Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Překvapivá česká premiéra. Odlehčená nádhera od Pragy stojí dva miliony

  10:00
Limitovaná série 28 motocyklů moderním způsobem naváže na historický model Praga BD 500, který se vyráběl před sto lety. Projekt navazuje na výrobu hypersportovního automobilu Praga Bohema, představeného na konci roku 2022.

V prodejní ceně motocyklu, která je přes dva miliony korun (86 tisíc eur), se odráží speciální materiály a řešení, například světově unikátní ručně vyplétaná celokarbonová kola.

Vzorem pro nový model byl legendární historický motocykl Praga BD 500 z roku 1928, nová Praga ZS 800 nejen vychází z jeho základní podoby a designových detailů, ale dodržuje i stejné charakteristické prvky, jako shodné přední a zadní kolo s tlustou pneumatikou. Při vývoji i výrobě ovšem novinka využívá celou řadu velmi náročných výrobních postupů s použitím špičkových materiálů, podobně jako hypersport Praga Bohéma.

Praga ZS 800

Jedinečným prvkem jsou ručně vyplétaná celokarbonová kola, rám z chrom-molybdenové oceli nebo titanový výfukový systém. Výsledkem je suchá hmotnost pouhých 142 kg a provozní se všemi náplněmi 158 kg. To je přibližně o padesát kilogramů méně, než kolik v dnešní době mají běžné nekapotované motocykly této objemové a výkonové třídy. Model Praga pohání vzduchem chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec o objemu 773 cm3 s pohonem rozvodů pomocí královské hřídele.

Motor společnost Praga sama nevyrábí, ale spolu s jednotkami odpružení Ohlins jej přebírá od japonské společnosti Kawasaki. Je to jedna z posledních pohonných jednotek s architekturou připomínající původní konstrukci motoru BD 500. Motor plní normu Euro 5 a nabízí výborné výkonové parametry.

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Všechny ostatní prvky a komponenty motocyklu jsou od základu vyráběné ve společnosti Praga, kde mohou využít stejné moderní výrobní zázemí, jako výroba hypersportu Bohéma. Už zmíněnou specialitou jsou karbonové ráfky a ručně vyplétanými paprsky, které připomínají vzhled kol na původním modelu. Výroba jednoho kola zabere minimálně 75 hodin práce. Integrovanou součástí kol jsou hydraulické bubnové brzdy, které doplňují styl motocyklu.

Do moderní doby se vrací i kyvná přední vidlice se specifickým designem, kterou bylo možné vyrobit s moderními parametry díky pětiosému obrábění a chrom-molybdenové oceli. Na výrobu jednoho kusu motocyklu je třeba více než 300 hodin pětiosého obrábění. Ve vidlici je uloženo plně nastavitelné odpružení Öhlins s titanovou pružinou. Praga ZS 800 má 11,5litrovou palivovou nádrž, která je zároveň nosným prvkem rámu. Hodně nízká suchá hmotnost 142 kg je rozložená mezi kola v poměru 50:50. Šrouby, matice, osy, čepy a šrouby podvozku a motoru jsou vyrobeny z lehkého a vysoce pevného titanu. Také výfukový systém je plně titanový, díky tomu váží pouhých 4,8 kg.

„Pevné a maximálně odlehčené materiály jako karbon, titan, chrom-molybdenová ocel či letecký dural nám umožnily nově ztvárnit neodpružené zavěšení zadního kola, přední vahadlovou vidlici, duralovou nosnou nádrž i hydraulické bubnové brzdy. Díky materiálům budoucnosti a modernímu výrobnímu zázemí se nám ve společnosti Praga povedlo tyto elegantní historické konstrukční prvky z modelu BD 500 převést do dnešní doby a postavit motocykl s moderními jízdními vlastnostmi a jedinečnou emocí z jízdy,“ řekl hlavní konstruktér motocyklu Praga ZS 800 Jan Žuži.

Ohlédnutí do historie

V roce 1927 došlo ke sloučení společností Praga a Breitfield-Daněk a již rok poté vyjel z továrny první model motocyklu Praga BD 500. Jeho moderní design původně vytvořil mladý letecký konstruktér a vášnivý motocyklista Jaroslav František Koch. Model BD 500 byl na svou dobu velmi moderní a oblíbený, bohužel ho na tehdejším trhu po několika letech postupně nahradily jednodušší a levnější stroje.

Za konceptem modelu Praga ZS 800 stojí konstruktérská dvojice Jan Žuži a Radek Šebesta, kteří se podílejí na vývoji a výrobě hypersportu Praga Bohéma s výkonem přes 700 koní. „Nový motocykl v sobě slučuje inženýrské znalosti a odhodlání s výjimečným výrobním know-how a technologiemi společnosti Praga. Motocykl ZS 800 jako remake modelu BD 500 je výsledkem nadšení a lásky k technice, motocyklům a jejich historii,“ popisuje Praga.

Příběh společnosti Praga

Společnost Praga navrhuje, vyvíjí a vyrábí závodní a silniční automobily, letadla, nákladní automobily, autobusy, motocykly a motokáry již od roku 1907. Praga vyráběla vlastní enduro motocykly, specializuje se na motokáry a také na závodní vůz Praga R1 s karbonovým monokokem. V roce 2022 byl zahájen britský značkový závodní seriál Praga Cup, který zaznamenal nový rekordní počet vozů Praga R1 na startovním roštu. Po úspěšném působení na závodních tratích se značka vrátila i na silnice s hyperautomobilem Praga Bohema, který byl představen v roce 2022. Vyrobeno bude pouze 89 exemplářů, první zákazníci by měli své vozy obdržet koncem roku 2023.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...