Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Nový Volkswagen Jetta je oslavou vyšlechtěné jednoduchosti

Je to taková standardizovaná dokonalost: jetta v ničem nevyčnívá, ale ani vás ničím nenaštve. Je prostě skvěle vyvážená.

Volkswagen Jetta | foto: Volkswagen

Proč kupovat passat, říkáte si po svezení s jettou. Pokud nevyžadujete speciality, které nový passat dostal při přerodu na novou generaci, ale jejichž praktická potřebnost je v některých případech spíš diskutabilní, pořiďte si jettu.

Za vychytávky, jako je třeba čtečka dopravních značek, musíte u passatu stejně připlácet a jetta vám nabídne stejné služby jako "holý" passat. Jediným argumentem pro pořízení proslulejšího většího modelu je pohon všech kol a šestiválec. Pokud bez nich nemůžete být, nezbývá vám, než usednout do passatu, jetta je nemá. Základní železo (platforma) je ale u evropské jetty i passatu stejné.

Volkswagen Jetta

Uklidňující zadek

Ale zpátky k jettě. Stojí na dobrých základech VW Golf. Vpředu je tedy mcphersonovská náprava a vzadu asi nejlépe fungující víceprvkové zavěšení v téhle kategorii (pozor: jetty prodávané v Americe mají místo toho jednodušší torzní příčku). U jetty se nápravy ještě víc oddálily a protáhly tak rozvor. Navíc konstruktérům pomohl při ladění podvozku velký zadek tříprostorové karoserie, který pozměnil rozložení hmotností. Jetta je tak i na velkých "hupech" plavná. Zadní převis ji pak uklidňuje v zatáčkách. Záď neodskakuje: nevíte o ní, ale pomáhá vám. Jetta tedy není tak rozverná jako golf, obratnost jí ale zůstala.

Evropská vs. americká verze

Zvenku vypadají stejně, jiné je to, co nevidíte. Evropské jetty mají propracovanou čtyřprvkovou zadní nápravu, americké jednoduchou torzní příčku spojující vlečená ramena.

Evropské mají elektrický posilovač řízení, americké hydraulický.

Všechny evropské mají kotoučové brzdy, některé americké mají na zadní nápravě bubnové (mimochodem, vyvinuté v Mladé Boleslavi).

Odlišují se také v elektroinstalaci a materiálech použitých v interiéru.

Zůstalo jí také typické volkswagenovské naladění podvozku, odpružení je tedy spíš tvrdé. S jednotlivými nerovnostmi si poradí dobře a utlumí je. Když je ale děr víc, už o nich víte. Až si pro jettu půjdete, zůstaňte u šestnáctipalcových kol, už s nimi si říkáte, že by odpružení tvrdší být nemuselo.

Sedmnáctky s nižším profilovým číslem ale kupodivu o tolik horší nejsou. Michael Hinz, šéf vývoje jetty potvrdil, že pro každý rozměr kol pozměnili nastavení podvozku (charakteristika tlumičů, pružin), takže když ušetříte při nákupu a budete měnit kola za větší až následně, nemusí jetta fungovat úplně ideálně. "Je to ale minimální rozdíl," uklidňuje Hinz.

Stejné je to s řízením: na americkém trhu, kde má jetta motory s objemy od dvou litrů výš, dostává hydraulický posilovač, evropské verze s lehkými 1,2 a 1,6litry mají elektrický. A platí o nich to samé co o podvozku: pro základní lehounkou benzinovou 1,2 je řízení nakalibrované jinak, než pro těžký dvoulitrový turbodiesel. A upřímně, nejlepší pocit máte při řízení naftového dvoulitru. Zatíží víc přední kola a volant klade větší odpor. S naftovou 1,6 je to ještě taky dobré a nejmíň jistě působí řízení základního TSI 1,2 litru. Jakoby nekladlo žádný odpor, přesné ale je.

Berte benzinový základ

Kromě dvou základních výbav, které jsou v Česku k mání (trendline a highline), můžete mít ještě provedení "bluemotion technology". Spoří palivo systémem start & stop, vypínajícím motor, když není třeba, aby běžel, a chytrým alternátorem sbírajícím energii při brzdění a naopak nezatěžujícím motor při akceleraci.

Nepochopitelně působí provedení příplatkového bezklíčkového odemykání a startování (za osm tisíc korun). Dostanete k němu klasický velký klíček s vyklápěcí planžetou (kterou využijete maximálně jednou za pár let), navíc kulaté startovací tlačítko v řadě hranatých před řadicí pákou působí jak domontovávané dodatečně.

Základní jettu se startovací cenovkou 399 900 korun pohání přeplňovaný benziňák TSI o objemu 1,2 litru s výkonem 105 koní, který do mexické fabriky na jetty dovážejí z mladoboleslavské motorárny. S autem si skvěle rozumí. Když ho nezatížíte čtyřmi lidmi s dovolenkovou bagáží a nemáte závodní ambice, jede statečně a rozhodně nejste brzdou provozu. Nechá se vytáčet a má sílu ve velkém rozsahu otáček, až do nějakých pěti a půl tisíce, v 6 200 ot./min zasáhne omezovač. Auto je s ním hezky vyvážené, vykružuje s lehkostí zatáčky a stačí mu nějakých sedm osm litrů benzinu. K TSI standardně montovaná šestistupňová manuální převodovka má hodně dlouhé převody.

jetta hybrid

Chystá se také hybridní provedení jetty. Dostane dvakrát přeplňovaný benziňák 1,4 TSI s výkonem 110 kW a 20kilowattový elektromotor.

