Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Nový Volkswagen Jetta je oslavou vyšlechtěné jednoduchosti

Je to taková standardizovaná dokonalost: jetta v ničem nevyčnívá, ale ani vás ničím nenaštve. Je prostě skvěle vyvážená.

Volkswagen Jetta | foto: Volkswagen

Proč kupovat passat, říkáte si po svezení s jettou. Pokud nevyžadujete speciality, které , ale jejichž praktická potřebnost je v některých případech spíš diskutabilní, pořiďte si jettu.

Za vychytávky, jako je třeba čtečka dopravních značek, musíte u passatu stejně připlácet a jetta vám nabídne stejné služby jako "holý" passat. Jediným argumentem pro pořízení proslulejšího většího modelu je pohon všech kol a šestiválec. Pokud bez nich nemůžete být, nezbývá vám, než usednout do passatu, jetta je nemá. Základní železo (platforma) je ale u evropské jetty i passatu stejné.

Volkswagen Jetta

Uklidňující zadek

Ale zpátky k jettě. Stojí na dobrých základech VW Golf. Vpředu je tedy mcphersonovská náprava a vzadu asi nejlépe fungující víceprvkové zavěšení v téhle kategorii (pozor: jetty prodávané v Americe mají místo toho jednodušší torzní příčku). U jetty se nápravy ještě víc oddálily a protáhly tak rozvor. Navíc konstruktérům pomohl při ladění podvozku velký zadek tříprostorové karoserie, který pozměnil rozložení hmotností. Jetta je tak i na velkých "hupech" plavná. Zadní převis ji pak uklidňuje v zatáčkách. Záď neodskakuje: nevíte o ní, ale pomáhá vám. Jetta tedy není tak rozverná jako golf, obratnost jí ale zůstala.

Evropská vs. americká verze

Zvenku vypadají stejně, jiné je to, co nevidíte. Evropské jetty mají propracovanou čtyřprvkovou zadní nápravu, americké jednoduchou torzní příčku spojující vlečená ramena.

Evropské mají elektrický posilovač řízení, americké hydraulický.

Všechny evropské mají kotoučové brzdy, některé americké mají na zadní nápravě bubnové (mimochodem, vyvinuté v Mladé Boleslavi).

Odlišují se také v elektroinstalaci a materiálech použitých v interiéru.

Zůstalo jí také typické volkswagenovské naladění podvozku, odpružení je tedy spíš tvrdé. S jednotlivými nerovnostmi si poradí dobře a utlumí je. Když je ale děr víc, už o nich víte. Až si pro jettu půjdete, zůstaňte u šestnáctipalcových kol, už s nimi si říkáte, že by odpružení tvrdší být nemuselo.

Sedmnáctky s nižším profilovým číslem ale kupodivu o tolik horší nejsou. Michael Hinz, šéf vývoje jetty potvrdil, že pro každý rozměr kol pozměnili nastavení podvozku (charakteristika tlumičů, pružin), takže když ušetříte při nákupu a budete měnit kola za větší až následně, nemusí jetta fungovat úplně ideálně. "Je to ale minimální rozdíl," uklidňuje Hinz.

Stejné je to s řízením: na americkém trhu, kde má jetta motory s objemy od dvou litrů výš, dostává hydraulický posilovač, evropské verze s lehkými 1,2 a 1,6litry mají elektrický. A platí o nich to samé co o podvozku: pro základní lehounkou benzinovou 1,2 je řízení nakalibrované jinak, než pro těžký dvoulitrový turbodiesel. A upřímně, nejlepší pocit máte při řízení naftového dvoulitru. Zatíží víc přední kola a volant klade větší odpor. S naftovou 1,6 je to ještě taky dobré a nejmíň jistě působí řízení základního TSI 1,2 litru. Jakoby nekladlo žádný odpor, přesné ale je.

Berte benzinový základ

Kromě dvou základních výbav, které jsou v Česku k mání (trendline a highline), můžete mít ještě provedení "bluemotion technology". Spoří palivo systémem start & stop, vypínajícím motor, když není třeba, aby běžel, a chytrým alternátorem sbírajícím energii při brzdění a naopak nezatěžujícím motor při akceleraci.

Nepochopitelně působí provedení příplatkového bezklíčkového odemykání a startování (za osm tisíc korun). Dostanete k němu klasický velký klíček s vyklápěcí planžetou (kterou využijete maximálně jednou za pár let), navíc kulaté startovací tlačítko v řadě hranatých před řadicí pákou působí jak domontovávané dodatečně.

