Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším problémem zimních silnic je břečka z posoleného sněhu, ničící hlavně podvozky. Jeho dodatečné ošetření pořídíte asi za osm tisíc korun.

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Pokud chcete mít se svým autem delší vztah než jen pár let, uvažujte o investici do antikorozní ochrany podvozku. A to klidně už když kupujete nový vůz. Ty sice nějaké ošetření mívají, ale většinou ne takové, aby dlouhodobě zvládalo neustále přesolené české silnice (ale třeba i rakouské, auta dovezená odtamtud jsou na tom ještě hůře než české ojetiny).

„Solidní laťku drží především vozy koncernu Volkswagen, kde je korozní problematika řešena velice komplexně, dobrou pověst mají také vozy francouzského koncernu PSA nebo italská auta, u korejských a japonských vozů je kvalita ochrany nevyrovnaná,“ hodnotí Vladimír Trendl, jeden z největších českých expertů na antikorozní ochranu, který provozuje servis v Praze.

Právě sem mnohdy míří kupci i úplně nových vozů. „Není to běžné, ale i takových pečlivých motoristů pár je. Dneska tu třeba mám novou Mazdu 6. U předchozího modelu s ní měl majitel špatnou zkušenost, takže nové auto nechává hned ošetřit,“ dodává Trendl s tím, že kompletní nástřik podvozku a dutin (mimo výfuk) vyjde v tomto případě na 8800 korun (další ceny v tabulce).

Záruka jen na něco

Většinou však do servisů přijíždějí majitelé středně starých vozů, mezi pěti až deseti lety. Antikorozní ochrana se za posledních třicet let výrazně zlepšila, hlavně se to ale týká lakovaných částí karoserie. Však také výrobci dávají záruku na neprorezivění v délce většinou 12 let.

Ovšem pozor, má to velký „hák“ - garance se týká pouze prorezivění skrz naskrz, a navíc výhradně zevnitř ven. Takže pokud vám kamínky otlučou lak a dveře proreznou, se zárukou neuspějete. Navíc je tady ještě další podmínka - správně byste měli ve značkovém servisu absolvovat pravidelné roční prohlídky zaměřené na kontrolu stavu karoserie.

„Když objevíme v rámci prohlídky drobné poškození, hned ho odstraníme. Pak záruka platí,“ říká Pavel Nečas, vedoucí servisu Canocar, který v Brně prodává auta značky Suzuki. I v tomto servisu je ale obrovský zájem o ošetření podvozku. „Dělají to hlavně pečlivější motoristé, ale i těch je tolik, že jsme hodně vytížení. Životnost karoserie to výrazně prodlouží,“ dodává Nečas.

On i Vladimír Trendl se shodují, že většina lidí se rozhodne pro kompletní ošetření - tedy kromě samotného podvozku i vystříkání dutin auta (včetně třeba prahů vozu), přestože je to o něco dražší. „Práce je s tím ale zhruba stejně, nejdříve to vyžaduje kompletní odstrojení podběhů a plastových dílů, dražší je jen antikorozní materiál,“ říká Nečas.

Kompletní ošetření trvá asi dva až tři dny. „Pokud je nějaký servis nabízí na počkání, nedělá to pořádně. Je to možná levnější, ale penetrace se musí udělat na očištěný podvozek, ochrana musí proniknout všude. Když to odfláknete, je to k ničemu, koroze vystartuje právě tam,“ říká Trendl.

A jde se na věc. Každičké místo podvozku je v záři silných zářivek ošetřeno přípravkem s tixotropními vlastnostmi, vytvářejícím černý, pevný, ale elastický voskový film.

Po podvozku přichází na řadu dutiny. Odletující kamínky se do nich nedostanou, sůl, prach a vlhkost však ano. Pro bujení koroze ideální kombinace.

U něj i v Brně používají k nástřiku speciální zařízení, takzvanou airless pumpu. Patentovaná technologie zajistí, že se předehřátý impregnační materiál pod vysokým tlakem 25 až 30 megapascalů dostane do všech skrytých míst. „Dobré rozprášení antikorozního přípravku a tedy rovnoměrné a úplné pokrytí ošetřovaných ploch je nezbytné. Jen tak vznikne spojitý ochranný film,“ vysvětluje Trendl.

Ochranných materiálů existuje spousta, vizuálně většinu z nich poznáte podle typické černé barvy. Jsou ale i zlaté nátěry, které mají i certifikaci od automobilky Mercedes. Na podvozek se nejčastěji používá přípravek Dinitrol, na dutiny Penetrant, existuje i řada materiálů pro extrémní prostředí (offroad, průmysl). A samozřejmě i levné výrobky ve spreji, jimiž si můžete nastříkat auto sami. Při ošetření drobných „poranění“ podvozku mohou pomoci, na kompletní ochranu však nestačí - a to i kvůli nízkým tlakům při nanášení.

Ceny ošetření podvozku*

A: Ceny v servisu Praha, Antikoroze.cz
B: Ceny v servisu Brno, Canocar

  • malé auto (Š Fabia) A:7750,- B:7750,-
  • větší auto (Š Octavia) A:8800,- B:8200-8800,-
  • malý offroad A:10160,- B:10300,-
  • velký offroad a pickup A:12000,- B:12000,-
  • dodávka A:11500,- B:13800,-
  • obnovení nástřiku u již dříve ošetřených aut A:od 6600 B:od 6600

* Ceny jsou s DPH, včetně ošetření dutin (asi 2500 Kč), bez ošetření výfuku (+zhruba 850 Kč)

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Rady automechanika: jak na údržbu tlumičů, pneumatik nebo filtrů

Premium Ne všechna doporučení automobilek ohledně servisních intervalů jsou optimální. Občas je vhodné frekvenci výměn...

Služební auta jsou otloukánci, řidiči je nešetří, potvrzuje dáma ze servisu

Šarmantní mladá dáma obvykle trochu zaskočí zákazníky mířící s autem na servis do pražského dealerství Autosalon...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Chcete se chovat ekologicky? Mercedes doporučuje repasované náhradní díly

Advertorial Opravy vozidel za pomoci originálních repasovaných dílů jsou oblíbené v případě, že zákazník požaduje bezchybnou...

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...