Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kia Optima je korejský passat: malý diesel bohatě stačí

Optima je zhmotnění progrese korejské značky, před patnácti lety byla její jedinou výhodou cena, dnes je rovnoprávným konkurentem mainstreamu. A právě optima je pro značku aktuálním evropským vrcholem. Povedla se. Je to poctivě, rozumně postavené auto a má skvělý, prostorný interiér.
Kia Optima

Kia Optima | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Optima se do firemních autoparků - do kterých většina nových aut této kategorie putuje - probojuje až za pár generací. A to i přesto, že na to má už teď. Flotiloví nákupčí ale mají speciální tabulky s parametry, které běžný smrtelník při výběru auta nezohledňuje. Takže to „korejský passat“ má hodně složité.

Fešácký kombík

V předchozí generaci byla optima výhradně sedanem tak trochu amerického ražení. Takže u české klientely to měla předem prohrané. Druhá generace největší nedostatek napravila a Kia ji k tomu ještě poevropštila.

Kia Optima

Optima je také ukázkou tahu na branku v podání korejských značek. Peníze jim vydělává malé rio (konkurent fabie), které je světově nejprodávanějším autem značky. A ty investuje do velmi riskantního podniku, ve kterém je jen malá šance na výrazný výdělek.

V Evropě jsou totiž v kategorii optimy karty rozdané nadlouho dopředu. Boj s hegemonií německých značek už mnozí zavedení výrobci vzdali. Jenže taky platí, že ve chvíli, kdy se stáhnete z této prestižní kategorie a rozhodnete se bojovat o zákazníka v stále nižších kategoriích, je to začátek konce. Nejen proto, že na malém autě za malé peníze vyděláte málo, ale taky proto, že se ztrácíte z očí těch, kdo na auta mají (a občas si třeba nějaké koupí). A optima je skvělým reprezentantem, vrcholem nabídky značky, se kterým se může chlubit.

Kia Optima v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4855 x 1860 x 1470 x 2805
  • kufr: 552-1686 l
  • motor: vznětový čtyřválec, přeplňovaný, 1685 ccm
  • max. výkon: 104 kW/ 141 k při 4000 ot/min
  • ax. točivý moment: 340 Nm při 1750–2500 ot/min
  • max. rychlost: 200 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
  • kombinovaná spotřeba (tabulková): 4,4 l/100 km
  • základní cena: 639 980 Kč (kombi + 30 tisíc)

Kia svůj velký kombík pojmenovala Sportswagon, vzhledem k tomu, že druhá karosářská verze je opět v Česku méně oblíbený klasický sedan, je právě praktičtější provedení těžištěm nabídky. Kromě toho se optima chlubí i ostrým provedením GT, a to pro kombík i sedan, OdkazOdkaza pak taky plug-in hybridní limuzínou.

Opravdu majestátní klenutá příď vypadá skvěle, proporce jsou vyvážené, jen záď je možná trochu moc zahranacená. Jako celek to ale funguje výborně, pokud tedy optima nemá hnědý lak. Autu jednoznačně víc sluší světlé a nejvíc zářivé barvy.

Pohodlná

Parádně prostorná kabina pohostí posádku a potěší velmi dobrou úrovní zpracování a pohlednými materiály a hlavně skvělými sedadly v obou řadách. Výborné je také odhlučnění. Na palubě je spousta prostoru v podélném směru i na šířku. I na zadních sedadlech je prostoru habaděj - tři se tam vedle sebe poskládají; dvě dětské sedačky plus dospělý s trochou ústrků taky.

Často nadáváme na zhoršený výhled do levého oblouku kvůli překážejícímu sloupku. Je to ovšem hodně individuální záležitost, která závisí na postavě a posazu řidiče. Optima je pro 175centimetrového šoféra zvyklého sedět s zády hodně vzpřímenými skvělá, čelní sklo je široké a sloupky odsunuté až hodně do stran.

Kia Optima

Pracoviště řidiče je líbivé, účelně a chytře zařízené. Žádné výstřelky, ale ani žádná nuda. Kdo chce hi-tech, bude částečně ukojen infotainmentem (je rychlý a vcelku intuitivní), my ostatní oceníme, že klimatizace je naštěstí stále ovládaná tlačítky.

Kufr stačí i na rodinné stěhování. Kočárek rozumných rozměrů tam naložíte podél. Tabulky uvádějí objem 552 litrů (superb má v základu 660 litrů). Nákladová hrana kufru je příjemně nízko. Kdo je zvyklý na vychytané krycí roletky (má ji třeba i Fabie Combi), bude remcat. Optima má „hloupou“ roletku kufru, kterou se při zatahování musíte trefovat do úchytů po stranách, což napoprvé jednou rukou nezvládne snad nikdo.

Kia Optima
Kia Optima
Kia Optima

Parádní je podvozek. Je neuvěřitelně pohodlný a zároveň jistý. Dokáže pracovat i na velkých nerovnostech, nebouchá, není ale ani rozvláčný. Na základních 60procentních gumách šířky 215 mm je optima opravdu pohodlná, razantnější průjezdy oblouků jsou ovšem i na vysokých zimácích jisté.

Impozantní šířka se projevuje i za volantem, brázdění úzkých okresek je příjemné jen do chvíle, než se musíte na pětimetrovou cestu s jednou krajnicí utrženou a druhou zasněženou vměstnat s kamionem funícím z protisměru.

