Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

BMW se od základů změní. Elektrickou revoluci odstartuje řada 3

Klasické modely BMW už nebudou, co bývaly. Sice to bude ještě chvíli trvat, ale koncepce oblíbených „bavoráků“ se má ve třetí dekádě 21. století zásadně změnit. V podstatě to budou elektromobily se spalovacím motorem jako generátorem elektrické energie. Jako první má revoluční změny přinést řada 3.

BMW i8 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Už dnes je jasně vidět, že se veškeré modely BMW podřizují diktátu dramatického snižování spotřeby paliva. Jenže aby značka splnila přísné budoucí limity emisí, které na automobilky klade Evropská unie, bude muset přistoupit k ještě radikálnějším změnám. Tradiční mnichovské modely se tak začnou na počátku nadcházejícího desetiletí měnit k nepoznání. Půjde možná o největší technologický obrat, jaký kdy která automobilka učinila.

Jedině hybrid

V podstatě to bude tak, že jakékoli větší BMW, od řady 3 nahoru, už nepůjde od určité doby koupit v jiné podobě než jako hybrid. Alespoň tak to tvrdí článek magazínu Autocar, který budoucnost BMW poodhaluje. Navíc nepůjde o klasický hybrid, jak je známe dnes. Koncepce aut se změní úplně, na současné uspořádání máme zapomenout.

Než k této revoluci dojde, bude to ještě chvíli trvat. Současná trojka dostane v příštím roce facelift a v jeho rámci se objeví klasické hybridní provedení s dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem a elektromotorem. Nejspíš v roce 2018 nás pak čeká nová, už sedmá generace řady 3. Ta bude jakýmsi přechodným modelem, hybridy u ní už budou hrát větší roli a možná se poprvé setkáme s uspořádáním pohonu, které má být budoucností BMW. Pokud ano, tak v sedmé generaci asi jen ve vybraném provedení.

U sedmé generace si také BMW nejspíš vyzkouší skladbu auta z nových materiálů. Pro snížení hmotnosti mají být budoucí auta vyrobena z kombinace vysokopevnostní oceli, hliníku a uhlíkových kompozitů. Teprve následující, osmá generace, která se má objevit v roce 2022, však přinese opravdovou revoluci a zásadní změnu.

Jako lokomotiva

Pokud jste si při čtení předchozích řádků o hybridech a pokročilých materiálech vzpomněli na BMW i8, vězte, že mnichovská automobilka sice bude ze zkušeností s tímto supersportem vycházet, ale zajde ještě mnohem dál. Autocar tvrdí, že v podstatě všechna velká budoucí BMW, která se představí po zmíněné osmé trojce, budou hybridy, které ovšem budou jezdit prakticky jen na elektřinu a spalovací motor u nich bude fungovat vlastně jen jako generátor elektrické energie.

Při těchto slovech si zase můžete vzpomenout na Chevrolet Volt, který se právě představil ve druhé generaci. A nebo na klasické diesel-elektrické lokomotivy. A fanouška tradičních BMW v takovém případě nejspíš berou mrákoty. Jenže pozor, nová revoluční technika by neměla bavorákům ubrat z tradiční radosti z jízdy. A to ani přesto, že všechna nově koncipovaná BMW mají být v podstatě čtyřkolkami.

Drahé baterky, levný motor

To vše má mít na svědomí zcela nové uspořádání pohonu a další výrazné snížení hmotnosti aut. Budoucí trojka sníží hmotnost díky zmíněným pokročilým materiálům karoserie i šasi. Na druhou stranu baterie, které budou potřeba pro fungování hybridního systému, hmotnost zase navýší. Baterie jako takové mají být umístěny ve středovém tunelu, který doteď okupuje hnací hřídel. Seberou také část místa palivové nádrži. Toto rozmístění, které mimo jiné ctí třeba právě už i8, bude znamenat, že těžiště auta bude nízko a spousta hmoty bude co nejblíže středu auta.

O pohon zadních kol BMW nepřijdou. Na zadní nápravě se totiž v novém uspořádání počítá s elektromotorem. Druhý elektromotor bude vepředu u motoru. S ním bude spojen zcela novou převodovkou a bude pohánět přední kola. Zatímco mezi zadními koly a spalovacím motorem mechanická vazba nebude, vepředu přece jen zůstane zachována. To proto, aby mohl spalovací motor elektromotorům v některých režimech s pohonem auta pomáhat.

