V čele spanilé jízdy harleyů a jeepů. Jak jsem slavil s legendami

aktualizováno 
Je to jako setkání obrovských turbočmeláků. Harley & Jeep Parade, která letos proběhla ve Francii, ozdobily tisíce amerických legend. A pokud zrovna vedete kolonu více než jednoho a půl tisíce strojů, máte o zábavu opravdu postaráno.

Ať už vám hluboký zvuk harleyů připomíná cokoliv, mně ještě pořád zní v uších. A to už uplynulo pár víkendů od doby, kdy jsem si ho ve francouzském letovisku Saint Tropez užil vrchovatou měrou.

Moje letošní oslavy osvobození naší země během Druhé světové války začaly posledním dubnovým víkendem, kdy jsem v koloně harleyů a wranglerů projížděl mávající Plzní. Každý ví, že ji osvobodili Američané, a přestože hrdinství padlých rudoajmějců při osvobozování Československa nemůže nikdo zpochybnit, my milovníci jeepů moc dobře víme, že ke hvězdám patří také pruhy.

Fotogalerie

A americká armáda osvobodila společně s francouzskými vojáky také Azurové pobřeží. Bylo to o tři čtvrtě roku dříve než v Plzni, v srpnu 1944 a při operaci Dragoon padlo 2 700 Američanů. Mnohé z nich přivezl tehdy obdivovaný a dnes legendární Jeep Willys, další zase přijeli na armádní motorce Harley-Davidson WLA.

A následovníci obou legend přijeli letos do kraje levandulí znovu. Ne přímo k oslavě osvobození, ale tisíce lidí lemujících ve špalírech uličky měst to tak určitě braly. Na letošním srazu Harley a Jeep Parade mávali americkými a francouzskými vlajkami, postávali po vinicích se starými americkými křižníky, jeepy a harleyi, nevadilo jim stát dlouhé minuty v kolonách před kruhovými objezdy a křižovatkami, „zašpérovanými” policejními auty nebo motorkami. I tak mávali vším, co měli po ruce.

Hezky podle řádu

Když přilétám do Nice, lituji pouze toho, že jsem kvůli krátkému času na přípravu nemohl přijet veteránským wranglerem sám. Francouzští úředníci jsou totiž mnohem větší byrokrati než čeští a už dlouho předem muselo být nahlášené každé auto, které se do kolony připojí. Spontánní akce tudíž nepřipadají v úvahu.

Jeep & Harley Days se letos uskutečnily v St.Tropez.

Na místě mě už čekají kluci z Jeep Owners Clubu, kteří pojedou v čele náramné parády - kolony tisíců harleyů, vedené právě wranglery.

Obě legendární značky se tu spojily, aby ukázaly, že jejich fanoušci vyznávají stejné hodnoty: individuální svobodu, možnost jet kamkoli, nenechat se svazovat konvencemi.

Startujeme jeepa, sundáváme mu přední dveře a samozřejmě střechu, zůstává jen otevřená klec. Zkoušíme, co by se stalo, kdybychom sklopili čelní okno. A samozřejmě nám to zarazí bdělý francouzský policista. „Sorry, guys, to je ve Francii nelegální,” říká sám trochu smutně. Je vidět, že by to klidně rád sám udělal a jel společně s námi.

Dozadu pak bereme fanouška jeepu s jeho manželkou. Vyhráli tento zážitek v loterii pořádané Jeep klubem. V těsné blízkosti kolem nás se ještě pohybují auta s několika fotografy a kameramany. A nad hlavami nám  poletuje dron i vrtulník.

Jeep & Harley Days se letos uskutečnily v St.Tropez.

Dunění všech těch motorů je ohlušující, ale nikomu to nevadí. Kolonu vedeme my, čtyři otevřené wranglery, a za námi nekonečný had jednoho a půl tisíce „haryků“. Ano, jen si to zopakujte ještě jednou: patnáct stovek motorek.

Kromě pravých francouzských dopravních policistů, vedoucích kolonu, se tu valí „policejní” ameriky, vyšlechtěné do nejmenších detailů podle amerických highways patrol i s uniformovanými policajty, pak ženská sekce ladies bikes a stovky a stovky dalších. Ty vidíme jen občas v zatáčkách a serpentinách, kdy se daří ohlédnout se za sebe. Zrcátka totiž stejně jako dveře nemáme.

Tisíce lidí mávají, my jim to oplácíme, nadšení je nakažlivé. Jedeme tak pomalu, že publikum máme v úzkých středověkých uličkách města Cogolin na dotek. A ten někdy přijde, s několika mladými fandy si tleskneme otevřenými dlaněmi. Vousatý postarší chlapík mi zase strčí doslova až pod nos GoPro kamerku. Naznačím, že bych po ní mohl chňapnout, což majitele pobaví tak, že se málem potrhá smíchy.

Mávání je náročné. A hlavně návykové. Kde vidím pohyb, tam mávám, a v euforii zamávám i pasoucí se krávě. Ale ta neodpoví, jen kouká.