Maloobjemová relativita

Největší optická potíž při pohledu střízlivýma očima potíží není. Jmenuje se 1,7 CRDi, je to ale jen v hlavě těch, kdo optimu nezkusili. Na maloobjemové, turbem „namakané“ motory si už publikum pomalu zvyká. A platí to o benzinových i naftových motorech. Nabídnout ale pod kapotu optimy Evropanům do auta této kategorie jen dieselovou jedna-sedmu, je přeci jen trochu troufalé. Papírový výkon 104 kW navíc taky není ohromující.

Při osobní zkušenosti se ukáže, že je to dostatečné. Kdo to má v hlavě srovnané, nebude trpět ani při poměřování objemů při hospodském filozofování a diskutování na internetu. Rozmanitější nabídka konkurence sice monotónní jednoduchý ceník optimy zastiňuje, nakonec ale značky dobře vědí, jaké modely a motory se jim dobře prodávají. Kdo chce, může zvolit provedení GT s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2.0 T-GDI 245 koní, jenže za dvanáct litrů paliva už se nikomu moc jezdit nechce a hlavně by takové auto za milion dotyčnému musel koupit zaměstnavatel, který ovšem trvá na dieselu. Takže úvahy o GTčku zůstanou u většiny českých řidičů optimy jen v rovině snění.

Kia Optima

Sedmnáctistovka nabízí točivý moment 340 Nm. Jízda s ním je velmi pohodlná, na nějaké vysloveně sportovní výkony myslet nemůžete, na každodenní ježdění je ovšem absolutně dostačující. Kratší dech má auto, jen když ho naložíte a ženete proti dálničnímu stoupání. To až však v rychlostech, při kterých se legálně můžete pohybovat jen občas po německých autostrádách.

Zvyknout si je třeba na těžké zpřevodování (a trochu kostrbaté řazení manuální převodovky). Na dálnicí to nevadí, předjíždění na okreskách a rychlé starty z místa jsou ale trochu těžkopádnější.

Motoru se nejvíc líbí mezi dvěma a dvěma a půl tisíci otáček, i když napovídač řazení tvrdošíjně radí odřazovat už kolem patnácti set otáček. Čtyřválec je tichý a kultivovaný. Obejde se navíc bez vstřikování močoviny pro ničení oxidů dusíku (NOx), to je výhoda z pohledu uživatele, která přestává být u aut této velikosti samozřejmá.

Průměr 6,6 litru není nijak ohromující, ale tak nějak očekávatelný. S lehčí nohou se dostanete někam k šesti. Prima je sedmdesátilitrová nádrž, která opravdu vydrží aspoň na tisíc kilometrů.

Kombíková Kia Optima startuje na 670 tisících Kč (oproti sedanu příplatek 30 tisíc, za automat dalších 55 tisíc). Už v základu má velmi slušnou výbavu, určitě si ale připlaťte za provedení s lepšími světlomety. Základním lampám svítí potkávací světla opravdu mizerně.

  • Nejčtenější

Další prudiči na palubě. EU přichystala řidičům nový bezpečnostní dozor

Čím více pruhů tím více Adidas, a čím více asistentů, tím více ADAS? Když jde o bezpečí, tak musí žerty stranou. Povinné asistenční systémy ve všech nových vozech musí od 7. července podle Evropské...

8. července 2024,  aktualizováno  12:14

Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě

Jedním z nezapomenutelných malých Fiatů s motorem vzadu je typ 850, mladší bráška kultovní šestistovky. A protože i osmsetpadesátka se v nemalých počtech dovážela do Československa a letos slaví...

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový rolls má kontinentální premiéru na karlovarském festivalu

Rolls-Royce si pro chlubení se obnoveným Cullinanem v České republice opět vybral slavný festival v Karlových Varech. Evoluce superluxusního SUV má na jedné z nejvýznamnějších společenských a...

5. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se, že člověka přecházejícího na elektromobilitu čeká řada změn. Teslu si pořídil spolupracovník redakce...

9. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Premium

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s rodinou se rozhodli pro cestu svým elektrickým audi. Bateriová auta nemusí v Česku platit za dálnice....

12. července 2024

Vlak má vždycky přednost. Při nehodě fyzikální zákony nepřemůžete

Jen v několika málo případech je viníkem srážky auta a vlaku strojvedoucí. V drtivé většině je chyba na straně řidičů, kteří si myslí, že to stihnou, ignorují výstražná světla a mnohdy i závory....

12. července 2024

Italský obytňák na francouzských základech je hubeňour pro mírně pokročilé

Výrobci obytných aut hledají díry na trhu stejně jako velké automobilky. Vznikají tak modely na pomezí mezi dosud zavedenými modelovými řadami. Přesně do takového výklenku italské Etrusco zamířilo...

11. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Krásná dcera Václava Klause mladšího se bude vdávat, vezme si házenkáře

Kateřina Klausová (25), dcera Václava Klause mladšího, řekla své ano Tomášovi Pirochovi (24), reprezentantovi České...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Nenašla na trhu, co potřebovala, tak začala vyrábět sama. Zákazníků přibývá

Jana Podroužková má ráda pohyb a baví ji design. Oboje nakonec skloubila a založila vlastní značku Dhaara. Ta za osm...