Čtvrtek 6. října 2022, svátek má Hanuš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. října 2022 Hanuš

Dodávky jsou vychytanější než osobáky. Dokazuje to nový transit

Zákazník přijde pro dodávku a chce tranzita, popisují prodejci. Nebylo by to nic divného, ale stalo se to v dealerství fiatů. Ford Transit je totiž v Česku pojmem. Nejen laici tak dodnes říkají jakékoliv dodávce. Ford teď uvádí jeho osmou generaci.

"Velký" transit se ve stávajícím provedení prodává od roku 2006. Dodávky totiž mají delší 'životnost' ve výrobě než osobní vozy. I na konci kariéry se drží dodávka od Fordu v Česku mezi nejprodávanějšími užitkovými vozy. Tranzit je jednou z nejznámějších a nejprodávanějších dodávek celosvětově. Dodnes jich vyrobili přes pět milionů. "Je to úplně nové auto," popisuje pro iDNES.cz Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení značky nejnovější generaci.

Ford Transit

Dodávka dneška už dávno není barkas funící za pravou krajnicí. Dnešní dodávky naopak uhánějí podobnými rychlostmi jako osobáky a taky se tak řídí. Obrovská zrcátka vám po přesednutí do osobáku budou chybět, stejně jako skvělý rozhled nad dopravní situací. 

Tranzit má dobré sladění pružin (vzadu kvůli nosnosti listových) a tlumičů. Přes retardér se s tou velkou krabicí přenesete bez zaváhání, jak v limuzíně. Na dálnici uháníte bez bázně, stabilizační systém má i funkci vyrovnávající poryvy větru. Systém dokáže v případě, že bude hrozit přetáčivý nebo nedotáčivý smyk, přibrzďovat ne jen jedno kolo jako dříve, ale všechna čtyři najednou a přitom každé s jinou intenzitou tak, aby bylo riziko smyku co nejrychleji potlačeno. 

Praktická pracovna

Dodávkář tráví za volantem i víc než osm hodin denně, pět dní v týdnu. Na pohled tak kabina moc nóbl nepůsobí, ale je vycizelovaná k dokonalosti. Musí taková být, na módní výstřelky a frajerské dotykové displeje tu není prostor. I nový tranzit tak má přístrojovku účelnou a hlavně praktickou: je z tvrdého plastu a aspoň se dobře čistí, to je důležitější než náchylnost ke škrábancům.

Je tu plno schránek, když některá nemá víko, má aspoň vysoký okraj, aby se z ní věci nevysypaly. Doufám, že designéři osobáků u tranzitů okoukají aspoň skvělou schránku na mobil. Zasunete ho do ní na výšku, vidíte na displej od volantu, ale díky pogumování vnitřku nevypadne.

Ford Transit

Pod sedačkou prostředního spolujezdce je velká schránka, z opěradla je zas výklopný díl s držákem na kafe a lejstra. Hodí se také zásuvka na 230 V pro dobíjení třeba telefonu.

Dodávkáři ocení kokpit jako v moderním fordím osobáku, s módním středovým panelem a velkými displeji. Řemeslníci, kteří se do kabiny skládají ve třech, zase víc místa pro kolena. Šéf pak to, že nejžádanější skříňové provedení pojme oproti předchůdci o paletu víc (čtyři).

Dodávky dostávají každodenně do těla-karoserie. Proto má nový tranzit světla umístěná vysoko, aby jim neuškodily městské ťukance. Na bocích má kvůli tomu plastové panely a spodky nárazníků z nelakovaného plastu. A zadní nárazník je z více dílů, aby se nemusel měnit celý. Při vývoji najely testovací prototypy jedenáct milionů kilometrů a třeba široké boční dveře ložného prostoru zkusili zavřít půlmilionkrát.

Poameričtělá tvář

Dlouhý mohutný čumák s velkou maskou jak z amerického trucku. Hyzdí ji jen gumová bradavice nad logem. Píchá se do ní klíčem pro otevření kapoty.

Ford Transit

Transit je synonymem pro variabilitu. Můžete mít dva různé rozvory, tři délky, dvě výšky a vybrat si taky, jestli chcete motor uložený napříč (pohon předních kol), nebo podélně (pohon zadních kol, nebo čtyřkolka). To je ovšem jen základní "dodávkovité" provedení. Na výběr je i z dalších modifikací, prodloužených rozvorů, od dvoumístné kabiny s korbou se můžete dostat až k osmnáctimístnému busu. K tomu různé nosnosti až po 4,7 tuny. Dohromady to prý dá na 73 variant.

Ford Transit

V Evropě si můžete vybrat diesel 2,2 litru, diesel 2,2 litru anebo diesel 2,2 litru. Stejný motor se v různých modifikacích chová trochu jinak. Motory mají výkon 100, 125 a 155 koní. Točivý moment je od 310 do 380 newtonmetrů. Zpřevodované jsou vcelku rozumně. Prostřední 125koňová verze (92 kW) má velkou "turbodíru", v nízkých otáčkách je to lenivec. Když se otáčky dostanou výš (nad 1 700), na nespěchavou jízdu to stačí. Nejvýkonnější verze má lépe vyhlazený zátah turba. Jízda s ním je "hladší".

Čtyřválec pro splnění ekonormy Euro 6 dostal systém selektivní katalytické redukce, která potřebuje močovinu k odbourávaní škodlivin. Náplň roztoku AdBlue v nádržce vystačí na dvacet nádrží nafty.

