Úterý 31. ledna 2023, svátek má Marika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. ledna 2023 Marika

Zelený koncept ukazuje novou škodovku. Už jsme v ní jeli

Zářivě zelený koncept Vision X vyšperkovaný křišťálem ukazuje, jak bude vypadat nová škodovka. Vzácný prototyp za desítky milionů jsme projeli.

Škoda Vision X se startuje tajným tlačítkem, ale slíbil jsem, že neprozradím, kde je. Zmáčknete čudlík a jadrným hlasem ožije benzinový čtyřválec 1,5 TSI pod kapotou. Jiným fíglem, který už mi ovšem neukázali, se oživí elektromotor pohánějící zadní nápravu. Pak ten zelený koncept neslyšně odsviští.

Škoda Vision X
Škoda Vision X

Nejlépe jezdící koncept

Už jsem pár konceptů řídil, vždycky maximálně dvacítkou, třicítkou, pod bázlivým dohledem, obří kola v podbězích při větším vytočení šmajdala, někdy dokonce dřela o podběhy. Vision X je úplně jiná liga, lepším konceptem jsem nejel. Postavili ho v Německu, samotná stavba trvala tři měsíce, ale designéři na něm pracovali ještě o tři měsíce déle.

Stále je to ovšem ruční práce, a tak se Stanislavem Švarcem z designstudia Škody máme dohodu: dveře otevřít můžeme, ale zavírat je bude on. Přece jen to chce jemnost a cvik zamáčknout dveře pevně a citlivě. Vnější klika je zapuštěná, stačí lehce zmáčknout a sama se vysune. Když chci vystoupit, přejedu prstem po chromové páčce, která vypadá, že by se už při cestě konceptu do sériové výroby měnit nemusela, a dveře se otevřou.

Je to koncept, udávaná maximální rychlost 200 km/h je jen teoretická, autosalonoví šviháci, kteří jsou tu hlavně od pózování a focení, jezdí pomalu a zprovozněné mají jen některé funkce. Okna se tedy nestahují, na displejích, kterými hraje přístrojovka, běží videosmyčka. Některé funkce Staniclav Švarc ovládá jen dálkově přes telefon. Zářivě zelené bezpečnostní pásy si nezapínáme, rychlost z přístrojovky nevyčtu. Volant konceptu není stavitelný, hezké a výrazně sportovně tvarované sedadlo posouvají elektromotorky.

Škoda Vision X
Škoda Vision X
Škoda Vision X

Ale svezení je to parádní. Stanislav Švarc mi ukazuje, jak se řadí režimy automatické převodovky: malý kousek křišťálu tvořící volič (za ten by si určitě hodně lidí rádo připlatilo), stačí zlehka zmáčknout a frčíme. Motor prototypu nemá katalyzátor, není přidušený emisními a hlukovými normami. Jeho hrubší hlas po pár desítkách metrů utichne a s automatickou převodovkou si rozumí dobře, takže když dupnu na plyn, vyrazí hezky zostra. Brzdy také fungují, jak mají.

Nová škodovka

V čem je to kouzlo, že Vison X tak dobře funguje? Pod tou fešáckou karoserií nalakovanou nepřehlédnutelnou zelenou s nádechem žluté je totiž vlastně auto, které se bude vyrábět. Příští rok dorazí nový nejmenší crossover se značkou Škoda, a tento vyfintěný frajer ukazuje, jak bude vypadat, stačí si odmyslet ozdoby a odvázaný interiér. Tvary výplní dveří jsou podle náznaků designérů hodně blízké sériovému autu. Přístrojovka reálné škodovky bude mít více tlačítek a méně nóbl materiálů. Ale subtilní horizontální členění a velký displej uprostřed mít bude taky. Díky velkým proskleným plochám a skleněné střeše je interiér hodně vzdušný. Vnitřek zdobí propracované detaily, za pozornost stojí černé čalounění stropu a sloupků, které je jemně „žíhané“ zelenou.

Škoda Vision X

Obvykle takové studie stojí na nějak upravené technice, která je k mání a je koncepcí blízká a vhodná. Například jeden z předchozích konceptů Škody, větší crossover Vision S, ze kterého pak vzešel Kodiaq, postavili na základech Audi Q5. To nejnovější koncept je překabátěné sériové auto stojící na modulární platformě MQB koncernu Volkswgaen. Takže zatáčí, jak má, brzdí, rozjíždí se plynule. Původně jsme měli jezdit dvacítkou, ale nakonec mě nechali uhánět po hale v pražských Letňanech o dost rychleji.

Přední náprava si musí poradit s velkými dvacetipalcovými ráfky, na pokyny volantu tedy za nízkých rychlostí auto reaguje trochu pomaleji. Aby vypadalo dobře na pódiu, má nízký a tuhý podvozek, v oblouku se tedy moc nenakloní.

Do série

Z Visionu X bude tedy brzy sériová škodovka. Automobilka jí naplánovala autosalonovou premiéru do Ženevy na příští březen, ale první fotky by se měly ukázat ještě letos. Zachovány zůstanou určitě tvary, proporce, linky interiéru. Délka 4 255 a rozvor 2 645 mm se budou měnit v řádu milimetrů. Škoda Vision X bude v sériové podobě dvojčetem Seatu Arona a Volkswagenu T-Roc, které se prodávají od loňska, ovšem z tohoto tria by měla být škoda největší.

