Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Autofotka týdne: Tříkolky z Boleslavi ulehčily roztrapování čarovnou páčkou

V roce 1905 vznikl v Mladé Boleslavi nejen první automobil Voiturette A, ale také kompaktnější a dostupnější alternativa – tříkolka Laurin & Klement typu LW. Vzadu sedící řidič sledoval provoz přes hlavy dvou pasažérů, případně krytého prostoru pro až 200 kg nákladu.

Osobní provedení tříkolky Laurin & Klement LW z roku 1911, zapůjčené ze sbírek Národního technického muzea, je k vidění ve stálé expozici mladoboleslavského Škoda Muzea. | foto: Škoda Auto

Vodou chlazený jednoválec o 5 koních (3,7 kW) zrychlil tento velmi praktický dopravní prostředek s hmotností pouhých 160 kg až na 40 km/h.

Začalo to u bicyklu

Mladoboleslavská automobilka patří k nejstarším kontinuálně aktivním automobilovým značkám na světě. V roce 2020 si připomíná 125 let od chvíle, kdy její základy položili dva mladí čeští podnikatelé a nadšení cyklisté: mechanik Václav Laurin s knihkupcem Václavem Klementem.

V Mladé Boleslavi začínali ve skromných podmínkách opravami jízdních kol (1895), už v následujícím roce nabídli bicykly s vlasteneckým označením SLAVIA. V listopadu 1899 uvedli na trh motocykly vlastní konstrukce, dva modely se vzduchem chlazeným jednoválcovým motorem. V roce 1903 doplnil tehdy již širokou paletu jednoválců jeden z prvních sériově vyráběných dvouválcových motocyklů na světě, typ CC.

Následující sezona 1904 přinesla nejen zavedení licenční výroby vidlicových dvouválců L&K v Německu pod názvem Germania či debut unikátního řadového čtyřválce CCCC, ale také rozšíření sortimentu značky Laurin & Klement o vodou chlazené motory.

V jejich případě obsahovalo typové označení písmeno W (Wasser/water - voda), válcovitý chladič s jemnými žebry obepínal rám v místě hlavy řízení. Prvním v pořadí se stal jednoválcový model LW na bázi nejrozšířenějšího modelu L, šestistovka dosahující rychlosti až 70 km/h.

V období 1903–1905 se pro ni rozhodlo deset zákazníků oproti 965 odběratelům základního vzduchem chlazeného „elka“. Řešení s chladičem se motocyklistům zřejmě zdálo zbytečně složité. Jeho přínos vynikl až u tříkolek, kde sedící pasažéři či nákladový prostor nad přední nápravou omezili přístup chladicího vzduchu k motoru. Ten se ocitl před lichým zadním kolem poháněným řetězem. Značka L&K v dřívějším období nabízela i tříkolky se dvěma koly vzadu a jedním předním, řízeným.

Kouzelná páčka

Na cestě od samostatného motocyklu k tříkolce bylo třeba překonat ještě jednu překážku. S rostoucím zdvihovým objemem motorů L&K, dosahujícím již 0,8 litru, se zároveň zvětšil odpor kladený pohonnou jednotkou při startování roztlačováním, lidově „roztrapováním“.

Atmosféru éry tříkolek Laurin & Klement LW, léta 1905-1911, evokuje dílo akademického malíře Vladimíra Bidla (1926-1997) ze série několika desítek jeho vyobrazení historických vozidel L&K/Škoda.

Jezdci usnadnila tlačení páčka dekompresoru, udržující výfukový ventil nuceně otevřený a snižující tak odpor ve válci. Po uvolnění páčky motor získal kompresi a naskočil. Opětovným stisknutím dekompresoru šlo zastavit, případně v mezipoloze dočasně zmírnit rychlost, aniž by bylo třeba regulovat karburaci.

Laurin & Klement LW z roku 1911

Ale uvést do chodu větší a těžší motocykly s postranním, závěsným nebo vpředu umístěným vozíkem pro spolucestujícího, na to už dekompresor nestačil – a ne vždy bylo kolem dost lidí ochotných tlačit.

