Čtvrtek 7. července 2022, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 7. července 2022 Bohuslava

Autofotka týdne: Revoluční rodinný Renault 16 znalo i Československo

Slavný autosalón v Ženevě, který musel být letos odvolán kvůli prevenci před koronavirem, se za 115 let existence stal místem, kde byla veřejnosti poprvé představena řada zásadních modelů historie automobilismu. Jedním z nich byl francouzský Renault 16, Evropské auto roku 1966 se představilo premiérově 1. března 1965.

Renault 16 | foto: Renault

Renault 16 vstoupil do historie jako průkopník karoserie typu hatchback. Nebyl sice prvním vozem s výklopnou zádí, rozhodně však má velkou zásluhu na rozšíření tohoto řešení. Byl to neobyčejně zdařilý rodinný vůz s variabilním, prostorným a také dobře přístupným interiérem.

V šedesátých letech prožívala rozradostněná Evropa baby boom. Šéf Renaultu Pierre Dreyfus chtěl rostoucí populaci nabídnout prostorné auto. Velký rodinný hatchback byl trefou do černého, znamenal opravdovou revoluci.

Fotogalerie

Nezapomenutelná šestnáctka byla prvním renaultem stavěným podle filozofie „voiture á vivre“, tedy auta pro život, která se o dvacet let později stala celofiremním heslem.

Slavný anglický automobilový závodník sir Stirling Moss vysekl R16 v roce 1970 poklonu: „Renault 16 je bezpochyby nejchytřeji navrženým automobilem, se kterým jsem se kdy setkal, a myslím si, že každý britský výrobce automobilů by si jeden měl koupil, jen aby viděl, jak je postavený.“

Tímto modelem francouzská automobilka opustila koncepci s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou. Díky nezávislému zavěšení všech čtyř kol a odpružení torzními tyčemi poskytoval i vynikající jízdní pohodlí.

Vpředu podélně uložený motor 1,5 litru o výkonu 63 koní poháněl přední kola prostřednictvím čtyřstupňové převodovky řazené pákou pod volantem, v roce 1973 kdy prošel model modernizací, se dočkal pětistupňové převodovky. Pětidveřový sedan o celkové délce 4,23 metru měl kuriózně různý rozvor náprav vlevo a vpravo: 265 centimetrů byly od sebe vzdáleny osy kol vpravo, ale 272 centimetrů vlevo.

Rozdíl ve vzdálenosti zadních, nepoháněných kol od předních způsobovala nutnost naskládat na podvozek právě torzní tyče sloužící k pérování. Šestnáctka dosahovala rychlosti 145 km/h a průměrně spotřebovala 9,5 l/100 km.

Renault 16

Kromě velkého výklopného víka ve splývající zádi se šestnáctka chlubila tlakově odlévaným hliníkovým blokem motoru. Licenci na patent pro tento způsob výroby Francouzi údajně koupili od Škody, která jej používala na motory pro embéčko.

V průběhu výroby „šestnáctky“ získaly i výkonnější motory, ve výbavě se objevily například automatická převodovka, elektrické ovládání oken či střešního okna.

Vůz ověnčený titulem Automobil roku 1966 se díky politickému uvolnění v 60. letech objevil i na československých silnicích. Ve čtenářské anketě časopisu Svět motorů, vylosované na srazu Renault Clubu v červnu 1967 ve Svratce, vyhrál mezi sto tisíci respondenty hlavní cenu v podobě Renault 16, mladý dělník obuvnické továrny ve Zlíně. Svůj Renault 16 pak využíval pro rodinné výlety, ale také s ním taxikařil. Později se R16 uplatnil i při stavbě rodinného domku.

Majitel si nemohl prostornou šestnáctku vynachválit. „Kromě cihel a nejtěžších věcí jsem v tom autě odvozil všechno, co bylo potřeba, i pět metráků cementu najednou,“ uvedl po letech tehdejší výherce Karel Krystyník pro knížku Renault v českých zemích, kterou napsal Jan Tuček, znalec francouzských automobilů.

Renault 16 se vyráběl až do roku 1980, pět let tak doprovázel svého symbolického nástupce Renault 20/30 vyráběného v letech 1975 až 84. Z továren vyjely na dva miliony kusů Renaultu 16.

Technik si R16 řekl o místo šéfdesignéra

Zdařilý a na svou dobu neuvěřitelně moderní a průkopnický design je dílem Gastona Jucheta. Inženýr se specializací na aerodynamiku byl klíčovým člověkem při vývoji projektu 115, ze kterého vzešel právě Renault 16. V té době to bylo vlastně obvyklé, jen čtyři roky před „šestnáctkou“ představil Jaguar jedno z nejslavnějších aut všech dob, charismatický E-type, jehož vzhled je dílem leteckého inženýra a experta na aerodynamiku Malcoma Sayera. Ten se dokonce ohrazoval proti tomu, aby se o něm mluvilo jako o designérovi.

V překotné době šedesátých let, které charakterizuje konjunktura a obrovský pokrok na poli techniky, to bylo vlastně ideální propojení umění a techniky. Tvůrce vzhledu měl také technické znalosti, takže jeho návrhy zohledňovaly dané požadavky a možnosti.

Renault 16

Juchet byl v roce 1965, kdy se jeho šestnáctka představila, oficiálně jmenován šéfdesignérem Renaultu. Byl jím až do roku 1975. A pak ještě jednou v letech 1984 až 1987. Juchetův technický základ se projevil i v tom, že do práce studia přinesl moderní výpočetní techniku, která designérům pomáhá při modelování. V roce 1968 vyvinul francouzský inženýr Pierre Bézier pro Renault a konkurenční francouzský Peugeot systém pro modelování povrchů UNISURF na základě programů CAD/CAM. Plného nasazení se UNISURF u Renaultu dočkal v roce 1975. Dodnes pak používají grafici a designéři ve specializovaných programech takzvané Bézierovy křivky a plochy.

Juchet také přivedl do designstudia ke spolupráci slavné italské designéry. Nejprve v sedmdesátých letech Marcella Gandiniho, který stojí za vzhledem Renaultu 5 a slavného kamionu Magnum v osmdesátých letech pak Giorgetta Giugiara, jehož podpis nesou Renaulty 19 a 21.

  • Nejčtenější

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Nový rolls se nečekaně představil ve Varech. Phantom je vrchol luxusu

NEJ model slavné značky Rolls-Royce má svou oficiální premiéru pro veřejnost na mezinárodním filmovém festivalu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Britská klasika v čínském podání. MG v Česku zabojuje cenou

Na český a slovenský trh naplno vstoupila čínská automobilka MG. Dva modely značky v podobě malého a středně velkého...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Alfa hory přenáší. Limitovaná edice Alfy Romeo je skutečný skvost

Premium Jaké to je, nechat se svést Monicou Bellucci na čtyřech kolech? Stačí trochu citu, nebo to chce odvahu? Dá se vůbec...

Jak ukrást obrněnce. Influencerka vytvořila rychlokurz pro ukrajinské odbojáře

Kdo by v jedenadvacátém století pomyslel, že se mu bude v civilizovaném světě hodit vědět, jak nastartovat obrněný...

Pití džusu, objev Senny i odmítnutí vysněného Ferrari. Fittipaldi vzpomíná

Premium Je dvojnásobný mistr světa formule 1, poprvé navíc titul získal jako nejmladší jezdec v historii. Je také jeden...

Legendární Porsche znovu oblékli do ikonických barev

Premium Porsche 956/962 je jedno z nejúspěšnějších aut ve slavné 24h v Le Mans, mezi lety 1982 a 1987 tento maraton vyhrálo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

Sedm otázek pro test paměti. Zjistěte, v jaké kondici je váš mozek

Možná si taky kladete otázky typu: Kam jsem dala klíče? A kam mobil? A jaké mám dneska schůzky? Nic si z toho...