Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

Nový designér Škody: Chtěl bych přidat více emocí

Chtěl bych namalovat škodovku, jejíž plakát si budou kluci lepit nad postel, uzavřel první rozhovor v barvách Škody Auto nový šéfdesignér značky Oliver Stefani. Zkušený designér, který prožil celou kariéru v koncernu VW má za sebou první půlrok v Mladé Boleslavi. První „Stefaniho“ škodovku uvidíme za rok.

„Je trochu křiklavá, ale je jedinečná,“ říká Oliver Stefani o speciální barvě nazvané ´Flex green´, kterou namíchali speciálně pro koncept představený na autosalonu v Ženevě. „Bylo by hezké, kdyby každá značka měla svoji jedinečnou barvu,“ dodává. | foto: Škoda Auto

Oliver Stefani loni v létě nahradil u Škody Jozefa Kabaně, který odešel k BMW (rozhovor s ním čtěte zde). Současné škodovky, které přicházejí na trh, ještě nesou jasný Kabaňův rukopis. Vývoj nového vozu, než se dostane do výroby, trvá asi tři roky. To znamená, že první škodovka vytvořená pod Stefaniho taktovkou, která se představí v příštím roce, bude studie vozu budoucnosti.

Rámec stylistického směru v automobilce určuje šéfdesignér, podobu autům ovšem dávají spíše stylisté, kteří je přímo navrhují. Pozice šéfdesignéra je v tomto ohledu hlavně manažerská, jeho nejdůležitějším úkolem je tvorbu svého týmu prezentovat a prosazovat u vedení automobilky. Designérský tým v Mladé Boleslavi navíc zůstal z valné většiny stejný jako za Kabaně.

Jak byste v několika slovech popsal design škodovek?

Přesné linie, křišťálově čisté povrchy, dokonalé proporce a srozumitelnost. Ta je velmi důležitá pro zákazníka, protože pak ten vůz dokáže lépe pochopit. Myslím, že není dobře, když jsou auta příliš vyumělkovaná a přezdobená.

Jaké máte se Škodovkou plány?
Je to velmi úspěšná značka s velkým potenciálem. V uplynulých letech se udělal obrovský kus práce, který ji posunul kupředu, což je fantastické. Mým cílem je na tom stavět. Je tu potenciál, jak značku rozvíjet dál, aby uspěla i v budoucnu. Přál bych si do designu přidat trochu více emocí. Auto nekupujete jen hlavou, nezaměřujete se jen na funkčnost, cenu a spolehlivost, ale chtěl bych, aby se pro ni lidé čím dál více rozhodovali také srdcem. Myslím ale, že design škodovek dnes není konzervativní, oslovuje mladé zákazníky.

Oliver Stefani, šéfdesignér Škody Auto

Podílel jste se na tvorbě konceptu Vision X představeného na autosalonu v Ženevě?
Ano, jak víte finální podoba sériového vozu dorazí v roce 2019 a design auta nevzniká půl roku. Takže když jsem nastoupil do Škody auto bylo hotové. Po mém příchodu jsme s mým týmem udělali několik změn zvláště na přídi vozu.

Oliver Stefani

Německý designér prožil celou dosavadní kariéru u koncernu Volkswagen, stejně jako jeho předchůdce. Stefani naposledy působil od roku 2006 jako vedoucí designu exteriéru značky Volkswagen a vedení studia v Mladé Boleslavi převzal loni 1. září. 

Třiapadesátiletý absolvent studia designu v Braunschweigu a v kalifornské Pasadeně nastoupil do koncernu Volkswagen po ukončení studií v roce 1992. V devadesátých letech působil také u dalších značek německého koncernu, kde pracoval hlavně na konceptech. 

Působil mimo jiné tři roky v designcentru Seatu ve španělském Sitges. Prošel také studiem Audi. V roce 2002 se vrátil do Wolfsburgu, kde u značky Volkswagen působil do loňského roku. 

Jeho rukopis nese celá řada sériových vozů značky Volkswagen uplynulých deseti let a mnoho automobilových konceptů. Rozhodující měrou se podílel na vývoji modelů Up!, Polo, Jetta, Tiguan, současné generace modelů Golf, Passat a Sharan a showcarů „elektrické“ rodiny ID.

Takže kdy uvidíme vaši první škodovku?
Myslím, že něco představíme už v příštím roce (pravděpodobně půjde o koncept, který by se mohl představit na autosalonu v Ženevě - pozn. red.). Některá auta, která se představí v dohledné době, vznikla ještě před mým příchodem, takže má stopa na nich nebude. Nicméně vývoj se překrývá.

