Sobota 28. května 2022, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. května 2022 Vilém

Švihácký Arteon je hvězdou ulice, která ohromí tichem. Berte čtyřkolku

Volkswagenu se podařil s Arteonem opravdu mistrovský kousek. Zabalil model Passat do tak exkluzivního balení, že ho mnozí považují za o třídu větší limuzínu. Nedávný facelift takovému pohledu ještě pomohl novými materiály v interiéru a trochu výstřední svíticí maskou chladiče. Stojí vylepšený Arteon za příplatek?

Proti minulé generaci exkluzivnějšího passatu s názvem CC se Volkswagen snažil nový model od standardního „lidového“ provedení víc odlišit. Pojmenoval ho Arteon, dal mu o poznání agresivnější výraz, elegantnější siluetu a dokonce i o 73 milimetrů delší rozvor náprav. Arteon tak pravdu vzbuzuje dojem většího auta. 

Volkswagen Arteon

Řada lidí se dokonce ptala, jestli je Arteon nová generace Phaetonu. Když se dozvěděli, že je vlastně jen takový fajnovější Passat, tvářili se dost překvapeně. A právě to je klíčová výhoda Arteonu, výborný první dojem. I po čtyřech letech na trhu se po něm pořád dost lidí na ulici ohlédne.

Po faceliftu ještě exkluzivnější

Nejvýraznější změnou faceliftovaného Arteonu je bezpochyby upravený design přídě. Přepracovány byly hlavně otvory na přívod vzduchu na stranách nárazníku, které si teď daleko rafinovaněji hrají s kontrastem barvy vozu a černé, což vypadá velmi zajímavě. 

Atreon také naskočil, podobně jako některé velké bavoráky a Škoda Enyaq iV, na módní vlnu osvětlených masek chladiče. LED pás denního svícení v předních světlometech je nyní prodloužen přes celou šířku přední masky. Mezi světly má LED pás o trochu nižší intenzitu než ve světlech a přirozeněji tak zapadá do chromového žebrování přídě. Uprostřed je přerušen logem Volkswagenu. Arteon tak má na svou třídu velmi originální světelný podpis. 

Volkswagen Arteon R-Line v číslech

  • motor: I4, benzin, 1984 cm3, turbo
  • parametry: 280 k, 400 N.m
  • transmise: sedmistupňová dvouspojková DSG, pohon všech kol
  • hmotnost: 1731 kg
  • 0-100 km/h: 5,5 s
  • max. rychlost: 250 km/h
  • spotřeba: 7,1 l/100 km
  • cena: 1 326 900 Kč

Přepracován byl i design zadních svítilen. Grafika jejich LED světelných prvků je výraznější a její okolí uvnitř svítilny je černé. Z vnějších změn omlazeného Arteonu je to vše. Inu, vítězná sestava se příliš nemění, takže nebylo potřeba žádných výrazných změn.

Uvnitř je to jiná písnička. Kompletně přepracovaná palubní deska vychází z té v Passatu a vypadá rozhodně moderněji. Nový je volant, grafika plně digitálního přístrojového štítu i displej infotainmentu včetně pod ním umístěného prvku na ovládání klimatizace. Líbí se světlý karbonový dekor kolem výdechů klimatizace nahrazující předfaceliftové žebrování, u kterého jste si vlastně nebyli jisti, kde výdechy jsou. Design celé kabiny je střídmější a bezpochyby elegantnější. Ty, kdo se díky svažující se linii střechy bojí o místo zadních sedadlech, můžeme uklidnit. Vzadu se bez potíží usadí i vyšší dospělí, místa na nohy i hlavu je tam vážně dost.

Klid na dobrém povrchu

Arteon nabízí neobvykle tichou a kultivovanou jízdu. Vlastně je docela vtipné, že když se designérům podařilo vzbudit vizuální dojem následníka modelu Phaeton zvenku, tak vývojáři dokázali připomenout o třídu větší volkswagen komfortem jízdy. To vše na méně robustním a o poznání jednodušším podvozku platformy MQB. Navzdory frajerským bezrámovým oknům je Arteon ze všech koncernových aut nižší střední třídy jednoznačně nejlépe odhlučněný a pokud má pod koly kvalitní povrch je jeho jízda i krásně plavná. 

Volkswagen Arteon

Ne tak, jak to umí vzduchové odpružení, ale na konvenční adaptivní tlumiče je výsledný dojem z komfortu velmi dobrý. Nalezení optimálního nastavení na nevyzpytatelných českých okreskách pomáhá také možnost volby mezi 15 úrovněmi tuhosti tlumičů. Adaptivní podvozek DCC je za poměrně rozumný příplatek 31 900 Kč, takže v seznamu příplatkové výbavy rozhodně neváhejte.

Na většině silnic vás zkrátka Arteon svým komfortem překvapí. V tichosti také zvládá i opravdu vysoké dálniční rychlosti. Jeho podvozkové limity poznáte až na poměrně hodně rozbitých cestách, kdy vám dá auto vědět, že jedete na podvozkové platformě vycházející z Golfu a ne z Audi A6.