Proto mladoboleslavští konstruktéři vedení Václavem Laurinem do náboje zadního kola zabudovali volnoběžku, spojku a dvoustupňovou převodovku, takže motor bylo možné nastartovat u stojícího vozidla a teprve poté se rozjet.

Tato inovace umožnila nabídnout zákazníkům z řad drobných živnostníků i státních poštovních úřadů praktická a obratná užitková vozidla. Šlo buď o motocykl s nákladním sidecarem, nebo rovnou tříkolky zkonstruované z osvědčených komponentů. Tyto novinky značky Laurin & Klement začali poštovní zaměstnanci používat k dopravě zásilek nejdříve ve Vídni, poté i v Budapešti a Praze.

Superpošťák

Dochoval se záznam o tom, že například dne 20. června 1906 dokázal motorizovaný zřízenec, jistý pan Kundert, vybrat zásilky z 37 pražských poštovních schránek během pouhých 58 minut – oproti dvěma a půl hodinám, které stejná práce zabrala kolegovi – pěšákovi. V roce 1908 zamířila série tříkolek a motocyklů s nákladními sidecary až do Mexika.

V roce 1908 byla série nákladních tříkolek LW a motocyklů Laurin Klement se sidecarem dodána mexickým poštovním úřadům.

V případě tricyklů se jednalo o model Laurin & Klement LW, který se však od staršího stejnojmenného motocyklu lišil větším jednoválcem 780 cm³ s výkonem 5 k (3,7 kW). Vodní chladič, po stranách se dvěma stojatými bohatě žebrovanými členy, se nacházel před motorem.

Oběh kapaliny byl samočinný – „termosifonový“. Čím více se motor zahříval, tím proudila voda rychleji: horká vzhůru vpřed do chladiče, ochlazená se spodem vracela do motoru. Na teplotě byl závislý i karburátor, který se obešel bez trysky. Palivová směs totiž vznikala volným odpařováním lehkého benzinu z hladiny v nádržce, v létě rychleji, za chladna pomaleji.

Také zapalování bylo vlastní konstrukce L&K, s nízkonapěťovým elektromagnetickým induktorem a odtrhovačem. Mazání motoru obstaral řidič ruční pumpičkou, později se používalo spíše samočinné zařízení s nastavitelnou rychlostí postupného odkapávání oleje, vedeného pak trubičkami k nejnamáhanějším místům pohonné jednotky.

Základ tříkolky L&K typu LW tvořil tuhý trubkový rám. Přední nápravu s rozchodem 1 150 mm nesla dvojice půleliptických listových per, rozvor činil 1 650 mm. Hnané zadní kolo bylo neodpružené, řidič však měl k dispozici pohodlné motocyklové sedlo. Prázdné vozidlo vážilo 160 kg, kromě muže za řidítky bylo schopné přepravit dva cestující na vpředu umístěném, kůží čalouněném dvousedadle s loketními opěrkami.

Skříňovitá podlážka z plechu částečně chránila nohy před vodou a blátem. V případě užitkového provedení s užitečnou hmotností 200 kg se před chladičem nacházela uzavřená skříňová nástavba, na víku s trubkovou „zahrádkou“ pro případná další zavazadla.

Tricykl LW figuroval v nabídce mladoboleslavské značky v letech 1905-1911. U první výrobní série působila pásová brzda pouze na zadní kolo, později byla brzděna již všechna kola.

Zajímavé osobní provedení tříkolky mohou návštěvníci obdivovat v expozici Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, kam je zapůjčeno ze sbírek Národního technického muzea v Praze. Od standardního provedení se liší dobovými úpravami provedenými v dílně Františka Poustky, který se na pražských Vinohradech zabýval výrobou a servisem motocyklů. Do současnosti se zřejmě dochovaly pouze tři exempláře tříkolek L&K LW plus jeden samostatný motor.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

AURES Holdings a.s.
NÁKUPČÍ AUTOMOBILŮ - OLOMOUC (A12493)

AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....