Jenže to nejspíš nebude výpomoc při ostré jízdě. Spalovací motor pod kapotou se totiž také zcela změní. Inženýři BMW z něj udělají co možná nejefektivnější generátor elektrické energie. Tomu bude podřízeno vše. Motor bude v drtivé většině případů fungovat s koeficientem lambda rovnému jedné, v předem daných otáčkách, ve kterých bude vykazovat nejvyšší účinnost. V jiných režimech bude agregát fungovat jen výjimečně.

Odladění motoru na efektivní fungování v jedněch otáčkách bude znamenat, že se výrazně zjednoduší jeho konstrukce i výroba. Pravděpodobně odpadne přeplňování, potřeba nebudou ani komplikované a drahé systémy proměnného časování a zdvihu ventilů. Zjednoduší se chlazení a motor nebude potřebovat spoustu dalších složitých systémů, které se dnes starají o snižování spotřeby. Motor tak bude výrazně lehčí než v současnosti a bude také levnější na výrobu. Lehčí a levnější bude také převodovka, Autocar hovoří o třístupňovém planetovém ústrojí.

Tyto úspory financí a hmotnosti by měly vyvážit nárůst nákladů z hlediska baterií a elektromotorů. Mimochodem, díky brzdné síle elektromotorů budou moci mít BMW i menší (a tudíž lehčí) brzdy.

Od trojky až po Rolls-Royce

Nový směr, kterým se má BMW v nadcházejícím desetiletí vydat, se má projevit kompletně napříč modelovou řadou. Jen u nejmenších modelů, tedy řad 1 a 2, se počítá s delším zachováním stávající koncepce. Trojka, pětka i sedmička, ale také crossovery a SUV, mají dostat nový systém pohonu. Uspořádání má být vždy stejné, jen bude systém škálovatelný – k výkonnějším elektromotorům se přidá i trochu výkonnější spalovací motor. Tento systém prý znamená, že by nový způsob pohonu mohl dostat třeba i majestátní Rolls-Royce.

Jízda s novým pohonem bude fungovat následovně. V běžných situacích bude přední kola pohánět elektromotor. Při prudké akceleraci a celkově dynamické jízdě se připojí i elektromotor zadní. Spalovací motor pak bude s pohonem předních kol pomáhat jen výjimečně, převodovka jej na kola „připojí“ jen v ustáleném jízdním režimu, třeba při klidné stabilní jízdě na dálnici. I tehdy bude motor fungovat v přednastaveném režimu, případný přebytek energie se využije k výrobě elektřiny.

Konec vylepšování nemožného

Radikální změna v pohonném systému zároveň znamená, že BMW nejspíš opustí cestu hledání dalších skulin ve využití energie ze spalovacích motorů. Konec to nejspíš znamená pro koncepty, jako jsou Turbosteamer nebo Thermoelectric Generator, které BMW vyvíjí za účelem snížení spotřeby svých vozů. Parní turbína i termoelektrický generátor napojené na výfukové potrubí by sice mohly zvýšit účinnost i u nového hybridního ústrojí, jenže alespoň v zamýšlené podobě pohonného systému by znamenaly přílišné náklady navíc a také potíže s prostorovým uspořádáním.

Ze spalovacího motoru se jednoduše nebude BMW snažit vytřískat maximum různými drahými metodami. To maximum získá tím, že motor bude vždy pracovat v nejefektivnějším režimu. Teď můžeme jen doufat, že se to inženýrům automobilky povede výrazně lépe než u již zmiňovaného Chevroletu Volt nebo jeho dvojčete Opelu Ampera. První generace této dvojice totiž není zrovna zářný příklad toho, jak by měla taková pohonná soustava fungovat.

Zcela nová koncepce také může BMW připravit na další budoucí směr, kterým je vodíkový pohon. Ten by se do stávajících modelů umisťoval jen obtížně, ale nové uspořádání pohonu aplikaci vodíku usnadní. Elektromotory zůstanou, baterie se zmenší, jejích místo a místo palivové nádrže zaberou nádrže na vodík a místo motoru se pod přední kapotu nastěhuje soustava palivových článků.

Zdá se tedy, že za necelých 10 let už nebudou BMW taková jako dnes.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...