Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zelený koncept ukazuje novou škodovku. Už jsme v ní jeli

Zářivě zelený koncept Vision X vyšperkovaný křišťálem ukazuje, jak bude vypadat nová škodovka. Vzácný prototyp za desítky milionů jsme projeli.

Škoda Vision X se startuje tajným tlačítkem, ale slíbil jsem, že neprozradím, kde je. Zmáčknete čudlík a jadrným hlasem ožije benzinový čtyřválec 1,5 TSI pod kapotou. Jiným fíglem, který už mi ovšem neukázali, se oživí elektromotor pohánějící zadní nápravu. Pak ten zelený koncept neslyšně odsviští.

Škoda Vision X
Škoda Vision X

Nejlépe jezdící koncept

Už jsem pár konceptů řídil, vždycky maximálně dvacítkou, třicítkou, pod bázlivým dohledem, obří kola v podbězích při větším vytočení šmajdala, někdy dokonce dřela o podběhy. Vision X je úplně jiná liga, lepším konceptem jsem nejel. Postavili ho v Německu, samotná stavba trvala tři měsíce, ale designéři na něm pracovali ještě o tři měsíce déle.

Stále je to ovšem ruční práce, a tak se Stanislavem Švarcem z designstudia Škody máme dohodu: dveře otevřít můžeme, ale zavírat je bude on. Přece jen to chce jemnost a cvik zamáčknout dveře pevně a citlivě. Vnější klika je zapuštěná, stačí lehce zmáčknout a sama se vysune. Když chci vystoupit, přejedu prstem po chromové páčce, která vypadá, že by se už při cestě konceptu do sériové výroby měnit nemusela, a dveře se otevřou.

Je to koncept, udávaná maximální rychlost 200 km/h je jen teoretická, autosalonoví šviháci, kteří jsou tu hlavně od pózování a focení, jezdí pomalu a zprovozněné mají jen některé funkce. Okna se tedy nestahují, na displejích, kterými hraje přístrojovka, běží videosmyčka. Některé funkce Staniclav Švarc ovládá jen dálkově přes telefon. Zářivě zelené bezpečnostní pásy si nezapínáme, rychlost z přístrojovky nevyčtu. Volant konceptu není stavitelný, hezké a výrazně sportovně tvarované sedadlo posouvají elektromotorky.

Škoda Vision X
Škoda Vision X
Škoda Vision X

Ale svezení je to parádní. Stanislav Švarc mi ukazuje, jak se řadí režimy automatické převodovky: malý kousek křišťálu tvořící volič (za ten by si určitě hodně lidí rádo připlatilo), stačí zlehka zmáčknout a frčíme. Motor prototypu nemá katalyzátor, není přidušený emisními a hlukovými normami. Jeho hrubší hlas po pár desítkách metrů utichne a s automatickou převodovkou si rozumí dobře, takže když dupnu na plyn, vyrazí hezky zostra. Brzdy také fungují, jak mají.

Nová škodovka

V čem je to kouzlo, že Vison X tak dobře funguje? Pod tou fešáckou karoserií nalakovanou nepřehlédnutelnou zelenou s nádechem žluté je totiž vlastně auto, které se bude vyrábět. Příští rok dorazí nový nejmenší crossover se značkou Škoda, a tento vyfintěný frajer ukazuje, jak bude vypadat, stačí si odmyslet ozdoby a odvázaný interiér. Tvary výplní dveří jsou podle náznaků designérů hodně blízké sériovému autu. Přístrojovka reálné škodovky bude mít více tlačítek a méně nóbl materiálů. Ale subtilní horizontální členění a velký displej uprostřed mít bude taky. Díky velkým proskleným plochám a skleněné střeše je interiér hodně vzdušný. Vnitřek zdobí propracované detaily, za pozornost stojí černé čalounění stropu a sloupků, které je jemně „žíhané“ zelenou.

Škoda Vision X

Obvykle takové studie stojí na nějak upravené technice, která je k mání a je koncepcí blízká a vhodná. Například jeden z předchozích konceptů Škody, větší crossover Vision S, ze kterého pak vzešel Kodiaq, postavili na základech Audi Q5. To nejnovější koncept je překabátěné sériové auto stojící na modulární platformě MQB koncernu Volkswgaen. Takže zatáčí, jak má, brzdí, rozjíždí se plynule. Původně jsme měli jezdit dvacítkou, ale nakonec mě nechali uhánět po hale v pražských Letňanech o dost rychleji.

Přední náprava si musí poradit s velkými dvacetipalcovými ráfky, na pokyny volantu tedy za nízkých rychlostí auto reaguje trochu pomaleji. Aby vypadalo dobře na pódiu, má nízký a tuhý podvozek, v oblouku se tedy moc nenakloní.

Do série

Z Visionu X bude tedy brzy sériová škodovka. Automobilka jí naplánovala autosalonovou premiéru do Ženevy na příští březen, ale první fotky by se měly ukázat ještě letos. Zachovány zůstanou určitě tvary, proporce, linky interiéru. Délka 4 255 a rozvor 2 645 mm se budou měnit v řádu milimetrů. Škoda Vision X bude v sériové podobě dvojčetem Seatu Arona a Volkswagenu T-Roc, které se prodávají od loňska, ovšem z tohoto tria by měla být škoda největší.

Na sériovém autě určitě nenajdeme tu parádní křišťálovou masku chladiče, ale šest světel vepředu a dva páry vzadu mít určitě bude. Dvacetipalcové ráfky dostávají auta o dvě kategorie výš než malý crossover, stejně tak bezrámová okna dveří. V interiéru zůstane volně stojící tablet infotainmentu na přístrojovce. Sériové auto bude bezpochyby pětimístné, čtyři místa a úchyty v kufru pro skateboardy a dron zůstanou specialitou studie.

CNG hybrid

Koncept Vision X ukazuje škodovácký vynález

V Mladé Boleslavi vymysleli zcela unikátní řešení pohonu. Prototyp poháněný zážehovým čtyřválcem a přidávající elektrickou sílu na zadních kolech představuje světu právě Vision X.

Ve Škodě vznikl nápad na vytvoření unikátního nizkonapěťového (48voltového) hybridního pohonu. Její hybrid spojuje benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,5 TSI pohánějící přední kola s nízkonapěťovým elektromotorem roztáčejícím kola zadní nápravy.

Architektura je modulární, přední kola roztáčí benzinový motor (maximální výkon je 96 kW/130 k a točivý moment 250 Nm) upravený na spalování zemního plynu. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou, pro studené starty je ještě na palubě malá nádrž na benzin. To nejzajímavější je ovšem vzadu. Přímo na nápravě je uchycen modul elektromotoru doplněný o jednostupňovou převodovku. Ten živí Li-ion akumulátor umístěný pod podlahou kufru. Díky rekuperaci se baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a plachtění na volnoběh proměňuje auto kinetickou energii na elektřinu, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Motor umí točit až 20 tisíc otáček a nabídne 58 newtonmetrů točivého momentu. Škodováčtí inženýři k němu ovšem zkonstruovali jednostupňovou převodovku (neutrál a jeden převodový stupeň), která umí točivý moment znásobit až na 1 200 Nm.

Auto vybavené tímto systémem bude schopno jízdy jen na elektřinu, hlavním úkolem elektromotoru je ovšem vypomáhat spalovacímu agregátu, typicky při rozjezdech, akceleraci nebo pro „pošťouchnutí“, když bude třeba vyskočit ze závěje. Na to má mít auto extra tlačítko aktivující elektrický pohon. Z auta vybaveného tímto systémem se tak stane plnohodnotná „čtyřkolka“.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...