Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dodávky jsou vychytanější než osobáky. Dokazuje to nový transit

Zákazník přijde pro dodávku a chce tranzita, popisují prodejci. Nebylo by to nic divného, ale stalo se to v dealerství fiatů. Ford Transit je totiž v Česku pojmem. Nejen laici tak dodnes říkají jakékoliv dodávce. Ford teď uvádí jeho osmou generaci.

"Velký" transit se ve stávajícím provedení prodává od roku 2006. Dodávky totiž mají delší 'životnost' ve výrobě než osobní vozy. I na konci kariéry se drží dodávka od Fordu v Česku mezi nejprodávanějšími užitkovými vozy. Tranzit je jednou z nejznámějších a nejprodávanějších dodávek celosvětově. Dodnes jich vyrobili přes pět milionů. "Je to úplně nové auto," popisuje pro iDNES.cz Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení značky nejnovější generaci.

Ford Transit

Dodávka dneška už dávno není barkas funící za pravou krajnicí. Dnešní dodávky naopak uhánějí podobnými rychlostmi jako osobáky a taky se tak řídí. Obrovská zrcátka vám po přesednutí do osobáku budou chybět, stejně jako skvělý rozhled nad dopravní situací. 

Tranzit má dobré sladění pružin (vzadu kvůli nosnosti listových) a tlumičů. Přes retardér se s tou velkou krabicí přenesete bez zaváhání, jak v limuzíně. Na dálnici uháníte bez bázně, stabilizační systém má i funkci vyrovnávající poryvy větru. Systém dokáže v případě, že bude hrozit přetáčivý nebo nedotáčivý smyk, přibrzďovat ne jen jedno kolo jako dříve, ale všechna čtyři najednou a přitom každé s jinou intenzitou tak, aby bylo riziko smyku co nejrychleji potlačeno. 

Praktická pracovna

Dodávkář tráví za volantem i víc než osm hodin denně, pět dní v týdnu. Na pohled tak kabina moc nóbl nepůsobí, ale je vycizelovaná k dokonalosti. Musí taková být, na módní výstřelky a frajerské dotykové displeje tu není prostor. I nový tranzit tak má přístrojovku účelnou a hlavně praktickou: je z tvrdého plastu a aspoň se dobře čistí, to je důležitější než náchylnost ke škrábancům.

Je tu plno schránek, když některá nemá víko, má aspoň vysoký okraj, aby se z ní věci nevysypaly. Doufám, že designéři osobáků u tranzitů okoukají aspoň skvělou schránku na mobil. Zasunete ho do ní na výšku, vidíte na displej od volantu, ale díky pogumování vnitřku nevypadne.

Ford Transit

Pod sedačkou prostředního spolujezdce je velká schránka, z opěradla je zas výklopný díl s držákem na kafe a lejstra. Hodí se také zásuvka na 230 V pro dobíjení třeba telefonu.

Dodávkáři ocení kokpit jako v moderním fordím osobáku, s módním středovým panelem a velkými displeji. Řemeslníci, kteří se do kabiny skládají ve třech, zase víc místa pro kolena. Šéf pak to, že nejžádanější skříňové provedení pojme oproti předchůdci o paletu víc (čtyři).

Dodávky dostávají každodenně do těla-karoserie. Proto má nový tranzit světla umístěná vysoko, aby jim neuškodily městské ťukance. Na bocích má kvůli tomu plastové panely a spodky nárazníků z nelakovaného plastu. A zadní nárazník je z více dílů, aby se nemusel měnit celý. Při vývoji najely testovací prototypy jedenáct milionů kilometrů a třeba široké boční dveře ložného prostoru zkusili zavřít půlmilionkrát.

Poameričtělá tvář

Dlouhý mohutný čumák s velkou maskou jak z amerického trucku. Hyzdí ji jen gumová bradavice nad logem. Píchá se do ní klíčem pro otevření kapoty.

