Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Nesmrtelná babička vejtřaska slaví šedesátiny

  11:38aktualizováno  11:38
Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 60 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená Praga V3S, takzvaná "vejtřaska". Vývoj dodnes nepřekonaného terénního speciálu trval pouhých pět měsíců.

Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo, které by si poradilo i v tom nejtěžším terénu. Patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby.

Vznikla v utajení za pět měsíců

Skupina inženýrů, která počátkem 50. let vyvíjela v přísném utajení nový náklaďák pro československou armádu, rozhodně netušila, že jejich výtvor bude ve vojenských garážích k nalezení více než půl století.

Fotogalerie

Vojenský třítunový speciál z vysočanské Pragovky řídily během vojenské služby tisíce mladých mužů a česká armáda je používá dodnes. Nenáročný a houževnatý vůz však našel své místo i v zemědělství nebo na stavbách.

Konstrukce a příprava výroby tehdy zabraly rekordně krátkou dobu. Od první čáry na rýsovacím prkně k výrobě prototypu uplynulo jen pět měsíců. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní automobil do těžkého terénu teprve v srpnu 1951.

První exemplář ovšem daleko nedojel, pamětníci vzpomínají, že už na dvoře mu prasklo ložisko spojovacího hřídele. Ale drobná závada osud nového vozu nemohla ovlivnit. V roce 1952 následovaly zkoušky prototypů, po kterých automobil doznal jen několika změn.

Tou nejzávažnější byl jiný motor. Místo původního vzduchem chlazeného pětiválce nakonec skončil pod kapotou (tedy přesněji pod kabinou) šestiválcový motor stejné koncepce. Byl odvozen z pohonné jednotky těžkého nákladního vozu Tatra 111. V nadsázce se dá říci, že nový motor vznikl prostým rozpůlením vidlicového dvanáctiválce z tatrovky.

Definitivní verze Pragy V3S také dostala větší nádrže a po špatné zkušenosti jednoho prototypu, který shořel po dotyku akumulátorů s terénem, se autobaterie přestěhovaly z rámu pod sedadlo řidiče.

Jak se jezdí s Pragou V3S

"Výkonnost vozidla není závislá jen na počtu koní, nýbrž na stupni porozumění mezi člověkem a vozidlem," tak začíná druhé vydání dílenské příručky Pragy V3S z roku 1958. Více ČTĚTE ZDE

Konstrukce "vejtřasky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, ale výsledek je plně dílem českého konstrukčního týmu. Důležitým prvkem jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu, a tedy jeho průchodnost terénem. V tom pomáhá také pružný žebřinový rám, který snese i velké překřížení.

Terénním vlastnostem pragovky se vyrovná jen málokterý novější dopravní prostředek. Automobil se může brodit metrem vody, problémy mu nedělá ani 40 centimetrů vysoká kolmá překážka.

Daní za výborné terénní vlastnosti je pohodlí řidiče i dalších lidí, kteří v armádě obvykle jezdili na sklopných dřevěných lavicích na korbě. Kvůli koncepci i umístění motoru pod kabinou mezi řidičem a spolujezdcem se o "vétřiesce" právem říká, že v zimě netopí a létě je v ní vedro.

Automobil je také hlučný. Delší cesta v posádce vyvolá touhu po špuntech do uší a typický zvuk prozradí "vejdu" na stovky metrů. Řízení pak vyžaduje "celého muže", protože Praga V3S sice má poměrně výkonné vzduchové brzdy, ale chybí jí posilovač řízení.

Během dlouhých let výroby prošla Praga V3S jen lehkými modifikacemi. Větší změny se uskutečnily až na počátku 80. let, když už se vyráběla v Bratislavských automobilových závodech.

Zvětšil se výkon, zvýšila maximální rychlost a pozměněna byla i elektroinstalace, u verze M2 se přední světla přestěhovala do nárazníku, řidič dostal odpružené sedadlo (akumulátory se kvůli tomu přesunuly zpět k rámu, kde je měl už prototyp). Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Kariéra nezdolného vozu tím ovšem ještě neskončila. Ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči (kde dostaly vodou chlazené motory Avia), jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi. A armáda ještě řadu let provozovala "vejtřasky" v původním vzduchem chlazeném provedení.

Nástupce Pragy V3S hledala už Československá lidová armáda, ale projekty ze 60. ani 80. let se nakonec do výroby nedostaly. Změna přišla až před čtyřmi lety, když nesmrtelné "vejtřasky" vystřídala pětistovka vozů Tatra T810. Ovšem ne zcela, armáda se pragovek ještě úplně nezbavila.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky
Premium

Pan auťák a jeho kouzelná sýpka. Jak se vydělává a prodělává na autech

Fantomasův citroën, nabroušená corvetta, dokonale zachovalý Peugeot 404 nebo sportovní Opel Manta. Sběratel naplnil...

Velkolepý fiat byl propadák. V lehkonohé stotřicítce si lebedíte

Co vás napadne jako první, když se řekne Fiat? Kultovní pětistovka, Uno, možná Barchetta nebo 124 Spider. Jenže Fiat...

Slavný český karosář Sodomka krásně oblékal auta smetánce. Zemřel zapomenutý

Josef Sodomka mladší, který zemřel 9. února 1965 ve Vysokém Mýtě ve věku šedesáti let, patřil mezi světovými válkami k...

Sněhurčina rakev provedla automuzeum křížem krážem Českem

Tradiční mezinárodní dálkový závod veteránů Winter Trial 2020 projel Českou republikou. Zimní mototuristický podnik...

OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby
OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby

Máme pro vás další krásné dárky. Kosmetiku Nivea Baby, která je velmi šetrná i k té nejjemnější dětské pokožce, otestuje dvacet z vás. Chcete ji také vyzkoušet?

Najdete na iDNES.cz