Královna barev Škody Vision X: Žlutozelená frčí, kůži zkoušíme nahradit

aktualizováno 
Jedovatě zelená, která pod každým světlem vypadá jinak a doslova září, dává Škodě Vision X veselý výraz. Autorkou této fascinující barvy je Andrea Jensenová a její tým ze studia Color&Trim. V rozhovoru pro iDNES.cz prozradila, jak složitý je vývoj takové barvy a poodhalila i trendy, které hýbou navrhováním interierů automobilů.

Designérka Škody Auto Andrea Jensenová | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Vision X dostal speciální lak, jak vznikl?
Zelená ke škodovkám patří. Na Visionu X je to zelenožlutá, pojmenovali jsme ji Flex Green. Je to velký trend dneška, zelenožluté barvy tu s námi budou ještě sedm až deset let. Myslíme si, že pro tento koncept je nejlepší. Podívejte, jak je hluboká. Pod každým světlem vypadá jinak. Když pracuji v ateliéru, stejně si chodím vzorky prohlížet ven, denní světlo je nejlepší.

Andrea Jensenová

Kariéru odstartovala u Seatu v Martorellu, kde se naučila španělsky. Poté v rámci koncernu VW přestoupila do designového centra Volkswagenu v Postupimi, kde působila dvanáct let. Už druhým rokem nyní pracuje v design studiu Škody Auto. Vyrostla v Bavorsku, ale díky česko-dánským kořenům mluví roztomilou češtinou prokládanou německými a anglickými výrazy. Jezdí červenou Škodou Karoq. Doma v garáží má americký bourák z padesátých let Chevrolet Bel Air a podobně staré kupé Mercedesu.

Designérka Škody Auto Andrea Jensenová

Jak náročné je takovou barvu vyvinout?
Je to dlouhý a náročný proces. Je to extra barva na showcar. Má šestnáct vrstev, na některých dílech je ještě o vrstvu víc. Je tam hodně vrstev transparentního laku, který dává barvě na hloubce, pak vrstvy přidávající perleťový a metalízový efekt. Ta barva velmi dobře vykresluje detaily a prolisy karoserie. Tak náročný proces lakování je v sériové výrobě nerealizovatelný, ale pracujeme na tom, abychom tuto nádhernou barvu dostali do běžné nabídky.

Kde hledáte inspiraci?
Objíždíme veletrhy a různé výstavy po celém světě. Akce, kde sledujeme trendy. Pozorujeme, co lidé nosí, jak kombinují barvy a materiály. Inspirujeme se v magazínech, na internetu, sledujeme moderní architekturu a módu. Chodíme na výstavy nábytku, módy, teď se právě chystáme na Salone del mobile do Milána (veletrh designového nábytku - pozn. red.), kde se stále více prezentují také automobilky. 

Další informace získáváme od našich dodavatelů, kteří nám prezentují nové barvy a pigmenty. Musí to být také v nás, jsme v proudu dění, takže dokážeme odhadnout, co se ujme a to pak rozpracováváme dál. Každý má svoji oblast. Někdo je expert na kůži, jiný na textil, interiérové barvy, exteriérové laky, dekorační lišty.

Jaké barvy nejvíc frčí? Tradiční bílá, černá, stříbrná?
I těch je spousta druhů. Bílá je stále velmi silný trend, který přišel s „Apple-generací“ a jejími iPhony. Bílá však také není jen bílá. Velmi dobře vykresluje povrchy a ještě dlouho bude na vrcholu. Je to neutrální barva, stejně jako všechny stříbrné. A samozřejmě černá. Přestože lidé mají rádi barevná auta - modrá, červená, zelená - tak nakonec kupují stříbrná nebo černá, protože mají pocit, že se takové auto bude lépe prodávat.

Color&Trim

Všechny barvy a povrchy na nejnovější studii Škody Vision X prošly vývojem, na který dohlíželi designéři z týmu Color&Trim Andrey Jensenové. Barvy interiéru i exteriéru, vedení stehu na sedačkách, textura na palubní desce nebo vzor na potahu sedadel, to vše je výsledkem jejich snažení. Ještě před pár desítkami let tato oddělení ve stylistických centrech automobilek vůbec neexistovala (specialistky na barvy a čalounění ovšem designéři mívali ruce vždycky), dnes jsou Color&Trim designéři rovnocennými partnery těch, co „malují“ exteriér a interiér nového vozu.

A co v interiéru? Dnes už přestává být v kurzu kůže? Ve Visionu X jste ji použili jen na potah volantu.
Kůže frčí stále, ale dnes stále více zkoušíme pracovat s jejími náhradami. Materiály přijatelné i pro vegany jsou stále rozšířenější. Velkým trendem jsou také recyklované materiály, vinyly, alcantara (broušená syntetická kůže - pozn. red.), textilie z mikrovláken.

Na nejnovějším konceptu jste opět použili sklo. Kdy se dostane do sériových škodovek?

Ve spolupráci s Lasvitem jsme pro Vision X opět vytvořili hezké detaily. Pracujeme na tom, aby se některé skleněné prvky dostaly i do produkce. Třeba v některých detailech chceme použít pravé sklo v interiéru.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

BMW svolává dvacet let staré vozy kvůli airbagům. Odstavte auto, radí

BMW doporučuje australským majitelům řady 3 odstavit auto až na osmnáct měsíců. Problematické airbagy jsou podezřelé z...

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

Premium

Odhalte tajemství znaků automobilek. Volkswagen ho právě mění

Volkswagen má nové logo. Kruh obsahující písmena VW má plochý dvourozměrný design, je jasnější a má symbolizovat...

Najdete na iDNES.cz