Se sedmilitrovou spotřebou jsme na prvních jízdách s jettou na jihu Francie jezdili i v provedení s motorem 1,6 TDI se stejnými 105 koňmi, jako má benzinová dvanáctistovka (točivý moment má ale samozřejmě o 25 Nm vyšší). Živý a na diesel točivý motor, za který se oproti základnímu benziňáku připlácí pětapadesát tisíc, se líbí vysokou kultivovaností.

TDIčko můžete dostat s pětistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG - který řadí o něco hůř než jeho šestistupňový kolega, jehož dostanete v kombinaci s třetím motorem v nabídce, dvoulitrovým turbodieselem. Podle všeho za to mohou suché spojky, které nahradily původní v olejové lázni. Řazení není tak plynulé hlavně při rozjezdech, které jsou trochu cukavější. O něco tvrdohlavější se zdá také řídící jednotka převodovky.

Jetta s dvoulitrovým turbodieselem letí, má sílu i na velmi svižné šplhání do kopců nad Nice, kde se Volkswagen s novou jettou pochlubil evropským novinářům. Oproti turbodieselové jednašestce má ale dvoulitr o dost hrubší chod.

Volkswagen Jetta

Pětimístný prostor pro čtyři

"Dlouhé roky byla derivátem golfu, s novou generací se mění. Teď je jiná, je to svébytný model," vysvětluje Julian Franke, který má uvedení nové jetty na trh na starosti. "Už to není golf s ruksakem," přidává se Jose-Vicente Remon Honrubia z designérského týmu.

Oproti výchozímu golfu má jetta rozvor prodloužený na 2,65 metru. Mezi golf a passat se jetta usazuje i rozměry: měří přesně 464 centimetrů, což je oproti nemastné-neslané předchůdkyni nárůst o devět centimetrů.

Na celé hezky vyvážené karoserii působí možná trochu podivně neproporčnost obrysů dveří. Přední jsou hodně dlouhé, zadní, omezené vykrojením podběhu kola, vypadají na pohled hodně krátké. Když je otevřete, místa k nastupování máte dost.

K usazení zvou hezké sedačky s na pohled výrazným tvarováním. Když jsou ale za příplatek čalouněné kůží, v zatáčkách z nich kloužete. Přední mají docela krátké sedáky, opěradla jsou dlouhá dost.

Plochá a hodně mělká přístrojovka uvolňuje centimetry v kabině v podélném směru, posádka tak má víc místa, protože dvojice vepředu se posune víc vpřed. Jediným negativem je pak menší schránka před koleny spolujezdce.

Volkswagen Jetta

Jetta je sice teoreticky pětimístná, prakticky však čtyřmístná. Může za to tvarování zadní lavice a opěradel a schránka na středovém tunelu nelogicky trčící hodně vzad, kde překáží nohám prostředního cestujícího. Ve dvou máte vzadu místa dost, vyjma výšky, kde se pod klesající zadní okno pohodlně usadí maximálně 180centimetrový pasažér.

Kufr pravidelného tvaru pobere 510 litrů nákladu. Pro převoz delších věcí ho zvětšíte sklopením zadních opěradel. Odjistíte je táhly v kufru, stejně jim pak ke sklopení ale musíte pomoci.

Že se tam ta bagáž bude špatně stěhovat malým víkem kufru, je holt charakteristika všech sedanů. Taxikářům bude jediná karosářská verze jetty vyhovovat, kombíková rodina musí vybrat něco jiného.

Volkswagen Jetta
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

24 centimetrů od smrti. Francouzi zveřejnili mrazivé video o práci silničářů

Francouzi spustili osvětovou kampaň, která má lidi donutit dívat se na silnici a ne do mobilů. Ukazují v ní okamžiky ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Zloději obrali auto k nepoznání

Vykuchané BMW v německém Hildenu, tak sama policie uvedla snímky auta, které zničili zloději. Fotky jsou hitem...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Lahůdka pro gurmány. Cayman GT4 RS je takřka závodní auto milující okresky

Premium Definic sportovního auta je bezpočet. Snad každý, kdo rád řídí, má nějakou svou. Pak ovšem v té záplavě nejrůznějších...

Souboj rallye speciálů: utkaly se Yaris, Impreza a zasněžené šumavské silnice

Premium Pakliže máte alespoň trochu benzinu v krvi, je zasněžená Šumava místo, které vás prostě nemůže nechat v klidu. Tamní...

Volvo XC40 Recharge Twin. Elektromobil, který strhne i zaryté petrolheady

Premium Při pohledu na elektrické Volvo XC40 Recharge se může zdát, jako by Volvo šlo proti sobě samému. Postavilo totiž auto s...

Útěk do pohádky. Protáhli jsme Stinger historií i přírodou na severu Vysočiny

Premium Někdy má člověk chuť drtit okresky na hraně přilnavosti, dolovat z motoru i brzd maximum možného, projíždět zatáčky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...