Pondělí 23. května 2022, svátek má Vladimír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 23. května 2022 Vladimír

Nesmrtelná babička vejtřaska slaví šedesátiny

  11:38
Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 60 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená Praga V3S, takzvaná "vejtřaska". Vývoj dodnes nepřekonaného terénního speciálu trval pouhých pět měsíců.

Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo, které by si poradilo i v tom nejtěžším terénu. Patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby.

Vznikla v utajení za pět měsíců

Skupina inženýrů, která počátkem 50. let vyvíjela v přísném utajení nový náklaďák pro československou armádu, rozhodně netušila, že jejich výtvor bude ve vojenských garážích k nalezení více než půl století.

Fotogalerie

Vojenský třítunový speciál z vysočanské Pragovky řídily během vojenské služby tisíce mladých mužů a česká armáda je používá dodnes. Nenáročný a houževnatý vůz však našel své místo i v zemědělství nebo na stavbách.

Konstrukce a příprava výroby tehdy zabraly rekordně krátkou dobu. Od první čáry na rýsovacím prkně k výrobě prototypu uplynulo jen pět měsíců. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní automobil do těžkého terénu teprve v srpnu 1951.

První exemplář ovšem daleko nedojel, pamětníci vzpomínají, že už na dvoře mu prasklo ložisko spojovacího hřídele. Ale drobná závada osud nového vozu nemohla ovlivnit. V roce 1952 následovaly zkoušky prototypů, po kterých automobil doznal jen několika změn.

Tou nejzávažnější byl jiný motor. Místo původního vzduchem chlazeného pětiválce nakonec skončil pod kapotou (tedy přesněji pod kabinou) šestiválcový motor stejné koncepce. Byl odvozen z pohonné jednotky těžkého nákladního vozu Tatra 111. V nadsázce se dá říci, že nový motor vznikl prostým rozpůlením vidlicového dvanáctiválce z tatrovky.

Definitivní verze Pragy V3S také dostala větší nádrže a po špatné zkušenosti jednoho prototypu, který shořel po dotyku akumulátorů s terénem, se autobaterie přestěhovaly z rámu pod sedadlo řidiče.

Jak se jezdí s Pragou V3S

"Výkonnost vozidla není závislá jen na počtu koní, nýbrž na stupni porozumění mezi člověkem a vozidlem," tak začíná druhé vydání dílenské příručky Pragy V3S z roku 1958. Více ČTĚTE ZDE

Konstrukce "vejtřasky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, ale výsledek je plně dílem českého konstrukčního týmu. Důležitým prvkem jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu, a tedy jeho průchodnost terénem. V tom pomáhá také pružný žebřinový rám, který snese i velké překřížení.

Terénním vlastnostem pragovky se vyrovná jen málokterý novější dopravní prostředek. Automobil se může brodit metrem vody, problémy mu nedělá ani 40 centimetrů vysoká kolmá překážka.

Daní za výborné terénní vlastnosti je pohodlí řidiče i dalších lidí, kteří v armádě obvykle jezdili na sklopných dřevěných lavicích na korbě. Kvůli koncepci i umístění motoru pod kabinou mezi řidičem a spolujezdcem se o "vétřiesce" právem říká, že v zimě netopí a létě je v ní vedro.

Automobil je také hlučný. Delší cesta v posádce vyvolá touhu po špuntech do uší a typický zvuk prozradí "vejdu" na stovky metrů. Řízení pak vyžaduje "celého muže", protože Praga V3S sice má poměrně výkonné vzduchové brzdy, ale chybí jí posilovač řízení.

Během dlouhých let výroby prošla Praga V3S jen lehkými modifikacemi. Větší změny se uskutečnily až na počátku 80. let, když už se vyráběla v Bratislavských automobilových závodech.

Zvětšil se výkon, zvýšila maximální rychlost a pozměněna byla i elektroinstalace, u verze M2 se přední světla přestěhovala do nárazníku, řidič dostal odpružené sedadlo (akumulátory se kvůli tomu přesunuly zpět k rámu, kde je měl už prototyp). Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Kariéra nezdolného vozu tím ovšem ještě neskončila. Ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči (kde dostaly vodou chlazené motory Avia), jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi. A armáda ještě řadu let provozovala "vejtřasky" v původním vzduchem chlazeném provedení.

Nástupce Pragy V3S hledala už Československá lidová armáda, ale projekty ze 60. ani 80. let se nakonec do výroby nedostaly. Změna přišla až před čtyřmi lety, když nesmrtelné "vejtřasky" vystřídala pětistovka vozů Tatra T810. Ovšem ne zcela, armáda se pragovek ještě úplně nezbavila.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

VIDEO: Traktor versus humvee. Zemědělec s vojákem zápasili v bahně

Luxusní traktor versus americké bojové vozidlo. Takovou potyčku vymyslel magazín Autosalon. Moderní vládce polí Fendt...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Jak ukrást obrněnce. Influencerka vytvořila rychlokurz pro ukrajinské odbojáře

Kdo by v jedenadvacátém století pomyslel, že se mu bude v civilizovaném světě hodit vědět, jak nastartovat obrněný...

Auta s lidskými jmény. Nazvali je po závodnících, vnučce i slavném malíři

Pojmenování automobilů je věda. Oblíbené jsou zeměpisné názvy, zvířata či písmena abecedy. Pro označování modelů nebo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

5 nejvzácnějších aut světa. Jejich tajemství je v příběhu

Premium Myslíte, že nejvzácnější jsou ta auta, kterých je nejméně? Jenže aby mělo auto historickou hodnotu, musí rovněž...

Pití džusu, objev Senny i odmítnutí vysněného Ferrari. Fittipaldi vzpomíná

Premium Je dvojnásobný mistr světa formule 1, poprvé navíc titul získal jako nejmladší jezdec v historii. Je také jeden...

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Po seskoku s padákem zůstala ochrnutá, nyní odešla přehlídku prádla

Dnes devětadvacetiletá Emma Carey v roce 2013 odcestovala z Austrálie do Evropy na plánovanou dovolenou. Tehdy se ve...