je dostatečné zrychlení kvůli bezpečnosti nutností.

Některé země EU zavedly systém štítkování automobilů. Hodnotícím ukazatelem jsou emise oxidu uhličitého (CO2) na ujetý kilometr. Tedy skleníkového plynu, jehož vypouštěné množství je přímo úměrné spotřebě paliva. Vůz třídy A vypouští nejméně CO2 (a také spotřebovává nejméně paliva), auto třídy G pak naopak znečišťuje ovzduší nejvíce.

Jak ekologický je váš vůz
energetická třída emise CO2 (g/km) spotřeba (l/100 km) benzin spotřeba (l/100 km) nafta
A 100 a méně do 4,3 do 3,7
B 101-120 do 5,2 do 4,4
C 121-150 do 6,5 do 5,6
D 151-165 do 7,0 do 6,1
E 166-181 do 7,8 do 6,7
F 182-201 do 8,7 do 7,5
G 202 a více nad 8,7 nad 7,7

 

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Autoři:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Autoprůmysl začne propouštět, Německo s sebou stáhne i Česko

Velká německá prémiová trojka Audi, Mercedes i BMW se připravuje na krizi. Plán na hubené roky představují i jejich...

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Premium

Test zimních pneumatik: zkoušeli jsme, zda ty drahé jsou opravdu lepší

Kvalitní pneumatika se od té nevyhovující často liší až propastně. Třeba brzdná dráha a chování auta na mokru je v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Potvrzeno, Škoda bude Karoq vyrábět i v Bratislavě. Společně s elektrovozy

Slovenská továrna německé automobilky Volkswagen navýší výrobu čistě elektrických vozidel. Předseda představenstva...

Osmý Golf je velkým autem stlačeným do malého. Už jsme ho řídili

Stejně jako pokaždé, i tentokrát se nová generace Volkswagenu Golf stává výkladní skříní toho nejlepšího ve své...

Nejrychlejší nabíječka aut v Česku konečně funguje, platí se za připojení

Společnost Ionity otevřela na čerpací stanici OMV v Berouně nejvýkonnější rychlodobíječku pro elektromobily v Česku....

Karel s Anežkou míří na Rallye Dakar. Martin Macík nás před odjezdem svezl

Další dakarské dobrodružství začíná. Závodní stroje týmu Martina Macíka putují do Saúdské Arábie, kde 5. ledna...

Najdete na iDNES.cz