Harley, jaký nikdo nečekal. Enduro má sto padesát koní a sedlo s výtahem

Americká legenda přeskočila několik generací vývoje a posílá na trh obří cestovní enduro. Je to velice lehký, velmi výkonný a hodně moderní stroj. Harley navíc bude lákat i cenou.

Nový model nabídne dokonce i snížení motocyklu po zastavení, aby mohl jezdec bezpečně došlápnout nohama na zem. Po rozjezdu se zase vyhoupne do původní polohy s dostatečnou světlou výškou pro jízdu v terénu.

Móda velkých SUV má v motocyklovém světě obdobu, kterou je stále populárnější kategorie „cestovní enduro“. Velké a těžké mašiny, které toho v terénu moc nezvládnou, ale pohodlně se s nimi cestuje i na rozbitých silnicích a poskytují pěkný výhled – prostě podobné argumenty jako aut. A protože o úspěchu ve finále rozhoduje poptávka zákazníků, nejprodávanější velkou motorkou je již dlouho cestovní maxienduro BMW GS.

Ostatní značky se logicky snaží na tuto vlnu zájmu také naskočit a nevyhnulo se to ani natolik tradiční a klasické značce jako Harley-Davidson. Nebo že by to byla odveta za cruiser BMW R18 (viz náš test zde), kterým naopak německá značka narušila tradiční doménu Američanů?

Podle technických údajů vypadá novinka velmi slibně, ale především mnohem moderněji než současní konkurenti. Výkon nového dvouválce s úhlem válců 60 stupňů je 150 koní a také suchá váha kolem 225 kilogramů (245 s náplněmi a plnou 21litrovou nádrží) na tak mohutný terénní cesťák totiž vůbec nejsou špatné hodnoty.

A když se k tomu přidá informace o počítačově řízeném variabilním časování ventilů VVT na sání i výfuku a současně bezservisní hydraulické vymezování ventilových vůlí, skoro to vypadá, že američtí vývojáři své konkurenty o slušný kus předjeli. Hlavně v luxusnější verzi Special s řadou asistenčních systémů.

Harley-Davidson Pan America

Moderní stroj nejvyšší třídy se v dnešní době nemůže obejít bez kompletní sady elektronických asistentů, proto nechybí inerciální měřicí jednotka, která sleduje přesnou polohu a zrychlení motocyklu ve všech směrech, a podle toho upravuje míru zásahu všech systémů od náklonového ABS přes kontrolu trakce nebo třeba systém minimalizace zvedání předního kola při brzdění a zadního kola při rozjezdech. 

A aby Američané nabídli ještě něco navíc proti konkurenci, je tu kromě tempomatu, elektronicky nastavitelného podvozku a odpružení ještě funkce hydraulického spuštění celého motocyklu do nižší polohy.

Systém adaptivního řízení výšky ARH motorku přesně v okamžik zastavení asi o 3–5 centimetrů spustí dolů, aby jezdec bezpečně došlápl na zem. Při rozjezdu se motocykl zase zvedne, aby byla k dispozici celá světlá výška stroje i plné zdvihy odpružení, celkových 190 mm. To je v této kategorii společně s kombinací kol 19 palců vepředu a 17 palců vzadu vcelku obvyklá hodnota.

Motocykl vážně počítá i s jízdou v lehčím terénu, při které by měla znatelně pomoci také elektronika. Ta v režimu Off-road a Off-road Pro změkčí odpružení, upraví výkonový charakter motoru a přepne asistenční systémy tak, aby neomezovaly jízdu ve smyku nebo větší prokluzy zadního i předního kola. Motocykl si přitom automaticky zváží kombinaci jezdce, spolujezdce a zavazadel a upraví podle toho charakteristiky odpružení.

Harley-Davidson Pan America – TFT displej

Motorka s takovou porcí elektroniky už se neobejde bez digitální přístrojovky s barevným TFT displejem, na kterém lze kromě obvyklých údajů a nabídek palubního počítače zobrazovat i obsah telefonu včetně originální navigace pomocí aplikace H-D. 

S elektronikou také souvisí speciálně řešený světlomet s vodorovnou světelnou LED rampou, kterou se chce Harley odlišit od konkurence. Široká světelná rampa by měla lépe osvětlovat okolí při jízdě v terénu a v náklonu dokáže přisvěcovat vnitřní stranu zatáčky.

První terénní Harley-Davidson přitom vyráží na trh s poměrně příznivou cenou, o poznání nižší než srovnatelná konkurence – standardní verze bude začínat přibližně na 410 tisících, luxusnější verze Special pak na 470 tisících korun. Bude hodně zajímavé sledovat, kolik majitelů H-D teď zjistí, že vlastně nutně potřebuje také stroj do terénu…

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky

Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.