Diskuse k článku

Nesmrtelná babička vejtřaska slaví šedesátiny

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 60 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená Praga V3S, takzvaná "vejtřaska". Vývoj dodnes nepřekonaného terénního speciálu trval pouhých pět měsíců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a80n 41S79l57a83v58í11č23e50k 1551707

Vzpomínám si, že jsem kdysi v USA viděl staý náklaďák Studebaker, který měl stejnou konstrukci dvou zadních poháněných pevných náprav včetně jejich uložení a pérování a také přední pevnou nápravu jako má PV3S. Takže povídání o originální čeké konstrukci se moc nezdá...

+4/0
3.4.2013 12:22

E64v78z63e47n 13S52o88u55k41u66p 1357684926468

Máte pravdu

+3/0
3.4.2013 17:07

J25o45s95e68f 34B88r63o36ž91k87a 6304482708257

Ten motor ve V3S je převzatý Deutz, který byl už za války vyráběn v Německu. Tatra při vývoji T 111, v r. 1942 použila stavebnicový Deutz V 12. Firma Deutz byla už před válkou specialistou na výrobu vzduchem chlazených dieselových motorů. Když to okouknete tak zjistíte, že i tvarem startéru, vstřik. čerpadla a jiných komponentů jsou si motory podobné. Takže ani motor nic překotně českého není. V té době asi byla práva průmyslové ochrany výrobků tabu, zejména německých.

+4/−1
3.4.2013 6:41

I46v83a41n 60M20a83r41e98k 6404928392

"Odborník ! " 8-o R^

+1/0
3.4.2013 6:58

M33a28r32t16i80n 54S72k85o21u68m23a15l 1532264657170

Je to trošku jinak. Deutz začal s výrobou vzduchem chlazených motorů v roce 1944 v závodě Ulm . Po válce výrobu obnovil v závodě Deutz až v roce 1948. A k podobnosti startérů , čerpadel, a dalšího příslušenství jako jsou zapalovací cívky,svíčky,dynama či alternátory atd. Tak to si snad děláte legraci. Jedná se o příslušenství a tvar je plně podřízen funkci.

0/−2
3.4.2013 9:16

J38o85s74e27f 63B81r72o19ž57k35a 6744582188147

Asi nemá cenu se s vámi přít. Ale f. Deutz započala vývoj vzduchem chlazených motorů již v r. 1936. Motor pro T111 má značení T-911, motor pro V3S má značení T-912. Řadový 6 v. vzduchem chlazený motor Deutz má značení 912. Rozdílné je uložení klikového hřídele. Ale když budete mít ty motory rozebrané na součástky vedle sebe, třeba  píst, válec a jiné, tak vám to bude silně vrtat hlavou co od koho pošlo. Jinak Tatra vyvíjela a vyráběla vozidla a motory pro Wehrmacht. To zajisté víte. Rozdíly jsou způsobeny přístupem a možnostem technologií výroby. Tatru v době války plně řídili němci a kam asi chodili pro nápady? No a o tom tvaru podřízeném funkci, raději pomlčet. Když neměříte, tak potom teda jo! Vemte třeba původní mohutný startér do Favorita a potom to koťátko pro Felici.

0/0
4.4.2013 16:58

M25a14r13t39i10n 70S40k30o21u43m57a61l 1582564327780

Oficiální prameny fa Deutz hovoří o začátku výroby v roce 1944. Jak dlouho se motor vyvíjel není důležité. V Tatře se zabývají vzduchem chlazenými motory od roku 1923 a první vzduchem chl. diesel vznikl v r.1941 typ V850. Typové značení motorů Deutz neznám a i kdyby byla podobnost či shoda s motory Tatra ,tak to dokazuje co? Že by snad kvůli kopírování museli tatrováci obětovat i svůj systém značení motorů??  Motor do T111 má ostatně značení T910.  A k dalším motorům patří T904,V955, T928,929 nebo T930 atd.. K podobnosti jednotlivých dílů se vyjadřovat nebudu , motory Deutz neznám , ale trvám na tom ,že díly jako píst,válec apod. se nemohou zásadně lišit v motorech podobné koncepce.. A kam by chodili Tatrováci pro nápady ?? Snad naopak ,to souvisí s dlouhou a úspěšnou výrobou vzducháčů od roku 1923. Jenom pro pořádek,s tvarem startérů a čerpadel jste začal Vy ( k takovým teoriím bych se  nesnížil). Příklad startéru felicie je scestný. Felda má startér zcela jiné koncepce s tzv. reduktorem, proto odlišné provedení a především rozměry od favorita.  Stejný typ příslušenství běžně používal a používá několik výrobců motorů zároveň.  Zkrátka Vaše teorie o kopírování Tatrováků od Deutzů je postavená na vodě a je smyšlená.