Vibrace a rázy do karoserie od dvacetipalcových kol jsou lépe izolované než je tomu v Superbu. Tichý interiér Arteonu je o fous lepší než u faceliftovaného modelu Passat, jehož hranatější karoserie sice produkuje více aerodynamického hluku, ale příplatková dvojitá boční okna ho zase velmi dobře potlačují.

Pohon s nadprůměrnou dynamikou

Silnou stránkou testovaného auta byla jednoznačně kombinace silného benzinového dvoulitru s výkonem 280 koní a pohonu všech kol. Na 100 km/h zrychlí za 5,5 sekundy, což na svižné okreskové a vlastně i jakékoliv jiné svezení bohatě stačí.

Volkswagen Arteon

Rozvorem náprav je Arteon blíže Superbu než Passatu a tím pádem pro něj platí stejné pravidlo jako pro mladoboleslavského premianta. Obě auta jsou rozhodně lepší s pohonem všech kol. Proč? Na pouze přední pohon jsou už obě auta příliš dlouhá a v nájezdu do zatáčky je znát, jak má předek spousty práce se zlomením „jezevčíka“ do zatáčky. 

Navíc na dlouhé páce přídě nemá auto tak vysokou torzní tuhost a lehce se při změnách směru kroutí. Pohon všech kol Arteon i Superb příjemně vyztuží a lépe rozloží hmotnost. Předek už za sebou netáhne kárku zbytku a auto je kompaktnější a mrštnější. Čtyřkolka také výraznějším torque vectoringem na obou nápravách účinně potlačuje nedotáčivost.

I dynamika na výjezdech je o třídu lepší bez zbytečného protáčení předních kol. Při ostřejší jízdě si řekne motor zhruba o 12 až14 litrů benzinu, ale není problém jezdit také s poloviční spotřebou na hranici 7 litrů. V tom jsou koncernové dvoulitry TSI vynikající, úsporné, když potřebujete, výkonné, když chcete. Schází někomu šestiválec 3,2 FSI z prvního Passatu CC? Mě rozhodně ne, protože čtyřválec je, až na zvuk, ve všem lepší.

Volkswagen Arteon

Pokud se chcete za volantem trochu pobavit, nabízí stabilizační systém režim ESC Sport. Rozhodně však nečekejte jízdu s rozevlátou zádí. V případě Arteonu s delším rozvorem je tento režim nastavený konzervativněji než u kratšího Passatu a zasahuje o poznání dříve. Jakoby se Arteon bál o svou LED svíticí masku a nechce vás k žádným velkým divočinám pustit. Passat i Superb jsou se stejným pohonem na sněhu rozhodně zábavnější auta.

Elegance za rozumné peníze

Jenže to je vlastně úplně jedno, protože s Arteonem je to jako se školní kráskou na střední. Většina ostatních holek byla určitě chytřejší, šikovnější na sport, nebo jste si s nimi možná i lépe pokecali, ale stejně každý chtěl jen tu, co nejlépe vypadala. 

Passat je o trochu příjemnější na řízení, praktičtější a ve srovnatelné konfiguraci o necelých 30 000 Kč levnější. Potíž je, že vám kromě své bezchybné dělnické anonymity nemá moc co nabídnout. Arteon ano. Je to krásné, tak nějak přijatelně extravagantní auto, které vás nenutí dělat žádné velké kompromisy. 

Ve specifikaci R-Line 2,0 TSI 4Motion navíc nabídne skvělou kombinaci rychlosti a relativně úsporného provozu. A když už jsme u té praktičnosti, facelift Arteonu přinesl i karosářskou variantu Shooting brake, což je velmi stylový kombík. No, Passat to bude mít teď těžké.

Poslední arteon

I přes to všechno to má Arteon spočítané, aktuální generace je poslední, o tom, že nedostane nástupce, je vlastně rozhodnuto. A passat bude podle všeho jen kombíkový. Proč? Protože SUV a elektromobily všechno převálcují, aspoň to tak mají naplánované u koncernu VW. 

Autor:
  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

České Aygo dokazuje, že elektřina není jedinou cestou, říká inženýr Toyoty

Svět drtí ekonomická krize, automobilky řeší nedostatek komponentů a výroba stojí. Na nové vozy se čeká rok i více....

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Nebezpečně návykové Porsche. Řídili jsme asi nejlepší silniční auto dneška

Premium Když vytočíte vysokootáčkový boxer prakticky beze změn převzatý ze závodní GT3 Cup k 9000 min-1, naskočí vám husí kůže....

Ostrá předokolka BMW 128ti není pro závodníky. Nadchne něčím jiným

Premium BMW prochází asi největší proměnou za posledních několik desítek let. Vznikají tak auta, na která nejsme od mnichovské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jediný svého druhu. Toyota Land Cruiser je nezdolný hroch

Výjimečné, specifické auto, které nezapadá do žádné škatulky. Takový je první dojem, pokud usednete do Toyoty Land...

Sportovní Leon je praktický a pro řidiče zábavný. Má jen několik neduhů

Premium Zkombinovat každodenní použitelnost, praktičnost, kultivovanost a řidičskou zábavu je sen každého marketingového...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...