O jednom z nejúspěšnějších československých jezdců rally Leovi Pavlíkovi právě vychází kniha. "Pojednává o jeho dvacetileté kariéře za volanty různých soutěžních vozů," slibuje autor knihy Jakub Hofbauer, který na ní pracoval téměř dva roky.
"Tento 'létající Chod', jak se Leovi mezi soutěžáky přezdívalo, je pětinásobným absolutním mistrem Československa v rally, pětkrát se stal i národním šampionem ve své objemové třídě a na svém kontě má celkem tři desítky prvenství v jednotlivých rally, ať už na domácí či evropské půdě," vypočítává Hofbauer.
Leo Pavlík během své kariéry vystřídal volanty škody, renaultu, opelu a v závěru kariéry i špičkové tovární vozy Audi. Nikdy pořádně nepopsaná historie toho, jak se vrcholový tým ingolstadtské značky se svými speciály v dobách totality dostal do vesnice na Valašsku, zní dodnes neuvěřitelně.
Největším lákadlem knihy, která bude mít premiéru u příležitosti letošní automobilové soutěže Barum Czech Rally Zlín, je tedy právě část, ve které Pavlík popisuje, jak to bylo s testováním německého továrního týmu Audi Sport na území Československa v osmdesátých letech dvacátého století.
Osvětluje se v ní i celkové pozadí projektu, který na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století způsobil doslova revoluci ve světě automobilových soutěží.
V knize jsou totiž i vzpomínky Rolanda Gumperta, který stál u samotného vzniku konceptu Audi Quattro a dlouhá léta také řídil sportovní oddělení ingolstadtské automobilky. Dnes staví Gumpert supersporty nesoucí jeho jméno, pohání je samozřejmě motory Audi. Více o gumpertech čtěte zde
Monstra nad Dešnou
O testovacím polygonu nad obcí Dešná na Zlínsku se vyprávěly legendy, na "západě" o něm ale věděl málokdo. V roce 1985 vykáceli na pokyn JZD Slušovice kus lesa a na jeho místě vyrostla velmi náročná testovací dráha. Týmy na ní měly možnost ladit své stroje pro jízdu na asfaltu i šotolině. Část okruhu využívali organizátoři i pro Barum rallye.
JZD Slušovice vedené Františkem Čubou tehdy i přes zavřené hranice čile komunikovalo se západem. Do oka jim padlo Audi.
Nejzářivější chvíle velmi dobře vybaveného náročného okruhu zažila Dešná hned v roce otevření. Byl to stejný rok 1985, kdy se Audi Quattro objevilo na startu domácích rallye v barvách Agroteamu, za volantem byl právě Leo Pavlík, itinerář mu četl Karel Jirátko. V týmu působili kromě českých také technici z Ingolstadtu.
V září toho roku dorazily na polygon testovat speciály Audi Quattro Sport a dokonce Audi S1, které přivezli na zlínsko bezprostředně po dojetí Rally 100 jezer.
Do Slušovic tehdy přijeli hvězda auditýmu Walter Röhrl, začínající Armin Schwarz a testovací pilot Walter Mayer. Testů se účastnil i Leo Pavlík.
Očitý svědek Jiří Jermakov pro server autosport.cz v roce 2006 ale hlavně odhalil, že se na polygonu v Dešné tenkrát objevil nově připravovaný speciál s motorem uprostřed chystaný pro skupinu B, o kterém svět vůbec neměl tušení a jehož existenci vedení značky v té době popíralo.
Jermakov testování závodních vozů nafotil 20. září 1985, právě kvůli "špionážním" fotkám musel záhy slušovické družstvo opustit. Skupinu B následující rok zrušili a nová zbraň Audi tedy nikdy nevyjela.
Pavlík jako přímý účastník tehdejší spolupráce mezi Audi a slušovickým Agrokombinátem slibuje, že v nové knize čtenáři najdou fotografie a informace o testování Audi Sportu na Dešné, které se na veřejnosti zatím nikdy neobjevily. Některé už uveřejnil na Facebooku zde
Keňa u Slušovic
Testy za železnou oponou byly pro automobilku velmi výhodné. Nikdo o nich nevěděl a pro případné špiony bylo velmi těžké se do Dešné vůbec dostat. Tehdejší mechanik slušovického Agroteamu Vilém Lovecký navíc pro server autosport.cz vzpomínal, že automobilka zvědavce mátla popiskami na zásilkách dílů: "test Keňa" nebo "test Itálie". Nad oploceným areálem podle serveru rally-mania.cz dokonce hlídkoval vrtulník.
"Podle slov techniků od Audi vydal jediný kilometr na Dešné za deset na trati šotolinové rally mistrovství světa," říká Lovecký.
Specialitou polygonu byl podle Loveckého pověstný skok. "Ten vůbec nejdelší předvedl při jednom testování Leoš Pavlík, když letěl vzduchem snad 40 metrů. Po dopadu na zem ale u audi prošly přední tlumiče kapotou a tím bylo pro daný den testování u konce," vzpomíná pro autosport.cz pamětník, kterého po trati provezl sám Walter Röhrl. "Z motoru se tehdy dalo vydolovat údajně až 600 koní a první kolo na sedadle spolujezdce si vlastně vůbec nepamatuji, protože přetížení bylo naprosto šílené."
Dnes jsou slavné dny polygonu v Dešné zapomenuty. Testy Audi skončily s pádem železné opony. Ještě ale poznáte, kudy svého času projížděly při Barum rallye české i světové hvězdy. Slavný horizont zarůstá, ale asfaltový koberec se dál klikatí po zvlněné krajině a místní ho používají jako běžnou komunikaci.