0/0
4.4.2013 21:08

E86v44z53e75n 13S22o65u74k74u51p 1547234576548

Máte pravdu, že motor v PV3S je přesná polovina motoru Tatry 111

+1/−1
3.4.2013 17:09

E79v23z76e16n 52S19o11u24k25u94p 1757174746408

Nejlepší auto do opravdového terénu jaké znám  :-)

Dva roky jsem s ním jezdil na vojně...

+3/−1
2.4.2013 22:12

I69v12a32n 25M85a77r47e39k 6144428112

Vatřaska>>>1*** >>>jízda nad 50km./hod nezapomenutelný zážitek ! R^ [>-] V

0/−2
2.4.2013 21:45

E13v47z37e64n 57S25o27u71k65u62p 1437834516148

Při rychlosti kolem 52km/h začal kmitat volant, při vyšší rychlosti pak už ne.

+1/−1
3.4.2013 17:10

S23t76a72n28i57s98l94a47v 34H15o72r29á39č36e78k 5171508185444

Z vojenských let nezapomenutelný vůz, jen při mrazech (kolem -20) to moc nestartovalo..

+2/−1
2.4.2013 20:56

J15a49r70o73m59í67r 79K58r45á18l 4770369274799

Rudé právo a éter to jistily. ;-D

+3/0
2.4.2013 22:52

E20v71z11e74n 21S56o42u16k64u22p 1327904386848

S étherem mi to moc nešlo, ale spolehlivě startovací zdroj a noviny ;-)

+1/0
3.4.2013 17:12

J89i91ř58í 22V34o49l46k64á52n 3130236601

Je to v každém případě nostalgie, ale zároveň to ukazuje neschopnost bolševika rozvíjet geniální dílo.

Sklopná kabina, dělený klikový hřídel (ze starých se dá smontovat funkční), převodka řízení (šroubovým mechanizmem se vymezí vůle a jede se dál), aj.

Kdyby tento automobil bolševik inovoval a přizpůsoboval době, mohl by to ještě dnes být světový trhák. Pokud k tomu přičtete vyloženě špatné (konstrukčně slabé) materiály, ani nebyl zájem cokoliv měnit.

Pokud vím, tak bezkonkurenčně vyhrávala Vejda soutěže mezi náklaďáky v rámci Varšavské smlouvy, Rusáci měli gruzovik, který uvezl v terénu jen 1500kg. Vejda umí v terénu 3t a na silnici 5t, ale běžně vozila i jednou tolik, jenom to moc nebrzdilo.

A v autoškole platilo, kdo se naučil s Vejdou, tak už mohl jezdit se vším. Oprava převodovky na dvoře autoškoly byla normální, lámaly se vidličky a proto musela almara ven.

Mělo by se zvážit postavení pomníku vozu Praga V3S.

+8/−1
2.4.2013 20:01

J76i50ř58í 39V56o77l54k48á28n 3630776421

Níže se píše, co všechno Vejda vydržela. Můj příspěvek do diskuze je, že mi vyhořela el. instalace 150km od Prahy, v Dolní Poustevně. Natáhl jsem provizorní vedení, slepené z vyhořelého a v poho do Prahy dojel. Tedy stříhal jsem osmičku drát ...

+2/0
2.4.2013 20:16

M38a61r12e98k 83K58o50s67t38e93l68e53c59k64ý 6123776438

Takový pěkný recyklovaný článek ČTK, kde se jen vymění čísla za aktuální!

Doslovně totéž vyšlo už před 5 lety na Auto.cz a jinde.

0/−3
2.4.2013 18:44

J55i29ř96í 61D59o78u90t56n35á64č 2530467887665

Na letišti jsme měli nahazovací zdroje na V3S .. mělo to přes 10 tun a stejně ta potrvora projela všude ;-)  .. akorát víc než 30 to nejelo

+2/0
2.4.2013 17:38

O35n23d25ř82e71j 46T46o79m93a62š54o31v82i81č 1158781901757

Snad nikdy nezapomenu na mou první ostrou jízdu na vojně s V3S-kou.

Vyfasoval jsem jízdní rozkaz a tabulku na kobu "Nebezpečný náklad".

Vezl jsem do dílen lahve s kyslíkem a acetylenem a dolu z kopce se mi

utrhl ruční plyn.To byla sranda.

Ještě sipamatuju permanentně odřený palec od hrany pod volantem, když se řadila zpátečka.

Ale jelo to vždy a všude.