Ford Transit

Transit je synonymem pro variabilitu. Můžete mít dva různé rozvory, tři délky, dvě výšky a vybrat si taky, jestli chcete motor uložený napříč (pohon předních kol), nebo podélně (pohon zadních kol, nebo čtyřkolka). To je ovšem jen základní "dodávkovité" provedení. Na výběr je i z dalších modifikací, prodloužených rozvorů, od dvoumístné kabiny s korbou se můžete dostat až k osmnáctimístnému busu. K tomu různé nosnosti až po 4,7 tuny. Dohromady to prý dá na 73 variant.

Ford Transit

V Evropě si můžete vybrat diesel 2,2 litru, diesel 2,2 litru anebo diesel 2,2 litru. Stejný motor se v různých modifikacích chová trochu jinak. Motory mají výkon 100, 125 a 155 koní. Točivý moment je od 310 do 380 newtonmetrů. Zpřevodované jsou vcelku rozumně. Prostřední 125koňová verze (92 kW) má velkou "turbodíru", v nízkých otáčkách je to lenivec. Když se otáčky dostanou výš (nad 1 700), na nespěchavou jízdu to stačí. Nejvýkonnější verze má lépe vyhlazený zátah turba. Jízda s ním je "hladší".

Čtyřválec pro splnění ekonormy Euro 6 dostal systém selektivní katalytické redukce, která potřebuje močovinu k odbourávaní škodlivin. Náplň roztoku AdBlue v nádržce vystačí na dvacet nádrží nafty.

Motor má hrubší hlas. Víc však slyšíte hluk od podběhů, kterým chybí plastové výstelky, na které jsou zvyklé osobáky. Na dodávku je to velmi slušné, ale štěrk a odétající kamínky asi karoserii brzy nahlodají. Rez je známá bolest tranzitů předchozích generací.

Líbí se příjemně laděná spojka, nový tranzit neškytne při rozjezdu ani řidiči s kopytem místo levačky. Řídicí jednotka motoru pomůže přidáním otáček a rozjezd je parádně plynulý a jistý. 

Zadokolka má lépe odtlumené řízení a řazení, v předokolové verzi určené pro provedení pro menší zátěže byly v předsériovém kusu občas cítit vibrace ve volantu od motoru. 

Záhada zpětného zrcátka

"Celozaplechovaný" transit dostane vnitřní zpětné zrcátko. Zní to divně, když kabina nemá vzadu průzor. Nová generace fordí dodávky ho bude mít proto, že zobrazuje výstup ze zadní couvací kamery. 

Tranzit totiž dostává vychytávky jako osobní auta. Třeba adaptivní tempomat nebo elektricky nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče. Všechno za příplatek, základní verze dodávek jsou v porovnání s osobáky "chudobky", v tranzitu se připlácí za klimatizaci, airbag pro závozníka, ale i za přípravu na rádio nebo palubní počítač. Líbí se pogumovaná podlaha ložného prostoru, ta je však taky za extra peníze.

Ford předepisuje servisní interval na dva roky nebo padesát tisíc kilometrů. Rozumnější ovšem bude jezdit do servisu na kondiční kontroly častěji, aspoň na výměnu oleje.

U dodávek se zákazníci zajímají o dost jiné věci než u osobáků. Třeba cenovou a časovou náročnost servisu. U tranzitu se tak chlubí třeba tím, že dobu výměny zadních brzdových destiček stáhli z 2,6 normohodin na polovinu.

Ford Transit už je k objednání, nejlevnější vyjde díky zaváděcí slevě na 450 tisíc bez DPH. "Všechny verze mají v základní ceně prodlouženou záruku na pět let nebo 200 000 km," dodává Martin Linhart. 

Transity pro Evropu bude vyrábět turecká fabrika Ford Otosan, americké transity, které budou dostávat hlavně benzinové motory, se budou montovat v Kansasu. Zajímavostí je, že americké verze mají být k mání i s automaty, Evropané budou muset stále řadit ručně šest stupňů manuální skříně. Na české cesty dorazí první tranzity v létě letošního roku.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...