Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Rallymonstra Audi trénovala v 80. letech u Slušovic

V Dešné nad Slušovicemi vznikl v polovině osmdesátých let testovací polygon, na kterém chtělo Audi v utajení železné opony testovat své rallyové speciály. Objevilo se tu i bájné monstrum pro skupinu B. Byl u toho i Leo Pavlík, legenda českého rallysportu.

Test rallyspeciálů Audi na polygonu v Dešné. | foto: Archiv Leo Pavlíka

O jednom z nejúspěšnějších československých jezdců rally Leovi Pavlíkovi právě vychází kniha. "Pojednává o jeho dvacetileté kariéře za volanty různých soutěžních vozů," slibuje autor knihy Jakub Hofbauer, který na ní pracoval téměř dva roky.

"Tento 'létající Chod', jak se Leovi mezi soutěžáky přezdívalo, je pětinásobným absolutním mistrem Československa v rally, pětkrát se stal i národním šampionem ve své objemové třídě a na svém kontě má celkem tři desítky prvenství v jednotlivých rally, ať už na domácí či evropské půdě," vypočítává Hofbauer.

Leo Pavlík se škodou na Barum rallye v roce 1977

Leo Pavlík během své kariéry vystřídal volanty škody, renaultu, opelu a v závěru kariéry i špičkové tovární vozy Audi. Nikdy pořádně nepopsaná historie toho, jak se vrcholový tým ingolstadtské značky se svými speciály v dobách totality dostal do vesnice na Valašsku, zní dodnes neuvěřitelně.

Největším lákadlem knihy, která bude mít premiéru u příležitosti letošní automobilové soutěže Barum Czech Rally Zlín, je tedy právě část, ve které Pavlík popisuje, jak to bylo s testováním německého továrního týmu Audi Sport na území Československa v osmdesátých letech dvacátého století.

Osvětluje se v ní i celkové pozadí projektu, který na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století způsobil doslova revoluci ve světě automobilových soutěží.

V knize jsou totiž i vzpomínky Rolanda Gumperta, který stál u samotného vzniku konceptu Audi Quattro a dlouhá léta také řídil sportovní oddělení ingolstadtské automobilky. Dnes staví Gumpert supersporty nesoucí jeho jméno, pohání je samozřejmě motory Audi. Více o gumpertech čtěte zde

Monstra nad Dešnou

O testovacím polygonu nad obcí Dešná na Zlínsku se vyprávěly legendy, na "západě" o něm ale věděl málokdo. V roce 1985 vykáceli na pokyn JZD Slušovice kus lesa a na jeho místě vyrostla velmi náročná testovací dráha. Týmy na ní měly možnost ladit své stroje pro jízdu na asfaltu i šotolině. Část okruhu využívali organizátoři i pro Barum rallye.

JZD Slušovice vedené Františkem Čubou tehdy i přes zavřené hranice čile komunikovalo se západem. Do oka jim padlo Audi.

Nejzářivější chvíle velmi dobře vybaveného náročného okruhu zažila Dešná hned v roce otevření. Byl to stejný rok 1985, kdy se Audi Quattro objevilo na startu domácích rallye v barvách Agroteamu, za volantem byl právě Leo Pavlík, itinerář mu četl Karel Jirátko. V týmu působili kromě českých také technici z Ingolstadtu.

Leo Pavlík na Barum rallye v roce 1986 s továrním speciálem Audi

V září toho roku dorazily na polygon testovat speciály Audi Quattro Sport a dokonce Audi S1, které přivezli na zlínsko bezprostředně po dojetí Rally 100 jezer.

Do Slušovic tehdy přijeli hvězda auditýmu Walter Röhrl, začínající Armin Schwarz a testovací pilot Walter Mayer. Testů se účastnil i Leo Pavlík.

Očitý svědek Jiří Jermakov pro server autosport.cz v roce 2006 ale hlavně odhalil, že se na polygonu v Dešné tenkrát objevil nově připravovaný speciál s motorem uprostřed chystaný pro skupinu B, o kterém svět vůbec neměl tušení a jehož existenci vedení značky v té době popíralo.

