Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Jízda života alpskými průsmyky batmobilem, jedním z nejslavnějších BMW

Mnichovská automobilka vytáhla ze svého depozitáře jedno z nejslavnějších aut sedmdesátých let. BMW 3.0 CSL je závodní ikona, prosvištět s ním Alpami je pro motoristického nadšence životní zážitek.

BMW 3.0 CSL | foto: BMW

Za odpoledne jsem se stihl proplést úzkými uličkami městeček na břehu italského jezera Como, za zády už mám i úchvatný Maloja Pass a ještě na mě čeká minimálně nějakých 50 kilometrů přes Svatý Mořic a Julier Pass, abych den zakončil v Davosu. Podobné trasy dobře znají motorkáři, ale já si cestu užívám ještě stylověji - v úchvatném BMW 3.0 CSL známém také jako Batmobil.

Cítím se skoro jako v nějaké bondovce nebo podobném žánrovém filmu ze 70. let minulého století, jehož hrdina je vždy dohladka oholený gentleman v obleku šitém na míru, který svůj sportovní vůz zásadně řídí v perforovaných řidičských rukavicích z jemné kůže. Auto, za jehož volantem sedím, působí však mnohem neotesanějším dojmem. 

BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL

Je to jedno z nejslavnějších BMW, které ve své době neohroženě kralovalo závodním okruhům a patřilo ke špičce mezi soutěžními vozy, jenž jste mohli řídit i na běžných silnicích. Verze s aerodynamickými spojlery dostala přezdívku Batmobil a dnes překvapivě nepůsobí oproti elegantnějším neospojlerovaným sourozencům nijak agresivně. Ve svém extrému je spíš skoro legrační. Je to jako auto z opravdového komiksu, za kterým se na ulici ohlédnete hlavně kvůli jeho výjimečnosti.

Batmobil

BMW 3.0 CSL vzniklo jako odlehčená verze na základě modelu E9. Redukce hmotnosti „Coupé Sport Leichtbau“ (proto CSL) spočívala v minimalizaci tlumících materiálů, zjednodušeném interiéru, hliníkových panelech karoserie a bočních bezrámových oknech z čirého plastu. V součtu pak oproti 3.0 CS odlehčená verze shodila 200 kilo a kupé s třílitrovým řadovým šestiválcem tak vážilo 1165 kg. Mezi roky 1971 až 1972 se vyrobilo 169 kusů. 

BMW 3.0 CSL

BMW 3.0 CSL

Základní tvary kupé zásadně proměnilo několik aerodynamických prvků, tak si je i dnes jen těžko spletete s čímkoliv jiným. Zadní křídlo je vytažené hodně vysoko nad víkem kufru, stejně zvláštní jsou také ploutvičky na kapotě nad předními blatníky a jiný je i přední nárazník, který opticky poutá auto k zemi. 

Všechno je podřízeno funkci, žádné manýry. Najdete tu samozřejmě i klasické prvky mnichovského designu jako čtveřice předních světel, negativně skloněná žraločí přední maska nebo tzv. Hoffmeister kink – charakteristické zalomení C sloupku jemně upozorňující na pohon zadních kol.

Zatnout svaly

Jednoduchá skořepina sportovního sedadla mi svírá tělo a ani v nejostřejších zatáčkách nikdy neztrácím oporu. Kdybych se chtěl kochat výhledy na okolní alpské štíty, asi bych měl čas si po pár kilometrech uvědomit, jak až nepříjemně pevně mě sedadlo drží v jedné poloze. Radši si ale užívám ostrou jízdu a doufám, že tady na opuštěných silničkách vysoko v horách nebude číhat místní policie. 

Fotogalerie

Vnímání rychlosti je na skoro 40 let staré auto překvapivé. Okolo stovky už většina stejně starých aut působí dojmem třetí kosmické rychlosti, ale CSL je jiné. Když zahlédnu na tachometru 120 km/h, přijde mi jako by se Batmobil teprve rozcvičoval. Nicméně maximálku 213 km/h zkoušet nehodlám. 

Šestiválec s výkonem 180 koní (132 kW) nemá s lehkým autem problém, ale plynulý přísun točivého momentu není to, co by mě ohromovalo. Jeho sportovní naturel poznáte už i při pomalé jízdě, kdy působí lehce netrpělivě a rozhádaně. Mnohem intenzivnější zážitek se dostaví, až když pustíte ručičku otáčkoměru nad 4000 otáček. 

Lehce roztřesený a vibrující Batman jako by vstal z mrtvých a spojil se v jeden celek jako pevně zatnutý sval. Najednou už necítíte žádné škubání, neslyšíte různé skřípání a pazvuky letitého stroje, ale jen burácení mnichovského šestiválce. Čtyřstupňová převodovka nevyžaduje před každou zatáčkou několikanásobné podřazení a také proto je rytmus jízdy mnohem soustředěnější a plynulejší: nájezd, podřazení, vrchol a plynule ven. Nic víc, nic míň. 

Nejkouzelnější však je, jak opravdovým dojmem auto působí. Se všemi drobnými nedostatky je to jako živoucí bytost. Chvílemi mi přijde, jako bychom spolu skoro mluvili. Když vystoupám na nejvyšší bod cesty, kterým je 2 284 metrů vysoký a i na konci května sněhem pokrytý Julier Pass, musím alespoň v duchu smeknout. BMW 3.0 CSL je opravdovým řidičským zážitkem a dokonale namíchaným koktejlem vášně pro motorsport a lásky ke klasickým automobilovým legendám. 

BMW 3.0 CSL

Je jasné, že šance svézt se podobnou sběratelskou lahůdkou se běžným smrtelníkům dvakrát za život nenabízí, a tak příště bych jako majitel musel pro tento zážitek zvážit investici minimálně 130 tisíc eur (3,6 milionu korun). Zdá se vám to hodně? Věřte, že za pár let to bude ještě víc.

Autoři:
  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Dokonalost protikladů: osmiválcový lexus pohýčká i ohromí

Nový Lexus bez střechy je bezesporu výjimečné auto. Zaujme. To se mu v žádném případě nedá upřít. Donutí vás zastavit...

Test zimních pneumatik potvrdil, že šetřit za každou cenu nemá smysl

Sníh, led, mokro i sucho – zima je pro každou pneumatiku velmi náročná. Autoklub ADAC otestoval 15 plášťů určených pro...

Tyto příznaky neignorujte, nebo můžete mít opravdu závažný problém

Premium Žijeme v době, kdy nás auto umí samo rychle informovat o tom, že se s ním něco děje. Podívejte se proto, jaké závady je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...