Na sériovém autě určitě nenajdeme tu parádní křišťálovou masku chladiče, ale šest světel vepředu a dva páry vzadu mít určitě bude. Dvacetipalcové ráfky dostávají auta o dvě kategorie výš než malý crossover, stejně tak bezrámová okna dveří. V interiéru zůstane volně stojící tablet infotainmentu na přístrojovce. Sériové auto bude bezpochyby pětimístné, čtyři místa a úchyty v kufru pro skateboardy a dron zůstanou specialitou studie.

CNG hybrid

Koncept Vision X ukazuje škodovácký vynález

V Mladé Boleslavi vymysleli zcela unikátní řešení pohonu. Prototyp poháněný zážehovým čtyřválcem a přidávající elektrickou sílu na zadních kolech představuje světu právě Vision X.

Ve Škodě vznikl nápad na vytvoření unikátního nizkonapěťového (48voltového) hybridního pohonu. Její hybrid spojuje benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,5 TSI pohánějící přední kola s nízkonapěťovým elektromotorem roztáčejícím kola zadní nápravy.

Architektura je modulární, přední kola roztáčí benzinový motor (maximální výkon je 96 kW/130 k a točivý moment 250 Nm) upravený na spalování zemního plynu. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou, pro studené starty je ještě na palubě malá nádrž na benzin. To nejzajímavější je ovšem vzadu. Přímo na nápravě je uchycen modul elektromotoru doplněný o jednostupňovou převodovku. Ten živí Li-ion akumulátor umístěný pod podlahou kufru. Díky rekuperaci se baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a plachtění na volnoběh proměňuje auto kinetickou energii na elektřinu, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Motor umí točit až 20 tisíc otáček a nabídne 58 newtonmetrů točivého momentu. Škodováčtí inženýři k němu ovšem zkonstruovali jednostupňovou převodovku (neutrál a jeden převodový stupeň), která umí točivý moment znásobit až na 1 200 Nm.

Auto vybavené tímto systémem bude schopno jízdy jen na elektřinu, hlavním úkolem elektromotoru je ovšem vypomáhat spalovacímu agregátu, typicky při rozjezdech, akceleraci nebo pro „pošťouchnutí“, když bude třeba vyskočit ze závěje. Na to má mít auto extra tlačítko aktivující elektrický pohon. Z auta vybaveného tímto systémem se tak stane plnohodnotná „čtyřkolka“.

  • Nejčtenější

Powerbanka je skoro zázrak. Malá krabička nastartuje i úplně „mrtvé“ auto

Zima dává autobateriím pěkně zabrat. Pokud už na podzim nebyly v nejlepší kondici, může je první větší mráz dorazit. A...

KVÍZ: Sníh zasypal Česko. Poznáte, jaké auto je pod sněhovou peřinou?

Zima je období, které nás motoristy dokáže potrápit, ale taky potěšit. Ti odvážnější si vyzkoušejí skluzy na sněhu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Premium Počátkem roku otřásla Tesla trhem s elektromobily v cenové hladině nad milion korun, když své nejmenší modely radikálně...

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Superb s pluhem ve Švédsku čistí silnice

Sněžný pluh nemusí být obrovský, nemusí být ani oranžový. V některých zemích běžně používají i osobní auta, zvlášť tam,...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Když rameno „zmrzne“ a uvolní se za dva roky. Na vině je i stres, říká ortoped

Premium Rameno je unikátní součást lidského těla, anatomicky i funkčně nesmírně komplikovaná. Tvoří ho propojení čtyř kloubů a...

Blesk je brácha nejprodávanějšího auta USA. V útrobách mu bzučí elektrony

Odložme teď stranou všechny koncepční výhrady, které máme k elektromobilitě, a že jich je víc, než by se vešlo na korbu...

To nejlepší na konec? Poslední edice Audi R8 je dokonalé sportovní auto

Premium Za volantem Audi R8 GT RWD si uvědomíte podstatu a kouzlo klasického sportovního vozu s motorem uprostřed. Desetiválec,...

Driftující crossover Formentor. Stojí za to, připlatit si za výkon?

Premium Zapomeňte na úspěšnou Cupru Leon. Novým španělským hrdinou je driftující crossover Formentor. Skvěle kombinuje módní...

Zkusili jsme nový Range Rover Sport. Dá vám pocit, že máte věci ve svých rukou

Premium Už si ani neumíme představit, že by „velký“ Range Rover neměl svůj dynamicky vyhlížející derivát s přídomkem Sport. Na...

Deníčková soutěž: Vyhrajte čtení na dlouhé zimní večery
Deníčková soutěž: Vyhrajte čtení na dlouhé zimní večery

dílejte příběh ze života, napište deníček a vyhrajte skvělou sérii knih od Jo Nesba, ve kterých své detektivní schopnosti předvádí sám rozervaný...

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...