Úterý 24. května 2022, svátek má Jana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 24. května 2022 Jana

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku luxusních mercedesů.

Daimler představil nový displej Hyperscreen, pokryje téměř celou palubní desku. | foto: Daimler

Německá automobilka se snaží v tomto ohledu překonat společnost Tesla, připomíná Reuters. Velké dotykové panely, které v jejích elektromobilech spojují informace a zábavu, jsou jedním z atributů úspěchu tohoto amerického výrobce vozů poháněných elektřinou.

Šéf Daimleru Ola Källenius uvedl, že jako první bude obrazovkou o 56 palcích (142 centimetrech) osazen plně elektrický sedan Mercedes-Benz EQS. Tento vůz s dojezdem až 700 kilometrů má automobilka představit letos. Vozy Tesla mají obrazovku s úhlopříčkou 17 palců (43 centimetrů).

Přístrojovka luxusních mercedesů tvořená displejem obsahuje klasické funkce, jako je tachometr, přehrávání hudby a navigace, a vedle toho umožňuje pasažérům ovládat některé funkce vozu. Na některých trzích nabízí osazenstvu vozu i možnost sledovat televizi, aniž by tím rušili řidiče.

Od sloupku k sloupku

MBUX Hyperscreen je podle Daimleru příkladem fúze digitálního a analogového designu. Je složen z mnoha vzájemně zdánlivě splývajících displejů, které vytvářejí klenutou zobrazovací plochu o šířce 141 centimetrů. Do ní jsou integrovány analogové výdechy ventilační soustavy. Pro cestující viditelný obraz zabírá plochu 2432,11 cm².

Velké krycí sklo je trojrozměrně ohýbáno při teplotách cca 650 °C. Tento proces umožňuje vnímání zobrazovaného obsahu v celé šířce vozidla bez zkreslení, a to nezávisle na poloměru zakřivení krycího skla.

Samotné ohýbané sklo je vyrobeno z křemičitanu hlinitého, který je mimořádně odolný vůči poškrábání. Dvě vrstvy povrchové úpravy krycího skla minimalizují odrazy (zrcadlení) a usnadňují čištění.

Haptická zpětná potvrzení při ovládání zajišťuje celkem 12 akčních členů umístěných pod plochami dotykových displejů. Dotkne-li se prst určitých míst, dojde na nich k vyvolání citelných vibrací krycího skla.

Hledí se také na bezpečnost – protože sklo se deformuje hůře než plast, ze kterého se přístrojové desky dělají, má hyperscreen přesně definovaná místa, kde se sklo v případě nehody zlomí – vedle bočních výdechů ventilační soustavy. Celý panel pak jistí voštinová struktura, která umožňuje při nárazu cílenou deformaci.

Jas displeje se přizpůsobuje okolním podmínkám na základě naměřených hodnot z multifunkční kamery a senzoru světla.

MBUX Hyperscreen je zasazen do nepřerušovaného obvodového rámečku z plastu. Jeho viditelná část má náročné třívrstvé lakování. Ve spodní části je umístěno integrované dekorační osvětlení, které vytváří dojem, že se zobrazovací jednotka zdánlivě vznáší nad přístrojovou deskou.

Také spolujezdec vpředu má vlastní zobrazovací a ovládací zónu. Zobrazovaný obsah lze individualizovat prostřednictvím až sedmi uživatelských profilů. Není-li sedadlo spolujezdce vpředu obsazené, promění se displej v digitální ozdobný panel. V tomto případě se na něm zobrazují animované hvězdy loga Mercedesu.

U centrálního displeje a displeje pro spolujezdce vpředu nalézá uplatnění technika OLED, která nabízí mimořádně brilantní obraz. U této techniky jsou zdrojem světla jednotlivé obrazové body. Obrazové body bez elektrického napětí zůstávají vypnuté a jsou v tomto stavu sytě černé. Naproti tomu aktivní pixely OLED září velmi čistými barvami. Tím vzniká vysoký kontrast – nezávisle na zorném úhlu a světelných podmínkách.

Umělá inteligence

Informační a zábavní systémy nabízejí početné a rozsáhlé funkce. K jejich ovládání je často zapotřebí několika ovládacích kroků. Mercedes-Benz vyvinul s pomocí umělé inteligence uživatelskou plochu, která reaguje na kontext. Tím se podařilo dosáhnout dalšího zmenšení počtu kroků nezbytných k interakci.

