Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda v Seatu Arona: katalánská novinka se povedla

Martorell je pupkem španělského autoprůmyslu, ve městě čtyřicet kilometrů vzdáleném od Barcelony sídlí Seat. Značka založená v roce 1950 v bezcelní zóně přístavu katalánské metropole (Zona Franca) teď uvádí na trh nový důležitý model. Malé SUV, nebo dnes módně „crossover“, se jmenuje Arona, už jsme ho řídili.
Seat Arona

Seat Arona | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Seat Arona vytlačil z nabídky kombíkovou ibizu, to symbolizuje dnešní módní vlnu SUV a z nich odvozených kříženců. Do opravdového terénu si netroufne, nemá pohon všech kol. Ale světlá výška 19 cm dělá z arony krále polních a šotolinových cest. A za rok z ní bude malá SUV škodovka.

Vypadá to jako nafouklá bublina vezoucí se na módní vlně. Všichni teď najednou chtějí malá SUV, která ovšem s terénními auty mají společný jen drsnější (čti oplastovaný) vzhled a o něco vyšší světlou výšku.

Jenže ono za tím možná bude něco víc. Evropa totiž pomalu vymírá, rodí se o miliony dětí méně, než by mohlo, tvrdí to alespoň statistický úřad Eurostat. A malé bezdětné rodiny se spokojí s „cool“ autem, jehož kufr je jen o trochu větší než u hatchbacku. Stejně jako stárnoucí populace řidičů, jimž vyhovuje vyšší posaz za volantem. U arony je o pět centimetrů výše oproti ibize, ale divili byste se, oč lépe se nastupuje!

Seat Arona
Seat Arona

Takže zatímco v roce 2010 se malých SUV prodalo v Evropě jen 180 tisíc kusů, letos je to o milion víc. A kdo takové auto v nabídce nemá, posílá své zákazníky ke konkurenci. Na druhou stranu dnes automobilky často klasické modely vypouštějí z nabídky právě na úkor SUV. Takže když nenabídnou zákazníkům nic jiného, nelze se divit, že SUV kupují...

Seat do tohoto proudu vplouvá naplno. Před rokem uvedenou větší atecu (teď dostala dvojče v podobě Škody Karoq) teď doplňuje malá arona, která ještě ke všemu vytlačila z nabídky kombíkovou ibizu. Navíc je na příští rok v plánu uvedení ještě velkého SUV, které bude dvojčetem Škody Kodiaq.

A aby těch dvojčat u Seatu a Škody, které patří do koncernu Volkswagen, nebylo málo, představí Mladoboleslavští na základech arony ještě malý crossover značky Škoda. Proto nás budoucí český bestseller tak moc zajímá.

Pohodlí především

Na první testy jsme zaletěli do vzbouřené Barcelony oblepené plakáty „Vote Sí“, tedy ano pro katalánskou autonomii. V hlavní fabrice značky v Martorellu, která s Barcelonou sousedí, se také nový důležitý model značky bude vyrábět.

S politikou nechceme mít nic společného, ale „sí“ bychom v případě arony volili také. A to přesto, že čistě papírovými argumenty by nás nepřesvědčila. Kabina je prostorově na úrovni malého hatchbacku ibiza, kufr je jen o 45 litrů větší. Navíc nás mrzí, že arona nahrazuje ibizu combi, jejíchž 530 kufrových litrů vyhovělo mnohé rodině. To novinka naloží 400 litrů, mezi konkurenty ve třídě je to ovšem číslo skoro rekordní.

Ke koupi by nás ovšem zlákal fakt, že arona je velmi dobře postavené auto, které výborně jezdí. A popravdě řečeno vypadá prostě líp než sesterská ibiza, byť ji přední maskou, denními LED světlomety a designem interiéru nezapře. Vnitřek arony je spíš strohý, umějí ho ale oživit barevné panely. Ergonomie je bez výhrad, jedna přesto míří k nepřehledně (příliš natěsno) cejchovanému tachometru i otáčkoměru. Osmipalcový dotykový displej má velmi pěkné rozlišení a ostrý obraz kamery. Příští rok dorazí do arony i plně digitální přístrojový štít.

Seat Arona
Seat Arona

Díky podvozkové platformě koncernu VW vyčaruje arona na malém půdorysu (délka 4,13 metru) dost místa uvnitř pro pětici pasažérů. Od dražších volkswagenů dostala arona (k výbavě FR s 18“ koly) i nastavitelné tlumiče. Podle nás nejsou potřeba – i se standardním podvozkem jezdí arona výtečně. Tady je rukopis Volkswagenu znát nejvíc.

Podvozek je velmi příjemný a nesmírně pohodlný – jestliže jsme si u větší atecy stěžovali na tvrdost, zde výhrady nemáme. Ani k přilnavosti. Arona se pere se zatáčkami velmi srdnatě, umí jet velmi svižně za doprovodu pískajících pneumatik ale neuhne. Až na limitu je trochu nedotáčivá, ale systém XDS, přibrzďující vnitřní kolo, ji udrží v mezích slušného chování. Přestože většina lidí by od SUV dravou jízdu nečekala, tady to vůbec není problém.

Při prvních jízdách jsme zatím sbírali zkušenosti se dvěma motory: dieselem 1.6 TDI a benzinovým čtyřválcem 1.5 TSI.

Seat Arona
Seat Arona

Aby splnil přísné emisní normy, musí být diesel 1.6 TDI (70 kW) vybaven systémem selektivní katalytické redukce SCR, k níž využívá močovinu. Výhodou by měla být kromě čistších výfukových plynů i nižší spotřeba paliva. To nám ovšem testovací jízdy tak úplně nepotvrdily: jezdili jsme za 6,1 litru na 100, přičemž v palubním počítači figuroval dlouhodobý průměr 6,3 litru. Systém SCR má navíc několik složitých komponentů, s jejichž dlouhodobým provozem nejsou zatím zkušenosti (trysky, čerpadla, sondy). Z praktických důvodů bychom raději sáhli po benzinové motorizaci. Krom toho je 1.6 hlučnější než benziňák – ne že by hrubší zvuk vysloveně rušil, ale tichošlápek to není.

Druhý z testovaných agregátů, benzin 1.5 TSI, miluje otáčky. Ožívá nad 2,5 tisíci, do té doby má řidič pocit, že se nic moc neděje. Nad pěti tisíci otáčkami pak jede jako divý, pokud vám nevadí spotřeba kolem 9 litrů, svezete se báječně, však taky výkon činí celých 110 kW.

Druhou tvář motor nastaví při klidné jízdě. Když už není dravý, je alespoň pružný, nechá se ochotně podtáčet a ve chvílích ustáleného chodu umí vypnout dva válce; to kvůli spotřebě paliva. A funguje to – když jsme se snažili, dokázali jsme se dostat na 4,7 litru; tedy o čtyři desetiny níže, než uvádí výrobce!

Arona začíná s cenou na 365 900 Kč (1.0 TSI 70 kW, Reference), což je o 50 tisíc víc než u ibizy. A je to také o dost víc, než stojí konkurence v podobě Renaultu Captur, Citroënu C3 Aircross, Opelu Crossland X či Kie Stonic.

27. června 2017

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...