Autofotka týdne: Tříkolky z Boleslavi ulehčily roztrapování čarovnou páčkou

Autor:
V roce 1905 vznikl v Mladé Boleslavi nejen první automobil Voiturette A, ale také kompaktnější a dostupnější alternativa – tříkolka Laurin & Klement typu LW. Vzadu sedící řidič sledoval provoz přes hlavy dvou pasažérů, případně krytého prostoru pro až 200 kg nákladu.
Fotogalerie4

Osobní provedení tříkolky Laurin & Klement LW z roku 1911, zapůjčené ze sbírek Národního technického muzea, je k vidění ve stálé expozici mladoboleslavského Škoda Muzea. | foto: Škoda Auto

Vodou chlazený jednoválec o 5 koních (3,7 kW) zrychlil tento velmi praktický dopravní prostředek s hmotností pouhých 160 kg až na 40 km/h.

Začalo to u bicyklu

Mladoboleslavská automobilka patří k nejstarším kontinuálně aktivním automobilovým značkám na světě. V roce 2020 si připomíná 125 let od chvíle, kdy její základy položili dva mladí čeští podnikatelé a nadšení cyklisté: mechanik Václav Laurin s knihkupcem Václavem Klementem.

V Mladé Boleslavi začínali ve skromných podmínkách opravami jízdních kol (1895), už v následujícím roce nabídli bicykly s vlasteneckým označením SLAVIA. V listopadu 1899 uvedli na trh motocykly vlastní konstrukce, dva modely se vzduchem chlazeným jednoválcovým motorem. V roce 1903 doplnil tehdy již širokou paletu jednoválců jeden z prvních sériově vyráběných dvouválcových motocyklů na světě, typ CC.

Následující sezona 1904 přinesla nejen zavedení licenční výroby vidlicových dvouválců L&K v Německu pod názvem Germania či debut unikátního řadového čtyřválce CCCC, ale také rozšíření sortimentu značky Laurin & Klement o vodou chlazené motory.

V jejich případě obsahovalo typové označení písmeno W (Wasser/water - voda), válcovitý chladič s jemnými žebry obepínal rám v místě hlavy řízení. Prvním v pořadí se stal jednoválcový model LW na bázi nejrozšířenějšího modelu L, šestistovka dosahující rychlosti až 70 km/h.

V období 1903–1905 se pro ni rozhodlo deset zákazníků oproti 965 odběratelům základního vzduchem chlazeného „elka“. Řešení s chladičem se motocyklistům zřejmě zdálo zbytečně složité. Jeho přínos vynikl až u tříkolek, kde sedící pasažéři či nákladový prostor nad přední nápravou omezili přístup chladicího vzduchu k motoru. Ten se ocitl před lichým zadním kolem poháněným řetězem. Značka L&K v dřívějším období nabízela i tříkolky se dvěma koly vzadu a jedním předním, řízeným.

Kouzelná páčka

Na cestě od samostatného motocyklu k tříkolce bylo třeba překonat ještě jednu překážku. S rostoucím zdvihovým objemem motorů L&K, dosahujícím již 0,8 litru, se zároveň zvětšil odpor kladený pohonnou jednotkou při startování roztlačováním, lidově „roztrapováním“.

Atmosféru éry tříkolek Laurin & Klement LW, léta 1905-1911, evokuje dílo akademického malíře Vladimíra Bidla (1926-1997) ze série několika desítek jeho vyobrazení historických vozidel L&K/Škoda.

Jezdci usnadnila tlačení páčka dekompresoru, udržující výfukový ventil nuceně otevřený a snižující tak odpor ve válci. Po uvolnění páčky motor získal kompresi a naskočil. Opětovným stisknutím dekompresoru šlo zastavit, případně v mezipoloze dočasně zmírnit rychlost, aniž by bylo třeba regulovat karburaci.

Laurin & Klement LW z roku 1911

Ale uvést do chodu větší a těžší motocykly s postranním, závěsným nebo vpředu umístěným vozíkem pro spolucestujícího, na to už dekompresor nestačil – a ne vždy bylo kolem dost lidí ochotných tlačit.

Proto mladoboleslavští konstruktéři vedení Václavem Laurinem do náboje zadního kola zabudovali volnoběžku, spojku a dvoustupňovou převodovku, takže motor bylo možné nastartovat u stojícího vozidla a teprve poté se rozjet.

Tato inovace umožnila nabídnout zákazníkům z řad drobných živnostníků i státních poštovních úřadů praktická a obratná užitková vozidla. Šlo buď o motocykl s nákladním sidecarem, nebo rovnou tříkolky zkonstruované z osvědčených komponentů. Tyto novinky značky Laurin & Klement začali poštovní zaměstnanci používat k dopravě zásilek nejdříve ve Vídni, poté i v Budapešti a Praze.

Superpošťák

Dochoval se záznam o tom, že například dne 20. června 1906 dokázal motorizovaný zřízenec, jistý pan Kundert, vybrat zásilky z 37 pražských poštovních schránek během pouhých 58 minut – oproti dvěma a půl hodinám, které stejná práce zabrala kolegovi – pěšákovi. V roce 1908 zamířila série tříkolek a motocyklů s nákladními sidecary až do Mexika.

V roce 1908 byla série nákladních tříkolek LW a motocyklů Laurin Klement se sidecarem dodána mexickým poštovním úřadům.

V případě tricyklů se jednalo o model Laurin & Klement LW, který se však od staršího stejnojmenného motocyklu lišil větším jednoválcem 780 cm³ s výkonem 5 k (3,7 kW). Vodní chladič, po stranách se dvěma stojatými bohatě žebrovanými členy, se nacházel před motorem.

Oběh kapaliny byl samočinný – „termosifonový“. Čím více se motor zahříval, tím proudila voda rychleji: horká vzhůru vpřed do chladiče, ochlazená se spodem vracela do motoru. Na teplotě byl závislý i karburátor, který se obešel bez trysky. Palivová směs totiž vznikala volným odpařováním lehkého benzinu z hladiny v nádržce, v létě rychleji, za chladna pomaleji.

Také zapalování bylo vlastní konstrukce L&K, s nízkonapěťovým elektromagnetickým induktorem a odtrhovačem. Mazání motoru obstaral řidič ruční pumpičkou, později se používalo spíše samočinné zařízení s nastavitelnou rychlostí postupného odkapávání oleje, vedeného pak trubičkami k nejnamáhanějším místům pohonné jednotky.

Základ tříkolky L&K typu LW tvořil tuhý trubkový rám. Přední nápravu s rozchodem 1 150 mm nesla dvojice půleliptických listových per, rozvor činil 1 650 mm. Hnané zadní kolo bylo neodpružené, řidič však měl k dispozici pohodlné motocyklové sedlo. Prázdné vozidlo vážilo 160 kg, kromě muže za řidítky bylo schopné přepravit dva cestující na vpředu umístěném, kůží čalouněném dvousedadle s loketními opěrkami.

Skříňovitá podlážka z plechu částečně chránila nohy před vodou a blátem. V případě užitkového provedení s užitečnou hmotností 200 kg se před chladičem nacházela uzavřená skříňová nástavba, na víku s trubkovou „zahrádkou“ pro případná další zavazadla.

Tricykl LW figuroval v nabídce mladoboleslavské značky v letech 1905-1911. U první výrobní série působila pásová brzda pouze na zadní kolo, později byla brzděna již všechna kola.

Zajímavé osobní provedení tříkolky mohou návštěvníci obdivovat v expozici Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, kam je zapůjčeno ze sbírek Národního technického muzea v Praze. Od standardního provedení se liší dobovými úpravami provedenými v dílně Františka Poustky, který se na pražských Vinohradech zabýval výrobou a servisem motocyklů. Do současnosti se zřejmě dochovaly pouze tři exempláře tříkolek L&K LW plus jeden samostatný motor.

Nejčtenější

Top 10 nejprodávanějších aut v roce 2024: šest jich bylo od Japonců

Světový automobilový trh zaznamenal v roce 2024 několik zajímavých posunů. Uznávaný analytik Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics poskytl detailní pohled na desítku globálně nejúspěšnějších...

Na autopárty do Goodwoodu dorazili Dua Lipa, Jozef Kabaň i česká královna

Tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu je exkurzí do současnosti i historie motorsportu, malým autosalonem a tak trochu i festivalem celebrit. Mraveniště s oparem benzinu bylo letos ve znamení...

Vyladěné žigulíky se předvedly. Legendě z Togliatti je už pětapadesát let

Letos je to 55 let, co světlo světa spatřila sovětská automobilová legenda. První VAZ 2101, kterému Češi říkali žigulík, sjel z výrobní linky v sovětském Togliatti 19. dubna 1970. Ve výrobě se udržel...

Přísně tajné: mučírna aut u Mácháče je unikát, ničí tu škody, aby byly bezpečné

V lesích u Máchova jezera je ukrytý unikátní testovací areál. Česká společnost Aurel tu „mučí“ prototypy vyvíjených aut, aby byly bezpečné. Nahlédněte do přísně střeženého areálu se zajímavou...

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

KOMENTÁŘ: Internetoví hrdinové a piráti silnic. Nové radary budí vášně

Premium

Plzeň jako jiná města v zemi nasazuje další radary úsekového měření na čtyřproudé i dvouproudé silnice na městském okruhu. Jsou to komunikace, které mají odlehčit centru a třeba umožnit řidičům, aby...

19. července 2025

Čisté auto dělá dojem. A jeho lak vám poděkuje dlouhou životností

Pravidelné ruční mytí a voskování patří k základní péči o lak. Poradíme se základním postupem, čemu se vyhnout a také jak opravit drobné škrábance.

19. července 2025

Podívejte se, jak český závodnický potěr řádí s motokárami

Czech Kart Open je oficiální národní šampionát motokár. V sezoně 2025 nabídne šest podniků, kde se na start v několika kategoriích zapojí přes 200 jezdců všech věkových i výkonnostních kategorií....

19. července 2025

Nezastavujte na první pumpě. Tady Češi tankují levně cestou do Chorvatska

Plánujete letošní dovolenou v Chorvatsku, a to autem? Rozhodně se vyplatí si pečlivě naplánovat nejen trasu, ale i zastávky na tankování. Ceny benzínu a nafty se totiž napříč Evropou, ale dokonce i v...

18. července 2025

Top 10 nejprodávanějších aut v roce 2024: šest jich bylo od Japonců

Světový automobilový trh zaznamenal v roce 2024 několik zajímavých posunů. Uznávaný analytik Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics poskytl detailní pohled na desítku globálně nejúspěšnějších...

18. července 2025

Středoevropský autoprůmysl bude v Evropě víc slyšet, centrem bude Česko

Exkluzivně

Národní automobilové asociace České republiky, Polska, Rumunska a Slovenska vytváří v rámci Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) skupinu, která má intenzivněji hájit zájmy středo a...

18. července 2025

Trasa do Chorvatska přes Vídeň bývá nejrychlejší. Letos však hrozí komplikace

Nejrychlejší, skoro pořád po dálnicích a také nejčastější. Cestu autem do Chorvatska přes Vídeň, Štýrský Hradec (Graz) a Maribor volí většina Čechů. Je v tom malý zádrhel: díky její oblíbenosti...

17. července 2025

Vyladěné žigulíky se předvedly. Legendě z Togliatti je už pětapadesát let

Letos je to 55 let, co světlo světa spatřila sovětská automobilová legenda. První VAZ 2101, kterému Češi říkali žigulík, sjel z výrobní linky v sovětském Togliatti 19. dubna 1970. Ve výrobě se udržel...

17. července 2025

Nissan hledá cestu z krize. Propustí 20 tisíc lidí a zavře legendární továrnu

Japonská automobilka Nissan Motor přestane do března 2028 vyrábět auta ve svém stěžejním závodě v japonském městě Oppama. Výrobu přesune do továrny na jihozápadě země, kterou provozuje dceřiná...

17. července 2025

Přísně tajné: mučírna aut u Mácháče je unikát, ničí tu škody, aby byly bezpečné

V lesích u Máchova jezera je ukrytý unikátní testovací areál. Česká společnost Aurel tu „mučí“ prototypy vyvíjených aut, aby byly bezpečné. Nahlédněte do přísně střeženého areálu se zajímavou...

17. července 2025

Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?
Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?

Strie jsou běžnou součástí mateřství, ale to neznamená, že se o pokožku nemůžeme starat s láskou a péčí. Otestovaly jsme olej proti striím od...

Na autopárty do Goodwoodu dorazili Dua Lipa, Jozef Kabaň i česká královna

Tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu je exkurzí do současnosti i historie motorsportu, malým autosalonem a tak trochu i festivalem celebrit. Mraveniště s oparem benzinu bylo letos ve znamení...

16. července 2025,  aktualizováno  20:07

I cesta může být zážitek. Vyrazte do Chorvatska přes Maďarsko

Do Chorvatska nemusíte jezdit před Rakousko. Trasa, kterou Češi volí nejčastěji, bývá plná kolon. Zvlášť pokud vyrážíte z Moravy nebo máte cestu přes Rakousko už „vykoukanou“, může být pro vás...

16. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.