Systém MBUX aktivně ukazuje uživateli správné funkce ve správný okamžik za přispění umělé inteligence. Schopnost vnímat kontext je nepřetržitě optimalizována jak na základě změn prostředí, tak i chování uživatele.

Vývojáři Mercedesu zjistili, že většina využití těchto systémů se týká oblastí navigace, rádia/médií a telefonu. Navigační aplikace je proto s kompletním rozsahem funkcí vždy v centru displeje.

Pomocí umělé inteligence je automaticky nabízeno víc než dvacet dalších funkcí – od aktivního masážního programu na principu lávových kamenů přes připomenutí narozenin až po návrh poznámek do seznamu úkolů –, pokud jsou pro zákazníka relevantní.

Software se schopností učit se kompletně přizpůsobuje uživateli koncept zobrazování a ovládání a předkládá mu individualizované návrhy pro využívání rozmanitých funkcí informačního a zábavního systému, ale i komfortních a dalších systémů vozidla. Díky tzv. nulové úrovni nemusí uživatel procházet dílčími nabídkami ani vydávat hlasové povely.

Nejdůležitější aplikace jsou nabízeny vždy na nejvyšším místě, v zorném poli řidiče, a to v závislosti na situaci a kontextu. Tímto způsobem je řidič zbaven nutnosti vykonávat velký počet kroků při ovládání.

Systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zjednodušil ovládání mercedesů. Se systémem MBUX, představeným v roce 2018 v aktuální Třídě A, jezdí na celém světě již více než 1,8 milionu osobních vozů Mercedes-Benz. Na MBUX sází i divize lehkých užitkových vozů. Před několika měsíci slavila v nové Třídě S premiéru druhá generace tohoto systému se schopností učit se.

„MBUX Hyperscreen je mozkem a současně nervovou soustavou automobilu,“ říká Sajjad Khan, člen představenstva a technický ředitel společnosti Mercedes-Benz AG. „Je propojený se všemi komponenty vozidla a komunikuje s nimi. Tím vznikla nová forma interaktivity a individuality.“ MBUX Hyperscreen podle Khana stále lépe poznává své uživatele a dříve než musí cestující někde kliknout nebo posunout seznam, nabídne mu na míru střižený a individualizovaný výběr pro ovládání informačního a zábavního systému nebo dalších funkcí.“

Centrální procesorová jednotka systému MBUX má 8 jader, 24 GB RAM a přenosovou rychlost paměti RAM 46,4 GB za sekundu.

Autonovinky týdne: Bezejmenné superferrari a ochutnávka nové fabie

Ferrari 812 Superfast V12 Special

Automobilky už nečekají na tradiční akce a představují novinky průběžně celý rok. Ferrari v...

Češi levná auta nekupují, jsou ochotni připlácet, říká šéf Škody v ČR

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO Škoda představila inovovanou verzi svého SUV Kodiaq a chystá start prodeje elektrického modelu...

Jarní autonovinkou je elektrická Škoda Enyaq, ocenění jsou i čtenáři

Virtuální autosalon 2021 / Škoda Enyaq iV

První ročník virtuálního autosalonu iDNES.cz skončil. Defilé automobilových novinek korunovalo...

Elektrická kia je symbolem přerodu značky. Spalovací motory zatím nezavrhla

Kia EV6

Automobilka Kia se mění. Podobně jako řada jiných značek sází na elektromobilitu a hledá nové cesty...

Tajemná elektrická kia nastartuje novou éru. Zatím je ve stínu

KIa EV6

První elektromobil, který bude postaven na vyhrazené platformě Kia pro elektromobily (E-GMP) a bude...

  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Nová auta pořád nejsou. Na některá se čeká až rok a čtvrt

Čekací lhůty na nová auta se stále prodlužují. Na některé modely si čeští zákazníci počkají dokonce až rok a čtvrt....

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Ekologická mobilita pro třetí svět je drahá utopie

Rozvojové země mají potenciál k tomu, aby k lepšímu změnily celosvětovou bilanci emisí osobní přepravy. Nicméně počet...

Autofotka týdne: Nová corolla v Česku. Slavná toyota přijíždí jako SUV

Corolla patří k nejslavnějším jménům automobilového světa. Tradičně střižené modely tohoto jména doplňuje úplně nové...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...