+5/−3
2.4.2013 14:55

J76a14n 72R44a80c80h78u81n20e51k 6580926954318

Tak co se zdolavani kolmych sten tyce, tak hadam 2 metry smerem dolu zadny problem :p

http://www.youtube.com/watch?v=kHbcAy5ik0E

+5/0
2.4.2013 14:55

P49e37t42r 39K43r81a39t40k96ý 1748357443167

Tak to je hodně dobrý R^ to by neprojel ani můj BRDM-2 Rch :-), ale zase uměl pěkně plovat :-)

0/0
2.4.2013 18:49

M37a95r19e51k 55P73l77a68č84e93k 4901429447143

A v ostřejší zatáčce jsem s ní musel najíždět jak s návěsem...

+3/−3
2.4.2013 14:52

K89a35r93e31l 11D65l33o81u54h48ý 2742455192465

jo jo, poloměr zatáčení byl katastrofální, ale v terénu zase seděl a nebyl problém vyjet ze stopy a najet zpátky. Ale také rychlost byla slabá a kolem 50-tky se šíleně rozkmital volant

+3/−3
2.4.2013 15:12

F45r17a96n19t46i73š50e84k 10L10u13p28í28n61e63k 8431516966972

Bejt to zapadni vyrobek, dockal by se pokracovani a prodaval se vsude po svete diky svoji povesti.

+5/−1
2.4.2013 14:49

T77o48m14á12š 53Z33e77m82a55n 3505698764195

Především by za těch 60 let vyvinuli i něco jiného.

+3/−1
2.4.2013 15:07

K63a40r33e76l 95D80l94o69u62h14ý 2352935272815

No pověst... Dá se říct, že akurát tak u nás. Rusové-sovieti měli svoje ZIL a ZIS a GAZ,maďaři  zase Czepel, enderáci svoje IFA. Ale co se týče spolehlivosti a a nákladů na jízdu, tak V3S byla bezkonkurenční

+3/−2
2.4.2013 15:10

J47a70r27o21m96í76r 46K41r97á40l 4150529844689

No, v Rusku jsme s véeskou tahali ty ZILy a ZISy zahrabané v písku.  Kde neprojela véeska, neprojel nikdo.

+1/0
2.4.2013 22:55

M90a94r44e39k 33P92l64a86č38e85k 4461699117383

Já tam měl stěrače na ruční pohon, musel jsem hýbat pákou...;-D

+2/−1
2.4.2013 14:48

I24g44o78r 17Č36í51h39a21l 4376380723980

přitom stačilo pustit vzduch

+7/0
2.4.2013 14:56

K71a32r42e91l 71D53l95o36u78h66ý 2692945702345

V3S byla také unikát v tom, že mohla jezdit na několik druh paliva. Ať je to původní nafta, tak i benzin a letecký petrolej. To vše bylo děláno z důvodů zásobováním jednotek počas případné války s imperialistama.

+6/0
2.4.2013 14:48

T27o60m41á40š 74J37u74r18e26č62k60a 3963262439383

pamatuju si, že jsme se jako kluci vsázeli kdo víc otočí volantem na místě.;-D

+4/0
2.4.2013 14:10

L79a67d15i66s33l30a42v 54M46i24k91a 1731749594564

V autoškole nás učili, že V3S s kterou se tam tenkrát jezdilo je vojenský tříosý special, tak nevím......chjo to už je let ))

+1/−2
2.4.2013 13:40

J73a83n 46F12o34ř78t 8783951632441

To jste asi zkombinoval dvě pojmenování, z nichž jen jedno je oficiální - vojenský třítunový speciál a vojenský tříosý sráč.

+2/−2
2.4.2013 14:35

I34g62o15r 78Č40í74h37a61l 4976970983640

omyl, vojenský třínápravový speciál

+2/−3
2.4.2013 15:48

M37i46r13o83s16l94a26v 81B63u10d58a 9682882767592

Jo "vejda", na vojně jsem s ní najezdil 32 000 km a kdybych si měl vybrat auto na kterém by závisel můj život, tak by to vyhrála. Jenom ty vzduchové stěrače bych nahradil elektromotorem;-D Také bateriák potřeboval občas domluvit. Do vzduchového filtru se vešla přesně flaška rumu a "špagát" na bráně to nikdy nenašel;-D

+18/0
2.4.2013 13:29

L24i19b59o10r 70T50y32m98e66š 8365748157489

Taky jsem s ní jezdil na vojně a mám na ní pěkné vzpomínky, hlavně jak jsem jí "málem" utopil na Libavé

0/0
2.4.2013 14:55

J64a21r75o60s57l19a55v 10W97a49g71n82e78r 6807796338

Taky jsem s ní jezdil jako řidič a opravdu všechno projela.Sice hlučná a nepohodlná,ale pro mě nepřekonatelná v průchodnosti.

