Test auta neauta: svezení pro patnáctileté

aktualizováno 
Ještě jste moc mladí na autořidičák, ale svou premiéru za volantem už odkládat nevydržíte? Možné řešení má jméno Aixam, jenom musíte najít v kasičce alespoň 250 tisíc.

Aixam | foto: Ivan SvobodaiDNES.cz

Jezdí s ním mladí držitelé "malého řidičáku" Am a ti, kteří se na řízení auta necítí. Moc lumpačit s aixamem nebudete, na cestu na nákup a pro noviny po městě to ale stačí. A hlavně, budíte víc pozornosti než ve ferrari!

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Třistapadesátikilové autíčko potkávají našinci hlavně na západ od našich hranic. S malými plastovými pohybovadly se tam u krajnice nejčastěji plouží penzisté a ti, kterým policie zabavila řidičák. Ne, že by byla jízda aixamem za trest, ale na plnohodnotný automobilový život to není. S aixamem je všechno pomalejší, ale aspoň vám není zima jako na skútru.

Aixam

Když do něj nastupujete, zdá se vám, že si auto spíš oblékáte, pak ale zjistíte, že máte do všech směrů místa dostatek.

Jinak je to uvnitř jako v každém dospělém autě - topení, chromové obroučky budíků přístrojovky, hejno kontrolek, prakticky řešená schránka před spolujezdcem a třeba i příplatková elektricky stahovaná okna, dálkově ovládané centrální zamykání nebo autorádio. S bezpečnostní výbavou je to jednoduché, aixam má bezpečnostní pásy a nejvíce se spoléhá na nijak divoké výkony a opatrnost řidiče. Posádku chrání v případě nárazu tuhý hliníkový rám, na kterém jsou uchyceny plastové panely.

Tohle auto-neauto má hodně velký kufr s nizounkou nákladovou hranou a absolutně rovnou nízkou podlahou. Odveze i kus nábytku, v základní verzi s délkou 2,74 metru 600 litrů, v prodloužené třímetrové variantě crossline až 1600.

Aixam

Nebo můžete mít verzi kabrio pojmenovanou Scouty s plastovou skládací střechou. Odborně se tomuto typu karoserie říká targa a kromě Aixamu ji dnes vyrábí snad už jen Porsche a nově také Bugatti.

Odmontováváte totiž pouze díl nad hlavami posádky, vpředu i vzadu vám pak zůstanou velké oblouky rámů oken a střechu uložíte do kufru.

Naftový dvouválec

Pod plastovou kapotou francouzského mopedoauta bafá dvouválcový nafťák od japonské Kuboty. Že kapalinou chlazená čtyřstovka, nebo chcete-li nula-čtyřka, běží, slyšíte i cítíte  v plastové kabině pořádně. Hluk a otřesy jsou hlavně při čekání na zelenou víc než citelné, uvnitř to hodně duní a hučí.

Aixam

Necelých pět a půl koně výkonu (4 kW) a 14 newtonmetrů rozjede aixam na pětačtyřicetikilometrovou rychlost. Tachometr ale občas ukáže i padesátku - to když vás před sebou žene tatrovka plná písku, fučí vám do zad vítr nebo uhátíte z kopce. Adrenalinovým sportem je pak vyjíždění z vedlejší ulice na hlavní, chce to pevné nervy a nohu s plynem až na podlaze. Že byste aixam rozohnili k nezákonným rychlostem, nehrozí.

Vyšší rychlosti už nedovoluje variátor, který obstarává přenos síly od motoru k předním kolům, ani legislativa platná pro "auta pro patnáctileté".

Auto pro sedmnáctileté

Kromě aut poháněných naftovými motory Kubota 400 ccm, která můžete řídit od 15 let, jsou v nabídce ještě silnější verze.

"Auta pro sedmnáctileté" (řidičský průkaz B1) mají pod kapotou buď diesel Kubota s objemem 599 ccm (12,9 koně), nebo benzinový motor Lombardini 505 ccm (20,4 koně). Kromě odlišného motoru mají také upravený podvozek.

V některých případech je možné připlatit za čtyřmístnou verzi aixamu.

