Adept na nejparádnější auto roku: kia s šestiválcem a pohonem zadních kol

  15:33
Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Kia Stinger má pohon zadních kol, pod kapotou benzinový šestiválec a mezi nimi samosvor. Je to prostě vůz, na který se musí těšit každý, kdo má jen trochu rád auta.

K unyle jezdící a křečovitě tvarované nabídce korejských značek před patnácti lety nemá nic tak daleko. Už jméno je drsňácky lákavé. Designem bude určitě patřit k tomu nejlepšímu z ročníku 2017 a technika je šťavnatá.

„Stinger je ve srovnání s minulými modely Kia skutečným automobilovým snem.“ Tato slova Ortha Hedricka, vrcholového manažera amerického zastoupení Kie potvrzují, že značka chce dávat svým autům více šťávy.

Kia Stinger v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4801 x 1869 x 1400 x 2906
  • podvozek: vpředu Vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení multilink (5 prvků)
  • řadový čtyřválec 1998 ccm s přeplňováním, Theta II: 255 k při 6200 ot/min: 353 Nm při 1400 až 4000 ot/min
  • vidlicový šestiválec 3342 ccm Twin Turbo, Lambda II: 365 k při 6000 ot/min, 510 Nm při 1300 až 4500 ot/min

A tak Stinger ladili mimo jiné na slavném německém okruhu Nürburgring. Na podvozkáře Kie při tom dohlížel Albert Biermann, který kdysi učil jezdit nejslavnější modely BMW divize M. „Myslím, že pro značku Kia představuje Stinger jakousi zvláštní událost,“ poznamenává Biermann. „Protože nikdo takový vůz neočekává, nejen co se týče samotného vzhledu, ale i jízdních vlastností. Je to zcela odlišná bytost.“

V dobách, kdy automobilky fantazírují o elektromobilitě a slibují světu, že řidiče už brzy zastoupí roboti, je novinka Kie o to výraznější. Patří tak k nejzářivějším hvězdám autosalonu konaném v jedné z kolébek aut, v americkém Detroitu.

Cesta k parádnímu stroji začala představením konceptu GT v roce 2011, automobilka tehdy rozhodla, že gran turismo pošle na silnici. „Opravdové gran turismo, tedy vůz pro energickou jízdu, nespočívá prvoplánově ve výkonu, dynamice na hraně nebo surovém ztvárnění. Pokaždé je to na úkor luxusu, pohodlí a půvabu,“ vysvětluje Gregory Guillaume, šéfdesignér Kia Motors Europe. „Cílem Stingeru není dojet do cíle jako první, u tohoto vozu je cílem samotná cesta. Jde o nadšení z jízdy.“

Agresivně střižený frajer dostal parádní „rychlou“ siluetu, tvůrci totiž oživili pozapomenutý typ karoserie jménem fastback. Na designéry při tvarování novinky osobně dohlížel jeden z nejslavnějších autodesignérů dneška Peter Schreyer, který má na povel stylisty celého koncernu Hyundai-Kia.

Délkou 4,8 metru míří Stinger proti zavedeným evropským konkurentům. Asi nejvíce chce zatopit řadě 3 od BMW, Lexusu IS nebo Audi A4.

Kia Stinger
Kia Stinger

Stinger je nejvýkonnější sériově vyráběnou kií v historii. Pod dlouhatánskou kapotu bude na výběr ze dvou přímovstřikových přeplňovaných hliníkových benziňáků. Kia uvádí, že obě pohonné jednotky jsou dosud ve stádiu vývoje, ale parametry už se chlubí. Základní přeplňovaný čtyřválec 2,0 litru Theta II má dosahovat maxima výkonu 255 koní a nejvyšší točivý moment je 353 Nm.

Vrcholem bude vidlicový šestiválec 3,3 litru Lambda II s dvojitým přeplňováním, jenž by měl produkovat 365 koní a 510 Nm. S tímto motorem chce Kia dosáhnout akcelerace z 0 na 100 km za 5,1 sekundy a maximální rychlosti jízdy 269 km/h. Stinger používá osmistupňové měničové automatické převodovky v kombinaci s pohonem zadních kol.

Za příplatek bude systém pohonu všech kol, který ovšem s ohledem na optimální kontrolu upřednostňuje na mokru i na suchu kola zadní nápravy a používá dynamické vektorování točivého momentu přibrzďováním kol pro jistější průjezdy zatáčkou. Vozy v provedení s pohonem zadních kol dostanou mechanický samosvorný diferenciál. Modely se čtyřválcem jsou obuty do pneumatik 225/45 R18, šestiválce mají 225/40 R19 vepředu a 255/35 R19 vzadu a pod nimi brzdy od Bremba.

  • Nejčtenější

Do Ženevy dorazil přelomový renault, čínské monstrum i švýcarský trpaslík

27. února 2024,  aktualizováno  12:01

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Dopadlo to podle očekávání: nejzářivější hvězdou ženevského autosalonu je veselý elektrický Renault...

Fantom s bruskou dosáhl svého. Itálie změní pravidla pro umisťování radarů

23. února 2024

Hrdina, nebo jen pravidla nerespektující vandal? Flexmana vnímají Italové rozdílně. K jeho výbavě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

23. února 2024

Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Zpráva z Ženevy: aut přijelo pomálu, ale hostesky se vrátily

28. února 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Od praxe vozit na autosalony krásné hostesky se už aspoň dekádu ustupuje, obzvlášť v Evropě. Doby,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropským Autem roku 2024 je Renault Scenic. Jih zvítězil nad severem

26. února 2024  9:52

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) I letošní ročník tradiční evropské ankety Auto roku byl ve znamení soupeření porotců z jihu a...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Loupež po italsku. Fiat si utahuje ze ženevského salonu globální Pandemií

29. února 2024

Fiat si dělá legraci ze ženevského autosalonu. Tam sice chybí, přesto se chlubí, že ve své Ženevě...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

28. února 2024

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Lucid Gravity je americká elektrogarsonka. Jadran zvládne na jeden zátah

28. února 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Kromě různých verzí modelu Air se americká firma Lucid Motors v Ženevě pochlubila i velkým SUV...

Zpráva z Ženevy: aut přijelo pomálu, ale hostesky se vrátily

28. února 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Od praxe vozit na autosalony krásné hostesky se už aspoň dekádu ustupuje, obzvlášť v Evropě. Doby,...

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Šlo o rozhovor, hájí Gondíková s Benešovou focení do pánských časopisů

Herečky Adéla Gondíková (50) a Lucie Benešová (49) jsou spolužačky z konzervatoře a přátelí se už přes třicet let. V...

Princ William zrušil na poslední chvíli z osobních důvodů účast na akci

Britský princ William (41) odřekl svou účast na úterní vzpomínkové slavnosti na hradě Windsor. Na bohoslužbu za...

Brzobohatý řádil v šatech a paruce. Poprvé veřejně jako Tiffany Richbitch

Ondřej Gregor Brzobohatý (41) vystoupil poprvé veřejně v šatech jako drag queen Tiffany Richbitch. Byl hostem druhého...

Menzelová pomáhá nemocnému Víznerovi. Byl bys hrdý, vzkázala manželovi

Olga Menzelová (46) poslala prostřednictvím Instagramu dojemný vzkaz svému zesnulému muži Jiřímu Menzelovi k jeho...