Jeep & Harley Days se letos uskutečnily v St.Tropez.

Energie davů je nesmírná. Nejvíc mě dostávají babičky z hospicu v Grimaud. Ošetřovatelé je vyvezli na lehátkách ven i s infuzemi a hadičkami zastrčenými do nosu. Ale mávají všechny. Ta nejstarší dokonce ukazuje palec nahoru, usmívá se a v očích se jí zrcadlí radost, se kterou zřejmě mávala před sedmdesáti lety opravdovým osvoboditelům. Kolem cest je také hodně vozíčkářů, kolona dunících motorek vedená jeepy je i tady mimořádnou podívanou.

A dorazil i četník ze Saint Tropez! V dobové uniformě a typické kastrolovité čepici nám se šelmovským úsměvem kynul na přechodu před svou bývalou stanicí (právě se opravuje, ale beztak nikdy skutečně policii nesloužila, jenom filmařům).

Touto parádní jízdou doslova ožil celý kraj. Na vývěsních štítech spousty restaurací visí oranžové vlajky, které vítají harlejáky. Vaří pro ně speciální menu, míchají drinky, kempy jsou vyprodané. Motorky jsou všude: velké mašiny s obrovským zadním kolem, menší modely s křehkými dívkami za řidítky, obrovští chlapi v kožených vestách s vousy jako ZZ Top.

Jeep & Harley Days se letos uskutečnily v St.Tropez.

Posezení za leckterými řidítky je strašné. Ruce vytrčené nahoru musí po pár stovkách kilometrů pekelně bolet a nepřirozeně natažené nohy taky. Ale koho by to zajímalo! Klučinu na plastové motorce určitě ne. Řve nadšením a mává papírem, na který vlastnoručně namaloval něco jako mašinu a nápis Harley Days. Táta ho musí držet, aby se na šlapací hračce nerozjel s kolonou. Ale až mu bude čtyřikrát víc, určitě to udělá.

Dvě a půl hodiny utekly jako nic. Dojíždíme na obří parkoviště a tam teprve začíná pořádné vzájemné obdivování strojů. Předtím na to nebylo moc času. Celé hodiny se harlejáci vozí v jeepech na umělé rampě, někteří jeepaři zase na oplátku popojedou na mašině. Milovníci dvou legendárních značek se prostě sešli a evidentně si to pořádně užili.

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

VIDEO Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a...

Tuzemák, nebo kafíčko? V Praze je soutěž motocyklového umění

Bohemian Custom Bike 2019

VIDEO Kde končí konstrukční dovednost a kde začíná umění? Co je dopravní prostředek, a kdy se jeho role...

Apríl mezi motory: Trump znárodnil Harley, Škoda oprášila staré hvězdy

Donald Trump a Harley-Davidson

Prvního dubna je dovoleno si z okolí trochu vystřelit, aprílové vtípky se objevily i ve světě aut....

Američana podezřelého z vraždy čtyř lidí v Brně zatkli ve Washingtonu

Američan Kevin Dahlgren je podezřelý z vraždy čtyřčlenné rodiny v Brně.

VIDEO Dvacetiletého Američana podezřelého z vyvraždění čtyřčlenné rodiny v brněnských Ivanovicích dopadla...

Stíhaný Novák žije v luxusu, jeho rodina má nový dům a prodává harleye

Alexandr Novák u Krajského soudu v Ústí nad Labem (červenec 2012)

VIDEO Bývalý senátor Alexandr Novák, který je stíhaný kvůli dotačním podvodům v kauze ROP Severozápad,...

Vyhozené peníze, nebo tahák na turisty. V kraji se přou o podporu motorkářů

Spanilá jízda motorek Harley Davidson centrem Prahy, kterou vrcholily oslavy...

Vedení Středočeského kraj čelí kritice kvůli desetimilionové dotaci na soukromou oslavu výročí...

Nikoho teď nehledám, přiznala nezadaná Helena Zeťová

Helena Zeťová - Královny popu 2009: unplugged & glamour

VIDEO Zpěvačka Helena Zeťová (37) je už několik měsíců opět v Čechách, kde si mezi přípravami nového alba...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Ducati Diavel je nedostižný univerzál. Ukrývá tři motorky v jedné

Letmo uložené zadní kolo s minimalistickým blatníkem a designově zajímavým...

Pokud nemůžete mít v garáži různé druhy motorek, je Ducati Diavel 1260S dobrý kompromis. Ráno sednete na motorku, která...

Odešla legenda československé silnice. Stašu dodnes doma nikdo nepřekonal

Staša ještě za Paulem Smartem na Yamaze. V šestém kole jej předjel.

V 75 letech zemřel Bohumil Staša, poslední z generace nejúspěšnějších československých motocyklových závodníků, do...

VIDEO: Italské vosy se šikují v Praze, centrem probzučí v sobotu

Vespa sraz

Devátý ročník tradičního srazu italských dvoukolových vos začíná na nejdelší den v roce. Nejslavnější skútry světa,...

Najdete na iDNES.cz