Základní jettu se startovací cenovkou 399 900 korun pohání přeplňovaný benziňák TSI o objemu 1,2 litru s výkonem 105 koní, který do mexické fabriky na jetty dovážejí z mladoboleslavské motorárny. S autem si skvěle rozumí. Když ho nezatížíte čtyřmi lidmi s dovolenkovou bagáží a nemáte závodní ambice, jede statečně a rozhodně nejste brzdou provozu. Nechá se vytáčet a má sílu ve velkém rozsahu otáček, až do nějakých pěti a půl tisíce, v 6 200 ot./min zasáhne omezovač. Auto je s ním hezky vyvážené, vykružuje s lehkostí zatáčky a stačí mu nějakých sedm osm litrů benzinu. K TSI standardně montovaná šestistupňová manuální převodovka má hodně dlouhé převody.

jetta hybrid

Chystá se také hybridní provedení jetty. Dostane dvakrát přeplňovaný benziňák 1,4 TSI s výkonem 110 kW a 20kilowattový elektromotor.

Se sedmilitrovou spotřebou jsme na prvních jízdách s jettou na jihu Francie jezdili i v provedení s motorem 1,6 TDI se stejnými 105 koňmi, jako má benzinová dvanáctistovka (točivý moment má ale samozřejmě o 25 Nm vyšší). Živý a na diesel točivý motor, za který se oproti základnímu benziňáku připlácí pětapadesát tisíc, se líbí vysokou kultivovaností.

TDIčko můžete dostat s pětistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG - který řadí o něco hůř než jeho šestistupňový kolega, jehož dostanete v kombinaci s třetím motorem v nabídce, dvoulitrovým turbodieselem. Podle všeho za to mohou suché spojky, které nahradily původní v olejové lázni. Řazení není tak plynulé hlavně při rozjezdech, které jsou trochu cukavější. O něco tvrdohlavější se zdá také řídící jednotka převodovky.

Jetta s dvoulitrovým turbodieselem letí, má sílu i na velmi svižné šplhání do kopců nad Nice, kde se Volkswagen s novou jettou pochlubil evropským novinářům. Oproti turbodieselové jednašestce má ale dvoulitr o dost hrubší chod.

Volkswagen Jetta

Pětimístný prostor pro čtyři

"Dlouhé roky byla derivátem golfu, s novou generací se mění. Teď je jiná, je to svébytný model," vysvětluje Julian Franke, který má uvedení nové jetty na trh na starosti. "Už to není golf s ruksakem," přidává se Jose-Vicente Remon Honrubia z designérského týmu.

Oproti výchozímu golfu má jetta rozvor prodloužený na 2,65 metru. Mezi golf a passat se jetta usazuje i rozměry: měří přesně 464 centimetrů, což je oproti nemastné-neslané předchůdkyni nárůst o devět centimetrů.

Na celé hezky vyvážené karoserii působí možná trochu podivně neproporčnost obrysů dveří. Přední jsou hodně dlouhé, zadní, omezené vykrojením podběhu kola, vypadají na pohled hodně krátké. Když je otevřete, místa k nastupování máte dost.

K usazení zvou hezké sedačky s na pohled výrazným tvarováním. Když jsou ale za příplatek čalouněné kůží, v zatáčkách z nich kloužete. Přední mají docela krátké sedáky, opěradla jsou dlouhá dost.

Plochá a hodně mělká přístrojovka uvolňuje centimetry v kabině v podélném směru, posádka tak má víc místa, protože dvojice vepředu se posune víc vpřed. Jediným negativem je pak menší schránka před koleny spolujezdce.

Volkswagen Jetta

Jetta je sice teoreticky pětimístná, prakticky však čtyřmístná. Může za to tvarování zadní lavice a opěradel a schránka na středovém tunelu nelogicky trčící hodně vzad, kde překáží nohám prostředního cestujícího. Ve dvou máte vzadu místa dost, vyjma výšky, kde se pod klesající zadní okno pohodlně usadí maximálně 180centimetrový pasažér.

Kufr pravidelného tvaru pobere 510 litrů nákladu. Pro převoz delších věcí ho zvětšíte sklopením zadních opěradel. Odjistíte je táhly v kufru, stejně jim pak ke sklopení ale musíte pomoci.

Že se tam ta bagáž bude špatně stěhovat malým víkem kufru, je holt charakteristika všech sedanů. Taxikářům bude jediná karosářská verze jetty vyhovovat, kombíková rodina musí vybrat něco jiného.

Volkswagen Jetta
  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Tyto příznaky neignorujte, nebo můžete mít opravdu závažný problém

Premium Žijeme v době, kdy nás auto umí samo rychle informovat o tom, že se s ním něco děje. Podívejte se proto, jaké závady je...

Jedny gumy na léto i zimu. Test celoročních pneu potvrdil, že ideál to není

Celoroční pneumatiky sice šetří peníze, čas a prostor, ale jsou opravdu tou správnou volbou pro bezpečnou jízdu v létě...

Test zimních pneumatik potvrdil, že šetřit za každou cenu nemá smysl

Sníh, led, mokro i sucho – zima je pro každou pneumatiku velmi náročná. Autoklub ADAC otestoval 15 plášťů určených pro...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...