Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

aktualizováno 
Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším problémem zimních silnic je břečka z posoleného sněhu, ničící hlavně podvozky. Jeho dodatečné ošetření pořídíte asi za osm tisíc korun.

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Pokud chcete mít se svým autem delší vztah než jen pár let, uvažujte o investici do antikorozní ochrany podvozku. A to klidně už když kupujete nový vůz. Ty sice nějaké ošetření mívají, ale většinou ne takové, aby dlouhodobě zvládalo neustále přesolené české silnice (ale třeba i rakouské, auta dovezená odtamtud jsou na tom ještě hůře než české ojetiny).

Fotogalerie

„Solidní laťku drží především vozy koncernu Volkswagen, kde je korozní problematika řešena velice komplexně, dobrou pověst mají také vozy francouzského koncernu PSA nebo italská auta, u korejských a japonských vozů je kvalita ochrany nevyrovnaná,“ hodnotí Vladimír Trendl, jeden z největších českých expertů na antikorozní ochranu, který provozuje servis v Praze.

Právě sem mnohdy míří kupci i úplně nových vozů. „Není to běžné, ale i takových pečlivých motoristů pár je. Dneska tu třeba mám novou Mazdu 6. U předchozího modelu s ní měl majitel špatnou zkušenost, takže nové auto nechává hned ošetřit,“ dodává Trendl s tím, že kompletní nástřik podvozku a dutin (mimo výfuk) vyjde v tomto případě na 8800 korun (další ceny v tabulce).

Záruka jen na něco

Většinou však do servisů přijíždějí majitelé středně starých vozů, mezi pěti až deseti lety. Antikorozní ochrana se za posledních třicet let výrazně zlepšila, hlavně se to ale týká lakovaných částí karoserie. Však také výrobci dávají záruku na neprorezivění v délce většinou 12 let.

Ovšem pozor, má to velký „hák“ - garance se týká pouze prorezivění skrz naskrz, a navíc výhradně zevnitř ven. Takže pokud vám kamínky otlučou lak a dveře proreznou, se zárukou neuspějete. Navíc je tady ještě další podmínka - správně byste měli ve značkovém servisu absolvovat pravidelné roční prohlídky zaměřené na kontrolu stavu karoserie.

„Když objevíme v rámci prohlídky drobné poškození, hned ho odstraníme. Pak záruka platí,“ říká Pavel Nečas, vedoucí servisu Canocar, který v Brně prodává auta značky Suzuki. I v tomto servisu je ale obrovský zájem o ošetření podvozku. „Dělají to hlavně pečlivější motoristé, ale i těch je tolik, že jsme hodně vytížení. Životnost karoserie to výrazně prodlouží,“ dodává Nečas.

On i Vladimír Trendl se shodují, že většina lidí se rozhodne pro kompletní ošetření - tedy kromě samotného podvozku i vystříkání dutin auta (včetně třeba prahů vozu), přestože je to o něco dražší. „Práce je s tím ale zhruba stejně, nejdříve to vyžaduje kompletní odstrojení podběhů a plastových dílů, dražší je jen antikorozní materiál,“ říká Nečas.

Kompletní ošetření trvá asi dva až tři dny. „Pokud je nějaký servis nabízí na počkání, nedělá to pořádně. Je to možná levnější, ale penetrace se musí udělat na očištěný podvozek, ochrana musí proniknout všude. Když to odfláknete, je to k ničemu, koroze vystartuje právě tam,“ říká Trendl.

A jde se na věc. Každičké místo podvozku je v záři silných zářivek ošetřeno...

A jde se na věc. Každičké místo podvozku je v záři silných zářivek ošetřeno přípravkem s tixotropními vlastnostmi, vytvářejícím černý, pevný, ale elastický voskový film.

Po podvozku přichází na řadu dutiny. Odletující kamínky se do nich nedostanou,...

Po podvozku přichází na řadu dutiny. Odletující kamínky se do nich nedostanou, sůl, prach a vlhkost však ano. Pro bujení koroze ideální kombinace.

U něj i v Brně používají k nástřiku speciální zařízení, takzvanou airless pumpu. Patentovaná technologie zajistí, že se předehřátý impregnační materiál pod vysokým tlakem 25 až 30 megapascalů dostane do všech skrytých míst. „Dobré rozprášení antikorozního přípravku a tedy rovnoměrné a úplné pokrytí ošetřovaných ploch je nezbytné. Jen tak vznikne spojitý ochranný film,“ vysvětluje Trendl.

Ochranných materiálů existuje spousta, vizuálně většinu z nich poznáte podle typické černé barvy. Jsou ale i zlaté nátěry, které mají i certifikaci od automobilky Mercedes. Na podvozek se nejčastěji používá přípravek Dinitrol, na dutiny Penetrant, existuje i řada materiálů pro extrémní prostředí (offroad, průmysl). A samozřejmě i levné výrobky ve spreji, jimiž si můžete nastříkat auto sami. Při ošetření drobných „poranění“ podvozku mohou pomoci, na kompletní ochranu však nestačí - a to i kvůli nízkým tlakům při nanášení.

Ceny ošetření podvozku*

A: Ceny v servisu Praha, Antikoroze.cz
B: Ceny v servisu Brno, Canocar

  • malé auto (Š Fabia) A:7750,- B:7750,-
  • větší auto (Š Octavia) A:8800,- B:8200-8800,-
  • malý offroad A:10160,- B:10300,-
  • velký offroad a pickup A:12000,- B:12000,-
  • dodávka A:11500,- B:13800,-
  • obnovení nástřiku u již dříve ošetřených aut A:od 6600 B:od 6600

* Ceny jsou s DPH, včetně ošetření dutin (asi 2500 Kč), bez ošetření výfuku (+zhruba 850 Kč)

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Kolik ročně stojí opravy auta? Záleží nejen na typu vozu, ale i na věku řidiče

Premium Při plánování koupě auta stojí za to posoudit a porovnat provozní náklady. Ty nezahrnují pouze výdaje na pohonné hmoty...

Přezouvání gum je věda, pneumatiky si musí s autem rozumět

Mírná zima zdá se dává sbohem, je čas myslet na přezouvání auta. Nestačí jen přehodit kola. I přezutí pneumatik a...

Nastojato, nebo naležato. Gumy skladujte při stálé teplotě, jinak je zničíte

Když sundáte zimní a nazujete letní gumy, musíte ty druhé uskladnit. Máte-li k dispozici skladovací prostory, je...

Když domácí oprava nestačí. Kolik zaplatíte za lakýrnické práce na autě?

Premium Oprava poškozeného laku není levná. Ceny ospravedlňuje jedině to, že oprava vyžaduje hodně práce, pečlivosti a...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...