+5/0
2.4.2013 13:28
Foto

M14i45c89h63a25l 23B52r47e97š37k23o15v47e45c 4561408894776

Ve ventře jsem si na vojně také odjezdil svoje a rád bych se ještě někdy po těch letech projel. Pamatuji se, když jsem se s ní učil jezdit, člověk jel 40, ale smrt v očích. Nicméně po pár týdnech to přešlo do krve a v zimě se s ní užilo spoustu legrace :-)

+5/0
2.4.2013 13:28

V27l52a33d97i21m78í30r 59R25o68z86e26h91n69a51l 5748620907846

Původně měla vyrábět vozidlo pro armádu Tatrovka jako Škodu V3T. Tatrovka za jeden den navrhla třítunovou Tatru 128. Tato Tatra vycházela z  T 111, které se osvědčila v německé armádě už za II.sv.války. Během armádních porovnávacích zkoušek se ukázalo, že Tatra 128 předčí svými vlastnostmi nejen prototyp V3T, ale mnohdy i samotnou T-111 díky značným nájezdovým úhlům, velké světlosti a stoupavosti 58%. Jedinou nevýhodou T128 byla její značná pohotovostní hmotnost - je to pochopitelné, většina dílů byla předimenzována pro vozidlo výrazně těžší, protože vycházela z modulů T 111

+3/−1
2.4.2013 13:19

J50i33ř50í 67Č38e61r29n95ý 6508623620918

128 byl propadák, neprojela ani tam kde projela 111.:-P

+1/−2
2.4.2013 13:32
Foto

J41o92s11e62f 37H10a15š33e20k 7437640972832

Jedna z mála věcí  co se za totality povedla. Na vojně jsem jí měl jako velitel děla na starosti i s posádkou. Po útěku do Německa (západního) se mě o ní ještě parkrát zdálo, dondes cítím ten zápach nafty , když nastratovala.....

;-(;-(

+12/−1
2.4.2013 12:13

P59a81u45l 53G62l71a81b65a55s49n54i76a 5841943468

Napsal jste to za mě, souhlasí všechno, i s tou emigracíR^;-D

+4/0
2.4.2013 12:24

J91o82s78e96f 61M76i55k33i90n 5163234745574

Vždy se s ní nějak dojelo. Velmi jednoduchý autoR^

+10/−2
2.4.2013 12:01
Foto

A66n73t17o67n52í82n 77Š79i82m52č86í89k 3807369840520

Kamarád mi vyprávěl jak byl na vojně a přijeli k nim amíci s Hamrama. jak viděli naše V3S tak se smáli , co to máme za historii. a potom že ukážou co ty jejich káry dokážou a jeli na cvičák. A do půl hodiny je naše V3S všechny vytahovali z bahna.

+19/−7
2.4.2013 12:14

M55a85r52e15k 68S41l37a63b67i46h16o14u57d54e46k 7498961342973

Jo, to jsem taky od pár lidí slyšel. Stejně jako tu o té unesené holčice z obchoďáku Ikea. ;-) Tím netvrdím, že je véeska auto s malou průchodivostí terénem.

+10/−3
2.4.2013 12:35

R81i41c86h33a11r26d 66P18o39d90z17i80m50e69k 2791447296

Faktem je, že auto nacpaný elektronikou po ježdění v těžkých podmínkách zdechne a je z něj nepojízdný šrot. Vejda naproti tomu díky svý jednoduchý konstrukci pojede vždycky a průchodnost terénem je taky úžasná. Jen to chtělo trochu modernizovat ten motor. Myslím, že kdyby se to přifouklo trochu turbem tak to bude úplně jiný auto, a posilovač řízení by taky výrazně pomohl.

+8/−4
2.4.2013 13:03

M70a68r87e35k 45S52l98a16b76i73h31o37u15d47e91k 7558371132203

HMMWV r.v.cca 90 bylo ale elektronikou nacpané asi jen tak zlehka.

+3/−2
2.4.2013 13:15

V68l61a50d87i12m32í96r 72R60o64z65e43h77n20a26l 5778370457726

Filozofie sovětské armády na techniku byla: k opravě musí stačit vázací drát a kladivo. Vyrábět, opravovat a řídit techniku musí i analfabeti, kteří neumí číst, Hlavně toho musí vyrobit co nejvíc;-D

0/0
3.4.2013 8:07

M45i88l86a27n 34Š51v44a79g34r52o24v34s22k66ý 9682749665298

To se říkalo i o Babetě (Š 973) jak tahala západní tereňáky z bahna...

+3/−2
2.4.2013 14:54
Foto

A79n85t12o47n79í47n 50Š20i39m53č27í87k 3697639190640

co za i....a dal za tuto pravdu mínus?

+2/−13
2.4.2013 12:16

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

Najdete na iDNES.cz