Jermakov testování závodních vozů nafotil 20. září 1985, právě kvůli "špionážním" fotkám musel záhy slušovické družstvo opustit. Skupinu B následující rok zrušili a nová zbraň Audi tedy nikdy nevyjela.

Pavlík jako přímý účastník tehdejší spolupráce mezi Audi a slušovickým Agrokombinátem slibuje, že v nové knize čtenáři najdou fotografie a informace o testování Audi Sportu na Dešné, které se na veřejnosti zatím nikdy neobjevily. Některé už uveřejnil na Facebooku zde

Keňa u Slušovic

Testy za železnou oponou byly pro automobilku velmi výhodné. Nikdo o nich nevěděl a pro případné špiony bylo velmi těžké se do Dešné vůbec dostat. Tehdejší mechanik slušovického Agroteamu Vilém Lovecký navíc pro server autosport.cz vzpomínal, že automobilka zvědavce mátla popiskami na zásilkách dílů: "test Keňa" nebo "test Itálie". Nad oploceným areálem podle serveru rally-mania.cz dokonce hlídkoval vrtulník.

"Podle slov techniků od Audi vydal jediný kilometr na Dešné za deset na trati šotolinové rally mistrovství světa," říká Lovecký.

Specialitou polygonu byl podle Loveckého pověstný skok. "Ten vůbec nejdelší předvedl při jednom testování Leoš Pavlík, když letěl vzduchem snad 40 metrů. Po dopadu na zem ale u audi prošly přední tlumiče kapotou a tím bylo pro daný den testování u konce," vzpomíná pro autosport.cz pamětník, kterého po trati provezl sám Walter Röhrl. "Z motoru se tehdy dalo vydolovat údajně až 600 koní a první kolo na sedadle spolujezdce si vlastně vůbec nepamatuji, protože přetížení bylo naprosto šílené."

Dnes jsou slavné dny polygonu v Dešné zapomenuty. Testy Audi skončily s pádem železné opony. Ještě ale poznáte, kudy svého času projížděly při Barum rallye české i světové hvězdy. Slavný horizont zarůstá, ale asfaltový koberec se dál klikatí po zvlněné krajině a místní ho používají jako běžnou komunikaci.

Zbytky polygonu jsou vidět i na satelitních mapách.

Zbytky polygonu jsou vidět i na satelitních mapách.

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Kšeft za stamiliony. Toyota dodá státním úřadům v ČR přes pět set elektroaut

Automobilka Toyota dodá státním úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů bZ4X za stovky milionů korun. Uspěla ve třech tendrech na elektrické vozy pod záštitou ministerstva financí....

5. prosince 2024  12:12

Konec zlatého snu. Čínské mise tradičních automobilek berou bídné konce

Trvala desetiletí a byla to po čertech výnosná praxe. Velkým výrobcům automobilů garantovala neklesající zisky. Jenže časy se mění a výroba vozů zahraničních značek, určených pro kdysi nenasytný...

5. prosince 2024

Dacia od Porsche měla před 30 lety motorizovat Čínu. S kachnou od Chrysleru

V roce 1994 oslovila čínská ústřední vláda 20 velkých západních automobilek, aby pro tamní automobilový trh navrhly čínské lidové auto, které muselo být levné, ale přitom dostatečně velké, aby uvezlo...

5. prosince 2024

Elektromobilita prochází porodními bolestmi, ale výhod se dočkáme, říká expert

Premium

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení, jak budou všichni přecházet na elektromobily, přišlo ochladnutí zájmu. V Evropě místo dosavadního růstu nastal meziroční pokles. „Díky dotacím...

4. prosince 2024

K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon
K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon

Chcete zůstat v kontaktu se svým dítětem, aniž byste mu museli pořizovat mobilní telefon? Chytré hodinky LAMAX WatchY4 Plus jsou ideálním řešením,...

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...