Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Systémy automatizovaného řízení nefungují, test radí na ně nespoléhat

Moderní asistenční systémy pro částečně automatizované řízení jsou podle Americké automobilové asociace potenciálně nebezpečné. Nefungují totiž spolehlivě, jenže navzdory tomu je má čím dál více aut a řidiči se na ně více spoléhají. To může vést k závažným důsledkům, upozorňuje asociace.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volvo

Elon Musk sice slibuje, že plně autonomní řízení aut je již doslova za rohem, realita je ale jeho silným prohlášením nejspíš stále hodně vzdálená. Naznačily to i nedávné testy Americké automobilové asociace (AAA), která v letošním roce a v roce 2018 otestovala několik vozů vybavených pokročilými poloautonomními systémy řízení. Výsledek? Téměř vždy stejný. Na systémy se nedá spolehnout a průměrně selhávají každých zhruba 13 kilometrů.

Výsledky novějšího z dvojice testů, kterého se zúčastnily vozy vozy BMW X7, Cadillac CT6, Ford Edge, Kia Telluride a Subaru Outback se přitom nijak zásadně neliší od staršího testu, ve kterém byla účastníkem Tesla Model S se svým slavným Autopilotem. Pravda, Tesla sice svůj software pro automatizované řízení neustále vylepšuje, nicméně AAA nezmiňuje, že by například v roce 2018 měla oproti konkurentům Tesla v praxi významný náskok. Spíše tedy můžeme předpokládat, že systémy autonomního řízení fungují stále dost podobně. A tedy podle tvrzení AAA nefungují.

Organizace testovala především situace, kdy má systém udržování v jízdním pruhu hlídat, aby auto svůj pruh neopustilo a zároveň kontrolovat cestu před sebou kvůli kolizi. V drtivé většině případů ale testované vozy přehlédly právě simulované stojící vozidlo. K nárazu typicky došlo v rychlosti asi 40 km/h. Spolehlivé nebylo ani udržování v pruhu a systémy prý vůz často navedly až příliš blízko svodidlům nebo jiným vozům.

AAA ovšem uznává, že výrobci automobilů ve svých návodech k vozům píší, že systémy mají právě s detekcí odstavených vozidel problémy a že se mají řidiči neustále věnovat řízení a být připraveni reagovat. Nicméně i přes toto varování považuje AAA asistenční systémy za potenciální nebezpečí. Potíž vidí organizace v tom, že jednotlivé funkce přestávají fungovat v podstatě bez varování nebo jen s minimálním upozorněním pro řidiče. Pro takové varování navíc neexistuje žádný standardizovaný postup.

Organizace nicméně nezveřejnila detailní metodiku testu a konkrétní podmínky. Tvrdí však, že systémy zkoušela jak na uzavřené testovací dráze, tak v běžném provozu a že s vozy najezdili testovací řidiči zhruba 6 400 kilometrů. „Obzvláště v reálných podmínkách jsme opakovaně zjistili, že aktivní systémy asistovaného řízení nefungují konzistentně,“ řekl pro agenturu AP Greg Brannon, ředitel AAA pro oblast Automotive Engineering.

Automobilky (GM, BMW a Subaru) na výsledky reagovaly prohlášením, ve kterém shodně tvrdí, že systémy nemají řidiče nahradit a mají mu pomoci v nebezpečných situacích. Například BMW tvrdí, že v testu AAA systémy modelu X7 zafungovaly tak, jak měly a byly navrženy. „BMW vyžaduje, aby se řidič plně věnoval řízení a byl schopen v případě krizové situace zasáhnout,“ píše se konkrétně ve vyjádření německé automobilky.

Potíž vidí AAA i v tom, že na nové systémy začínají zákazníci čím dál více spoléhat. Podle AAA lidé, kteří si tato asistenční řešení pořídili jako první, patří často k průkopníkům a technickým fanouškům a jsou si omezení těchto stále relativně nových řešení vědomi. Jenže jak se systémy udržování v jízdním pruhu a další asistenční řešení umísťují do čím dál většího množství aut, dostávají se k daleko širšímu publiku, které už si povahy technologie vědomo není a může na asistenty až příliš spoléhat. „Předpokládají, že to funguje. A to může být velice nebezpečný předpoklad,“ říká Brannon.

Organizace, která v USA poskytuje podobné služby, jako třeba u nás místní Ústřední automotoklub (ÚAMK), tak doporučuje, aby automobilky s rozšiřováním asistenčních systémů přestaly. A to právě i ve vztahu k následnému nástupu plně samočinného řízení. Ten by vlastně dnešní „nefunkční“ systémy mohly zpomalit. Zákazníci, kteří totiž získají zkušenosti s dnešními nedokonalými řešeními, se totiž podle Brannona mohou obávat o funkčnost těch budoucích plně autonomních.

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....