Motor má hrubší hlas. Víc však slyšíte hluk od podběhů, kterým chybí plastové výstelky, na které jsou zvyklé osobáky. Na dodávku je to velmi slušné, ale štěrk a odétající kamínky asi karoserii brzy nahlodají. Rez je známá bolest tranzitů předchozích generací.

Líbí se příjemně laděná spojka, nový tranzit neškytne při rozjezdu ani řidiči s kopytem místo levačky. Řídicí jednotka motoru pomůže přidáním otáček a rozjezd je parádně plynulý a jistý. 

Zadokolka má lépe odtlumené řízení a řazení, v předokolové verzi určené pro provedení pro menší zátěže byly v předsériovém kusu občas cítit vibrace ve volantu od motoru. 

Záhada zpětného zrcátka

"Celozaplechovaný" transit dostane vnitřní zpětné zrcátko. Zní to divně, když kabina nemá vzadu průzor. Nová generace fordí dodávky ho bude mít proto, že zobrazuje výstup ze zadní couvací kamery. 

Tranzit totiž dostává vychytávky jako osobní auta. Třeba adaptivní tempomat nebo elektricky nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče. Všechno za příplatek, základní verze dodávek jsou v porovnání s osobáky "chudobky", v tranzitu se připlácí za klimatizaci, airbag pro závozníka, ale i za přípravu na rádio nebo palubní počítač. Líbí se pogumovaná podlaha ložného prostoru, ta je však taky za extra peníze.

Ford předepisuje servisní interval na dva roky nebo padesát tisíc kilometrů. Rozumnější ovšem bude jezdit do servisu na kondiční kontroly častěji, aspoň na výměnu oleje.

U dodávek se zákazníci zajímají o dost jiné věci než u osobáků. Třeba cenovou a časovou náročnost servisu. U tranzitu se tak chlubí třeba tím, že dobu výměny zadních brzdových destiček stáhli z 2,6 normohodin na polovinu.

Ford Transit už je k objednání, nejlevnější vyjde díky zaváděcí slevě na 450 tisíc bez DPH. "Všechny verze mají v základní ceně prodlouženou záruku na pět let nebo 200 000 km," dodává Martin Linhart. 

Transity pro Evropu bude vyrábět turecká fabrika Ford Otosan, americké transity, které budou dostávat hlavně benzinové motory, se budou montovat v Kansasu. Zajímavostí je, že americké verze mají být k mání i s automaty, Evropané budou muset stále řadit ručně šest stupňů manuální skříně. Na české cesty dorazí první tranzity v létě letošního roku.

  • Nejčtenější

Nový favorit se z Řecka vrátí domů. Český závodník za něj dal 600 tisíc

Premium Úplně nová Škoda Favorit s nájezdem 34 kilometrů, která se objevila v aukci v Řecku, se vrátí domů do Česka. Dražbu...

Svezli jsme se na první superkoloběžce v Česku. Je to kyberpunková mašina

Elektrokoloběžka s duší kyberpunkové motorky, tak by se dal označit Segway SuperScooter GT2. Je to primárně vozítko na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda vymýšlí, jak šetřit plynem. Zaměstnanci se bojí o práci

Zaměstnanci automobilky Škoda kvůli krizi neodpracovali v součtu miliony pracovních hodin, za které firma vyplatila...

Ztráty při domácím nabíjení elektroaut jsou až 20 procent. Zkraťte si kabel

Elektromobily odebírají ze sítě při nabíjení více energie, než se ukládá v baterii. Zatímco u mnoha elektrotechnických...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Filozofující génius připravuje Evropu na hubené roky

Citroën se chystá na chudobu Evropy. Jeho nejnovější – neotřelými nápady a inovativními materiály nabitý – koncept Oli...

Většina vlád selže. Mladí se do deseti let chopí revoluce, soudí Cílek

Premium Václav Cílek, geolog a klimatolog, věří, že se blížíme k civilizačnímu zlomu. Ústí k němu nabalující se krize a vidina...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Skvělý analogový zážitek v digitálním světě. První svezení s Toyotou GR86

Premium Více koní, více zábavy. Nová Toyota GR86 je dostupné kupé v novém vydání, které budete milovat. Zachovala si analogový...

I tichá a kultivovaná jízda může být zábavná. Nabízí ji Volkswagen Polo GTI

Premium Nejnovější Volkswagen Polo GTI se dokonale přiblížil původní myšlence první generace Golfu GTI ze 70. let. Lehkou...

Auto mnoha tváří. Kabriolet od BMW komfortně pluje krajinou, ale ukáže i sílu

Premium Osmiválcový kabriolet M850i po faceliftu dokonale ukazuje podstatu BMW řady 8, které v sobě spojuje neobyčejný luxus a...

Nepřehlédnutelné SUV. BMW iX M60 překonává soupeře točivým momentem

Premium Ještě nikdy nemělo sériové a možná ani závodní BMW točivý moment přesahující 1000 Nm. Ale 2,6 tuny vážící iX M60 tohle...

Mary Kay je 25 let na trhu! Vyhrajte a oslavte to společně s námi
Mary Kay je 25 let na trhu! Vyhrajte a oslavte to společně s námi

Mary Kay slaví 25. výročí na českém a slovenském trhu. To už je pořádný důvod k oslavě a při té příležitosti jsme si pro Vás připravili soutěž o...

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...