Pokud byste měl srovnat designérské vize vás a vašeho předchůdce, co byste vyzdvihl?
Škoda má velmi silnou designovou strategii, říkáme jí DNA. A ta se postupně vyvíjí. A my potřebujeme s pomocí této DNA auta napříč celým koncernem Volkswagen odlišit od sebe. To je nezbytné. S nápadem přihlásit se k tradici českého sklářství křišťálovými prvky (na ní odkazují modely značky svými ostrými linkami - pozn. red.) má Škoda velmi silný, řekl bych ikonický, výraz. Ten se líbí a pasuje ke značce. Díky tomu je jazyk škodovek silný a upřímný. Důležité je nic neztratit, ale i přidat nové věci.

Jak byste srovnal práci u značky Volkswagen, kde jste působil před příchodem do Škody, a v Mladé Boleslavi?
Musíme se držet kritérií určujících design, to bereme velmi vážně. Nejdůležitější je jednotlivé značky v rámci koncernu odlišit, aby se nepřekrývaly. Každý má svou strategii, svůj jazyk. A mým úkolem je toto udržet oddělené. S mým týmem se to daří. Jsou to skvělí lidé. Často mladí. Je to víc než sto lidí pětadvaceti národností. Jsou velmi zapálení a oddaní pro věc a umí pracovat týmově, což je velmi důležité. Design není jen o jednom člověku.

Oliver Stefani, šéfdesignér Škody Auto
Oliver Stefani, šéfdesignér Škody Auto

Oliver Stefani, šéfdesignér Škody Auto

Dnes jsou módní SUV, co na ně říkáte jako designér.
Pro designéra je každé auto výzva. Nemám v tomto žádné preference. Sportovní auto je možná jednodušší, můžete si pohrát s emocemi. Když dostanete za úkol navrhnout SUV, tak stále máte s čím pracovat, můžete mu dát jemnější nebo naopak hrubší rysy. Auta navrhujeme rádi, je to naše práce. SUV jsou dnes velmi populární, musíme v tom vyjít lidem vstříc. Zákazníkům se líbí díky pocitu bezpečnosti, robustnosti a dobrému výhledu.

Jaká je vaše oblíbená škodovka?
Všechny (smích)! Strávil jsem spoustu času v muzeu značky a dostal mě Popular Mote Carlo (malá série nádherných roadsterů a kupé z let 1936 až 1938 - pozn. red.), to je opravdu krásné auto, elegantní, stylové se spoustu prvků, které pro nás mohou být inspirací. Z aktuální nabídky jsem stále okouzlen Superbem, protože působí hrdě a sebevědomě. To je hlavní příčinou jeho úspěchu.

A co kontroverzní facelift octavie?
Mě ta změna přišla v pořádku. Líbí se mi, když jsou jednotlivé modely různorodé. Občas bývá automobilkám vyčítáno, že jejich modely vypadají stejně, u Škody to tak není. Když jedu z Boleslavi do Prahy, rozpoznávám hned ty specifické linky denního svícení faceliftované octavie. To mě velmi těší. A stejně tak jsme pracovali na světlech u konceptu Vision X, chtěli jsme, aby rozvržení světel bylo odlišné. Stejně se od sebe liší také Kodiaq a Karoq.

Škoda Vision X
Škoda Vision X
Škoda Vision X

Škoda Vision X

Všechno se vyvíjí, potřebuje se posouvat dál: budeme si hrát se všemi elementy našeho designérského jazyka, stále ovšem musíme zachovávat tvář Škody. Příď škody, logo, tvarování kapoty, světla, maska jsou velmi silné prvky, je v tom obrovský potenciál. Je to součást úspěchu značky. Vezměte si superb, působí opravdu majestátně. Jeho příď je velmi výjimečná, ikonická. Načrtnete ho pár linkami. A díky tomu je design naprosto srozumitelný.

Významnou roli dnes hrají světla...
Právě v otázce světel je dnes Škoda velmi dobrá. Máme malý, ale velmi efektivní a kreativní tým designérů zaměřených na návrh světel. Ti spolupracují úzce s designéry exteriéru a dodavateli. A když se podíváte na přední i koncová světla konceptu Vision X, je to opravdu umělecké dílo. Světla jsou velmi důležitá, jsou to oči vozu, dávají přídi, která je jeho tváří, výraz.

Jozef Kabaň

První rozhovor u BMW

Je to rok, co designérská hvězda Jozef Kabaň skončil ve Škodovce. Má za sebou první měsíce v roli šéfdesignéra u BMW. „Když jste prémioví, musíte umět překvapit,“ prohlásil při svém vůbec prvním vystoupení pro média v dresu mnichovské automobilky. Rozhovor čtěte ZDE

Jozef Kabaň

Pochopil jsem, že plánujete evoluci, nikoliv revoluci. Nyní jsme ovšem ve fázi příchodu elektromobilů, které přeci mohou vypadat úplně jinak.
Cokoliv vytvoříme musí být na první pohled identifikovatelné jako Škoda. Pro elektrická auta mohou být důležitější a výraznější jiné věci než u konvenčního vozu se spalovacím motorem. Ale musíme si také dávat velký pozor, abychom o zákazníky nepřišli, protože elektroauta jsou nová také pro ně. Ale slibuji, že uděláme velký krok kupředu. Bude to trvat, stále se to vyvíjí, pracujeme na tom, nicméně stále chceme zachovat odlišnost a zároveň udržet tvář Škody. Je to pro nás designéry velmi zajímavý proces.