Chce to cvik

Na dlouhé výlety za město tedy zapomeňte, z dálnice by vás vyhnali. Prodejce ale vysvětluje, že častými zákazníky jsou kupříkladu rodiče puberťáků, kterým se omrzelo vozit třikrát denně své ratolesti do vedlejšího města do školy a na tréninky.

Aixam

Řadicí páka má tři rychlosti: dopředu, parkování a zpátečka. Rychlost dopředu volíte tak, že páku zmáčknete k podlaze a posouváte ji dopředu kulisou, pro parkovací polohu nebo zpátečku pak stačí jen zastavit a táhnout páku dozadu.

Plynulou jízdu s aixamem je třeba natrénovat. Když přišlápnete plyn, nejdřív se nic neděje, pak sebou autíčko trhne a rozjedete se. Pak frčíte vlastně pořád s plynem na podlaze. Při každém přišlápnutí plynu se aixam zhoupne. Když nohu na pravém pedálu uvolníte moc zprudka, motor přestane táhnout a auto začne vehementně brzdit. Kdo to nečeká, je rád, že ho poutají bezpečnostní pásy.
 
Šestnáctilitrová nádrž vystačí na 450 až 500 kilometrů jízdy. Komu se to nechce přepočítávat, dočte se v tabulkách, že to značí spotřebou kolem tří litrů nafty na sto najetých kilometrů.

Aixam se za jízdy hodně naklání, razantní průjezd zatáčkou je tedy docela dramatický z pohledu aktéra i diváka.

Moc z něj při parkování není vidět dozadu, pak ale zjistíte, že se vejdete prostě úplně všude. Jedinou komplikací je v tu chvíli velký rejd a chybějící posilovač řízení.

Aixam

Přední McPhersonovskou nápravu brzdí kotoučové brzdy, zadní vlečená ramena nesou bubny. Dvouokruhové brzdy si s krocením pěti koní a jednoho hříběte poradí bez problémů, po chvíli se naučíte brzdit hlavně motorem.

Auto ne, spíš mopedoauto

Je to takové nedospělé auto, má to všechno, ale k ježdění to moc není. Poslouží dobře jako nákupní taška, a pokud vaše srdce bije pro trabanty, můžete ho chápat jako jeho příbuzného. I aixam má nekovovou karoserii a pod přední kapotou dvouválec, akorát klape ve čtyřtaktním rytmu a chladí ho fridex.

Pokud jsou vaše jízdy omezeny hranicí města a nespěcháte, zkuste aixama, rozhodně vás nepřehlédnou. Připravte si ale minimálně 254 000 korun. Nejdražší aixam ve verzi Crossline Super Luxe vyjde na 335 tisíc.

Aixam City v číslech
délka x šířka x rozvor (mm) 2736 x 1492 x 1744
objem kufru/nádrže (l) 600/16
hmotnost pohotovostní/ celková (kg) 350/640
motor kapalinou chlazený dvouválcový diesel s nepřímým vstřikováním
objem (ccm) 400
max. výkon (kW/k) 4/5,4
max. krouticí moment (Nm) 14
maximální rychlost (km/h) 45
pneumatiky 145/70 R13  nebo 155/65 R14
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 2,96
cena 254 000

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Golf zůstává nejprodávanějším vozem v Evropě, Češi kupují hlavně škodovky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.

V mnoha zemích Evropy došlo ke změnám na čele žebříčků nejoblíbenějších modelů. Některé značky zaznamenaly velice...

Auto pro každou postavu. Jak nesáhnout při výběru vozu vedle?

Čemu byste měli věnovat pozornost při výběru auta, pokud jste nadprůměrně...

Jaké prvky auta nejvíce ovlivňují jeho vhodnost pro lidi s různou výškou? S pomocí dvou řidičů, kteří měří 155 a 200...

První jízda v Cayenne Coupé. Takové mělo být SUV od Porsche od začátku

Porsche Cayenne Coupé

Ačkoli je vlastně označení sportovní SUV absurdní hned z několika důvodů, jsou auta tohoto typu čím dál populárnější. A...

Lak, plastizol a pštrosí peří aneb jak se postupuje při lakování auta

Linka takzvaného kataforetického lakování, při němž se na všechny plochy...

Lakování auta je velká věda. Už před sto lety dostávaly karoserie v Mladé Boleslavi několik vrstev laku. Jenže na to,...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz