Čtvrtek 28. ledna 2021, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. ledna 2021 Otýlie

První české kilometry nového Audi TT, testoval ho závodník

  14:05
UVNITŘ: VIDEO
"Senzační," říká o něm jeden z prvních Čechů, kteří se v něm svezli, bývalý autokrosový závodník Jindřich Kottek. Audi TT Se stalo ikonou už ve své první generaci, přineslo mezi rychlá kupé styl, zabalený do odvážných tvarů. Osm let mu dnes nikdo nehádá, ale zaslouží si díky požehnanému modelovému věku automobilový důchod. Jak jezdí jeho nástupce, vyzkoušelo Auto.iDNES.cz jako první v Česku.

Staré TTčko si i přes své nesporné kvality a tvarovou originalitu odváží díky svým typickým zákazníkům nepříliš lichotivý přídomek "auta pro blondýny" a jejich lovce. Klíčky od Audi, a zejména Té-Téčka, zvyšují sexappeal o desítky procent. Jeho ostatní pozitiva zůstávala pohříchu upozaďována. Jestli i nástupce bude místo rychlých zatáček spíše postávat před diskotékami a frajeřit ve městských centrech ukáže až čas.

ZVENČÍ: Svůdné převlékání

 Nové Audi TT opustilo "bauhaus styl roku 1998", už nepůsobí jako socha na kolech, obliny se proměnily ve svaly, vyrýsované dravými linkami. Audi TT už nechce riskovat; nápaditý, navýsost estetický kabát první generace, vystřídal agresivní styl klasického roadsteru víceméně konvenčních proporcí.

Nízká, doširoka rozkročená silueta, předek tlamy zvířete, které si chce pochutnat na asfaltu silnice, záď s "ubíhající" linií střechy. Vyvážené linie koření detaily - zrcátka na nožce, mohutná příplatková kola schovaná ve výrazně lemovaných vykrojeních blatníků a navrch moderní koncová světla na oblé zádi, která při sešlápnutí brzdy vytvoří zajímavý prostorový efekt.

Nové Audi TT

Při pohledu do zrcátka roztaje i ledový asketa. Ladné boky, ve kterých se odráží ranní slunce, jsou k nakousnutí a s pohledem na vypracovaný zadeček, který je jejich logickým vrcholem, zasvrbí ruce. "Líbí se mi víc než to předchozí," shrnuje obchůzku TTčka Jindřich Kottek.

Za osm let svět podle "TTčka" povyrostl o 13,7 cm do délky a 7,8 cm do šířky. Nové kupé měří 4178 mm, od boku k boku to je 1842 a do výšky 1352 mm. Od jedné osy příplatkového devatenáctipalcového kola k druhé je 2468 mm daleko - o pět centimetrů více oproti předchůdci.

BEZ STŘECHY

Audi TT Cabrio

Od příštího jara se mohou němečtí zákazníci těšit i na otevřenou verzi Audi TT Roadster. Přichází tradičně s mírným zpožděním proti základnímu Coupé a přiváží si lehce zvýšenou hmotnost a o desetinu vteřiny horší zrychlení na 100 km/h. Základní dvoulitr TFSI bude o 1.600 € dražší proti kupé (základní cena 31 900 euro), šestiválec 3,2 l dokonce o 3.600, z čehož část připadá na elektricky ovládanou plátěnou střechu (dvoulitr má mechanickou).

ZEVNITŘ: Mikroobývák

Uvnitř je Audi TT uhlazené a přívětivé k řidiči, na posádku ale přebytek krychlových decimetrů nečeká. Kottkovi se v jeho království líbí: "Super interiér, všechno je po ruce. Budíky jsou dobře čitelné a umístěné, ne jako v nějakém pokusném autě z Japonska."

Řidič se nasouká za volant se zploštělou spodní částí, jak velí poslední móda u koncernu VW. Kottek k tomu dodává. "Dobře padne do ruky, nejdřív jsem myslel, že to zploštění dole mi bude vadit, ale je do dobré." Autokrosovému veteránovi se moc nelíbí jen kruhové výdechy ventilace uprostřed palubní desky.

Audi TTAudi TT

Do stísněného interiéru, ve kterém se mají podle dokladů svézt čtyři lidé (je koncipovaný pro 2+2 pasažéry - zadní sedačka pro výšku do 150cm), ale ve dvou je to mnohem pohodlnější, se musíte nasoukat pod nízkou střechu. Moc výhledu ven posádku nečeká, nízká okna - spíše průhledy - ještě opticky snižuje černé čalounění střechy.

Výrazně tvarované sedačky pevně obejmou. Detaily navozují pocit luxusu a solidnosti, estét pohladí hliník na středovém panelu, škarohlíd si všimne páček pod volantem, vypůjčených z fabie.

Víko otevírá celou záď, kufr je dobře přístupný a pravidelně tvarovaný, na dovolenou ve dvou bez paštik, polévek v pytlíku a spacáku stačí. Suchá čísla říkají, že se do něj vejde 290 litrů věcí, když se sklopí zadní skoro-sedadla, odveze jich 700.

Dostat se k jeho obsahu je pro neproškoleného uživatele oříšek, žádný čudlík zvenčí jsme na TTčku nenašli. Je třeba buď použít dálkové ovládání na klíčku, nebo najít spínač, ukrytý v kapse řidičových dveří.

Audi TTAudi TT

JÍZDA: Na jedničku

"Řidičák máme jen jeden," říká Kottek a vydává se na jednu z pražských výpadovek, hezky předpisově; rychle se projedeme až na letišti.

Je to trochu nuda, jet pomalu s rychlým autem, ale ani tomu se TTčko nevzpouzí. V tu chvíli se chová jako obyčejné auto, nedělá z jízdy lekci fitnessu, doplněnou o léčbu hlukem, a s trochou logistické fantazie vás odveze i na hory.

Křidélko vzadu se na dálnici ze bzukotem vysune, buď samočinně při překročení stodvacítky, nebo je pro exhibicionisty připraveno ovládací tlačítko u řadicí páky. To pro případ, že budete mít v koloně nebo na křižovatce dlouhou chvíli a budete ji chtít ukrátit i ostatním.

Šedočerná letištní plocha se leskne, v dáli jsou přichystané pneumatiky - ano, TTčko si ozkouší i slalom. Mistr volantu usedá za nekulaté náčiní a shání se po tlačítku s nápisem ESP. "Správně se svezu jen bez elektroniky, pak teprve auto ustřeluje, jak má," a vzápětí precizně vykrouží první oblouk na letištní ploše.

Audi TT

"Rovně umí jet každý, teprve v zatáčce se ukáže, co v autu je," opakoval známou pravdu při poklidné cestě na místo činu a na letišti a okresce kolem něj to dokazuje. TT přijal za dobrého sparingpartnera bez mrknutí oka.

Podvozek Audi TT je přísně neutrální, očekávaná nedotáčivost se nekoná, když jste hodně neomalení, vycestuje auto ven ze zatáčky celé. Na své si přijdou i vyznavači povlávající zádí. Jízda bokem do zatáčky se dá vnutit i TTčku s pohonem předních kol, stačí zavadit o pedál brzdy anebo si před zatáčkou houpnout zádí.

Jindřich Kottek k tomu dodává: "Překvapilo mě, že se chová zcela neutrálně, i když je to "předokola". Když jsem ho na ve 120 na letišti utrhnul, šlo krásně do plynulého smyku." "Poslouchá na slovo," libuje si.

Brzdy nemají překotný nástup, který známe ze sportovních aut, jsou spíše plynulé, auto ale ukočírují s velkým přehledem, jen jim je třeba více šlápnout za krk... Vlastně na pedál. Kottek si libuje, že ani při opakovaném namáhání nevadnou.

A testovací pilot chválí dál: "To auto se mi líbí, chová se tak, jak bych čekal, možná ještě lépe, všechno na něm je solidně zpracované a funguje to jak má."

Řadicí páka je hezky po ruce, umístěná relativně vysoko na středovém panelu. Řidič s její pomocí ovládá buď příplatkovou dvouspojkovou automatickou převodovku S Tronic (DSG), nebo, jako v našem případě, standardní šestirychlostní manuální skříň. "Je dobře odstupňovaná, trefili to," říká Kottek.

Audi TTAudi TT

Obyčejné Audi TT, za které zaplatíte 999 000,-, nebude mít technickou lahůdku v podobě tlumičů pérování, naplněných kapalinou s částicemi, které mění v elektromagnetickém poli svoji viskozitu a upravují tak charakteristiku tlumení.

I bez nich ale TT umí víc, než na kolik srdce a um normálního řidiče stačí. V případě, že si za tuto libůstku necelých 40 tisíc připlatíte, ztvrdne podvozek na požádání až o 40%.

Audi rádo hliník, 69% karoserie je vyrobeno z hliníku, zbytek připadá na ocel. Těžší z kovů byl využit především vzadu, pro optimální rozložení hmotnosti.

MOTOR: Když si jen tak medí

Dvuoulitrové TFSIčko je tak akorát na dostatečně dovádivou jízdu, Jindřich Kottek ovšem nezapomene poznamenat, že koní není nikdy dost. "Motor jede jak po medu, možná jen na výjezdu ze zatáček chybí výkon," vysvětluje.

Přeplňovaný čtyřválec, známý z Golfu GTI či Octavie RS, pohání kola přední nápravy, pro pohon všech kol je třeba vyžadovat o 230 tisíc dražší "TTčko" s atmosférickým šestiválcem 3,2 litru.

Přímovstřikový dvoulitr s turbem dává řidiči opratě dvou stovek koní (147 kW). Přední McPhersonovská náprava si musí poradit s 280 Newtonmetry kroutícího momentu, přenášenými koly, které mají "v základu" šestnáct palců v průměru. Z nuly na stovku vystřelí TTčko za 6,6 sekundy, ručka tachometru se seznámí s číslem 240.

"Na to, jak dostávalo na frak, je sedmnáct litrů průměrné spotřeby pěkných," říká Kottek. "Dá se ale jezdit i za deset," ubezpečuje s úsměvem. Tabulky vytištěné v deskách se čtyřmi kruhy na titulce mluví o kombinované spotřebě 7,7 litru/100 km.

Audi TT

ZÁVĚR: Mladá legenda pokračuje

Senzační," říká o TTčku lapidárně autokrosový veterán. Výhrady vlastně žádné nemá, k povzdechnutí je jen cena, která v základní, dosti ochuzené podobě milionovou hranici na těsný dohled. Nutno přiznat, že konkurenti Audi TT na tom o moc lépe nejsou.

Audi TT už zadělalo ve své první generaci na legendu. I lidé, kterým auta příliš neříkají, TT znají a poznají. Druhá generace je na pohled docela jiná, zároveň ale umí rázně naznačit, z jakého rodu pochází. Nabízí dokonalý kompromis pro víkendové dovádění a pondělní spořádanou jízdu za všedními povinnostmi.

Audi TT v číslech 2,0 TFSI
objem motoru (ccm) 1984
výkon (kW/k) 147/200
kroutící moment (Nm) 280
max. rychlost (km/h) 240
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,6
prům. spotřeba (l) 7,7
pneumatiky 225/55 R 16
provozní hmotnost (kg) 1260
rozmery d x š x v (mm) 4178 x1842 x 1352
rozvor (mm) 2468
objem kufru neskl. / skl. zadní sedadla (l) 290/700

  • Nejčtenější

Škoda chystá nový znak už roky. Špion naznačuje, že změna je blízko

Svět aut prochází možná největšími změnami za celou svou historii. Automobilky na to reagují také úpravou vizuální...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Škoda už testuje novou Fabii v provozu

Letošek je pro Škodu rokem nové Fabie. Čtvrtá generace jednoho ze stěžejních modelů značky je postavená, nyní najíždí...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Nabíjení bez starostí: Elektřinu na cestách zajistí automobilky

Přijíždíte k nabíječce, kterou vám vybral a nabídl navigační systém automobilu. Připojujete kabel, přiložíte kartu s...

Mercedes A s nabíjecím hybridem je ukázkový hatchback pro moderní dobu

Kompaktní Mercedes A v plug-in hybridním provedení je přesně takové auto, jaké lze od třícípé hvězdy očekávat:...

Plug-in hybridy zbytečně na pranýři. Naučte se je používat a rychle nabíjet

Pokud se nemůžete rozhodnout mezi elektromobilem a vozidlem s klasickým spalovacím motorem, můžete se vydat střední...

Hyundai Nexo je komfortní SUV, vodíkovým autům však chybí infrastruktura

Premium K vodíkovým autům mnozí z nás upínají své naděje, že zbytek života neprostojíme ve frontách u nabíjecích stanic. První...

Splňte si novoroční předsevzetí: Přinášíme tipy na hubnoucí pomocníky
Splňte si novoroční předsevzetí: Přinášíme tipy na hubnoucí pomocníky

Nejlepší, do čeho můžete investovat, je vaše zdraví. Jestliže jste se rozhodli zapracovat v novém roce na své postavě, posílíte své zdraví a...

Po dlouhé nemoci zemřela herečka Hana Maciuchová, bylo jí 75 let

Po dlouhé, těžké nemoci zemřela v úterý v Olomouci herečka Hana Maciuchová. Bylo jí 75 let. „Rozloučení bude pouze v...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Jsem řidičem autobusu pražské MHD, lidé mě nepoznávají, říká Václav Kopta

Václav Kopta se v době šíření koronaviru stal řidičem autobusu v pražské MHD. Herec tvrdí, že si tím splnil dávný...