Cítíte se volnější při navrhování elektromobilů?
Díky platformě MEB (speciální technická architektura koncernu VW určená pro elektromobily - pozn. red.) máme velkou volnost. Důležité jsou dvě věci: zaprvé aerodynamika, ta je nejdůležitější, protože každý detail ovlivňuje dojezd vozu, který uživatele velmi zajímá. A pak tu jsou nové úkoly související s autonomním řízením, které vyžaduje speciální snímače. To znamená úplně jiný přístup designérů. A to nás opravdu baví, musíme totiž přemýšlet jinak. Nenudíme se. A to je dobře.

Na studii Vision X jste logo na zádi nahradili jednoduchým nápisem, je to trend pro budoucnost?
Chceme to vyzkoušet, testujeme reakce zákazníků. Myslím, že to vypadá lépe. Chceme pracovat třeba s háčkem nad S, což je typická věc češtiny, něco typicky českého, chceme si s tou myšlenkou pohrát a vyzkoušet, jak to bude působit na zákazníky. Například v Asii je tolik značek, že jen podle loga bývá odlišné je rozpoznat, ale nápis Škoda je jasný, to jméno je rozhodně známější. A nám designérům to také pomůže, dá nám to více volnosti, protože ten kruhový tvar loga na velkém kusu plechu je občas velmi limitující, když použijeme jednoduchý nízký nápis můžeme si hrát s tvary, liniemi, proporcemi.

Škoda Vision X

Kdybyste mohl navrhnout jakékoliv auto byste chtěl, jaké by bylo?
Nedokážu říct typ, ale určitě by mělo být takové, po kterém by toužili už mladí kluci. Auto, jehož plakát by si věšeli nad postel.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Známé jméno v nové formě. Renault Megane jako elektromobil dává smysl

Renault Megane E-Tech 100% elektrický

VIDEO Jeli jsme elektromobilem z Prahy do Olomouce a zpátky. Jednou nám zbylo 49% baterie, podruhé jen...

Nabíjení podražilo, kWh můžete natankovat za 2,79, ale i za 21 korun

Ke stabilizaci sítě a zvýšení podílu využití energie z obnovitelných zdrojů...

VIDEO Stejně jako elektřina pro domácnosti zdražuje v poslední době dost citelně i nabíjení elektromobilů...

Tiše pluje krajinou. „Esko“ od Mercedesu je špička mezi elektromobily

Mercedes-Benz EQS 450+

EQS pro Mercedes znamená hodně – byl to první model postavený na jeho zbrusu nové elektrické...

Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035

ilustrační snímek

VIDEO Evropský parlament schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a...

Soudný den automobilek. Brusel rozhoduje, zda zakáže spalovací motory

V USA vymysleli „elektrický galon“ MPGe, má hodnotu 33,7 kilowatthodin.

V úterý 7. června 2022 začíná v Bruselu debata europoslanců, která by měla ve středu odpoledne...

Fabrika na baterie elektroškodovek připomíná laboratoř. Dělník se musí vybít

Kompletace trakčních baterií pro elektromobily koncernu VW v Mladé Boleslavi

Před nástupem do práce je třeba se vybít. A to doslova. Každý, kdo v novém provozu na kompletaci...

Stát chce koupit přes sedm set elektromobilů za tři čtvrtě miliardy korun

Renault Megane e-Tech

Ministerstvo financí jako centrální zadavatel vypsalo dvě zakázky na nákup až 711 elektromobilů v...

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Ceny ojetin poprvé po víc než roce výrazněji klesly, bazary vyhlašují slevy

Ceny ojetých automobilů v Česku v červenci poprvé po více než roce výrazněji klesly. Střední hodnota ojetých vozů...

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

Sedmnáct milionů v testu: Rolls-Royce Phantom je nejlepší auto světa

Phantom je král mezi auty, když se valí ulicí, ulice ztichne. Uvnitř je chrámové ticho, v dáli ševelí dvanáctiválec....

Motofotka týdne: Česká legenda naučila Ameriku milovat motokros

Psal se rok 1974 a v USA se ještě úspěšně prodávaly československé terénní motocykly ČZ a Jawa. Jediný severoamerický...

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...