Překvapivá česká premiéra. Odlehčená nádhera od Pragy stojí dva miliony

  • 35
Limitovaná série 28 motocyklů moderním způsobem naváže na historický model Praga BD 500, který se vyráběl před sto lety. Projekt navazuje na výrobu hypersportovního automobilu Praga Bohema, představeného na konci roku 2022.

V prodejní ceně motocyklu, která je přes dva miliony korun (86 tisíc eur), se odráží speciální materiály a řešení, například světově unikátní ručně vyplétaná celokarbonová kola.

Vzorem pro nový model byl legendární historický motocykl Praga BD 500 z roku 1928, nová Praga ZS 800 nejen vychází z jeho základní podoby a designových detailů, ale dodržuje i stejné charakteristické prvky, jako shodné přední a zadní kolo s tlustou pneumatikou. Při vývoji i výrobě ovšem novinka využívá celou řadu velmi náročných výrobních postupů s použitím špičkových materiálů, podobně jako hypersport Praga Bohéma.

Praga ZS 800

Jedinečným prvkem jsou ručně vyplétaná celokarbonová kola, rám z chrom-molybdenové oceli nebo titanový výfukový systém. Výsledkem je suchá hmotnost pouhých 142 kg a provozní se všemi náplněmi 158 kg. To je přibližně o padesát kilogramů méně, než kolik v dnešní době mají běžné nekapotované motocykly této objemové a výkonové třídy. Model Praga pohání vzduchem chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec o objemu 773 cm3 s pohonem rozvodů pomocí královské hřídele.

Motor společnost Praga sama nevyrábí, ale spolu s jednotkami odpružení Ohlins jej přebírá od japonské společnosti Kawasaki. Je to jedna z posledních pohonných jednotek s architekturou připomínající původní konstrukci motoru BD 500. Motor plní normu Euro 5 a nabízí výborné výkonové parametry.

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Všechny ostatní prvky a komponenty motocyklu jsou od základu vyráběné ve společnosti Praga, kde mohou využít stejné moderní výrobní zázemí, jako výroba hypersportu Bohéma. Už zmíněnou specialitou jsou karbonové ráfky a ručně vyplétanými paprsky, které připomínají vzhled kol na původním modelu. Výroba jednoho kola zabere minimálně 75 hodin práce. Integrovanou součástí kol jsou hydraulické bubnové brzdy, které doplňují styl motocyklu.

Do moderní doby se vrací i kyvná přední vidlice se specifickým designem, kterou bylo možné vyrobit s moderními parametry díky pětiosému obrábění a chrom-molybdenové oceli. Na výrobu jednoho kusu motocyklu je třeba více než 300 hodin pětiosého obrábění. Ve vidlici je uloženo plně nastavitelné odpružení Öhlins s titanovou pružinou. Praga ZS 800 má 11,5litrovou palivovou nádrž, která je zároveň nosným prvkem rámu. Hodně nízká suchá hmotnost 142 kg je rozložená mezi kola v poměru 50:50. Šrouby, matice, osy, čepy a šrouby podvozku a motoru jsou vyrobeny z lehkého a vysoce pevného titanu. Také výfukový systém je plně titanový, díky tomu váží pouhých 4,8 kg.

„Pevné a maximálně odlehčené materiály jako karbon, titan, chrom-molybdenová ocel či letecký dural nám umožnily nově ztvárnit neodpružené zavěšení zadního kola, přední vahadlovou vidlici, duralovou nosnou nádrž i hydraulické bubnové brzdy. Díky materiálům budoucnosti a modernímu výrobnímu zázemí se nám ve společnosti Praga povedlo tyto elegantní historické konstrukční prvky z modelu BD 500 převést do dnešní doby a postavit motocykl s moderními jízdními vlastnostmi a jedinečnou emocí z jízdy,“ řekl hlavní konstruktér motocyklu Praga ZS 800 Jan Žuži.

Ohlédnutí do historie

V roce 1927 došlo ke sloučení společností Praga a Breitfield-Daněk a již rok poté vyjel z továrny první model motocyklu Praga BD 500. Jeho moderní design původně vytvořil mladý letecký konstruktér a vášnivý motocyklista Jaroslav František Koch. Model BD 500 byl na svou dobu velmi moderní a oblíbený, bohužel ho na tehdejším trhu po několika letech postupně nahradily jednodušší a levnější stroje.

Za konceptem modelu Praga ZS 800 stojí konstruktérská dvojice Jan Žuži a Radek Šebesta, kteří se podílejí na vývoji a výrobě hypersportu Praga Bohéma s výkonem přes 700 koní. „Nový motocykl v sobě slučuje inženýrské znalosti a odhodlání s výjimečným výrobním know-how a technologiemi společnosti Praga. Motocykl ZS 800 jako remake modelu BD 500 je výsledkem nadšení a lásky k technice, motocyklům a jejich historii,“ popisuje Praga.

Příběh společnosti Praga

Společnost Praga navrhuje, vyvíjí a vyrábí závodní a silniční automobily, letadla, nákladní automobily, autobusy, motocykly a motokáry již od roku 1907. Praga vyráběla vlastní enduro motocykly, specializuje se na motokáry a také na závodní vůz Praga R1 s karbonovým monokokem. V roce 2022 byl zahájen britský značkový závodní seriál Praga Cup, který zaznamenal nový rekordní počet vozů Praga R1 na startovním roštu. Po úspěšném působení na závodních tratích se značka vrátila i na silnice s hyperautomobilem Praga Bohema, který byl představen v roce 2022. Vyrobeno bude pouze 89 exemplářů, první zákazníci by měli své vozy obdržet koncem roku 2023.