Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

aktualizováno 
Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším problémem zimních silnic je břečka z posoleného sněhu, ničící hlavně podvozky. Jeho dodatečné ošetření pořídíte asi za osm tisíc korun.

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Pokud chcete mít se svým autem delší vztah než jen pár let, uvažujte o investici do antikorozní ochrany podvozku. A to klidně už když kupujete nový vůz. Ty sice nějaké ošetření mívají, ale většinou ne takové, aby dlouhodobě zvládalo neustále přesolené české silnice (ale třeba i rakouské, auta dovezená odtamtud jsou na tom ještě hůře než české ojetiny).

Fotogalerie

„Solidní laťku drží především vozy koncernu Volkswagen, kde je korozní problematika řešena velice komplexně, dobrou pověst mají také vozy francouzského koncernu PSA nebo italská auta, u korejských a japonských vozů je kvalita ochrany nevyrovnaná,“ hodnotí Vladimír Trendl, jeden z největších českých expertů na antikorozní ochranu, který provozuje servis v Praze.

Právě sem mnohdy míří kupci i úplně nových vozů. „Není to běžné, ale i takových pečlivých motoristů pár je. Dneska tu třeba mám novou Mazdu 6. U předchozího modelu s ní měl majitel špatnou zkušenost, takže nové auto nechává hned ošetřit,“ dodává Trendl s tím, že kompletní nástřik podvozku a dutin (mimo výfuk) vyjde v tomto případě na 8800 korun (další ceny v tabulce).

Záruka jen na něco

Většinou však do servisů přijíždějí majitelé středně starých vozů, mezi pěti až deseti lety. Antikorozní ochrana se za posledních třicet let výrazně zlepšila, hlavně se to ale týká lakovaných částí karoserie. Však také výrobci dávají záruku na neprorezivění v délce většinou 12 let.

Ovšem pozor, má to velký „hák“ - garance se týká pouze prorezivění skrz naskrz, a navíc výhradně zevnitř ven. Takže pokud vám kamínky otlučou lak a dveře proreznou, se zárukou neuspějete. Navíc je tady ještě další podmínka - správně byste měli ve značkovém servisu absolvovat pravidelné roční prohlídky zaměřené na kontrolu stavu karoserie.

„Když objevíme v rámci prohlídky drobné poškození, hned ho odstraníme. Pak záruka platí,“ říká Pavel Nečas, vedoucí servisu Canocar, který v Brně prodává auta značky Suzuki. I v tomto servisu je ale obrovský zájem o ošetření podvozku. „Dělají to hlavně pečlivější motoristé, ale i těch je tolik, že jsme hodně vytížení. Životnost karoserie to výrazně prodlouží,“ dodává Nečas.

On i Vladimír Trendl se shodují, že většina lidí se rozhodne pro kompletní ošetření - tedy kromě samotného podvozku i vystříkání dutin auta (včetně třeba prahů vozu), přestože je to o něco dražší. „Práce je s tím ale zhruba stejně, nejdříve to vyžaduje kompletní odstrojení podběhů a plastových dílů, dražší je jen antikorozní materiál,“ říká Nečas.

Kompletní ošetření trvá asi dva až tři dny. „Pokud je nějaký servis nabízí na počkání, nedělá to pořádně. Je to možná levnější, ale penetrace se musí udělat na očištěný podvozek, ochrana musí proniknout všude. Když to odfláknete, je to k ničemu, koroze vystartuje právě tam,“ říká Trendl.

A jde se na věc. Každičké místo podvozku je v záři silných zářivek ošetřeno...

A jde se na věc. Každičké místo podvozku je v záři silných zářivek ošetřeno přípravkem s tixotropními vlastnostmi, vytvářejícím černý, pevný, ale elastický voskový film.

Po podvozku přichází na řadu dutiny. Odletující kamínky se do nich nedostanou,...

Po podvozku přichází na řadu dutiny. Odletující kamínky se do nich nedostanou, sůl, prach a vlhkost však ano. Pro bujení koroze ideální kombinace.

U něj i v Brně používají k nástřiku speciální zařízení, takzvanou airless pumpu. Patentovaná technologie zajistí, že se předehřátý impregnační materiál pod vysokým tlakem 25 až 30 megapascalů dostane do všech skrytých míst. „Dobré rozprášení antikorozního přípravku a tedy rovnoměrné a úplné pokrytí ošetřovaných ploch je nezbytné. Jen tak vznikne spojitý ochranný film,“ vysvětluje Trendl.

Ochranných materiálů existuje spousta, vizuálně většinu z nich poznáte podle typické černé barvy. Jsou ale i zlaté nátěry, které mají i certifikaci od automobilky Mercedes. Na podvozek se nejčastěji používá přípravek Dinitrol, na dutiny Penetrant, existuje i řada materiálů pro extrémní prostředí (offroad, průmysl). A samozřejmě i levné výrobky ve spreji, jimiž si můžete nastříkat auto sami. Při ošetření drobných „poranění“ podvozku mohou pomoci, na kompletní ochranu však nestačí - a to i kvůli nízkým tlakům při nanášení.

Ceny ošetření podvozku*

A: Ceny v servisu Praha, Antikoroze.cz
B: Ceny v servisu Brno, Canocar

  • malé auto (Š Fabia) A:7750,- B:7750,-
  • větší auto (Š Octavia) A:8800,- B:8200-8800,-
  • malý offroad A:10160,- B:10300,-
  • velký offroad a pickup A:12000,- B:12000,-
  • dodávka A:11500,- B:13800,-
  • obnovení nástřiku u již dříve ošetřených aut A:od 6600 B:od 6600

* Ceny jsou s DPH, včetně ošetření dutin (asi 2500 Kč), bez ošetření výfuku (+zhruba 850 Kč)

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Servis auta jako hypotéka: předplacený servis zafixuje ceny

Ilustrační snímek

Většina soukromých zákazníků při výběru auta upřednostňuje racionální ukazatele, jako jsou cena a užitná hodnota, tedy...

Horko ničí autobaterie, nechte ji proměřit

Autoservisy mají speciální přístroj pro zátěžový test autobaterie.

Mrtvá autobaterie, to je závada, na kterou se připravujeme spíše s klesajícími teplotami. Zničený akumulátor ovšem...

Test zimních pneu 2018: za nové gumy si připlaťte, ty levné propadly

Test zimních pneumatik pro sezonu 2018

Čeká vás nákup nových zimních pneumatik? Řiďte se podle toho, jak se jednotlivé pneumatiky chovají na sněhu, ledu nebo...

Najdete na iDNES.cz