Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

  10:28aktualizováno  10:28
Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet výkonné modely běžných modelů, jako tomu bylo dosud. Ale vyrábět jich chce podstatně více, dokonce tolik, že má podle slov šéfa Seatu, Lucy de Mea, pomoci k výraznému růstu celé značky.

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely. | foto: Seat

Cupra je novým počinem Seatu, což je v době slučování různých automobilek do čím dál větších koncernů možná na první pohled podivný krok. Ale Seat od sebe Cupru neoddělí, bude jen vystupovat jako samostatná značka, která bude integrální součástí španělské automobilky.

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.
Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.
Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Bude mít tedy podobnou pozici jako třeba Audi Sport u koncernového sourozence. Nebo třeba AMG u Mercedesu, ostatně Mercedes podobnou emancipaci značek před časem také provedl, jen ne tak výraznou: výkonná auta se jmenují Mercedes-AMG místo Mercedes-Benz, ta luxusní pak nesou označení Mercedes-Maybach.

Luca de Meo, šéf značky Seat

Luca de Meo, šéf značky Seat

Samostatně vystupující značka Cupra je tak spíše potvrzením určitého trendu, který bude se snahou automobilek nabídnout zákazníkům více individualizované produkty nejspíš sílit. „Celý projekt vznikl jako sen skupiny lidí, kteří hledali způsob, jak získat přízeň nové skupiny zákazníků s vášní pro automobily,“ říká šéf Seatu Luca de Meo v rozhovoru pro Lidové noviny. Hlavním motivem je však přinést zisky: „Společnost se tímto rozhodnutím snaží diverzifikovat své podnikání a rozvíjet nové modely, které by se mohly stát ziskovými,“ potvrzuje de Meo.

Značka podle něj má v následujících čtyřech až pěti letech zdvojnásobit své prodeje. Seat tedy chce prodat dvakrát více aut Cupra, než kolik dosud prodával modelů s tímto přídomkem. Nemělo by to být v podstatě tak těžké, jelikož aktuálně firma dlouhodobě nabízí jen model Seat Leon Cupra. Znamená to však, že sportovních seatů bude podstatně více, než dosud.

Na autosalonou v Ženevě letos v březnu značka Cupra představila svůj první model: SUV Ateca Cupra, které se dostane k zákazníkům ještě v průběhu tohoto roku. Kompaktní SUV s výkonem 300 koní a zrychlením z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy bude jen začátkem. Značka koketuje například s uvedením modelů Cupra Ibiza a Cupra Arona. Potvrzen je i nový speciální model Seat Leon Cupra R ST. Image si značka bude budovat i čistě závodním typem Cupra TCR, který dostane i elektrickou variantu vycházející z konceptu Cupra e-Racer.

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.
Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Cupra má však celkově pomoci nastartovat růst Seatu jako takového. Značka chystá velkou modelovou ofenzivu, ve které bude Cupra Ateca jen první kapitolou. „Seat představí do roku 2020 každých šest měsíců jeden nový model,“ říká Luca de Meo s tím, že první bude větší SUV Tarraco.

Fotogalerie

„V příštím roce se u prodejců objeví nová generace modelu Seat Leon ve dvou karosářských variantách, jako pětidveřový hatchback a rodinné kombi ST. V roce 2020 spatří světlo světa první elektromobil Seat, zkonstruovaný na základě platformy MEB koncernu Volkswagen a nabízející dojezd 500 kilometrů,“ vyjmenovává v Lidových novinách Luca de Meo nadcházející novinky. Ty ještě v roce 2020 doplní nový crossover.

Firma tak chce navázat na úspěšný loňský rok: „Seat byl v roce 2017 jednou z nejrychleji rostoucích značek v Evropě,“ chlubí se de Meo. Značka má podle něj výjimečně mladé zákazníky, o 10 let mladší, než je průměr v daných segmentech. Cupra coby samostatná značka by měla „mladistvost“ Seatu ještě podpořit.

Seat bude vyvíjet techniku CNG pro koncern Volkswagen

Luca de Meo na kongresu GASNAM v Madridu odhalil další směr, na kterém pracuje Seat. Španělská značka se zaměří na vývoj pohonů na zemní plyn (CNG).

„Využívání zemního plynu pro automobilovou dopravu má velký obchodní potenciál jak pro automobilový průmysl, tak i pro samotné plynárenství,“ prohlásil de Meo.

Seat podle jeho slov zaujal v rámci strategie koncernu Volkswagen postavení referenční značky v oblasti pohonu na stlačený zemní plyn. Technické centrum značky bude vyvíjet techniku pohonu na CNG pro celý koncern Volkswagen. „Chceme, aby to byla technika ‚made in Spain‘, chceme být průkopníci a jsme si jisti, že toho dosáhneme,“ řekl.

De Meo popisuje CNG jako „trvale udržitelnou, ziskovou alternativu tradičních paliv a elektricky poháněných vozidel“. Zdůraznil také, že zákazníci požadují u elektromobilů delší dojezd, možnost nabíjení v práci nebo doma a krátké doby nabíjení. „Stručně řečeno chtějí proces, který je snadný a ekonomicky výhodný.“

„Výhodou techniky CNG je skutečnost, že již existuje, takže nejsou zapotřebí žádné velké investice a lze ji v širokém měřítku nabízet zákazníkům“, řekl de Meo. Mezi její hlavní výhody patří rychlé a čisté doplňování paliva i cena vozidel, která je srovnatelná s automobily na benzin nebo naftu. „Proto není CNG pouhou překlenovací technikou, ale skutečnou dlouhodobou alternativou,“ dodal de Meo.

Autor:

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz