Sobota 17. dubna 2021, svátek má Rudolf
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 17. dubna 2021 Rudolf

Autofotka týdne: Revoluční rodinný Renault 16 znalo i Československo

Slavný autosalón v Ženevě, který musel být letos odvolán kvůli prevenci před koronavirem, se za 115 let existence stal místem, kde byla veřejnosti poprvé představena řada zásadních modelů historie automobilismu. Jedním z nich byl francouzský Renault 16, Evropské auto roku 1966 se představilo premiérově 1. března 1965.

Renault 16 | foto: Renault

Renault 16 vstoupil do historie jako průkopník karoserie typu hatchback. Nebyl sice prvním vozem s výklopnou zádí, rozhodně však má velkou zásluhu na rozšíření tohoto řešení. Byl to neobyčejně zdařilý rodinný vůz s variabilním, prostorným a také dobře přístupným interiérem.

V šedesátých letech prožívala rozradostněná Evropa baby boom. Šéf Renaultu Pierre Dreyfus chtěl rostoucí populaci nabídnout prostorné auto. Velký rodinný hatchback byl trefou do černého, znamenal opravdovou revoluci.

Fotogalerie

Nezapomenutelná šestnáctka byla prvním renaultem stavěným podle filozofie „voiture á vivre“, tedy auta pro život, která se o dvacet let později stala celofiremním heslem.

Slavný anglický automobilový závodník sir Stirling Moss vysekl R16 v roce 1970 poklonu: „Renault 16 je bezpochyby nejchytřeji navrženým automobilem, se kterým jsem se kdy setkal, a myslím si, že každý britský výrobce automobilů by si jeden měl koupil, jen aby viděl, jak je postavený.“

Tímto modelem francouzská automobilka opustila koncepci s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou. Díky nezávislému zavěšení všech čtyř kol a odpružení torzními tyčemi poskytoval i vynikající jízdní pohodlí.

Vpředu podélně uložený motor 1,5 litru o výkonu 63 koní poháněl přední kola prostřednictvím čtyřstupňové převodovky řazené pákou pod volantem, v roce 1973 kdy prošel model modernizací, se dočkal pětistupňové převodovky. Pětidveřový sedan o celkové délce 4,23 metru měl kuriózně různý rozvor náprav vlevo a vpravo: 265 centimetrů byly od sebe vzdáleny osy kol vpravo, ale 272 centimetrů vlevo.

Rozdíl ve vzdálenosti zadních, nepoháněných kol od předních způsobovala nutnost naskládat na podvozek právě torzní tyče sloužící k pérování. Šestnáctka dosahovala rychlosti 145 km/h a průměrně spotřebovala 9,5 l/100 km.

Renault 16

Kromě velkého výklopného víka ve splývající zádi se šestnáctka chlubila tlakově odlévaným hliníkovým blokem motoru. Licenci na patent pro tento způsob výroby Francouzi údajně koupili od Škody, která jej používala na motory pro embéčko.

V průběhu výroby „šestnáctky“ získaly i výkonnější motory, ve výbavě se objevily například automatická převodovka, elektrické ovládání oken či střešního okna.

Vůz ověnčený titulem Automobil roku 1966 se díky politickému uvolnění v 60. letech objevil i na československých silnicích. Ve čtenářské anketě časopisu Svět motorů, vylosované na srazu Renault Clubu v červnu 1967 ve Svratce, vyhrál mezi sto tisíci respondenty hlavní cenu v podobě Renault 16, mladý dělník obuvnické továrny ve Zlíně. Svůj Renault 16 pak využíval pro rodinné výlety, ale také s ním taxikařil. Později se R16 uplatnil i při stavbě rodinného domku.

Majitel si nemohl prostornou šestnáctku vynachválit. „Kromě cihel a nejtěžších věcí jsem v tom autě odvozil všechno, co bylo potřeba, i pět metráků cementu najednou,“ uvedl po letech tehdejší výherce Karel Krystyník pro knížku Renault v českých zemích, kterou napsal Jan Tuček, znalec francouzských automobilů.

Renault 16 se vyráběl až do roku 1980, pět let tak doprovázel svého symbolického nástupce Renault 20/30 vyráběného v letech 1975 až 84. Z továren vyjely na dva miliony kusů Renaultu 16.

Technik si R16 řekl o místo šéfdesignéra

Zdařilý a na svou dobu neuvěřitelně moderní a průkopnický design je dílem Gastona Jucheta. Inženýr se specializací na aerodynamiku byl klíčovým člověkem při vývoji projektu 115, ze kterého vzešel právě Renault 16. V té době to bylo vlastně obvyklé, jen čtyři roky před „šestnáctkou“ představil Jaguar jedno z nejslavnějších aut všech dob, charismatický E-type, jehož vzhled je dílem leteckého inženýra a experta na aerodynamiku Malcoma Sayera. Ten se dokonce ohrazoval proti tomu, aby se o něm mluvilo jako o designérovi.

V překotné době šedesátých let, které charakterizuje konjunktura a obrovský pokrok na poli techniky, to bylo vlastně ideální propojení umění a techniky. Tvůrce vzhledu měl také technické znalosti, takže jeho návrhy zohledňovaly dané požadavky a možnosti.

Renault 16

Juchet byl v roce 1965, kdy se jeho šestnáctka představila, oficiálně jmenován šéfdesignérem Renaultu. Byl jím až do roku 1975. A pak ještě jednou v letech 1984 až 1987. Juchetův technický základ se projevil i v tom, že do práce studia přinesl moderní výpočetní techniku, která designérům pomáhá při modelování. V roce 1968 vyvinul francouzský inženýr Pierre Bézier pro Renault a konkurenční francouzský Peugeot systém pro modelování povrchů UNISURF na základě programů CAD/CAM. Plného nasazení se UNISURF u Renaultu dočkal v roce 1975. Dodnes pak používají grafici a designéři ve specializovaných programech takzvané Bézierovy křivky a plochy.

Juchet také přivedl do designstudia ke spolupráci slavné italské designéry. Nejprve v sedmdesátých letech Marcella Gandiniho, který stojí za vzhledem Renaultu 5 a slavného kamionu Magnum v osmdesátých letech pak Giorgetta Giugiara, jehož podpis nesou Renaulty 19 a 21.

  • Nejčtenější

Řidiči budou muset při předjíždění cyklistů dodržet vzdálenost 1,5 metru

Poslanci se přiklonili k větší ochraně cyklistů. Řidič bude muset při předjíždění míjet cyklistu nejméně ve vzdálenosti...

Nejpřísnější zákaz dieselů Německa staví na odhadech. Pětiletá auta na odpis

V německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko existuje obzvlášť „zelená“ zóna. Stuttgart, domov značky Mercedes,...

Parkování v Židlochovicích: maximálně jedno místo na rodinu a další sdílené

Přestože Češi mají v průměru dvě auta na domácnost, budou mít budoucí majitelé bytů v nové čtvrti Chytré Líchy v...

Škoda Kodiaq dostala novou příď, RSo vyměnilo TDI za benzin

Škoda Kodiaq, kterou zahájila česká automobilka v roce 2016 svou SUV ofenzivu, se dočkala designové i technické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autopowerbanky: políček energetickým šmejdům a flotily enyaqů místo Dukovan

Premium Mnohé nasvědčuje tomu, že za velkým tlakem na elektromobilitu v Evropě může stát i snaha udělat z elektromobilů jakési...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Žena vybírá vůz, muž podepisuje šek, hlásala reklama na pragovky

Mezi nejvýznamnější československé automobilky patřila Praga. Například její malé Piccolo bylo svého času...

Poslední záchrana. BMW přežilo díky italské bublině, Porsche křísilo SUV

Volkswagen, Porsche, Ford. I ty největší a nejslavnější světové automobilky v průběhu historie stály na hraně bankrotu....

Elektromobily jako novinka? Auta jezdila na elektřinu mnohem dříve

Premium Myšlenka auta poháněného elektřinou je stará jako automobilismus sám. Vlastně první auta byla spíše elektrická než...

Muž s cejchem SS: brilantní konstruktér a Hitlerův inženýr Ferdinand Porsche

Premium V sobotu 30. ledna je to přesně 70 let, co zemřel zakladatel jedné z nejproslulejších automobilek světa – rodák ze...

Jarní úklid raz dva: Jak na čistou podlahu i bez lezení po kolenou a otravného ždímání hadru?
Jarní úklid raz dva: Jak na čistou podlahu i bez lezení po kolenou a otravného ždímání hadru?

Přes zimu jsme si do domácností natahali spoustu nepořádku, kterého je teď potřeba se zbavit. Doba si žádá pořádný jarní úklid. V redakci jsme...

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...

Pohřbít psa na zahradě? Splnit podmínky vyhlášky je téměř nemožné

Chov zvířecího mazlíčka nepřináší jen radosti. Každý bude muset jednou řešit otázku kam s ním, až život jeho čtyřnohého...

U takové svi.. nemusím být inteligentní. Ve Výměně se vyhrožovalo rozvodem

V jedné rodině pohoda, ve druhé napětí a tichá domácnost. Pavlovi s vyměněnou manželkou došlo, že doma může být dobře....

Karel neskrýval, že chce syna, prozradila těhotná Lilia Khousnoutdinova

Lilia Khousnoutdinova (32) a Karel Janeček (47) se za pár týdnů dočkají miminka. Publicistka, návrhářka a cestovatelka...